Feriți de ochii lumii

Publicat în Dilema Veche nr. 922 din 9 – 15 decembrie 2021
Feriți de ochii lumii jpeg

● Încredere / Bizalom (Ungaria, 1980), de István Szabó.

Încredere, clasicul maghiarului István Szabó, e un film foarte bun despre ravagiile silențioase operate asupra minții de către cel de-Al Doilea Război Mondial. Povestea e un fel de dramă intimistă forțată de împreujurări: o vedem pe Kata (Ildikó Bánsági) nevoită să-și ardă trecutul și să se mute într-o casă de la marginea Budapestei – străduțele prăpădite și noroioase, fără un suflet care să le străbată și cufundate mereu într-o brumă albăstruie, arată elocvent –, acolo unde trebuie să joace rolul de nevastă a unui individ panicat și taciturn (Péter Andorai). Szabó înțelege că mare parte din tragedia războiului de-atunci s-a jucat în interioare întunecoase, departe de front – într-adevăr, exploziile le auzim doar pe banda sonoră, iar filmul începe cu un reportaj de arhivă despre zgomotul terorizant al avioanelor Stuka. De unde și această fereastră către o existență mîzgoasă, chinuită de paranoia, faux semblants, minciună și delațiune. În sensul ăsta, tonalitatea filmului – mai degrabă decît cursul evenimentelor – reproduce fidel un climat de angoasă care, de bună seamă, e unicul climat posibil pentru cel care se ascunde.

Dar schepsisul e în altă parte: căci deși istoria cinema-ului e adesea calchiată după acele povești eroice din timpul războiului, în care noi și noi personaje se dau drept ceea ce nu sînt în schimbul unei minime garanții de supraviețuire – vezi, recent, Phoenix (2014) de Christian Petzold, despre o femeie-Doppelgänger în imediatul armistițiului, sau, și mai recent, Lecții de persană (2020) de Vadim Perelman, despre labirintul lingvistic al lagărului –, morala din Încredere e mai complicată de-atît. În loc de-o fabulă declarativă despre solidaritatea în fața Răului, filmul explodează într-un punct de cotitură care face ca absolutul războiului, al supraviețuirii, al dreptății să fie depășit de realitatea mai prozaică – dar și mai palpabilă – a iubirii, sau a îndrăgostelii. Norocul filmului este că evită să vorbească despre aceste lucruri enunțate mai sus cu afectare, adăugîndu-le o majusculă din oficiu; dimpotrivă, Szabó menține tensiunea la sol, într-o îmbrățișare a cărnii mereu contrariată de un detaliu mai trivial decît altul, și totuși atît de decisiv: nu doar ce vor spune vecinii dacă vor înțelege comedia care se joacă în spatele ușilor închise (cuplul nu e de fapt un cuplu, dar totuși e), ci și ce vor spune soțul și soția aflați nu se știe unde (amîndoi sînt căsătoriți și au copii). De altfel, acest aflux de existență măruntă, care joacă partitura îndrăgostirii după notele învățate de-acasă (gelozie, du-te-vino între elanuri afective paradoxale și replieri inexplicabile), are toate motivele să înduioșeze o experiență de spectator promisă solemnității, subliniind din nou – dar e vreodată de ajuns? – rolul important al derizoriului în orice mecanism tragic.

