Golania (1990) & Rezist (2017-2018) - un amplu ritual de trecere

16 iunie 2020
Golania (1990) & Rezist (2017 2018)   un amplu ritual de trecere jpeg

Cînd în luna mai 1990 am ajuns în Piața Universității din București și am văzut cu ochii mei ce însemna, ce era mitingul-maraton de acolo, am știut pe loc că este un eveniment de o importanță modelatoare în viața mea. Aveam parte, ca tot omul tînăr peste care a trecut o revoluție (din decembrie 1989, cu toate accentele ei de revoluție și de lovitură de stat!), de un ritual de trecere; mă mișcam dinspre tinerețe spre maturitate într-un mod anume, chiar dacă lucrurile nu erau deslușite pentru mine atunci. Dar simțeam că acel ritual de trecere va fi o marcă a mea ca om, ca cetățean al României (în mod cert sună desuet această formulă), ca intelectual și ca răzvrătită. Am regretat întotdeauna că am fost doar un participant pasiv (înminunat) în acele două zile la București, un raisonneur spontan și empatic venit de la Cluj. Am regretat că nu am notat pe loc tot ce am văzut și auzit, tocmai fiindcă știam, simțeam că e vorba de altfel de lucruri decît de obicei, de lucruri și chestiuni care te formează, te antrenează și funcționează evolutiv multă vreme, lăuntric și psihic, în tine. Ar fi trebuit să țin un jurnal al acelor două zile și chiar al mitingului-maraton așa cum se zărea și percepea de la Cluj, pe tot parcursul său. Dar vremurile erau în devălmășie și în viteză, deja începuse o epocă (sau etapă) fast-food greu de controlat și ingurgitat. Am spus-o în destule texte de-ale mele: Piața Universității 1990 (fenomenul, mitingul-maraton, Golania, Kilometrul 0, Zona liberă de comunism/neocomunism) a fost un loc unde conștiința mea morală s-a ivit și a înflorit cu bătaie lungă. Am renunțat la admirația pasivă a revoltei și am devenit implicată. Țara mea era a mea și a multor altora care gîndeau ca mine, dar era și a celor care gîndeau exact invers decît mine. Patriotismul, radiografiat astfel, nu putea fi decît un patriotism alternativ (față de varianta găunoasă și inflamat-verbalizată a autorităților momentului – atunci ca aproape întotdeauna, de fapt). În orice caz de la Golania, de la această zonă aparte a golanilor-protestatari din 1990 mi se trage instinctul de răzvrătită și necesitatea de a mă implica civic, de a fi nu atît o voce sau o portavoce, cît de a scrie despre decembrie 1989, despre imaginarul violent al românilor, despre năravurile românești, Piața Universității 1990 și destule altele.

                             

golania jpg jpeg

În 2017, cînd protestele Rezist au izbucnit, am început să scriu la poemul-manifest Scrisoare către un prieten și înapoi către țară, iar manifestul acesta liric a încercat să sintetizeze România în secolele XX și XXI, cu bune și rele, cu toate ale ei. (Am publicat manifestul în două ediții, în 2018 și 2019, la editura Paralela 45, fiecare ediție fiind însoțită de colaje cu varii secvențe din istoria tumultuoasă a României contemporane.) Dar un poem este un poem, iar poezia e o treabă dificilă (atît de scris, cît și de ingurgitat, căci nu oricine are organ de receptare pentru poezie). Așa încît pe măsură ce protestele și marșurile Rezist luau amploare (în țară, dar mai ales la Cluj, unde mă aflam și viețuiam), în mine s-a ivit dorința de a documenta acest nou fenomen, această nouă răzvrătire. Am început mai întîi să țin jurnalul pe Facebook și pe blogul meu socio-politic (www.ruxandracesereanu.wordpress.com), apoi după reacțiile pe care le-am primit de la cei apropiați și de la cititorii paginilor internautice, am înțeles că este nevoie de mai mult, de o documentare pas cu pas a mișcării Rezist (repet, văzută mai ales de la Cluj, unde am participat direct la marșuri). De la fata îmbrăcată în blugi și cu geacă, cu o căciulă croșetată, cu pompon, serioasă, dar și zvîrlugă, care mergea dansînd oarecum, ținînd o pancartă pe care scria cu litere tremurate: VREM O ROMÂNIE NORMALĂ, NU O ȚARĂ PENALĂ! la grupurile de maturi care scandau Nu sîntem o nație de sclavi. Sau la acel manifestant, cu piciorul tăiat de la genunchi, care ținea în brațe, așezat pe scaunul lui cu rotile, pancarta pe care scria simplu: Justiție, nu corupție! Sau la bătrînul (fost deținut politic în Balta Brăilei, pe la jumătatea secolului trecut) care le vorbea protestatarilor despre rezistență, a nu ceda, a te împotrivi mental și moral.

