Frumuseţe pentru cărţi
Proiectul „Cele mai frumoase cărţi din România“ este organizat de Asociaţia pentru Performanţă şi Cultură în parteneriat cu Uniunea Editorilor şi Headsome Communication. Concursul naţional de design de carte, o conferinţă dedicată profesioniştilor din domeniu, susţinută de una dintre cele mai importante specialiste ale momentului, Uta Schneider, şi două expoziţii – acestea sînt cele trei componente ale proiectului.
Cît de dispuse sînt editurile să investească în ilustraţie de autor şi în design original?
În general, foarte puţin. Aşa cum promovarea este percepută ca auxiliară funcţiilor importante într-o editură românească, design-ul de carte trebuie şi el să fie bun, ieftin şi făcut la urgenţă. Editurile care investesc cei mai mulţi bani în design sînt cele care cumpără coperta originală. Nu sînt o excepţie cazurile în care design-ul este făcut de artişti foarte buni, care execută, în medie, trei-patru coperte săptămînal (cu variantele aferente), încercînd să găsească imagini gratuite sau să-şi „doneze“ propriile lucrări editurilor care-i angajează.
Există pe piaţa de carte de la noi suficient de multe volume într-adevăr frumoase pentru a avea competiţie?
Desigur. Personal, sînt fascinată de faptul că în 2012, al patrulea an de criză, se înfiinţează o editură precum Baroque Books and Arts, care pune accentul pe aspectul cărţilor sale, ceea ce merge cumva împotriva curentului general. Dar nu doar alcătuirea unui top al celor mai frumoase cărţi reprezintă misiunea proiectului nostru. Scopul este în primul rînd acela de a iniţia o dezbatere profesionistă pe tema design-ului de carte.
Cum vor fi răsplătiţi cîştigătorii acestui concurs?
Dintre cărţile nominalizate, juriul va acorda trei distincţii şi un premiu de încurajare pentru tinerii graficieni. În plus, cărţile finaliste vor fi expuse la Tîrgul de Carte de la Frankfurt, apoi, la finalul lunii octombrie, la Bucureşti – ceea ce, din punctul nostru de vedere, constituie o „recompensă“ care ar trebui să-l bucure pe orice grafician de carte.
Oana Boca este managing partner al agenţiei Headsome Communication.
a consemnat Matei MARTIN