Portretul unui medic

Publicat în Dilema Veche nr. 684 din 30 martie - 5 aprilie 2017
Portretul unui medic jpeg

● La fille inconnue / Fata necunoscută (Franţa-Belgia, 2016), de Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne. 

Cel mai recent film al fraţilor Dar­denne are la bază, în mod neaşteptat, un mystery care aminteşte un pic de Hitchcock: o tînără doctoriţă refuză să răspundă într-o seară banalei sonerii de la cabinetul său pentru că trecuse deja, de o oră, momentul închiderii. Chiar înainte să se sune, fusese ocupată cu dăscălirea unui student care făcea practică acolo şi care nu reuşise să intervină într-o situaţie de urgenţă (un copil care făcuse o criză de epilepsie), înmărmurit de emoţie. Cînd sunase soneria, studentul se îndreptase spre interfon pentru a deschide, sugerînd că poate fi o urgenţă, însă doctoriţa îl oprise, pentru a-i da în continuare o lecţie despre faptul că profe­sionalismul unui medic îl obligă să se abţină de la manifestarea emoției. Dacă ar fi fost o urgenţă, spune ea, persoana respectivă ar fi insistat. Din felul în care îi vorbeşte, reiese că vrea să îl înveţe să se descurce, să pună un diagnostic bun, dar şi că îl ia cam de sus, din poziţia sa de superior ierarhic, care ştie mai bine, şi că e mai atentă la „the big picture“, la ceea ce crede ea că înseamnă un medic per ansamblu, decît la ceea ce realmente poate fi (printre altele, nu mai puțin afectat de emoții decît alții). Fata care sunase e găsită moartă nu departe de cabinet, iar înregistrarea de pe videofon, de la poliţie, arată că sunase acolo încercînd să scape. Un sentiment de culpabilitate (şi de responsabilitate) declanşează acţiunea.

Acest pretext de mystery şi intriga detectivistă prin care ne conduce filmul, urmărind tînăra doctoriţă care încearcă să afle identitatea tinerei moarte, despre care se bănuiește că ar fi fost o prostituată, sînt mult mai clasice decît ceea ce se petrece în alte filme ale fraţilor Dardenne. De exemplu, în Rosetta, spectatorul nu e lăsat vreun moment să se aşeze confortabil în urmărirea poveştii, ştiind la ce să se aştepte de la protagonistă: nici nu apucă să îşi aştearnă aşteptările în viteza cu care se precipită lucrurile. În noul film, sîntem puşi să urmărim o investigaţie care se acumulează din indiciile strînse de doctoriţă de la pacienţii săi într-un ritm mai puțin alert și cu mișcări mai fluide ale camerei. Intuim astfel că, într-un fel sau altul, ceea ce ne spun şi ce fac aceşti pacienţi va determina rezolvarea misterului. De fiecare dată cînd, la cabinetul doctoriţei, cineva apare la uşă, sunînd, mecanismul narativ produce ceva, mai primim cîte un imbold, cîte o informaţie importantă: un băiat, pacient de-al său, se dovedeşte că a văzut-o pe fata care murise chiar în seara aceea şi vine să îi mărturisească, iar părinţii lui vin și ei să îi spună doctoriţei să nu mai intervină. Însă oricît ar restrînge filmul folosirea intrigii detectiviste ca mijloc narativ, el rămîne în mare măsură realist. Problema care stîrneşte cursul evenimentelor e faptul că protagonista refuză intervenţia, în cursul vieţii sale (a programului, a organizării sale şi a ceea ce ştia) a unui eveniment neaşteptat, venit din afară, care i-ar fi deranjat această ordine – problemă specific realistă. Faptul că noi avem acces la imaginea fetei decedate printr-o înregistrare, printr-un film în film, accentuează ideea. Pe parcursul investigaţiei sale, o investigaţie medicală, o anamneză, care se susţine în mare parte în prestaţia actriţei Adèle Haenel, de o limpezime uimitoare, tocmai interacţiunea sa cu exteriorul, schimbul de replici și de emoții, transformarea atitudinii sale prin deschiderea față de ceilalți e accentuată (telefonul îi sună încontinuu, comunicarea personajelor e în mare parte intermediată astfel, iar ea e mereu alertă, gata să răspundă). Ca şi protagonista interpretată de Marion Cotillard din ­Deux jours, une nuit / Două zile, o noapte, doctoriţa merge din casă în casă, unde îşi consultă pacienţii, iar ceea ce aflăm e generat de prezența ei, de care camera nu se dezlipește. Paralela dintre simptomele fizice pe care le observă la pacienţii săi pentru a rezolva problema crimei, deci a lipsei, a dispariției unui alt corp, creează un contrast hipnotic, care aduce filmul în aceeași zonă de mystery, însă dacă în cazul unui astfel de film motivația personajului ar ține de curiozitate sau de un simț al dreptății (vrea să știe cine a comis crima / vrea să facă dreptate), aici motivația e mai degrabă un simț al responsabilității și al culpabilității asumate. Modul în care își cercetează pacienții, încercînd să afle deopotrivă ce problemă și ce legătură au cu crima, e antimoralizator: fiecare mărturisire e însoțită de o manifestare fizică (cineva vomită, altcineva are o creștere bruscă de tensiune) și de îngrijirea pe care ea le-o acordă empatic. Există o anumită finețe în felul în care filmul înfățișează aceste relații în ciuda clasicismului schemei pe care o ascund, de interogați și interogator. Finalul vine să întărească ideea că nu rezolvarea misterului e esențială aici, ci faptul că personajele ajung să producă un efect. Filmul fraților Dardenne e astfel, o emoționantă pledoarie împotriva fatalismului. 

Ancuța Proca este critic de film.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Avertismentul lui Lucescu după România - Ucraina: a atras atenția asupra unui detaliu crucial
Un foarte bun cunoscător al fotbalului ucrainean a analizat partida de la Munchen.
image
Cine este românul care a murit în luptele din Congo. Tatăl tânărului de 22 de ani: „A zis că e pentru ultima dată”
O misiune s-a dovedit fatală pentru ieșeanul Petru Sam, în vârstă de 22 de ani. Aflat în Republica Democratică Congo, tânărul a murit sâmbătă, 15 iunie, după ce a fost ținta unei rachete trase de gruparea M23.
image
Val de ironii la adresa lui Iohannis după ce a felicitat naționala României la finalul meciului cu Ucraina: „Ce miracol, unii au rămas fără glas, iar alții au prins glas”
După victoria obţinută de tricolori împotriva Ucrainei, cu scorul de 3-0, luni, în Grupa E de la EURO 2024, Klaus Iohannis a postat pe Facebook un mesaj în care a felicitat naţionala de fotbal a României. Postarea sa a fost primită însă cu ironii pe rețeaua de socializare.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.