Un documentar provocator-ironic

Publicat în Dilema Veche nr. 704 din 17-23 august 2017
Un documentar provocator ironic jpeg

● Safari (Austria, 2016), de Ulrich Seidl. 

Provocatorul documentar al regizorului austriac Ulrich Seidl, prezentat în afara competiţiei la Festivalul de Film de la Veneţia, urmăreşte cîţiva turişti (dintre care face parte cuplul prezent şi în filmul său din 2014, În pivniță, împreună cu membrii mai tineri ai familiei) care merg în vacanţă în Africa, ca mulţi alţi europeni asemeni lor, cu scopul de a omorî animale sălbatice, pentru a le transforma apoi în trofee bune pentru decor pe pereţii caselor în care locuiesc. Spectacolul inconfortabil şi grotesc care are loc în Safari conţine în mare parte două acte, alternate prin montaj şi construite minuţios, alternînd scenele uciderii animalelor, care au loc în mediul natural, cu interviurile cu vînătorii din camere decorate cu trofeele acestora. În prima parte, asistăm la procesul vînătorii filmat în stil (aparent) observaţional, cu o cameră zgîlţîită, fără că persoana din spatele camerei să intervină în desfăşurarea vînătorii, nici măcar cu întrebări lămuritoare, convenţia fiind ca personajele se vor preface că ea nici nu e acolo şi se vor comporta ca atare. Vînătorii discută cu localnicii, găsesc o pradă (animale mari, chiar spectaculoase: girafe, zebre), o împuşcă de la mare distanţă, pentru ca apoi să se apropie de animal şi să se asigure că au ţintit bine, prinzînd ultimele momente în care mişcă. În contrast cu participarea emo-ţională a camerei aflate mereu în mişcare în această primă parte, care înregistrează, de pildă, alergarea plină de suspans către animalul care a fost doborît, reacţia vînătorilor după împuşcare faţă de animalul ucis lipseşte. Dacă se arată copleşiţi de ceva, vînătorii arată emoţie faţă de propriul succes, de reuşita înregistrată în felicitările primite din partea celorlalţi şi în celebra fotografie făcută vînătorului cu prada sa, care imortalizează evenimentul, nu fără ca înainte decorul să fie aranjat în cadru (animalul trebuie să pară ca şi viu, unei girafe i se pune o frunză în gură, unei zebre i se aruncă praf pentru a părea mai naturală). Partea a doua, filmată cu o cameră fixă, conţine interviurile cu vînătorii, în care aceştia ne oferă detalii despre ceea ce tocmai am văzut: de ce vînează, ce senzaţii experimentează, ce animale plănuiesc să mai ucidă etc. Dialogurile dintre vînători par atît de destinse, cu atît de multă voie bună, încît dau impresia că nu sînt reale (că sînt înscenate, ficţionale) sau că frizează absurdul. Senzaţia de absurd mai e accentuată şi de decorul în care sînt puşi să stea: cu faţa la cameră, în încăperi pline de trofee şi de ochi care privesc şi ei fix înspre cameră, spaţii decorate cu perdele cu model de piei de animale. Dacă decorul e pus acolo de regizor, hainele cu care sînt îmbrăcate unele personaje, care conţin şi ele acelaşi model, ridică întrebări privind gradul de construcţie nu doar a cadrelor, ci a întregului concept (dacă personajele îmbracă hainele propuse de regizor, ce anume e înscenat şi ce nu?).

Dincolo de discuţia privind reconstituirea unor scene, ceea ce reiese clar este că documentarul îşi lasă personajele-vînători să îşi prezinte perspectiva: ceea ce vedem sînt acţiunile lor, explicaţiile şi comentariile lor. Din afară, par să fie liberi să spună ce fac, şi cu o destul de mare încredere în procesul în care s-au implicat ca să arate cum vînează, deşi, aşa cum spune chiar Ulrich Seidl într-un interviu, sînt conştienţi că imaginea lor nu va fi privită cu simpatie. Chiar dacă filmul conţine cîteva momente în care sînt prezenţi localnicii africani care se ocupă de partea mai puţin incitantă – tranşarea animalelor şi luarea pielii, una dintre scenele cele mai puternice –, perspectiva lor, vocea lor nu îşi face loc în film. Sînt tăcuţi, filmaţi în timp ce fac treabă sau mănîncă. Tot perspectiva vînătorilor asupra lor este cea care primează: ei ajung să spună ce cred despre localnici, iar remarcile lor sînt rasiste, unul dintre personajele intervievate afirmînd că „negrii aleargă mai repede decît albii“.

