"Filmul nu e manualul de funcţionare a unei maşini de spălat"

Publicat în Dilema Veche nr. 114 din 30 Mar 2006
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

interviu cu regizorul Corneliu PORUMBOIU Regizorul Corneliu Porumboiu trăieşte în Bucureşti de mai bine de 10 ani, dar se încăpăţînează să facă filme despre provincie. Scurtmetrajul Visul lui Liviu, proiectat de curînd la Institutul Cultural Român, a fost selectat la secţiunea Forum, în cadrul Festivalului de la Berlin. După Berlinală, Corneliu Porumboiu a fost invitat într-un studio de ştiri pentru a vorbi despre participarea sa la festival. A refuzat politicos explicînd că filmul riscă să fie şi el asimilat unei culturi a faptului divers, de care nu mai scăpăm. După ce aţi terminat Academia de Studii Economice, Facultatea de Management, v-aţi înscris la Regie Film. Ce v-a determinat să urmaţi o a doua facultate? În primul rînd nu prea îmi plăcea ASE-ul. Cînd eram în anul doi, mă duceam la Cinematecă cu un văr de-al meu, acum plecat în Canada. Atunci am văzut La dolce vita al lui Fellini, apoi mi-am făcut prieteni la Regie, am început să scriem scenarii şi am devenit tot mai nehotărît. Pînă la urmă am terminat prima facultate în 1998 şi am intrat la Regie Film în anul următor. Visul lui Liviu este primul dvs. film după absolvirea UNATC-ului? Da, am vrut să fie filmul meu de diplomă, dar nu s-a putut, din cauza banilor. Într-un fel, a fost mai bine pentru că am aplicat la CNC şi am reuşit să obţin finanţare şi pentru Călătorie , un alt scurtmetraj care a fost bine primit şi în străinătate. Cum a ajuns la secţiunea Forum a Berlinalei de anul ăsta? A fost un proiect acceptat împreună cu filmul domnului Lucian Pintilie, Tertium non datur . Dacă l-aş fi trimis de unul singur, probabil n-ar fi avut nici o şansă. Care a fost reacţia publicului? Publicul era format din români care trăiesc în Germania, americani, iar berlinezi autentici în număr mai mic. După fiecare vizionare erau discuţii cu publicul. Aş spune că într-un fel s-a înţeles filmul, dar am primit şi foarte multe întrebări care ţineau de o curiozitate infantilă. Am fost întrebat ce am vrut să spun cu o anume secvenţă sau cum explic finalul. După mine, un film nu e un manual de funcţionare a unei maşini de spălat, cu indicaţii şi explicaţii detaliate. Aţi ales oraşul Vaslui pentru a filma Visul lui Liviu, dar şi lungmetrajul Despre îngeri şi păr. Puteaţi filma - cred - la Iaşi, la Botoşani sau la Chişinău... De ce această opţiune? Am ales Vasluiul şi pentru următoarele două lungmetraje. Eu am crescut acolo, într-o lume de care îmi pasă şi pe care o ştiu foarte bine. În plus, toate oraşele mici din România au ceva în comun. Lucraţi la două filme de lungmetraj. Cît sînteţi dispus să dezvăluiţi din acest proiect? Recunosc că nu-mi place să vorbesc despre filmele mele. Primul meu lungmetraj, care sper să apară în vară în cinematografe, se numeşte A fost sau n-a fost şi e, în mare, o poveste despre trei oameni care discută într-un talk-show de la un post local de televiziune, despre Revoluţia din 1989. Comentează dacă a fost sau nu a fost revoluţie la ei în oraş. I-am ales, nu întîmplător, pe Mircea Andreescu de la Teatrul din Braşov şi pe Teo Corban şi Ion Sapdaru de la Naţionalul ieşean. Cum apreciaţi peliculele premiate la secţiunea Forum din 2006? Sincer, n-am văzut nici un film din cadrul acestei secţiuni. Am fost la vizionările filmelor Tertium non datur şi Visul lui Liviu şi la întîlnirile cu publicul. Am stat trei zile la Berlin, timp în care am cutreierat oraşul. De fapt, mint, am văzut