Golania (1990) & Rezist (2017-2018) - un amplu ritual de trecere

16 iunie 2020
Golania (1990) & Rezist (2017 2018)   un amplu ritual de trecere jpeg

Cînd în luna mai 1990 am ajuns în Piața Universității din București și am văzut cu ochii mei ce însemna, ce era mitingul-maraton de acolo, am știut pe loc că este un eveniment de o importanță modelatoare în viața mea. Aveam parte, ca tot omul tînăr peste care a trecut o revoluție (din decembrie 1989, cu toate accentele ei de revoluție și de lovitură de stat!), de un ritual de trecere; mă mișcam dinspre tinerețe spre maturitate într-un mod anume, chiar dacă lucrurile nu erau deslușite pentru mine atunci. Dar simțeam că acel ritual de trecere va fi o marcă a mea ca om, ca cetățean al României (în mod cert sună desuet această formulă), ca intelectual și ca răzvrătită. Am regretat întotdeauna că am fost doar un participant pasiv (înminunat) în acele două zile la București, un raisonneur spontan și empatic venit de la Cluj. Am regretat că nu am notat pe loc tot ce am văzut și auzit, tocmai fiindcă știam, simțeam că e vorba de altfel de lucruri decît de obicei, de lucruri și chestiuni care te formează, te antrenează și funcționează evolutiv multă vreme, lăuntric și psihic, în tine. Ar fi trebuit să țin un jurnal al acelor două zile și chiar al mitingului-maraton așa cum se zărea și percepea de la Cluj, pe tot parcursul său. Dar vremurile erau în devălmășie și în viteză, deja începuse o epocă (sau etapă) fast-food greu de controlat și ingurgitat. Am spus-o în destule texte de-ale mele: Piața Universității 1990 (fenomenul, mitingul-maraton, Golania, Kilometrul 0, Zona liberă de comunism/neocomunism) a fost un loc unde conștiința mea morală s-a ivit și a înflorit cu bătaie lungă. Am renunțat la admirația pasivă a revoltei și am devenit implicată. Țara mea era a mea și a multor altora care gîndeau ca mine, dar era și a celor care gîndeau exact invers decît mine. Patriotismul, radiografiat astfel, nu putea fi decît un patriotism alternativ (față de varianta găunoasă și inflamat-verbalizată a autorităților momentului – atunci ca aproape întotdeauna, de fapt). În orice caz de la Golania, de la această zonă aparte a golanilor-protestatari din 1990 mi se trage instinctul de răzvrătită și necesitatea de a mă implica civic, de a fi nu atît o voce sau o portavoce, cît de a scrie despre decembrie 1989, despre imaginarul violent al românilor, despre năravurile românești, Piața Universității 1990 și destule altele.

                             

golania jpg jpeg

În 2017, cînd protestele Rezist au izbucnit, am început să scriu la poemul-manifest Scrisoare către un prieten și înapoi către țară, iar manifestul acesta liric a încercat să sintetizeze România în secolele XX și XXI, cu bune și rele, cu toate ale ei. (Am publicat manifestul în două ediții, în 2018 și 2019, la editura Paralela 45, fiecare ediție fiind însoțită de colaje cu varii secvențe din istoria tumultuoasă a României contemporane.) Dar un poem este un poem, iar poezia e o treabă dificilă (atît de scris, cît și de ingurgitat, căci nu oricine are organ de receptare pentru poezie). Așa încît pe măsură ce protestele și marșurile Rezist luau amploare (în țară, dar mai ales la Cluj, unde mă aflam și viețuiam), în mine s-a ivit dorința de a documenta acest nou fenomen, această nouă răzvrătire. Am început mai întîi să țin jurnalul pe Facebook și pe blogul meu socio-politic (www.ruxandracesereanu.wordpress.com), apoi după reacțiile pe care le-am primit de la cei apropiați și de la cititorii paginilor internautice, am înțeles că este nevoie de mai mult, de o documentare pas cu pas a mișcării Rezist (repet, văzută mai ales de la Cluj, unde am participat direct la marșuri). De la fata îmbrăcată în blugi și cu geacă, cu o căciulă croșetată, cu pompon, serioasă, dar și zvîrlugă, care mergea dansînd oarecum, ținînd o pancartă pe care scria cu litere tremurate: VREM O ROMÂNIE NORMALĂ, NU O ȚARĂ PENALĂ! la grupurile de maturi care scandau Nu sîntem o nație de sclavi. Sau la acel manifestant, cu piciorul tăiat de la genunchi, care ținea în brațe, așezat pe scaunul lui cu rotile, pancarta pe care scria simplu: Justiție, nu corupție! Sau la bătrînul (fost deținut politic în Balta Brăilei, pe la jumătatea secolului trecut) care le vorbea protestatarilor despre rezistență, a nu ceda, a te împotrivi mental și moral.

Frenezia și entuziasmul marșurilor Rezist mi-au adus, evident, aminte de mitingul-maraton din Piața Universității 1990. Apoi, legăturile între cele două fenomene și răzvrătiri au venit de la sine, erau fățișe, emoționante și, în același timp, puteau fi privite cu o luciditate mai acută decît odinioară. Așa s-a născut cartea De la Golania la Rezist (Polirom, 2020), ca o biografie civică recentă a țării în care trăiesc (cu tensiunile ei socio-politice și morale) și ca o biografie a mea ca trăitoare în această țară în care, în mod cert (sînt autoironică, desigur) niciodată nu există riscul să te plictisești.

Ruxandra Cesereanu este scriitoare.

Afis 9 dec Sala Radio jpg
CHRISTIAN BADEA DIRIJEAZĂ SIMFONIA „DIN LUMEA NOUĂ” LA SALA RADIO
Vineri, 9 decembrie 2022 (de la 19.00), veți asculta lucrarea compozitorului ceh în interpretareaORCHESTREI NAŢIONALE RADIO.
973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.

Adevarul.ro

image
Andreea Antonescu, supărare mare înainte de naștere. Totul are legătură cu fiica sa: „E foarte greu pentru mine“ | adevarul.ro
Deși așteaptă cu nerăbdarea aducerea pe lume a celui de-al doilea copil, Andreea Antonescu are o amărăciune în suflet. Fiica ei a ales să locuiască în SUA, alături de tatăl său, după ce s-a pronuntat divorțul dintre părinții săi.
image
Halep jubilează: Victorie mare în cazul de dopaj. Explicațiile venite pe filiera TAS | adevarul.ro
Simona Halep (31 de ani) poate răsufla ușurată după mult timp.

HIstoria.ro

image
Katiușa, „orga lui Stalin“: O revoluție în materie de artilerie autopropulsată
Adevărata revoluție în materie de artilerie autopropulsată a venit de la ruși: teribilele lansatoare multiple de rachete Katiușa.
image
Una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor
Fără îndoială, una dintre cele mai spectaculoase descoperiri arheologice ale tuturor timpurilor a fost scoaterea de sub cenușă a orașului roman Pompeii, redus la tăcere în vara lui 79 de erupția vulcanului Vezuviu.
image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.