Un jaf cam demodat

Publicat în Dilema Veche nr. 707 din 7-13 septembrie 2017
Un jaf cam demodat jpeg

●  Vier gegen die Bank / Patru contra unei bănci (Germania, 2016) de Wolfgang Petersen. 

Patru contra unei bănci este remake-ul filmului pe care acelaşi Wolfgang Petersen (cunoscut mai degrabă pentru oscarizatul Submarinul, 1981, sau blockbuster-e precum Troia, 2004) îl făcuse pentru televiziune în anii ’70. Povestea, cu un scenariu de Tripper Clancy, bazat pe cartea The Nixon Recession Caper de Ralph Maloney, este cea a unui jaf care are loc după modelul unui heist movie comic american, dar cu personaje şi cu un ritm al acţiunii care reduc proporţiile supradimensionate pe care le au filme precum Ocean’s Eleven (2001) de Steven Soderbergh. Cei patru sînt cît se poate de obişnuiţi (nici minţi geniale, nici rataţi care dau din greşeală peste norocul vieţii lor). Chris (Til Schweiger) e un sportiv pe jumătate dur, pe jumătate comic, cu o arcadă spartă, care vrea să îşi deschidă o sală de sport, Max (Matthias Schweighöfer) e un băiat de bani gata care vrea să îşi cîştige independenţa faţă de familia sa mult prea bogată, Tobias (Michael Herbig) e un angajat geeky al băncii, cu tunsoare tradiţionalistă, ochelari, vestă şi cravată, care are o problemă cu nuditatea, lucru care îl face timid în relaţiile sale sociale, şi nici măcar Peter (Jan Josef Liefers), care e actor, nu aduce mai mult glamour echipei. Cei patru au în comun faptul că au fost traşi pe sfoară de directorul băncii, care le goleşte conturile la trei dintre ei (cu economiile lor modeste, nu conturi de miliardari) şi îl face vinovat pe al patrulea, Tobias, pentru a l da afară.

E de ajuns o comparaţie cu filmele cu jafuri, dintre care The Big Short din 2015 al lui Adam McKay e una dintre cele mai interesante propuneri, dar şi cu filme de acţiune care încearcă să nu supraliciteze folosirea de tehnologie, precum Jason Bourne (2016) al lui Paul Greengrass, pentru a-ţi sări în ochi că în Patru contra unei bănci ea lipseşte în cea mai mare parte. Deşi există smartphone-uri, ele sînt folosite ca telefoane şi deşi Tobias e un geek care lucrează la un computer, felul în care plănuiesc jaful exclude lucruri pe care le-ar fi putut face folosind informaţii din propria bază de date a băncii. Faptul se datorează caracteristicii filmului, aceea că respectă în linii mari atmosfera anilor ’70 în care era plasat filmul original, pe care îl recreează, dar chiar şi aşa, noul film dă impresia că undeva în schema sa lipseşte un hacker sau aparatura de supraveghere ultraperformantă. Această atmosferă a anilor ’70 ia cel mai bine contur prin prezenţa unei femei fatale detectiv (Antje Traue) care li se opune celor patru prin faptul că nu mai urmează modelul realist după care sînt construiţi ei – e detectivul mult prea inteligent pentru un jaf ca al lor, iar prezenţa ei acolo nu poate decît să creeze o notă comică printr-un raport de forţe inegal. Într-una din scene, după ce echipa comite jaful şi se reuneşte să bea ceva la barul lor obişnuit (deloc preocupaţi că umblă împreună), telefoanele lor încep să sune, rînd pe rînd, iar la telefon e acelaşi detectiv care îi invită la secţie pentru a li se pune cîteva întrebări.

