Expoziție personală DORU COVRIG - sculptură mică și desene - la un an de la dispariția artistului

17 noiembrie 2023
image

Pe 18 noiembrie va avea loc la Galleria 28 din Timișoara vernisajul expoziției „HAND(S)”, o expoziție tematică dedicată lui Doru Covrig (1942-2022), artist de origine română care a trăit și a lucrat în Franța. Curatorul Raluca Băloiu a selectat o serie de desene, obiecte și sculpturi relevante pentru un deceniu din activitatea sculptorului. „HAND(S)” poate fi vizitată pînă pe 15 decembrie 2023 inclusiv, pe bază de programare, iar accesul este gratuit. 

Unul dintre cei mai importanți artiști vizuali români contemporani din diaspora

Sculptorul Doru Covrig a absolvit, în 1972, Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“ din București. Din 1982 a trăit și a lucrat în Franța. A participat la numeroase expoziții de grup și simpozioane, la care s-au adăugat participări la importante expoziții, printre care se numără inclusiv Bienala de la Veneția (1995). Lucrările sale figurează în colecții publice și private din România (Muzeul de Artă Recentă și Muzeul Național de Artă Contemporană din București, Muzeului Național al Banatului, Timișoara), Franța, Japonia, SUA și nu numai. Doru Covrig s-a făcut cunoscut prin seriile de sculpturi DictatoriGutenbergTotemuriBuddhas.

“Doru Covrig este un artist cu rădăcini foarte bune în tradiția figurativă, [...] un artist care nu vrea să se lase îngrădit de tehnici tradiționale, fiind un căutător, un experimentator de noi materiale, alese întocmai pentru valoarea lor cotidiană, pentru aspectul lor precar” -  Dan Hăulică, critic de artă. 

La vernisaj va fi lansată broșura expoziției ce conține informații importante din activitatea lui Doru Covrig. Publicăm în premieră un fragment din cercetarea și textul Ralucăi Băloiu: „Absolvent al Institutului de Arte Plastice Nicolae Grigorescu (București, 1972), originar din Timișoara, Doru Covrig a avut o perioadă efervescentă înainte de plecarea din România. Făcea sculptură monumentală în cadrul taberelor la care era invitat, era un bun cioplitor în piatră (Măgura și Hobița, România), dar și în lemn (Arcuș – România, Forma Viva – Slovenia, Lindabrunn - Austria). Prima expoziție personală a deschis-o în 1981 la Galeria Simeza, în București. Personalitate complexă, Doru Covrig a făcut parte din grupul 9+1 (fondat în 1981), născut ca reacție polemică la regimul comunist și la ideologia sa.

Încă de la începutul profesiei l-a ales ca model pe Constantin Brâncuși a cărui artă concisă și bine meșteșugită i-a servit drept exemplu. Credea cu tărie că meșterul de la Hobița putea fi considerat părintele Minimalismului. Experimenta în materiale extrem de diferite: lemn, metal, plastic, bronz, preferînd noblețea celui dintîi și apropierea de natură. Învăța de la colegii de breaslă sau, solitar, lucrînd după cărțile și revistele de artă. Îl aprecia pe George Apostu pe care-l considera deschizător de drumuri pentru generația post-Brâncuși a anilor ’60 prin măiestria lucrului în lemn și a abordării temelor arhaice.

