La Voce del Leone – interviu cu baritonul Alexandru AGHENIE

Publicat în Dilema Veche nr. 736 din 29 martie – 4 aprilie 2018
La Voce del Leone – interviu cu baritonul Alexandru AGHENIE jpeg

Îmi imaginez că există o cupolă asupra destinului unui tînăr artist de operă, acest apelativ ce l-a însoțit întrega carieră pe gloriosul bariton Titta Ruffo. Mi-a plăcut să o iau înaintea norocului ce presimțeam că va veni în calea tînărului bariton Alexandru Aghenie, nu demult, cînd cînta în corul Operei din Brașov (unde a fost descoperit de maestrul Vasile Moldoveanu, marele nostru tenor de la MET) și cînd, „cu bunăvoință“, primea roluri de… comprimari pe diferite scene ale țării. Nu o fac din exagerări sentimentale, ci pur și simplu pentru a evidenția asemănări. Impetuozitate, pasiune îmbinată cu noblețe în interpretare, știința tehnicii cîntului, dar mai ales o excepțională frumusețe timbrală a glasului (calitate esențială pentru succes), toate acestea m-au dus cu gîndul la un posibil model. Păstrînd proporțiile, ceea ce realizează astăzi Alexandru Aghenie pe scenele internaționale și (fiindcă pe la noi unele lucruri se întîmplă invers) naționale este o lovitură de teatru. A reușit să se angajeze, cu greu și nu pe măsura personalității sale artistice, în unele teatre din țară înainte de 2014. Odată cu participarea la Concursul Internațional de Canto „Eva Marton“ de la Budapesta, unde a fost încununat cu Premiul I, imediat după gala laureațior, tînărul bariton a primit nenumărate propuneri și solicitări din partea unor foruri muzicale de prestigiu, despre care am vorbit în articolul din toamna lui 2014, precum și în interviul pe care i l-am luat în primăvara lui 2015, ambele publicate în revista Dilema veche. Este, însă, timpul să mergem mai departe, și iată-ne vorbind despre ce s-a mai întîmplat după acest cerc de noroc ce s-a format în jurul tînărului bariton odată cu Concursul „Eva Marton“.

Destinul dumneavoastră s-a schimbat în mod esențial după concursul de la Budapesta din 2014. Deznodămîntul poveștii Cenușăresei îl văd pe viu, în mîinile dumneavoastră. „Prințul“ a ieșit de sub mantaua cenușie a personajului ignorat, pînă acum, cu bună știință. I s-a conferit rangul pe care-l merita: debutul unei adevărate cariere pe scenele internaționale.

După concursul de la Budapesta, în următoarele zile am primit propunerea, din partea Muenchner Staatstheater – Germania (Bayerisches Staatstheater in Gartnerplatz din Munchen, supranumit „Volksoper”, socotit al doilea ca valoare artistică după Bayerische Staatsoper în Munchen – n.a.), de a debuta în noua producție Cenerentola de Gioacchino Rossini în rolul Dandini (stagiunea 2015/2016). Bineînțeles că am acceptat, era vorba de o nouă provocare, primul meu rol rossinian, cu agilități, recitative și tot ce putea fi mai nou. Dar necunoscutul dă și senzația de dificil. Cu alte cuvinte, era cel mai nou și cel mai dificil pentru mine. Şi nu a fost numai atît: am avut ocazia să lucrez cu celebra Brigitte Fassbaender, faimoasă mezzosoprană în tinerețe (cu titlul de Kammersaengerin la Bayerische Staatsoper din Munchen – n.a.), astăzi o regizoare foarte apreciată, și să am alături, într-o distribuție de cel mai înalt nivel, artişti lirici ca Artur Espiritu („tenorul anului 2017” – pentru performanțele la operele din Tel Aviv și Sidney – n.a.), Tamara Gura (tînără mezzosoprană cu o impresionantă carieră pe scenele internaționale- n.a.) sau Holger Ohlman. Toate acestea se întîmplau începînd cu anul 2015, cu premiera la Cuviliestheater (socotit cel mai important teatru rococo din Germania – n.a.), o bijuterie plină de istorie și povești. Scenografia și costumele sînt de o frumusețe rară, iar concepția spectacolului, deși modernă, de un gust rafinat.

