Dispariţia

Publicat în Dilema Veche nr. 623 din 28 ianuarie - 3 februarie 2016
Dispariţia jpeg

Mlaştina / La isla mínima / Marsh­land (Spania, 2014), de Alberto Rodríguez.

Mlaştina lui Alberto Rodríguez porneşte de la o intrigă detectivă noir clasică şi se concentrează mai mult asupra procesului investigării trecutului (prin rezolvarea unui puzzle) decît asupra elementelor de thriller, care servesc la crearea şi susţinerea pas cu pas a suspansului. Investigaţia ficţională a unor crime, condusă de doi detectivi într-un sat din Spania, e dublată de investigaţia pe care spectatorul e invitat să o facă, simultan, asupra unei perioade reale din istoria recentă a acestei ţări (anii ’80 şi trecerea de la dictatura lui Franco la democraţie) şi a similitudinilor acelei perioade cu una şi mai recentă, şi cu implicaţii mai extinse – criza economică şi evenimentele petrecute în Spania în jurul anului 2012.

Reuşita suprapunerii multiplelor referinţe istorice, literare şi cinematografice (de la filmele lui David Fincher sau John Sturges la romanul 2666 al lui Roberto Bolaño) e în parte asigurată de caracterul clasic al intrigii – filmul e complet satisfăcător ca investigaţie detectivă. În toamna anului 1980, în mlaştinile aparent nesfîrşite, fără orizont, din Guadalquivir, poposesc doi detectivi pentru a rezolva misterul dispariţiei a două fete, de 15, respectiv 16 ani. Dispariţia se dovedeşte destul de repede – odată cu găsirea în mlaştină  a corpurilor, purtînd urme ale agresiunilor – lucrarea unui criminal în serie. Cei doi detectivi angajaţi pentru a rezolva cazul au temperamente, metode şi mai ales ideologii diferite – Juan (Javier Gutiérrez) aparţine vechii gărzi a lui Franco, iar investigaţia sa, trecută printr-o conştiinţă încărcată, poartă intensitatea şi neliniştea propriei încercări de salvare. Pedro (Raúl Arévalo) face parte dintre susţinătorii noii democraţii, iar trimiterea lui acolo constituie pedeapsa (de care speră să scape rezolvînd cazul) pentru critica adusă unui general în paginile unui ziar, în această ţară declarat democratică.

Investigaţia e bazată aproape în totalitate pe interogarea martorilor, suspecţilor şi a celorlalţi participanţi la investigaţie (poliţia locală, un fotograf). Căutarea indiciilor dintr-o casă în alta devine însă favorabilă pentru observarea detaliilor investigaţiei secundare, pe care sîntem invitaţi să o facem, asupra vieţii sătenilor în anii de tranziţie: crucea pe care o găsesc cei doi detectivi în cameră e un semn al apartenenţei multor dintre săteni la vechile tradiţii franchiste, complicitatea dintre poliţie şi traficanţii de droguri iese la iveală din mărturia unui părinte şi a unor pescari, sărăcia şi şomajul îi ameninţă pe săteni – ştirile despre grevă se aud din cînd în cînd la radio. Situaţia femeii în societatea spaniolă din acea perioadă (în care divorţul, de pildă, nu fusese încă legalizat) e ilustrată atît prin felul în care sînt caracterizate victimele de către poliţiştii locali, care vorbesc despre „moravurile uşoare“ ale celor două copile, cît şi prin supunerea mamei fetelor dispărute în relaţia (care e sugerată şi ea ca fiind abuzivă) cu soţul său. Casele goale ale părinţilor victimelor nu sînt cu mult diferite de cele ale părinţilor ai căror copii au plecat să lucreze în alte ţări. Rodríguez pune accent pe datele naturale ale locului în sine pentru a-şi introduce spectatorul în atmosferă, oferindu-i nu doar indicii, ci şi experienţe senzoriale. Mlaştina e un personaj în sine, care interacţionează cu celelalte personaje.

