Muzeul de 100 de zile

Publicat în Dilema Veche nr. 437 din 28 iunie - 4 iulie 2012
Muzeul de 100 de zile jpeg

O dată la cinci ani, Kassel devine capitala artelor vizuale. Din 9 iunie pînă la jumătatea lunii septembrie, micul oraş german găzduieşte a treisprezecea ediţie a expoziţiei Documenta. E un muzeu de 100 de zile. Nu e tocmai cea mai fericită dintre ediţii. Cea care o coordonează, artista şi curatoarea Carolyn Christov-Bakargiev, a fost criticată, ba chiar boicotată deja cu mult timp înaintea deschiderii oficiale. Ziare importante precum Die Welt sau Frankfurter Allgemeine anunţaseră, acum o lună, că nu vor acoperi subiecte legate de Documenta 13, şi asta pentru că Christov-Bakargiev nu a vrut să anunţe lista artiştilor invitaţi şi nici să expună conceptul general al expoziţiei. De fapt, aşa cum avea să se constate pînă la urmă, cu doar cîteva zile înaintea vernisajului, tocmai acesta era conceptul: absenţa vreunei idei ordonatoare sau a unui fir roşu al întregii expoziţii. Curatoarea a vrut să arate arta în starea ei incipientă, evolutivă, şi-a propus să-i invite pe spectatori să urmărească cum ia naştere o operă de artă. Generoasă propunere – dar mesajul e greu de articulat, i-au reproşat criticii. Tocmai asta e şi ideea – a explicat Christov-Bakargiev –, că minţile artiştilor sînt complicate, opera de artă se naşte prin nişte resorturi de nepătruns.

Pentru cei care au urmărit ediţiile trecute ale Documentei, explicaţiile sînt cel puţin bizare. Căci la Kassel, mai mult ca oriunde, au contat regia, conceptul curatorial, ambalajul. Şi în Germania, mai mult ca oriunde, se cere ordine şi disciplină. La ultimele bienale mari s-a mizat pe critica socială. Documenta vrea să reînvie arta pentru artă – şi reuşeşte să facă tot statement politic. Căci felul în care artiştii ar gîndi lumea e determinat de o experienţă prin excelenţă politică, a explicat curatoarea pentru ziarul Die Welt. „Orice ar vrea să însemne arta, ea este asociată cu o dramă umană. Ea vorbeşte despre pierdere, despre distrugere, despre prigonire şi poate despre salvarea oamenilor. Dar şi despre mentalul individual sau colectiv, marcat de amintiri groaznice.“

Formulările pot părea confuze. Însă ele acoperă pe deplin starea de spirit care domină în cele vreo 20 de spaţii expoziţionale din Kassel. Oricît de interesante ar fi abordările personale ale artiştilor, ele nu reuşesc să stîrnească polemici sau dispute culturale, anunţă Die Zeit. Reuşeşte măcar Documenta să acopere cele mai importante tendinţe din artele contemporane? Şi aici, răspunsurile criticilor sînt mai degrabă evazive. În absenţa unor idei curatoriale de forţă, nici artiştii nu reuşesc să se facă remarcaţi, iar operele lor sînt lipsite de contur. Nu substanţa lipseşte, ci coerenţa.

Numele mari nu lipsesc de pe afişul acestei ediţii Documenta. Însă ele nu atrag atenţia. Şi, nefiind pomenite înaintea deschiderii, e clar că nici nu sînt folosite pentru a legitima o anume opţiune estetică. De fapt, după cum a explicat curatoarea, faptul că nu a (supra)expus vedetele artelor vizuale e tot un statement: arta nu are nevoie de nume mari. Are dreptate – însă doar într-o lume ideală. Dar Documenta şi-a construit reputaţia în primul rînd pe numele mari. Pentru ca laboratorul să funcţioneze, e nevoie de genii recunoscute.

Gîndit nu doar ca un laborator sau ca un spaţiu destinat profesioniştilor, Documenta este o expoziţie cu mare succes la public. Fiecare ediţie de pînă acum a avut un număr de vizitatori mai mare ca precedenta. Documenta 13 s-a lansat sub semnul boicotului din partea presei – însă, după vernisaj, jurnaliştii culturali au abandonat protestul mut şi au relatat, pe viu, ce-i de văzut. Reacţiile din partea publicului sînt pozitive – însă entuziasmul descoperirii de altădată a dispărut. Organizatorii se aşteaptă totuşi la vreo 700.000 de vizitatori în cele 100 de zile ale expoziţiei. De vreo trei-patru ori mai mulţi decît locuitorii oraşului. 