Tot după cîștigarea Premiului I la Concursul „Eva Marton”, am fost invitat de către Summer Szeged Island Festival (Ungaria) să cînt în micul rol al sacristanului – în opera Tosca de Giacomo Puccini și am acceptat invitația, mai ales că am avut ocazia să cînt alături de marea soprană Beatrice Uria Monzon (faimoasă interpretă de repertoriu în special francez și italian – n.a.). De nedescris atmosfera în acel amfiteatru, în aer liber, în seara unei superbe seri de august a anului 2015...

Ați primit și propuneri de a cînta cu Orchestra Națională a Ungariei (MAV Simphonic Orchestra) și cu această ocazie ați avut o nouă experiență și în domeniul cantatei: partitura baritonului din celebra Carmina Burana de Carl Orff.

Da, am cîntat pentru prima dată partitura a baritonului (o studiasem încă de la Budapesta) din grandioasa cantată, în ianuarie 2016, alături de MAV Simphonic Orchestra.

În sfîrșit, tot în urma Premiului I cîștigat, am fost invitat să cînt în noua producție Il trovatore de Giuseppe Verdi la Opera Maghiară de Stat din Budapesta (martie – aprilie 2016) – rolul Conte di Luna. Un teatru care îți taie respirația la propriu, atît vechea operă din Budapesta – o bijuterie arhitecturală, cît și noul Teatru Erkel, imens, cu peste 2000 de locuri.

După cîte știu, rolul Conte di Luna l-ați îndrăgit și l-aţi cîntat pe multe scene, încă de la o vîrstă foarte tînără (mult mai tînără decît cea de astăzi, cînd știu că vi s-a propus, la cei 30 de ani pe care îi aveți, să cîntați rolurile Scarpia și Rigoletto și ați avut înțelepciunea să refuzați deocamdată. Cred că propuneri de asemenea roluri pentru interpreți atît de tineri nu s-au mai făcut...). Ar fi un bun prilej, acum, de „recapitulare”.

Este un rol foarte îndrăgit și cel mai cîntat de mine pînă acum. Începutul a fost în 2014, în Italia, la Teatro Sociale din Como (un splendid teatru cu 900 de locuri și cinci nivele, în care Teatro alla Scala din Milano a funcționat pe tot timpul anului 1944 – n.a.), unde am lucrat cu un regizor de film – Mateo Mazzoni –, la o producție mai mică lucrată efectiv la Teatro Manzoni din Monza, apoi adaptată la teatrul mare din Como. În aceeași distribuție am făcut altă producție – Il trovatore la Teatro Nuovo din Milano, plecînd cu ea apoi într-un mic turneu în Lombardia. Apoi, tot în Italia, la Arena del Teatro Sociale di Como, în aer liber au avut loc alte două spectacole.

Revenit acasă, am fost invitat pentru același Conte di Luna la premiera de la Opera Brașov.

După Italia, am fost invitat în Ungaria, la Miskolc, unde spectacolul Il trovatore a avut loc pe... patinoar! Cu 5000 de locuri. La Opera Maghiară de Stat din Budapesta am fost chemat pentru doi ani consecutiv pentru acest rol care mi-a adus atîtea satisfacții, l-am cîntat cu cele mai mari stele ale Operei de Stat din Budapesta, precum și alături de tenorii Hector Lopez și Kamen Chanev.

 Ultima producție în care am cîntat rolul Conte di Luna este cea din 2017, la Teatrul Nae Leonard din Galați.


— Conte di Luna în Trubadurul de Verdi la Miskolc Bartok Plusz Operafesztival

conte di luna intrubadurul de verdi la miskolc bartok plusz operafesztival jpg jpeg

Ce evenimente muzicale au mai urmat după Il trovatore din stagiunea 2015/2016 de la Budapesta?