Însă, dincolo de perspectiva personajelor, care constituie discursul principal, perspectiva documentaristului dă destule semne care ne indică prezenţa ironiei faţă de acest prim discurs. Perspectiva ironică se manifestă în alternarea mişcărilor zdruncinate ale camerei în prima parte, cu poziţia sa fixă în cea de a doua, în decorul care dă un aer atît înspăimîntător, cît şi ridicol al scenelor cu interviurile, în aranjarea acelor personaje în cadru. Toate acestea se constituie ca un comentariu asupra acelui discurs principal al vînătorilor. Animalele omorîte de ei şi apoi reconstituite pe perete ca şi cum ar fi vii, disponibile pentru a fi privite pentru mulţi ani de-acum încolo, ne arată că ceea ce vedem este fantezia, teritoriul fantasmatic al vînătorilor. Filmul pune fantezia lor în context: personajele sînt puse la perete ca şi cum şi ele ar fi obiecte de decor împăiate, iar camera care trece de la mişcare agitată, în spaţiile naturale, la lipsa ei, în camerele pline de trofee, aminteşte subtil că s-a făcut o trecere de la viaţă la nemişcare.

news Cimpeanu Cruciada împotriva lui Stefan cel Mare Cismigiu jpg
Dezbatere – Cruciadă împotriva lui Ștefan cel Mare: Codrii Cosminului 1497 de Liviu Cîmpeanu
Joi, 9 februarie, de la ora 19.00, Editura Humanitas vă invită la Librăria Humanitas de la Cișmigiu la o dezbatere cu istoricii Liviu Cîmpeanu
Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.

Adevarul.ro

image
Misterioasa moarte de la Sanremo. Iubitul cântăreței Dalida, găsit împușcat în cap, în camera de hotel VIDEO
Cazul a șocat Italia în anii ʼ60, dar a fost clasat ca sinucidere. Peste 40 de ani, poliția a reluat investigația, dar misterul încă persistă.
image
Fumatul interzis minorilor în spații publice. Proiectul, adoptat de Senat
Inițiativa legislativă a fost adoptată tacit de Senat, luni, iar aceasta prevede că minorii nu mai pot fuma în parcuri, pe drumurile publice sau alte zone publice, fiind pasibili de amenzi până la 500 de lei.
image
Primul moment al cutremurului din Turcia, surprins de camera unei mașini VIDEO
Primul moment al celui de-al doilea seism din Turcia a fost întregistrat de camera de bord a unei mașini. Imaginile sunt de-a dreptul cutremurătoare. Șoferul a văzut cum, în jurul său, oamenii aleargă disperați în stradă, iar clădirile încep să se prăbușească.

HIstoria.ro

image
Aventurile Reginei Maria, o traumă pentru tânărul prinț Carol
Nașterea lui Carol, primul copil al cuplului princiar Ferdinand-Maria, pe 15 octombrie 1893, a fost un prilej de mare bucurie pentru țară, familia regală și Regele Carol I, dar mai puțin pentru tânăra mamă.
image
Consecințele bătăliei de la Stalingrad
După capitularea Corpului XI Armată, timp de câteva zile, avioane de recunoaștere germane au continuat să efectueze zboruri deasupra Stalingradului pentru a descoperi eventualele grupuri de militari germani care încercau să scape și de a le parașuta provizii.
image
Joseph Pulitzer, jurnalistul născut pe malul Mureşului, care a făcut istorie în Statele Unite
Premiile Pulitzer, cele mai prestigioase distincții ale jurnalismului american, au fost acordate pentru prima dată în 1917, la inițiativa jurnalistului de origine maghiară Joseph Pulitzer.