Romanță contemporană

Publicat în Dilema Veche nr. 761 din 20-26 septembrie 2018
Romanță contemporană jpeg

● Povestea unui pierde-vară (România, 2018), de Paul Negoescu. 

Comediile românești despre cercuri restrînse de prieteni sînt pe val. În recent lansatul Un prinț și jumătate, personajele par ieșite dintr-un basm contemporan. Similar, în Povestea unui pierde-vară, viața protagonistului arată ca o rescriere contemporană a romanțelor de odinioară ale lui Titi Botez. Și, cu toate că vorbește în principal despre dragoste, noul film al lui Paul Negoescu n are cine știe ce imaginar romantic: iluziile tinereții s-au pierdut, flecăreala la bere mai funcționează doar atîta timp cît conduce către ceva palpabil. Nu știu dacă Negoescu și-a propus să dezvrăjească conceptul de intelectual, dar cam asta a reușit cu tovarășii pe care se concentrează filmul său – trei figuri masculine asemănătoare cu eroii din Două lozuri, updatate acum la un mediu artistic-citadin, care totuși nu îmbie la reverie: singurul lucru pe baza căruia chibițează peste măsură e slalomul amoros al unuia dintre ei, protagonistul Petru.

Intelectualii din filmul Anei Lungu proveneau din zona ceva mai rarefiată a artei independente și a discuțiilor pretențioase, chiar dacă golite de conținut, despre spiritualitate și viitor; ei, bunăoară, încă mai păstrau un standard al calității propriilor preocupări. Nimic de acest fel în Povestea unui pierde-vară – prietenii din film or fi aparținînd ei unor branșe așa-zis intelectual-artistice (unul e scriitor, celălalt actor, iar Petru e profesor universitar de matematică), însă Negoescu arată că viețile lor nu se scaldă în griji superioare, ci tot în trivialități de tot felul. Nu întîmplător, scriitorul se îndeletnicește cu SF-ul de duzină, actorul – cu roluri convenționale, iar profesorul preferă să poarte o conversație cu studenta, în loc să îi arate rezolvarea unui exercițiu.

Asta nu înseamnă că cei trei ar fi detestabili, căci au un aer de candoare – susținut și de privirea deloc arogantă a lui Negoescu – care activează rapid empatia spectatorului. La asta contribuie foarte mult și performanța actorilor, mai ales a lui Alexandru Papadopol în rolul lui Petru – și probabil că nimeni n-ar fi reușit să întruchipeze mai bine siguranța relaxată a unui profesor, care în scena imediat următoare se dovedește un pămpălău blajin. Că veni vorba, Petru nu e un personaj lipsit de subtilități: mai mereu depășit de situație, bărbatul e în căutarea unui echilibru în dragoste, iar plaja sa de alegeri rămîne încă largă, în ciuda faptului că anii au cam trecut peste el. De la studente întîlnite în timpul cursurilor la foste colege de liceu, Petru experimentează cu o seamă de femei (la un moment dat un personaj îl numește „Casanova de seminar“), iar îndemînarea scenaristică a lui Negoescu face ca întrevederile (sau turnura lor) să fie mai mereu neașteptate.

S-ar putea ca structura filmului să devină previzibilă după o vreme (Petru face o mișcare pe terenul amoros, apoi mișcarea e atent decriptată la bere cu prietenii și tot așa), dar partitura are destule idiosincrazii pentru a sparge monotonia. Unele dintre ele mi s-au părut binevenite și am rămas cu ele la multă vreme după prima vizionare de la TIFF – de pildă, Petru are de furcă cu niște porumbei care s-au cuibărit lîngă camera lui și îl deranjează în cele mai nepotrivite momente. Altele, în schimb, par mai nefericite, după cum e faptul că scriitorul (Radu Romaniuc) vrea să adapteze povestea lui Petru pentru o scriere personală – ceea ce creează o punere în abis nu tocmai în spiritul lejer de ansamblu al filmului.

Oricum ar fi, Povestea unui pierde-vară pare un film ceva mai serios decît predecesorul Două lozuri. Plaja gagurilor e restrînsă în mare parte la comicul de limbaj, dar uzul unor tehnici retro ca flash-back-ul sau nararea în voiceover prezintă în sine un efect comic. Anumiți critici l-au comparat cu comediile lui Woody Allen, și e drept că există ecouri dintr-un film ca Manhattan, fiindcă Petru, ca și eroul jucat de Allen, se încurcă cu fete mult mai tinere, iar tatonările se consumă pe fundalul unui oraș-personaj (de remarcat și felul atipic în care Negoescu se folosește de imaginea Bucureștiului, cumva în răspăr față de alte filme ale Noului Val, exploatînd o zonă centrală ușor recognoscibilă). Un alt nume care poate fi invocat e Nae Caranfil, al cărui 6,9 pe scara Richter aduce binișor, ca imaginar din care își extrage seva, cu Pierde-vară. Recunosc că am fost întrucîtva jenat de maniera retrogradă în care sînt văzute femeile în ambele filme (mai mereu ca topic de discuție la bere, sau reproșînd superficial bărbatului că nu au primit flori), însă aventurile lui Petru rămîn departe de viziunea machist-libidinoasă din 6,9.

Filmul îi întărește lui Paul Negoescu poziția de entertainer pe val în cinema-ul nostru, iar o discuție de la începutul său, în care Petru opinează că arta trebuie să aibă mereu în vedere publicul, funcționează ca un crez personal al regizorului. Nu e de mirare, deci, că Pierde-vară e îndeajuns de comercial încît să stîr-nească un rîs sănătos, dar să nu pară văduvit de inteligență.

Povestea unui pierde-vară va rula în cinematografe începînd cu 21 septembrie.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Uimirea unui german care a vizitat Bucureștiul: „Nu-mi vine să cred cât e de subestimat!”. Ce spune despre micii din Obor VIDEO
Thomas Wiede, un turist german pasionat de călătorii, a petrecut în această primăvară un weekend la București. Iar impresiile sale la superlativ despre capitala României au fost împărtășite și pe canalul său de YouTube, care are peste 11.000 de abonați.
image
De ce vor tot mai mulți români să revină acasă, după mulți ani de Germania. „Aici nici nu am unde să cheltuiesc banii”
O conațională care locuiește în Germania a transmis un mesaj devenit viral pe Tik Tok pentru românii care muncesc în străinătate. Românca îi sfătuiește să ia spontan hotărârea de a reveni în România, dacă în țară se simt cel mai bine, pentru că altfel se vor amăgi singuri la nesfârșit.
image
Rețeta lui Ceaușescu pentru a pune mâna pe putere în România. Cum a reușit un copil sărac să ajungă stăpânul țării
Nicolae Ceaușescu a fost modelul perfect de politruc oportunist. Așa cum arată biografia fostului dictator acesta și-a făcut culoar către putere prin șiretenie, exploatând momentele prielnice, făcându-și loc cu coatele atunci când a fost nevoie.

HIstoria.ro

image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.
image
O tentativă de sinucidere în închisoarea Pitești: Povestea dramatică a lui Nicolae Eșianu
Nicolae Eșianu s-a născut la Cluj în 1923. Tatăl, director la Banca Ardeleană, iar mama, profesoară. Școala primară o face la Sibiu și apoi Liceul Militar la Târgu Mureș. În 1942 își dă bacalaureatul la Liceul Gheorghe Lazăr din Sibiu.