Nivelul pe care îl atinge comicul, ca şi suspansul creat de jaful propriu-zis, nu e foarte ridicat, menţinînd mai mult o atmosferă amuzantă, nici atît de antrenantă cît să îşi ţină spectatorii cu sufletul la gură, nici atît de comică încît să ajungă o comedie care provoacă hohote de rîs. Multe dintre scene sînt clasice, de pildă cea în care, după ce jefuiesc banca, atacatorii dau foc dubiţei de care se folosiseră, pentru a-şi aminti apoi că genţile cu banii se aflau în interiorul ei. Punctul culminant al creării comicului coincide cu punctul culminant al jafului. Vrînd să îl ferească pe Tobias de acuzaţiile pe care i s-ar fi putut aduce (şi totodată să evite să îl implice în acţiunea jafului pentru care îl consideră nefolositor), colegii săi de echipă îi propun să îşi găsească un alibi infailibil în timp ce ei săvîrșesc jaful şi totodată să scape de problema sa privind nuditatea. Tobias acceptă cu o destul de bizară uşurinţă propunerea şi se înfăţişează pe un stadion plin de oameni care îl aşteaptă pe Papă, unde iese din mulţime dezbrăcat pentru un maraton în faţa a zeci de camere de luat vederi şi fotografi. Însă tuşele pe care le adaugă Petersen nu sînt neapărat şi de fineţe – Tobias e destul de dezinhibat pentru cineva care a trăit urmărit de groaza de a nu se dezbrăca, ceilalţi spectatori din public sînt prea puţin conturaţi în oripilarea lor, iar Papa rămîne undeva în depărtare fără ca reacţia sa să devină vizibilă. În rest, filmul acesta de public conţine, fără a suprasatura, toată paleta obişnuită de gaguri: personaje aruncate pe fereastră, uşi sparte, răpiri şi ameninţări cu tortura, furculiţe înfipte în mînă şi folosirea pe post de armă falsă a unei tablete de ciocolată. 

Ancuța Proca este critic de film.