Frenezia și entuziasmul marșurilor Rezist mi-au adus, evident, aminte de mitingul-maraton din Piața Universității 1990. Apoi, legăturile între cele două fenomene și răzvrătiri au venit de la sine, erau fățișe, emoționante și, în același timp, puteau fi privite cu o luciditate mai acută decît odinioară. Așa s-a născut cartea De la Golania la Rezist (Polirom, 2020), ca o biografie civică recentă a țării în care trăiesc (cu tensiunile ei socio-politice și morale) și ca o biografie a mea ca trăitoare în această țară în care, în mod cert (sînt autoironică, desigur) niciodată nu există riscul să te plictisești.

Ruxandra Cesereanu este scriitoare.

956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.
Cover 1624 x 924 jpg
Filme ucrainene pentru publicul tînăr, la Cinema Muzeul Țăranului
În fiecare joi din luna iulie, de la ora 18:30, în cadrul proiectului „Open Museums Open Hearts”, publicul tînăr este așteptat să descopere două filme în limba ucraineană (cu traducere în limba română) la Cinema Muzeul Țăranului. Intrarea este gratuită.
952 15 1 jpeg
Tăcerea capodoperei și foșnetul vieții
Teribila absență a emoției, am înțeles, își avea sursa în faptul că aceste monumente exemplare le port în mine, că ele s-au cristalizat ca diamante intangibile.
952 16 Pdac jpg
Cartea-junglă
Mozaicul referențial al cărții lui Alexandru N. Stermin poate părea deconcertant, dacă n-ar fi subsumat unei idei centrale: aceea că sîntem efectiv „căzuți din junglă” și că dinamica biologică și socială a junglei poate da seama de ceea ce am fost și de ceea ce am devenit, în prezent.
952 17 foto Oana Monica Nae jpg
Cîntă, zeiță, mînia ce-aprinse pe Venus Actrița
„Fur” este un spectacol despre relația de putere dintre bărbați și femei în mediul artistic și are la bază un roman, „Venus im Pelz” (1870), al scriitorului austriac Leopold Ritter von Sacher-Masoch,

Adevarul.ro

image
Vacanţe de coşmar pentru zeci de mii de turişti blocaţi într-o staţiune. O familie susţine că trebuie să dea 26.000 de dolari pentru o săptămână de cazare
Vacanţele în oraşul turistic Sanya de pe insula tropicală Hainan din China au devenit un coşmar în acest weekend pentru zeci de mii de turişti care au rămas blocaţi acolo brusc, după ce autorităţile chineze au impus lockdown din cauza a peste 1.200 de cazuri de Covid-19.
image
EXCLUSIV Bărbatul cu probleme psihice care şi-a măcelărit familia, în Argeş, nu mai fusese evaluat de o comisie din 2004
Bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care a masacrat cinci membri ai familiei şi avea probleme psihice nu a mai fost evaluat de către o comisie de specialitate de acum 18 ani, legislaţia fiind una extrem de permisivă.
image
EXCLUSIV Autorul masacrului din Argeş suferă de schizofrenie. Psihiatrul său: „Avea relaţii strict cu familia“
Viorel L., bărbatul de 53 de ani din comuna argeşeană Bascov care şi-a masacrat familia, suferea de mai mult timp de schizofrenie şi urma un tratament medical. Bărbatul nu avea un loc de muncă şi stătea în majoritatea timpului în curtea casei, fiind o persoană izolată.

HIstoria.ro

image
Pacea de la București (10 august 1913): „Ne-am jucat de-a Congresul de la Viena”
O sursă interesantă despre evenimentele anilor 1912-1913 o reprezintă însemnările celor două personalități ale Partidului Conservator – Titu Maiorescu și Alexandru Marghiloman. Jurnalele celor doi sunt caracterizate de un veritabil sincron.
image
Armele dacilor: formidabile și letale
Dacii erau meșteșugari desăvârșiți în prelucrarea metalelor, armele făurite de fierarii daci fiind formidabile și letale. Ateliere de fierărie erau în toate așezările, multe făcând unelte agricole sau obiecte de uz casnic, dar un meșter priceput putea foarte ușor să facă și arme.
image
Războiul Troian, între mit și realitate. A existat cu adevărat?
Conform legendei, Troia a fost asediată timp de zece ani și apoi cucerită de grecii regelui Agamemnon. Motivul izbucnirii Războiului Troiei ar fi fost, conform „Iliadei”, răpirea Elenei, cunoscută drept frumoasa Elena, Elena din Argos sau Elena a Spartei, fata lui Zeus și a Ledei.