„În aceste condiții dificile, cu fața la pămînt, au trăit mulți oameni ai vremurilor noastre, dar fiecare pentru o perioadă de timp relativ scurtă; iată de ce ne-am putea întreba dacă trebuie să luăm în considerare un episod atît de extraordinar al condiției umane și dacă merită să-i conservăm amintirea”, scria acum un timp Primo Levi. Întrebare fundamentală, valabilă nu doar în privința lagărului de exterminare – ca în situația lui Levi –, ci și, iată, în cazul acelor destine de pe margine, dar atinse, într-un fel sau altul, de unda de șoc teribilă a nazismului. Ce-mi pare cu-adevărat formidabil în filmul lui Szabó e tocmai acest procedeu prin care doze diverse de meschinărie și instinctualitate, la ani-lumină de eroismele spielbergiene, vin să contracareze imaginea ideală a unor oameni puri și neputincioși, care s-a întipărit în memoria colectivă a ultimelor decenii. Căci Încredere evoluează în acea penumbră călduță și forfotitoare a celor care găsesc bucurie în faptul că razia ofițerilor l-a săltat pe un altul, de la casa vecină, și nu pe ei, sau care se baricadează încontinuu în spatele unei bune-cuviințe iluzorii, născute din lașitatea de a-ți asuma pînă la capăt dorința.

Filmul impune autentic imaginea unor oameni normali, care și-ar complica de bunăvoie viața împreună chiar știind că își trăiesc ultima zi pe Pămînt. Din această ciocnire improbabilă între destin și grija zilei de mîine, între catastrofa umanitară și catastrofa cuplului, între datoria verticalității și tentația lecției de morală, Încredere extrage un suflu vital care-i permite să scape nevătămat din ghearele Istoriei mari, după ce a trădat-o pentru istoria uitabilă a funcționărașilor. Szabó face o treabă foarte interesantă în calitate de portretist al micilor afecte, pictînd imperturbabil, cu grijă la detaliu, chiar și atunci cînd pe fundal urlă tragedia. Încredere are un bîțîit specific fotografiei mișcate, apt să inducă puțină viață în memoria înghețată a acelor ani sumbri.

Încredere rulează pe platforma online TIFFUnlimited, ca parte a unei mini-retrospective Istvan Szabo.

Victor Morozov este critic de film.

Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.
p 17 jpg
Două debuturi importante disponibile online
Două dintre cele mai importante filme lansate în 2022, EO și Crimes of the Future, aparțin unor octogenari. Lucru care m-a inspirat să profit de un foarte util program curatoriat de platforma MUBI.

Adevarul.ro

image
Vine gerul: Cât scad temperaturile și unde continuă să facă viscolul prăpăd. Când scăpăm de frigul cumplit
Vreme deosebit de rece, geroasă noaptea și dimineața, anunță meteorologii în următoarele zile în România. Ninsorile nu se opresc prea curând.
image
Lupul dacic, steagul de luptă dispărut din Dacia. Controversele celui mai enigmatic simbol al anticilor
Lupul dacic, cel mai enigmatic simbol atribuit dacilor, a fost ilustrat pe Columna lui Traian, însă rămășițe ale sale nu au fost descoperite pe teritoriul României.
image
Pe urmele fostei soții a lui Putin: ce s-a ales de proprietățile sale de lux din Europa FOTO
După destrămarea mariajului de 30 de ani cu președintele rus Vladimir Putin, Liudmila Oceretnaia și actualul său soț au acumulat proprietăți de lux în Europa care valorează milioane de dolari.

HIstoria.ro

image
Moartea căpitanului Valter Mărăcineanu, un erou al Războiului de Independență
Muzeul Militar Naţional „Regele Ferdinand I” deține în patrimoniul său o fotografie inedită a eroului român Valter Mărăcineanu.
image
Armata lui Vlad Ţepeș: Arme și echipamente
Cu toată lipsa de piese originale din epocă, putem reface echipamentul și armamentul trupelor lui Vlad Ţepeș, bazându-ne pe puținele piese existente, pe sursele pictate și scrise și pe comparații cu zonele din jur.
image
Sfârșitul Bătăliei de la Stalingrad: Capitularea mareșalului Paulus
În timpul nopții de 30 spre 31 ianuarie 1943, Brigada 38 Motorizată, având atașate companiile de geniu, a încercuit zona din jurul Pieței Eroilor Căzuți și magazinul Univermag, întrerupând legăturile telefonice dintre comandamentul mareșalului Friedrich Paulus și unitățile subordonate.