AV jpg
Oameni și poze
Autoarea abordează voci narative surprinzătoare, de la intelectuali și corporatiști la gospodine cu blog de gătit, de la soții ratate bovaric la scriitori călătorind bezmetici pe șosele între lansări de carte.
p 17 2 jpg
La mîna copiilor
Garrel a furat meserie de la înaintașii lui (Chaplin, bunăoară) și a înțeles că hazul ar putea să ne ducă ceva mai aproape de adevărul negru, învăluindu-ne ca o protecție și-apoi abandonîndu-ne în ghearele sale.
957 17 Biro1 jpg
Afrobeat & folktronica
Vara aceasta festivalurile de jazz cu tradiție din zona Clujului (Jazz in the Park, Smida Jazz) plusează cu programe mai spectaculoase și expansive.
957 23 InterviuTOMAGRAPH2 jpg
Despre obiecte, umbre și imagini – interviu cu artistul vizual Ana TOMA
„Recitesc cartea de cîte ori e nevoie pînă se conturează o imagine mentală care să surprindă atmosfera volumului în ansamblu.”
956 15 Banu1 jpg
Ultima dată
Festivalurile sînt alcooluri tari. Intense, contagioase, dar și periculoase.
956 17 foto1 Ciprian Zinca jpg
„Proud Ladies”. O istorie dansată a rock-ului feminin
Rock, dans contemporan și o tușă feministă – așa s-ar putea descrie spectacolul lui Jean-Claude Gallotta.
p 21 jpg jpg
Victor Brauner – „Număr” sau „Domnul 45”
În opera brauneriană, simbioza semn-număr-cuvînt devine o constantă în elaborarea imaginilor.
955 16 sus Pdac BAS jpg
Fuga din Paradis
„Paradis” aduce la viață o lume extrem de complexă, parte a unui continent aflat pe punctul de a trece prin schimbări care se fac abia simțite, dar care urmează să-l zguduie și să-l scufunde în mîlul istoriei secolului trecut.
955 16 jos Pdac Iamandi jpeg
Der Histria-Mann
Arheologul este curatorul prin excelență al mărturiilor de altă epocă. Iar un elocvent exemplu în acest sens este cartea de amintiri recent apărută a lui Petre Alexandrescu.
p 17 jpg
La răscruce de vremuri
Frammartino lucrează greu („Il buco” este doar al treilea lungmetraj al său în mai bine de cincisprezece ani), dar cu o statornicie a crezului artistic care nu e străină nici de rezultate strălucite, nici de orbiri și manierisme.
955 17 Biro1 jpg
Post-metal feminist
Mișcarea #MeToo a avut interesante efecte colaterale, unul dintre acestea e valul de trupe dark-rock invocînd condiția magic-răzbunătoare a femeii.
33956276618 6e5b1b5348 k jpg
La plecarea lui Andrei Șora
Erai ceea ce mi s-a părut a fi primul om cu adevărat liber pe care l-am cunoscut.
Volodimir Zelenski coperta1 jpg
Un portret al lui Volodimir Zelenski – cea mai actuală biografie a liderului ucrainean apare în română
Un fragment, în exclusivitate, din prima biografie tradusă în limba română a liderului ucrainean
Valul negru1 jpg
Carte nouă la Humanitas: „Valul negru” de Kim Ghattas
„Kim Ghattas povestește ultimii 40 de ani de istorie ai Orientului Mijlociu folosind suspansul, documentele, observația directă, investigația jurnalistică.”
954 16 Cop1 jpg
Rememorări ficționale
Asistăm în acești ani la resuscitarea, redefinirea unui gen literar controversat, considerat îndeobște minor. Vorbim despre biografia romanțată.
p 17 2 jpg
Despre filmele cîștigătoare la Veneția și Berlin
„Evenimentul” este un film realist, și tocmai această opțiune a tonalității îl recomandă drept un vehicul de nădejde pentru o narațiune cu concluzie clară, dar care nu poate pretinde spre mai mult.
WhatsApp Image 2022 07 14 at 08 31 41 jpeg
Filmul documentar „Regele Mihai: Drumul către casă” va fi prezentat la secțiunea „History and Cinema” din cadrul BIFF
Ediția a XVIII-a se va desfășura în perioada 29 septembrie – 9 octombrie 2022, sub Înaltul Patronaj al Alteței sale Regale Principele Radu.
POSTER MR Op4 jpg
Musica Ricercata Festival Op. 4 – „Ramificări”
Ediția a patra a Musica Ricercata Festival, „Ramificări”, are la bază un concept dedicat păcii, provenit din descoperirea dirijorului Gabriel Bebeșelea la Napoli, opera „La foresta d’Hermanstad” („Pădurea Sibiului”).
Afis Barbu FormaDeva jpg
„Doctor Coloris Causa” – expoziție Ion Barbu la Deva
Ion Barbu e prezent cu expoziția „Doctor Coloris Causa”, pînă în data de 5 august 2022, la Galeria Națională de Artă Forma din Deva.
953 16 SUS jpg
Din Caesarea, cu dragoste
Poet fiind, Dorin Tudoran cunoaște diferențele dintre echivocul pur și simplu (periculos, pentru că indecis și flotant) și acela care pune nuanțele la locul lor.
953 16 JOS jpg
Feminităţi ilicite
Șaptesprezece scriitoare de vîrste diferite (născute între 1933 şi 1979) au fost invitate să scrie despre experienţa lor, ca femei, în comunism.
p 17 2 jpg
Despre dragoste și alți demoni
Alice Diop urmărește în film patru bărbați pe care îi întreabă despre dragoste.
953 17 Biro1 jpg
In Djent We Trust
Albumele Meshuggah se folosesc de ritmuri sfredelitoare și o voce metal lătrată pentru o poziționare comercială cît de cît coerentă măcar pentru comunitatea metal, un ambalaj ce permite prezentarea live și pentru cei mai puțin interesați de identitatea chitaristico-matematică a lui Thordendal.
Calatorie pe urmele conflictelor de langa noi jpg
Carte nouă la Humanitas: „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati
Vă prezentăm un fragment din „Călătorie pe urmele conflictelor de lîngă noi: Kurdistan, Irak, Anatolia, Armenia” de Sabina Fati, carte apărută de curînd la Editura Humanitas, în Colecția Memorii/Jurnale. Volum cu fotografiile autoarei.

HIstoria.ro

image
Predica de la Clermont: Chemarea la Prima Cruciadă
În ziua de 27 noiembrie 1095, pe câmpul din fața orașului Clermont, câteva sute de oameni așteptau să audă predica papei Urban al II-lea.
image
Frontul din Caucaz al Războiului ruso-turc din 1877-1878
Războiul din 1877-1878 este cunoscut mai ales pentru frontul din Balcani, la care au luat parte mari unități otomane, rusești și românești în principal, dar și trupe sârbești și muntenegrene.
image
Necunoscuta poveste a raclei în care s-au odihnit osemintele voievodului Mihai Viteazul
Cu ocazia comemorării recente a morții voievodului Mihai Viteazul, Muzeului Militar Național „Regele Ferdinand I” a publicat pe pagina de socializare a instituției povestea inedită a raclei în care, pentru un timp, s-au odihnit osemintele.