afis conferintele dilema iasi 6-8 octombrie 2022
Conferințele Dilema veche la Iași. Despre Război și pace 6-8 octombrie 2022, Sala Henri Coandă a Palatului Culturii
Între 6 și 8 octombrie, de joi pînă sîmbătă, Conferințele Dilema veche ajung pentru prima dată la Iași. E o ediție la care conferențiarii invitați vor aborda o temă foarte actuală: „Război și pace”.
963 16 Pdac Romila jpg
Hibridizări
Aplicate preponderent pe Craii de Curtea-Veche, „investigațiile” lui Ion Vianu sfîrșesc prin a da un portret de adîncime al lui Mateiu Caragiale.
p 17 2 jpg
Melancolie pariziană
Ambreiajul ficțiunilor lui Hers este doliul: moartea unui apropiat (în magnificul Ce sentiment de l’été și Amanda), ruptura amoroasă și adolescența (care tot un fel de doliu – al absenței grijilor – se cheamă că e) în Les Passagers de la nuit.
963 17 Breazu jpg
Vremea schimbării
Dezbrăcat de pompa, efervescența și galvanitatea primelor opere discografice ale The Mars Volta, noul album poate fi o ecuație cu prea multe necunoscute pentru vechii fani, dar are caracter și culoare.
Ultimul interviu jpg
Ultimul interviu (roman) - Eshkol Nevo
„Eshkol Nevo scrie cu talent, cu umor și cu inteligență… Prietenie, invidie, iubire, nefericire, puterea de a merge mai departe – nimic nu-i scapă.“
962 16 coperta BAS1 jpg
De la mistic la psihedelic
Viciu ascuns pastișează delicios genul noir, oferind un personaj central care rulează printre tripuri și realități halucinante, în încercarea de a dezlega enigma dispariției amantului căsătorit al unei foste iubite.
p 17 jpg
Frustrare
Om cîine arată din capul locului ca un film ajuns într-o gară din care trenul (succesului de public, al aprecierii critice, dar mai ales al originalității pur și simplu) a plecat de mult.
962 17 Biro cover01 jpg
Estetici synth
Am crescut cu minciuna persistentă că ultimele inovații muzicale s-ar fi realizat în anii ’70.
p 21 coperta jpg
O poveste din Nord, cu voluptate și multă tristețe...
Publicat în cursul acestei veri la Editura Polirom, ultimul roman tradus al lui Stefánsson este, cu siguranță, o piesă importantă în portofoliul colecției de literatură străină al Poliromului.
p 23 jpg
O arhitectură de excepție și o propunere: expoziția permanentă ”Brâncuși în lume”
Cu cîteva zile înainte de inaugurarea acestui Centru, programată pentru 15 septembrie 2022, am organizat o discuție care a pornit de la arhitectura edificiului și a ajuns, firesc cumva, la modul în care, pe de o parte, cultura română de azi îl metabolizează pe Brâncuși.
The John Madejski Garden at the V&A (c) Victoria and Albert Museum, London (1) jpg
Opere de artă rare din patrimoniul Marii Britanii vor fi expuse în această toamnă în București, la Art Safari
81 de opere extrem de valoroase semnate de John Constable (1776-1837), dar și de Rembrandt, Albrecht Dürer, Claude Lorrain și alte nume mari din colecția muzeului londonez sînt împrumutate către Art Safari
p 17 1 jpg jpg
Scandalizare
Ce s-ar fi schimbat în Balaur dacă relația fizică de intimitate ar fi avut loc nu între elev (Sergiu Smerea) și profesoara de religie, ci între elev și profesoara de limba engleză, de pildă? Nu prea multe.
961 17 Breazu jpg
Prezentul ca o buclă temporară într-un cîntec pop retro
Reset, albumul creat de Panda Bear și Sonic Boom, a fost lansat pe 12 august de casa de discuri britanică Domino.
copertă Pozitia a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine jpg
Cătălin Mihuleac - Poziția a unsprezecea și domnișoarele lui Fontaine
Care va să zică, pentru a pluti ca o lebădă în apele noilor timpuri, omul înțelept are nevoie de un patriotism bicefal, care să se adreseze atât României, cât și Uniunii Sovietice!
960 15 Banu jpg
Cu sau fără de cale
Colecționarul se încrede în ce e unitar, amatorul în ce e disparat. Primul în calea bine trasată, pe care celălalt o refuză, preferînd să avanseze imprevizibil. Două posturi contrarii.
960 17 afis jpg
Un spectacol ubicuu
Actorii sînt ghizi printre povești în care protagoniști sînt șapte adolescenți care participă virtual la spectacol.
p 21 Amintire de calatorie, 1957 jpg
Victor Brauner, Robert Rius și „arta universală“
Poetul Robert Rius, pe care Victor Brauner îl vizitează la Perpignan în anul 1940, este unul dintre cei pasionați de scrierile misticului catalan Ramon Llull, al cărui nume figurează în lista „străbunilor suprarealismului“ redactată de Breton odată cu publicarea primului manifest suprarealist
Cj fb post 2000x1500 info afis jpg
Conferințele Dilema veche la UBB. Despre Bogați și săraci 14-16 septembrie, Sala Jean Monet a Facultății de Studii Europene
O ediție specială a Conferințelor ”Dilema veche” în care am invitat cele mai competente voci din disciplinele care, în opinia noastră, sînt obligatoriu de convocat dacă vrem să înțelegem cu adevărat chestiunea complicată și nevindecabilă a rupturii dintre bogați și săraci.
959 16jos Iamandi jpeg
România și meritocrația
Cum s-a raportat spațiul românesc la toate aceste sinuozități? Normal, lui Wooldridge nu i-a trecut prin cap o asemenea întrebare, dar cred că un răspuns destul de potrivit ar fi „cu multă detașare”.
p 17 jpg
Canadian Beauty
Dintre subgenurile născute în epoca post-#metoo și influențate decisiv de aceasta, satira corozivă, cu trăsături îngroșate pînă la caricatură, are astăzi vînt din pupă.
959 17 Biro jpg
Reformări
Tears for Fears, celebri pentru răsunătorul succes „Shout” al epocii Thatcher, dar și pentru chica optzecistă pe care o promovau la vremea respectivă, ar părea că se relansează a doua oară după 18 ani de absență, însă reformarea propriu-zisă a avut loc cu ocazia albumului precedent, din 2004.
event seara de film 28 August Bucuresti 02 jpg
ZILELE SOFIA NĂDEJDE 2022 - SCURTMETRAJE REALIZATE DE FEMEI Proiecție la București – 28 august ora 19.00 MNLR
Duminică, 28 august, în cadrul evenimentului Zilele Sofia Nădejde – ediția a V-a, în Sala Iosif Naghiu a MNLR (Calea Griviței 64), va avea loc o proiecție de scurtmetraje românești regizate de femei.
958 16 Avanpremiera jpg
Librarul din Florența
Vespasiano n-a făcut el toate cele 200 de manuscrise pentru biblioteca abației din Fiesole, așa cum avea să susțină. Cosimo a cumpărat 20 dintre ele printr-un alt librar florentin, Zanobi di Mariano.
p 17 jpg
O dispariție
Însă această fetiță nu reprezintă, în film, doar tropul copilașului gingaș care e de ajuns să respire pentru a emoționa durabil.

