Garantat 100%. De Banksy

Publicat în Dilema Veche nr. 505 din 17-23 octombrie 2013
Garantat 100%  De Banksy png

Banksy e unul dintre cei mai faimoşi artişti urbani. A trecut prin nenumărate oraşe din lume şi a lăsat locuitorilor o operă vastă: sute sau mii de picturi, graffiti, stencil-uri pe ziduri. E îndrăgit de unii pentru atitudinea subversivă şi mesajele agresive, şi detestat de alţii pentru activismul politic sau pentru că murdăreşte zidurile. Puţini cunosc adevărata identitate a artistului care-şi semnează lucrările cu acest pseudonim.

De vreo două săptămîni, Banksy se află la New York, într-o rezidenţă, deşi cuvîntul e impropriu, dat fiind faptul că, neavînd o identitate clară, nu poate avea nici o relaţie formalizată cu vreo instituţie publică sau privată. În orice caz, lucrează intens şi e deosebit de productiv: creează o operă pe zi. Ziarele locale prezintă ilustraţii cu isprăvile sale, însoţite de mici texte explicative. Cei care îşi găsesc uşa garajului vandalizată, probabil cheamă poliţia, apoi sună la firma de asigurări. Prin unele cartiere din New York e concurenţă mare între artiştii urbani. Îşi dispută zidurile cel mai bine plasate şi-şi planifică pînă în cele mai mici detalii momentul în care dau lovitura, în funcţie de raziile poliţiei şi cele ale găştilor adverse. Apoi lasă pe pereţi dîre de spray, semnături, desene mai mult sau mai puţin reuşite ori diverse sloganuri care-i amuză (sau nu) pe trecătorii matinali. Victimele sînt proprietarii imobilelor, care trebuie să-şi vopsească zidurile sau uşile caselor. Cei care se trezesc cu un graffiti original, semnat Banksy, se pot considera fericiţi: unele lucrări ale sale s-au vîndut, la licitaţii, pe zeci sau sute de mii de dolari. În beneficiul proprietarului sau al celui care-a găsit „opera“. (S-a întîmplat recent, cînd proprietarul unei benzinării a decupat şi a vîndut o bucată din zidul de cărămidă înnobilat de Banksy cu un motiv destul de cunoscut al operei sale: o fetiţă care culege flori – una dintre ele avînd, în loc de petale, o cameră de supraveghere îndreptată spre chipu-i zîmbitor. Mai sînt şi alte exemple.)  

După ce-a aranjat cîteva ziduri prin cartiere mărginaşe ale oraşului New York, Banksy a conceput un performance de mare impact, care i-a asigurat vizibilitate media, inclusiv la TV: un camion de transportat animale, probabil al unei măcelării, s-a plimbat prin oraş ducînd, chipurile la abator, nişte animale de pluş care urlau înfricoşător. Pînă să confirme, pe site-ul său, că el este autorul, nimeni n-a ştiut prea bine cine a făcut „lucrarea“.

Tot anonim a fost şi performance-ul de la sfîrşitul săptămînii trecute, cînd un domn în vîrstă a adus în Central Park o mică tarabă cu vreo 20 de lucrări de Banksy: imagini celebrisime, pe care Banksy le-a pictat pe zeci de ziduri, sînt acum reproduse pe pînză. Vînzătorul le vindea drept „spray art“, la preţ de 60 de dolari pentru o lucrare. Au trecut patru ore pînă să vîndă prima pictură – şi, la sfîrşitul zilei, bilanţul n-a fost prea grozav. O doamnă mai în vîrstă a luat două lucrări, însă doar după ce a negociat un discount de 50%; o altă doamnă, din Noua Zeelandă, a mai cumpărat două tablouri; apoi, un tip din Chicago, care avea nevoie de „ceva să-şi pună pe pereţi“, în casa nouă a luat încă patru picturi. Nimeni nu ştia ce cumpără. Deşi tablourile erau semnate, importanţa sau eventuala lor valoare nu era marcată în nici un fel. Banksy însuşi n-a anunţat, decît după încheierea vînzărilor, că lucrările sînt „100% originale şi autentice“. Pînă la urmă, s-au strîns 420 de dolari – o sumă infimă în raport cu cota lui Banksy, scriu ziarele. Dar ce înseamnă cotă? Şi care e cota lui Banksy? Un site american spunea că cele cîteva tablouri vîndute la tarabă ar valora mult peste un milion de dolari. BBC nota, cu prudenţă, că acele lucrări ar face cîteva zeci de mii de dolari.  

De fapt, nu tablourile sînt valoroase, ci această performanţă incredibilă a artistului de a ne arăta, cu mijloace la îndemînă, că valoarea însăşi e relativă. Că „original şi autentic“ sînt calităţi greu de depistat. Că preţul la colţ de stradă e diferit de cel de la marile case de licitaţii. Că „marca“, adică semnătura, nu contează nici măcar cînd e cunoscută. Despre regulile pieţei de artă s-au scris cărţi cît să umple o bibliotecă. Dar Banksy a reuşit să demonstreze concluziile, într-un experiment pe înţelesul tuturor.  

Exprimată în bani, valoarea lucrărilor sale e de cîteva zeci, sute, mii, zeci de mii sau sute de mii de dolari. Cu un interval atît de mare, cine ar risca să stabilească precis cota? Şi cine stabileşte, de fapt, cota? Vînzătorul? Artistul? Cumpărătorul? Care piaţă?

Probabil că cei care-au cumpărat lucrările lui Banksy de la taraba din Central Park se vor întoarce acasă şi le vor pune pe pereţi. Unii dintre ei poate vor da, întîmplător, peste articolele din New York Times unde e descris experimentul şi se vor considera înşelaţi – li s-a vîndut la un preţ ridicol ceva foarte valoros. Poate că unele dintre tablouri vor ajunge la o licitaţie. Dacă se vor vinde la un preţ exorbitant înseamnă că Banksy are dreptate. Dacă nu înseamnă că Banksy are dreptate.  

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

florica boboi 8 jpg
Florica Boboi, noua câștigătoare Chefi la Cuțite! „Îmi bate inima de mor. N-am câștigat nimic în viața mea”
Florica Boboi este câștigătoarea sezonului 10 al emisiunii Chefi la Cuțite. Chiar de Ziua Națională a României, cei trei finaliști au avut o bătălie de zile mari pentru marele trofeu.
Evgheni Prigojin FOTO TASS
Fost coleg de închisoare cu Prigojin: Este un bulangiu, literalmente
„Noi doi am ispăşit o pedepsă în acelaşi timp. Aş vrea să vă spun că Prigojin este un bulangiu, literalmente”, declară Saşa Kurara într-o înregistrare video.
11172012 jpg
Costa Rica - Germania. Fosta campioană mondială din 2014 părăsește pentru a doua oară consecutiv competiția încă din faza grupelor
Multipla campioană mondială, Germania, părăsește pentru a doua oară consecutiv această competiție după triumful obținut în 2014.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.