Noua și moderna producție La Boheme de Giacomo Puccini (în care am cîntat rolul Marcello), în regia lui Damiano Michieletto (în octombrie 2016) la Opera Maghiară de Stat din Budapesta, un adevărat maraton de cîte două-trei spectacole pe zi, mereu cu sala plină, cu 2200 de locuri ocupate de trei ori pe zi într-un teatru care știe să-și vîndă „marfa”, să pună în scenă un spectacol vandabil și de bun gust, de ce nu, un teatru care știe să facă bani! În aceste vremuri în care prima scuză la orice întrebare este „nu sunt bani”. Probabil în cele 19 spectacole s-au vîndut bilete cît se vînd într-un an la Opera Națională din București sau la oricare din teatrele de operă din România...

Apoi, am fost invitat pentru rolul Renato (un alt rol iubit, o piatră de încercare pentru orice bariton) din opera Un Ballo in Maschera de Giuseppe Verdi, în Germania, la Staattheater din Bremerhaven, Germania, în aprilie 2017, unde am participat la o producție DVD (film). Provocarea am trecut-o cu brio, cu emoții mari pînă în ziua premierei...

În primăvara aceasta lui 2018 cînt într-o nouă variantă La Boheme, un nou Marcello, la Sofia, în Bulgaria, într-o distribuție strălucită, alături de Kamen Chanev, Andrada Roșu, Marta Sandu, sub bagheta magică a lui Iurie Florea.

Ce isprăvi ați mai făcut pe planul competițiilor muzicale?

În lunile octombrie – noiembrie 2017 am vrut totuși să ştiu pe unde mă mai aflu eu pe harta cîntăreților de operă din lume și am decis să mă prezint la două mari concursuri de canto din Italia.

Unul a fost Concorso Internazionale di Canto Lirico „Angelo Loforese” (din al cărui juriu au făcut parte, alături de mari interpreți de renume celebrii Eva Marton și Nicola Martinucci) desfășurat între 2-5 noiembrie la Milano, unde am luat Premiul II, care mi-a fost înmînat de însuși maestrul Loforese, la cei 97 de ani! Celălalt concurs s-a desfășurat la Pisa, în onoarea faimosului bas bariton Titta Ruffo (concursul îi poartă numele), unde am luat Premiul I și Premiul pentru cea mai bună voce de bariton.

Dar în țară? Îmi imaginez că v-au solicitat în mod excesiv după succesele pe care le obțineți pe plan internațional. 

Am să încep prin a vă enumera rolurile din repertoriul meu (după ce cîțiva ani ani fost corist, la Opera din Brașov unde sunt angajat): în Faust de Charles Gounod – Valentin, Gianni Schicchi din opera cu același nume de Giacomo Puccini, Silvio – Pagliacci de Ruggiero Leoncavallo, Conte di Luna – Il trovatore de Giuseppe Verdi, Dandini – La Cenerentola de Gioachino Rossini și Renato – Un ballo in maschera de Giuseppe Verdi.

Este ciudat că în afară de Faust – Valentin – debutul meu absolut, în nici unul dintre aceste roluri nu am debutat la mine acasă la Brașov. Toate – în străinătate. Relevant sau nu, dar adevărat…

Prima dintre audiții, după întoarcerea în țară de la Concursul Eva Marton, a avut loc la Opera Română Craiova. Se numește audiție informativă (cred că fiind obligatorii, aceste audiții sunt practic formale). Am cîntat acompaniat de soția mea, după un concurs profesionist cu Premiul I luat, foarte bine pregătit și cu propuneri de contracte în exterior. Am primit un e-mail că am trecut audiția și că voi fi contactat. Eu am multă răbdare, încă mai aștept, probabil nu i-au folosit încă pe toți ceilalți… La Opera Națională Română Iași audiția a fost în ianuarie 2017, la fel de formală sau, mă rog, informativă… După audiție am fost felicitat prin e-mail de mai multe persoane, printre care regizorul Marco de Carlo. Aprecierile acestor oameni mă încurajează mult. De obicei, familia și prietenii sunt subiectvi, dar un străin nu te uită dacă ai deșteptat ceva în el… Cu aceste amintiri emoționante am rămas de la audiția de la Iași, și bineînțeles cu clasicul și românescul „stai acasă că te contactăm noi”.