Legături bolnăvicioase şi mi-a plăcut. E un film bun. Dar filmele care au primit cele două mari premii? Mi se pare că, fără politizarea filmelor, regizorii mari sînt, oarecum, marginalizaţi... Aceste festivaluri îşi propun şi să lanseze nume noi, iar un nume ca Altmann e deja hiperconsacrat. Pînă la urmă, Altmann îşi are publicul său, iar pentru el un premiu în plus sau în minus nu cred că mai contează. Există tendinţa unui cinema politic, aşa cum se pune preţ şi pe cinema-ul de autor. David Linch sau Wong Kar-Wai vor avea întotdeauna sălile pline. Regizorul dvs. preferat? John Cassavettes. Dacă aţi fi pus în situaţia de a face un film despre integrarea României în Uniunea Europeană, care ar fi elementele ce nu ar trebui să lipsească? Mă cam tem de acest subiect. Văd integrarea în Uniunea Europeană ca pe o necesitate, deci, dacă aş face un film pe această temă, aş încerca un film care să ne privească pe toţi. Care este ultimul film românesc care v-a displăcut? Aş prefera să spun care este ultimul film care mi-a plăcut: Moartea domnului Lăzărescu . Care dintre filmele lui Lucian Pintilie rămîn pentru dvs. un bun reper cinematografic? Reconstituirea este un film superb. La fel, De ce trag clopotele, Mitică?, O vară de neuitat, Balanţa... Cît de necesară ar fi în România o revistă de cinema? O revistă de specialitate, chiar uşor tehnicizată, ar fi extrem de utilă pentru cei interesaţi de film. Există Re:PubliK. N-am văzut-o niciodată. Mi s-a cerut o poză pentru noul meu film, dar numele revistei nu-mi spune deocamdată nimic. Ce trebuie să schimbe televiziunea română publică? Nu ar trebui să concureze cu un post privat. Am mare încredere în Tudor Giurgiu şi în calităţile lui de manager, demonstrate la TIFF. Regizorul Peter Greenaway a declarat într-un interviu publicat în Suplimentul de cultură că nu există regizori români de film şi că cinematografia românească nu există. Cum comentaţi declaraţia lui? Ca pe o afirmaţie superficială. Probabil că Peter Greanaway, din şalupa care îl ducea de la Tulcea la Sfîntu Gheorghe, a făcut declaraţii pentru presă. Cum vă vedeţi peste 20 de ani? Mă văd bine, într-un pub din Londra, oraşul meu preferat, lucrînd la filmele mele... Despre Vaslui? Fireşte.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Un virus, cu mortalitate de 40 de ori mai mare decât COVID-19, ar putea devasta omenirea. La ce trebuie să fim atenți
Experții britanici în sănătate publică avertizează că gripa aviară, inclusiv varianta H5N1, care poate infecta și oamenii, ar putea provoca o pandemie mai gravă decât COVID-19. Ei cer guvernelor lumii să ia măsuri imediate pentru prevenirea unei eventuale catastrofe.
image
Cum puteți scăpa de „hormonul stresului” și grăsimea de pe burtă. Suplimentele care vă pot ajuta
Cortizolul, adesea numit „hormonul stresului”, joacă un rol crucial în răspunsul organismului la stres. Nivelurile ridicate de cortizol pot duce la o creșterea grăsimii de pe burtă, avertizează medicii.
image
Când sunt suplimentele alimentare un pericol pentru sănătate. Medic: „Recomandăm doar pe cele care au studii clinice”
Suplimentele alimentare, atrag atenția medicii, nu sunt „simple vitamine”, sau „doar plante”, ci pot face mult rău atunci când nu sunt administrate la indicația medicului și nu sunt produse certificate.

HIstoria.ro

image
Iuliu Maniu interceptat de Siguranță la ordinul lui Armand Călinescu
În 1932 Armand Călinescu e subsecretar de stat la Interne. La 5 decembrie el se mărturisește Jurnalului, ținut zilnic și pe ascuns:
image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.