<i>Sunetul - o prezenţă mişcătoare precum corpul uman</i> <p>- <i>interviu cu Vava ŞTEFĂNESCU</i> -

Publicat în Dilema Veche nr. 219 din 26 Apr 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

Pe 10-12 aprilie, la Muzeul Naţional de Artă Contemporană, a avut loc premiera unui act artistic singular în peisajul cultural românesc: instalaţia coregrafic-sonoră Cvartet pentru o lavalieră. Autoarea Vava Ştefănescu spune: "Este o instalaţie pentru două coregrafii simultane, o coregrafie a corpurilor şi o coregrafie a sunetului... Plasarea spectacolului în galerii de artă contemporană are legătură cu plasarea într-un anumit context: vizitatorii nu au aşteptări specifice spaţiului, iar dansul nu mai ţine de scena convenţională, ci creează un spaţiu comun al publicului şi artiştilor deopotrivă". Cum s-a realizat această "instalaţie coregrafic-sonoră"? Este un proiect inedit pentru că beneficiază de mecenatul lui Răzvan Penescu. Se întîmplă rar în România ca cineva să creadă în tine şi, cu riscul de a nu şti ce va ieşi, să te susţină pînă la capăt. Sprijinul lui nu se opreşte numai la sponsorizare; promovarea pe care a făcut-o prin intermediul site-ului LiterNet a fost foarte importantă. Proiectul beneficiază, în acelaşi timp, de sprijinul financiar considerabil al Fondului Cultural Naţional. Centrul Naţional al Dansului este un alt suporter al acestui proiect - nu aş fi avut alt loc pentru repetiţii. Un alt suporter care a făcut vizibilă această instalaţie coregrafic-sonoră este MNAC. Faptul că a găzduit premiera lucrării, în total trei reprezentaţii, oferă un plus întregului context în care acest proiect se naşte. Nu e puţin lucru să ai uşi deschise într-un spaţiu de prestigiu. Le sînt recunoscătoare. La acest proiect lucrez cu un grup de artişti bogaţi interior şi foarte diferiţi: dansatorii Mihaela Dancs, Carmen Coţofană şi Adrian Stoian şi artistul sonor Julien Trambouze. Sînt deseori geloasă că am o poziţie de outsider care implică o altfel de responsabilitate decît cea de performer. Ei creează această punere-în-corp a fantasmei mele; în plus, am descoperit la ei o mare calitate: ştiu să creeze atmosfera de lucru. Ce ne puteţi spune despre ideea în jurul căreia e construită instalaţia? Ideile de acest gen apar dintr-o sumă de procese metabolice rezultate din contactul cu realitatea. S-a născut din ideea de proximitate, din întrebarea legată de corpurile care nu au distanţă; a început de la ideea de experiment, ghidată de o întrebare reală: ce efect, ce consecinţe are faptul de a pune trei corpuri foarte aproape unele de celelalte într-o perioadă de timp relativ lungă pentru această situaţie (o oră). În primă fază am lucrat cu altă echipă, fără cabina de telefon/duş/lift (ştiu că pare mai mult cabină telefonică şi îmi convine ca "semn", pentru că, în principiu, ţine de comunicaţie şi comunicare). Rezultatele nu au fost extraordinare şi aveam senzaţia că pentru un spectacol ca acesta nu se poate repeta fiindcă, odată cunoscut celălalt, nu mai ai aceleaşi reacţii. Ceva lipsea şi eram aproape gata să renunţ. Cu totul întîmplător l-am întîlnit pe Julien Trambouze, jurnalist radio, dar care este implicat şi în proiecte artistice. Julien editează sunet, face reportaje, este un artist/poet sonor. M-a inspirat, am început să lucrăm şi aşa s-a relansat ideea. Am reformulat echipa şi, cînd ne-am apucat concret de lucru, am început să înţelegem despre ce e vorba, care sînt parametrii procesului de lucru şi ce intenţionăm să descoperim. Cît de important e spaţiul în care e aşezată cabina? Nu e un spectacol pentru un spaţiu scenic, e o instalaţie pentru galerii, destinată privirii spectatorului de galerie, nu de dans. Faptul că se lucrează cu privirile oamenilor e un instrument în sine şi e foarte important, pentru că presupune un