Ideea acestei investigaţii secundare e datorată, conform declaraţiilor lui Rodríguez, documentarului în două părţi Después de, semnat de Cecilia M. Bartolomé şi José Juan Bartolomé, realizat între 1979 şi 1981, şi bazat pe mărturiile oamenilor din stradă asupra evenimentelor trăite, comentate de o voce din off. Prin acest documentar autorii încercau să ofere o contrapondere la informaţiile oficiale vehiculate de presă şi acelaşi lucru şi-l propune şi Rodríguez, din perspectiva mai îndepărtată a anilor care au trecut, însă nu de dragul documentării istorice şi atît, ci pentru a provoca anumite discuţii despre evenimentele mai recente din Spania pe care le reflectă: criza economică, măsurile de austeritate, şomajul şi controversele privind legea împotriva avortului.

Deşi are ca punct de pornire fotografiile expoziţiei aparţinînd lui Atín Aya (după care au fost create anumite personaje sau scene) şi cele ale lui Hector Garrido, cu peisaje filmate din dronă, în scopul iniţial al studierii ştiinţifice a structurilor fractale (care au fost ulterior prelucrate digital şi animate), filmul nu împărtăşeşte aspiraţia realistă de respectare strictă a unui continuum temporal şi spaţial. Structura pe care îşi propune să o reproducă prin reflectarea într-o poveste (o copie miniaturală a întregului) a uneia sau a mai multor perioade istorice pe care sîntem chemaţi să le cunoaştem e fragmentată şi corespunde cu cea a fractalilor cu care se deschide şi se închide filmul.

Ancuța Proca este critic de film.

TIFF anunță Sunscreen jpg
Organizatorii TIFF anunță prima ediție SUNSCREEN, un nou festival de film la Constanța
Între 8 și 11 septembrie, spectatorii din Constanța vor putea urmări pe marele ecran zeci de filme de succes și se vor bucura de întîlniri cu invitați speciali din lumea filmului.
p 16 Pdac Iamandi jpeg
Jurnalele (bombardării) Berlinului
În goana după supravieţuire nu mai e timp de reforme şi revoltă.
p 17 2 jpg
Pe holurile facultății
Dragoș Hanciu îl filmează aici pe Gheorghe Blondă (zis și „nea Jorj”), fostul responsabil cu materialul tehnic de imagine al UNATC-ului, aflat la vremea turnajului în pragul pensionării.
950 17 Audio1 jpg
Contra naturii
Nu ne-am lămurit încă dacă există un gen muzical LGBT, ori dacă ideea de gen mai are vreo noimă în general, însă sesizăm o propagare a sexualității alternative în zone muzicale conservator-tradiționaliste asociate identitar cu bigotismul, cu electoratul lui Trump, cu viața lipsită de dileme.
p 21 Portretul lui Novalis,1943 jpg
Victor Brauner, vizionar, magician și alchimist
Începînd cu anii 1939-1940, creația pictorului este influențată de literatura romantică și de ezoterism, îndreptîndu-se cu deosebire către scrierile lui Novalis în care artistul consideră a fi găsit ecoul propriei sensibilităţi.
Piața Unirii din Cluj Napoca   Foto Nicu Cherciu jpg
Spectatorii sînt așteptați la un eveniment impresionant, care ia startul în Piața Unirii din Cluj-Napoca
Pînă pe 26 iunie, cel mai mare eveniment cinematografic din România va aduce în orașul recent desemnat UNESCO City of Film peste 350 de proiecții.
p  15 The Plains jpg
21 de drame
Dacă veniți la cea de-a 21-a ediție de TIFF exclusiv pentru filme, iată 21 de titluri care s-ar putea să vă placă.
949 16 freemnas schimbare png
Noaptea alegerilor
Votul e o iluzie, nimic nu se va schimba pentru visători & imigranți.
p 17 jpg
Ciclon
Dramele sale nu „radiografiază” decît prin ricoșeu fragmentele de real care s-au nimerit în cadru, fiindcă adevăratul lor subiect, universal și incoruptibil, este pasiunea.
949 17 Breazu jpg
Perspective și traume
De la premiul acela neașteptat și pînă astăzi, Kendrick Lamar a fost mai degrabă absent.
Al Tomescu jpg
Alexandru Tomescu cîntă „Anotimpurile” lui Vivaldi
„Anotimpurile” lui Vivaldi sînt interpretate la Sala Radio de apreciatul violonist Alexandru Tomescu, în concertul ce închide stagiunea Orchestrei de Cameră Radio.
Film Food 2022 jpg
TIFF 2022: Cine de 5 stele inspirate din povești de pe marele ecran, la Film Food
Secretele celor mai apreciate bucătării ale lumii și poveștile oamenilor care îndrăznesc să testeze limitele convenționalului se întorc în secțiunea Film Food la Festivalul Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie, Cluj-Napoca), dedicată cinefililor pasionați de experiențe culinare inedite.
p 23 Georges Clarin jpg
Teatrul de odinioară, scrinul femeilor
Femeile au constituit adevărate constelații de socialitate. Dacă nu dispuneau de puterea economică sau politică, ele și-au exercitat, în schimb, geniul animînd viața capitalei pe fond de „plăcere” a spiritului comun împărtășită.
948 16 sus Romila jpg
Poetul și moartea
Nu o carte despre viața lui Nichita Stănescu a scris Bogdan Crețu, ci una despre un mare poet și moartea lui apropiată.
948 16 jos SAxinte jpg
Logica vieții, nervurile poeziei
Simona Popescu nu exclude imaginația din poezia realului, a cotidianului. Ea poate avea o funcție integrativă a realității, tot așa cum visul (structura visului) potențează atributele spectrului diurn.
948 17 1 foto Albert Dobrin jpg
Palatul minții și palatul de păpuși
Rosencrantz și Guilderstern sînt „jucați” de Hamlet care, în „nebunia” lui, inventează o scenetă.
948 15 afis craiova jpg
WhatsApp Image 2022 06 03 at 19 12 39 jpg
Sala Radio 8 iunie 2022 jpg
Concert Mozart / Haydn la Sala Radio
Miercuri, 8 iunie 2022, de la ora 19:00, veți avea ocazia de a asculta la Sala Radio un concert Mozart / Haydn prezentat de Orchestra de Cameră Radio, sub bagheta dirijorului Gheorghe Costin.
EducaTIFF 2022 png
TIFF lansează opționalul de educație cinematografică pentru elevi
Programul EducaTIFF continuă să se dezvolte la cea de-a 21-a ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (17 – 26 iunie).
947 16 sus BAS jpeg
Maimuțe, muzică și baseball
Cea de-a 22-a carte a scriitorului japonez este o culegere de povestiri scrise la persoana întîi, cu un narator de vîrsta a treia, ce gravitează în jurul unor teme precum nostalgia tinereții, muzica, erotismul, totul învăluit într-o folie de „unheimlich” care a devenit marca autorului nipon.
947 16 jos coperta jpg
Secretul corespondenței
O cu totul altă carte față de aceea, știută tuturor, din 1978, este actuala ediție, definitivă, a „Romanului epistolar” dintre I. Negoițescu și Radu Stanca.
p 17 2 jpg
Nu te supăra, frate
„Frère et sœur” rămîne ilustrativ pentru un cinema anchilozat, cu trăiri rezonabile – însăși lipsa de măsură a pasiunilor sfîrșește prin a fi „rezonabilă”, necesară – și morală burgheză.
947 17 ABiro cover2 jpg
Eroi
Grimus ies din pandemie cu un album în limba maternă ce le oferă mai mult spațiu de manevră pentru poezie.