La Opera Națională București am participat la audiția anunțată cu surle și trîmbițe la instaurarea eternei doamne Rancea, am cîntat Renato. Era prin octombrie 2016, venisem special de la Budapesta pentru audiție. Am cîntat și am fost chemat să mai vin o dată în fața aceleiași comisii, la cîteva zile distanță. Aveam angajament la Budapesta la Opera Maghiară de Stat și nu mi-a permis timpul să mă prezint încă o dată la ONB.


— Bal Mascat la Opera din Braşov,  cu soprana Cristina Radu

in bal mascat la opera din brasov cu soprana cristina radu jpg jpeg

Un gînd care vă urmărește mereu…

…Este faptul că am cunoscut multe personalități din lumea muzicală pe parcursul acestor ani, dar mereu, oriunde mă poartă destinul meu de artist, simt mîna și energia protectoare a maestrului meu, marele tenor Vasile Moldoveanu… Dacă nu era dînsul, m-ați fi găsit și acum angajat în corul operei din Brașov sau distribuit în roluri de comprimări, așa cum eram în anul 2012, cînd destinul a vrut să ne întîlnim!

 Ce spectacole în care ați cîntat în țară le aveți ca amintiri frumoase?

Sigur că am, „puțin și bun”. Da... Un ballo in maschera la mine acasă, două spectacole cu o minunată producție la Brașov de curînd. Aici e mai greu, trebuie să confirmi, în străinătate dacă ai o zi proastă treci ușor, acolo nu te cunoaște nimeni, dar acasă ești imediat taxat. Mă simt cel mai bine cînd abordez un rol nou, cum au fost Dandini sau Renato. Rolul Renato îl simt acum cel mai aproape. Apoi, Lucia di Lamermoor de Gaetano Donizetti la Teatrul Nae Leonard – Galați. Am cîntat rolul Enrico. Cea mai frumoasă Lucia din țară a fost Lucia noastră de la Galați, cu Florin Guzgă (Edgardo) și Elena Mosuc (Lucia), cu Cristian Sandu la pupitru, la noi, cu ai noștri, se pot face lucruri frumoase cînd se vrea, dacă se vrea!

Ar fi interesant să ne povestiți cum sunteți invitat în diverse producții muzicale din afara țării, desigur, fără... audițiile informative.

Lucrurile acolo stau foarte simplu. Ți se propune fără alte complicații. După un spectacol Trovatore la Budapesta, am fost căutat pentru o producție Un ballo in maschera, apoi am primit detaliile audiției, care era pe bune! M-am prezentat, nu știu cîți am fost pe rol. Peste nici o săptămînă am și primit invitația de participare.

O variantă de propunere și mai și: abia întors de la spectacolul Un ballo in maschera de la Sofia – Bulgaria, unde am cîntat alături de cel mai în vogă tenor bulgar – Kamen Chanev, invitația de a cînta pe acea scenă a venit de la directorul instituției, Plamen Kartalof – regizor (a regizat și la Opera Națională București cu ani în urmă). M-a tulburat de-a dreptul felul în care un artist este tratat, ca un star, ca o vedetă. Ecourile spectacolului fiind foarte bune, la pauză, Kartalof a venit să mă felicite, să-mi spună că e bucuros și onorat și că mai mult ca sigur vom colabora din plin. Eu mă bucur de orice propunere. Am început o carieră în străinătate pe care vreau s-o împlinesc. Cînd plec, îmi este dor de acasă. În sufletul meu aștept ca țara să-și revină și artiștii de valoare să fie onorați în folosul ei.

a consemnat Ioana DIACONESCU

Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.

Adevarul.ro

image
Andreea Antonescu, supărare mare înainte de naștere. Totul are legătură cu fiica sa: „E foarte greu pentru mine“ | adevarul.ro
Deși așteaptă cu nerăbdarea aducerea pe lume a celui de-al doilea copil, Andreea Antonescu are o amărăciune în suflet. Fiica ei a ales să locuiască în SUA, alături de tatăl său, după ce s-a pronuntat divorțul dintre părinții săi.
image
Halep jubilează: Victorie mare în cazul de dopaj. Explicațiile venite pe filiera TAS | adevarul.ro
Simona Halep (31 de ani) poate răsufla ușurată după mult timp.

HIstoria.ro

image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.
image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.