Adevarul.ro

Andrzej Duda FOTO EPA-EFE
Președintele Poloniei, despre criticile privind rezultatele alegerilor din Italia: „Ce sentiment puternic de aroganță”
Preşedintele Poloniei, Andrzej Duda, a susținut că cei care au criticat rezultate alegerilor din Italia au demonstrat un puternic sentiment de „superioritate, aroganță și dispreț”, potrivit DPA, citată de Agerpres.
Vladimir Soloviov FOTO Profimedia
Propagandistul Kremlinului propune împușcarea ofițerilor de recrutare VIDEO
Vladimir Soloviov, unul dintre cei mai mari susținători ai liderului de la Kremlin din presa rusă de stat, a propus în cadrul emisiunii prezentate de el împușcarea ofițerilor de recrutare.
Masini la granita dintre Finlanda si Rusia FOTO EPA EFE jpg
Bărbații apți pentru mobilizare fug de războiul lui Putin: Datele înregistrate de FSB până sâmbătă seara
Circa 261.000 de bărbați au plecat din Rusia începând de miercurea trecută, când Vladimir Putin a anunțat mobilizarea parțială pentru războiul din Ucraina, scrie „Novaia Gazeta. Europe”.

HIstoria.ro

image
Cine a fost „Îngerul de la Ploiești”?
O prinţesă furată de propriul tată și dusă la orfelinat, regăsită la 13 ani de familia din partea mamei, una dintre cele mai bogate din România – bunicul era supranumit „Nababul“.
image
Cum era la ora de istorie ținută de I.L. Caragiale?
Ca mulţi alţi literaţi, Ion Luca Caragiale a avut o pasiune pentru istorie, inclusiv pentru cea naţională. Blamat de unii încă din timpul vieţii pentru că, în scrierile sale, s-ar fi relevat drept anti-român, el a avut, uneori, o viziune romantică (dacă nu chiar idilică) asupra trecutului neaoș.
image
Aristide Blank, finanțistul camarilei lui Carol al II-lea
Aristide Blank (1883-1961) a fost o personalitate complexă, care după ce a studiat dreptul și filosofia, s-a implicat în lumea financiară națională și internațională, reușind astfel să influențeze major viața politică românească dintre cele două războaie mondiale.