HIstoria.ro

image
Nașterea Partidului Țărănesc, în tranșeele de la Mărășești
În Primul Război Mondial, Mihalache se înscrie voluntar ca ofiţer în rezervă și se remarcă prin curaj și prin vitejie peste tot, dar mai cu seamă la Mărășești. Regele Ferdinand însuși îi prinde în piept ordinul „Mihai Viteazul“ pentru faptele sale de eroism.
image
Dacă am fi luptat și vărsat sânge în 1940 pentru Basarabia, poate că...
Istoria nu se scrie cu autoprotectoarele „dacă...” și „poate că...”. Nimeni nu poate dovedi, chiar cu documente istorice atent selectate, că „dacă...” (sunteţi liberi să completaţi Dumneavoastră aici), soarta României ar fi fost alta, mai bună sau mai rea. Cert este că ultimatumurile sovietice din 26-27 iunie 1940 și deciziile conducătorilor români luate atunci au avut efecte puternice imediate, dar și pe termen lung.
image
Cine a fost Mary Grant, englezoaica devenită simbol al Revoluției de la 1848 din Țara Românească
„România revoluționară”, creația pictorului Constantin Daniel Rosenthal, este unul dintre cele mai reprezentative tablouri ale românilor, simbol al Revoluției de la 1848. Românca surprinsă în tabloul care a făcut istorie a fost, de fapt, la origini, o englezoaică pe nume Mary Grant.