“Moștenitorii României muzicale”: recital-eveniment susținut de violonista Maria Marica, cîștigătoare a Concursului Enescu 2022, și pianista Daria Tudor

23 octombrie 2023
image

În Sala Mare a Ateneului Român, laureata cu premiul I la Concursul internațional “George Enescu”, violonista Maria Marica, susține un recital alături de pianista Daria Tudor, miercuri, 15 noiembrie, ora 19.00. Recitalul face parte din seria Radio România Muzical “Moștenitorii României muzicale”, dar și din proiectul “Top Young Performers” propus de EBU (European Broadcasting Union), care cuprinde cele mai valoroase înregistrări de concerte și recitaluri cu tineri muzicieni, la nivel european.

Laureați ai Concursului George Enescu, sub cupola emblematică a Ateneului Român: proiectul “Moștenitorii României muzicale”, organizat de Radio România Muzical, alături de Rotary Club Pipera, Artexim și Fundația Remember Enescu, aduce în 2023, în prim plan, laureații români ai Concursului international George Enescu.

În septembrie 2022, Maria Marica cucerea premiul I la Concursul George Enescu; alături de numeroase alte oportunități aduse de această distincție, ea a primit din partea Radio România Muzical oferta de a realiza înregistrări speciale, dar și invitația de a participa la seria “Moștenitorii României muzicale” care-i prezintă pe cei mai valoroși tineri muzicieni români, cu cariere relevante național și internațional.

Programul recitalului din 15 noiembrie 2023 cuprinde trei opusuri fundamentale ale literaturii pentru vioară și pian: Sonata nr. 3 de Robert Schumann, Cinci melodii op. 35b de Serghei Prokofiev și Sonata în la major de César Franck.

Sonata nr. 3 de Robert Schumann este ultima lucrare importantă pe care a scris-o celebrul compozitor romantic german. Este datată 1853, anul întîlnirii dintre Schumann și Brahms și al unui proiect propus de un celebru violonist al vremii, Joseph Joachim, concretizat în ceea ce s-a numit Sonata FAE – scrisă de Schumann, împreună cu Brahms și un alt discipol al său, Albert Dietrich. Pentru această sonată, Schumann a contribuit cu partea lentă, un intermezzo, și partea finală, a patra; Brahms, cu Scherzo-ul, partea a treia, și Dietrich cu partea I. Însă Schumann și-a dorit să completeze acest proiect cu propriile lui părți întîi și a treia: astfel s-a născut Sonata nr. 3 pentru vioară și pian, unul dintre cele mai fascinante și provocatoare opusuri dedicate viorii, în care recunoaștem natura duală a lui Schumann, dar și talentul lui extraordinar de melodist.

Un extraordinar talent de melodist arată și Serghei Prokofiev în cele cinci melodii pe care le-a compus pentru voce și pian în 1920, într-o versiune pentru vioară și pian, în 1925. 

Recitalul se încheie cu una dintre cele mai cunoscute și iubite partituri dedicate repertoriului violonistic cameral, un opus fundamental al secolului al XIX-lea: Sonata în la major de César Franck. Acesta este cadoul de nuntă pe care Franck avea să i-l facă în 1886 prietenului său, celebrul violonist Eugène Ysaÿe, care a cîntat apoi această lucrare următorii 40 ani din viața sa, pînă la finalul carierei sale. Sonata face parte din repertoriul tuturor marilor violoniști din secolele XX și XXI; un adevărat parcurs în inima romantismului, reunind atît sensibilitatea latină, cît și cea germanică, o adevărată capodoperă.

Recitalul din 15 noiembrie de la Ateneul Român, ora 19.00, este transmis în direct de Radio România Muzical. Prezintă Cristina Comandașu

Biletele sînt disponibile la casa de bilete a Ateneului Român și pe site-ul www.fge.org.ro.

Maria Marica s-a născut în 1998 la Cluj, într-o familie de muzicieni și a început studiul viorii la vîrsta de 7 ani sub îndrumarea lui Vasile Socea, continuîndu-și apoi studiile la clasa prof. univ. dr. Nicușor Silaghi. În prezent este studenta violonistului David Grimal la Hochschule für Musik din Saar, Germania. 

Maria Marica a susținut recitaluri atît în țară cît și în străinătate (Italia, Franța, Germania, SUA) și a concertat alături de orchestrele filarmonicilor din țară, colaborînd cu dirijori precum Gabriel Bebeșelea, Sabin Păutza, Jozsef Horvath, Theo Wolters. Este de asemenea cîștigătoare a numeroase premii naționale și internaționale, dintre care Concursul internațional “George Enescu” (premiul I – 2022), Concursul “Mozart” de la Cluj (premiul I - 2015), Concursul “Mihail Jora” din București (premiul II - 2019), Concursul “Streichwerk” din Berlin (premiul II - 2016), Marele Premiu la concursurile “George Georgescu” de la Tulcea și “Lira de aur” de la Suceava (2015). Din 2013, Maria este membră a Orchestrelor Române de Tineret, iar din 2018, membră a Orchestrei Naționale Simfonice a României, orchestre care au urcat pe unele dintre cele maimari scene ale lumii, precum Musikverein Viena, Konzerthaus Berlin, Elbphilharmonie Hamburg, Philharmonie de Paris. De asemenea,  în 2019 a fost bursieră a Romanian Chamber Orchestra (dirijor Cristian Măcelaru), iar din 2020 este membră Les Dissonances (director artistic David Grimal), singurul ansamblu din lume care abordează repertoriu simfonic de mare anvergură fără dirijor.