mare risc. Dacă în cazul sunetului sînt fragmente înregistrate anterior, la nivel coregrafic nu e nimic prestabilit. Singurele puncte fixe de referinţă sînt insistenţa imaginii şi prezenţa sunetului, iar acţiunea e tot timpul sub semnul riscului. Au fost repetiţii în care am avut un public mai... special. E vorba de seara cînd au venit 14 fotografi. Rezultatul este impresionant, acum sînt 12 galerii de fotografie pe site-ul LiterNet dedicate Cvartetului, dar a fost o situaţie extremă, pentru că fotografii au format un public cu acţiune accelerată, iar violenţa şi agresivitatea oricărui aparat de fotografiat nu pot fi negate. Repetiţia de atunci nu cred că a mers optim din punct de vedere compoziţional, dar a depăşit limita "normalului" în relaţia primit-dat, public-performeri. Cît de importantă este prezenţa sunetului? Sunetul e un corp, al patrulea corp din cvartet, e o prezenţă la fel de mişcătoare ca şi corpurile umane. Sunetul este unul dintre elementele care intră în compoziţie, nu e tratat ca fond sonor, ca generator de mişcare, e un corp cu o libertate mai mare. Sunetul e o prezenţă care intervine şi se compune în timp real fiind supus aceleiaşi situaţii. Sunetul din cabină sau cel produs de public este captat în timp real şi poate deveni fond sonor în timpul celor 60 de minute. E ca o memorie recentă. Cum spunea Julien: "Nimic nu e real, totul e posibil!". Prin acest joc al memoriei recente, al redării imediate, se produce un fel de rejudecare a ceea ce tocmai s-a trăit. Există şi un moment de distorsiune (un efect tehnic) a sunetului creat de dansatori care dă o amploare enormă mişcării, o proiectează într-o altă dimensiune decît cea reală. Este această instalaţie rezultatul unui exerciţiu de cruzime? Nu ştiu dacă instalaţia face publicul să se gîndească neapărat la cruzime. E adevărat că am lucrat pe aspectul "social", pe plasarea mentală a propriului corp în condiţii şi medii din afară. În situaţiile în care sîntem forţaţi să stăm aproape unul de altul, să recurgem la negocierea cu celălalt, nu înseamnă neapărat că împărţim un spaţiu. Un strat pe care l-am luat în calcul, şi despre asta am vorbit în mod special cu Julien, este promiscuitatea. Eu cred că cel puţin în Bucureşti, la distanţă mare de celelalte oraşe ale ţării, e o cruzime să trăieşti. Iar cuvîntul care se aplică acestei realităţi este tocmai "promiscuitatea". De la oamenii care aruncă pe geam gunoaiele, prin felul în care eşti lovit cu maşina şi apoi înjurat, pînă la comportamente politice, toate acestea alcătuiesc un peisaj troglodit comportamental, marcat de cruzime şi de lipsă de distanţă. Deşi sînt zile cînd, ca prin minune, văd că există lucruri frumoase, concerte, spectacole sau expoziţii, oameni... Dar la modul general, nu mai apucăm să vedem, să respirăm. Nu mai e loc! a consemnat Gina ŞERBĂNESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Japonia mănâncă mici și sarmale. Românul care le prepară: „Clienții ling farfuria“ VIDEO
În vizită în Japonia, Andreia și Ionuţ, vloggerii de la canalul de YouTube „HaiHui în doi”, au prezentat povestea românului care vinde mici și alte feluri de mâncare tradițională în Țara Soarelui Răsare.
image
Dilema incredibilă a unui român din Spania: „Am aflat că nu sunt tatăl copiilor mei, ce să fac?“
Postarea în care un bărbat a dezvăluit că prietenul său văduv a aflat că ai săi copii, rămași doar în grija sa, nu sunt de fapt ai lui, a devenit virală pe Facebook.
image
File de istorie. S-au plantat curmali, bananieri și palmieri pentru vizita Împăratului Franz Josef FOTO
Un oraș din vestul României a fost între 9 și 12 septembrie 1893 centrul de interes al Imperiului Austro-Ungar. Împăratul Franz Josef şi trei arhiduci au fost așteptați cu mare fast.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.