Maria Marica a avut de asemenea ocazia de a cînta muzică de cameră alături de renumiți muzicieni precum Marc Coppey, Philippe Cassard, Victor Julien-Lafferière, Solenne Païdassi, David Grimal, Yan Levionnois, Léa Hennino. A fost bursieră a programului SoNoRo Interferențe, avînd astfel șansa de a studia și de a cînta alături de Boris Brovtsyn, Sergey Malov, Thorsten Johanns, Diana Ketler, Frans Helmerson, iar în 2015 a participat la programul Young Performers al festivalului Music@Menlo (California), unde a studiat muzică de cameră alături de Clive Greensmith, Erin Keefe, Arnaud Sussmann, membrii ai Cvartetelor Escher și Dover, printre alții. A participat de asemenea la masterclass cu violoniști precum Leonidas Kavakos, Nora Chastain, Alexandru Tomescu, Gabriel Croitoru, iar în 2021 a fost participant activ în cadrul masterclassului de la Kronberg Academy, lucrînd cu Kolja Blacher și Gerhard Schulz. 

Daria Tudor (26 ani) a debutat în concert la doar 9 ani, alături de Orchestra de Cameră Radio din București; este laureată a numeroase competiții naționale și internaționale și a susținut recitaluri și concerte pe mari scene, în special în Germania. În februarie 2015, Daria Tudor a fost acceptată la Universität der Künste Berlin la clasa prof. Pascal Devoyon și Rikako Murata. În prezent, își continuă studiile de master în pian solo, muzică de cameră și acompaniament de lied la aceeași universitate, sub îndrumarea prof. Björn Lehmann, Artemis Quartet, prof. Frank-Immo Zichner și prof. Eric Schneider. Începînd din mai 2015, Daria Tudor lucrează la Universität der Künste Berlin, în calitate de docent la clasele de Lied contemporan ale prof. Axel Bauni și Eric Schneider, precum și ca pianistă a clasei de violoncel – prof. Konstantin Heidrich. Din 2017, este acompaniatoare oficială a Rutesheim Cello Academy, Germania. În iunie 2019, Dariei i-a fost acordat premiul pentru cel mai bun tînăr artist - Enlight Prize - în cadrul Festivalului Art of the Piano – Cincinnati, SUA. A participat la festivaluri din Finlanda, Germania și Austria: Alpenarte - Schwarzenberg, octombrie 2018; Kissinger Sommer - Bad Kissingen, iunie 2017; Mozartfest - Würzburg, iunie 2016; Festivalul Crescendo - Berlin, mai 2016, 2017. În 2022, a fost semifinalistă a Concursului Internațional “George Enescu” de la București. 

În cadrul proiectului “Moștenitorii României muzicale”, Daria Tudor a fost partenera de recital a violoncelistului Andrei Ioniță (13 iunie 2021), precum și violonistei Ioana Cristina Goicea și a violoncelistului Andrei Ioniță în concertul cameral susținut la Bruxelles (30 noiembrie 2022) și Sala Radio (18 decembrie 2022). Alături de Ioana Cristina Goicea și Andrei Ioniță, Daria Tudor semnează două albume discografice apărute la Editura Casa Radio în cadrul colecției Radio România Muzical: Beethoven (2022) și George Enescu (2023).

Proiectul “Moștenitorii României muzicale”

…organizat de Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, s-a dezvoltat în ultimii ani în două direcții. Prima dintre acestea își propune să-i aducă pe scene prestigioase românești pe tinerii și excepționalii muzicieni ai României, artiști care desfășoară o importantă activitate în străinătate, dar pe care publicul românesc are șansa de a-i asculta prea rar acasă. Recitalurile din acest proiect se adresează unui public larg, cu un repertoriu accesibil și cu o durată de o oră, fără pauză. 

Din 2018 și pînă în prezent au avut loc aproape 30 de concerte și recitaluri: violoncelistul Andrei Ioniță, violonista Ioana Cristina Goicea, violoncelistul Valentin Răduțiu, pianiștii Florian Mitrea, Adela Liculescu, Axia Marinescu sînt doar cîțiva dintre protagoniști. Sub egida aceluiași proiect, au apărut și două albume la Editura Casa Radio, cuprinzînd evoluții din recitaluri.

A doua direcție de dezvoltare este bursa “Moștenitorii României muzicale”. În 2020, Radio România Muzical și Rotary Club Pipera au inițiat și bursa “Moștenitorii României muzicale”, pentru tineri muzicieni cu vîrste între 16 și 24 ani. Cîștigători ai bursei în valoare de 4000 euro au fost pianistul Cadmiel Boțac (2020), violoncelistul Cornelius Zirbo (2021), pianista Kira Frolu (2022) și pianistul Nil Mladin (2023). 

Începînd cu anul 2023, ARTEXIM s-a alăturat organizatorilor Radio România Muzical și Rotary Club Pipera, susținînd proiectele dedicate tinerilor muzicieni români, laureați ai Concursului Internațional “George Enescu”.

Organizatori: Radio România Muzical, Rotary Club Pipera, Artexim, Fundația Remember Enescu, Filarmonica “George Enescu”.

Parteneri media: Radio România Actualități, Radio România Cultural, Rador, TVR, Agerpres,  Dilema veche, revista Cariere, Observator cultural, Zeppelin, spotmedia.ro, news.ro, liternet.ro. 

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.