A ieșit din România cu o bursă de studii oferită de guvernul scoțian (Lumsden, Huntly) și, după un stagiu de trei luni s-a stabilit la Paris în 1982. Aici a intrat în contact direct cu arta occidentală. A legat prietenii cu sculptorii Gordon Young, Ion Nicodim, George Apostu și Paul Neagu. A redescoperit opera artiștilor vestici pe care îi aprecia încă dinainte de plecarea din România și a descoperit alții noi. La Henry Moore aprecia desenele cu volume sculpturale; de la César Baldaccini a preluat expresivitatea materialelor diferite precum pîinea, plasticul, lemnul și bronzul; la Giuseppe Penone aprecia ineditul sculpturii în lemn. Prin sculpturile sale, Doru Covrig a căutat mereu să creeze un limbaj vizual în care Omul și universul său reprezentau subiectul central: „Aș dori să pot face o sculptură – Meditație la condiția umană. Omul ca formă și lumea lui de forme – ca univers. Un șir de construcții. [...].” (Doru Covrig, notiță dintr-un caiet de schițe, 1986). Mîna făcea parte din acest univers formal pe care sculptorul a început să-l schițeze încă din copilărie: „Un exemple de mon enfance, quand je bricolais de la menuiserie. J’avais quelques obsessions formelles – la main.” (Doru Covrig, Entretien avec Marin Gherasim, Revue Arta, 1996). 

După ce lucrase foarte mult în anii ’80 cu materiale din zona arte-povera, din anii ’90 a început să abordeze tehnici industriale pe care le-a aplicat în lucrul cu rășina, fibra de sticlă, forexul și poliesterul. În această etapă a avut o predilecție către mîinile tridimensionale pe care le-a ilustrat pe parcursul a trei decade. Tot după ’90 a început o lungă serie de desene în care a reprezentat mîini care pot fi interpretate ca mudre sau, poate, ca un proiect intim cu teatru de umbre. Mîinile redate sub forma unor pictograme scot în evidență conturul suprapus sau juxtapus. Poate că amintirea copilăriei l-a inspirat pentru reîntoarcerea la subiectul mîinilor pe care le desena frecvent, sau, poate că nevoia de conexiune umană era foarte mare într-un exil sufletesc: „Sînt de fapt obosit și mic, într-o lume atît de mare, închis în atelierul-pușcărie, ca atîția alții, într-un spațiu mic, de fapt, universul specializării mele si al meseriei.” (Doru Covrig, caiet de schițe, 1986). 

Doru Covrig este pentru arta contemporană un reper al sculpturii conceptuale, cu un figurativ de sinteză în care omul și universul său au reprezentat sursa de inspirație. Subiectul - Omul ca măsură a tuturor lucrurilor l-a abordat împreună cu un repertoriu formal concis și ușor de asimilat unor arhetipuri precum tema expoziției, Hand(s).” 

Expoziția „HAND(S)” poate fi vizitată de pe 18 noiembrie pînă pe 15 decembrie 2023, de luni pînă sîmbătă, la Galleria 28, str. Constantin Brâncoveanu nr. 28, Timișoara. Programarea pentru vizitare se face la numărul de telefon +40 722 503 028  sau pe e-mail galleria28@gmail.com  

Expoziția este organizată de Raluca Băloiu cu sprijinul Galleriei 28, reprezentată de Ovidiu Bădescu, cu contribuția familiei artistului, Covrig-Clisson. 

Raluca Băloiu este manager cultural, curator și istoric de artă, trăieşte şi activează în Bucureşti. A absolvit cursurile Facultăţii de Istoria şi Teoria Artei, Universitatea de Arte București (licenţă și masterat). Este membru al Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Artă (AICA) si membru al secţiei de Critică de la Uniunea Artiștilor Plastici din România (UAP). A scris aplicaţii, a manageriat și a implementat expoziţii la tîrguri de artă internaţionale: Volta, Basel, Elveţia; Art Market Budapesta, Ungaria; Viennacontemporary, Austria; Contemporary Art Ruhr, Germania. A făcut cercetare și a scris texte pentru Galeria Plan B pentru participarea la Vienna Biennale, Austria și Art Basel, Elveţia.

Galleria 28 s-a deschis în 1994 la Timișoara. Este prima galerie particulară amenajată într-o proprietate privată din Timișoara. La inaugurare, galeria a reprezentat „declarația de dragoste a familiei Bădescu către orașul Timișoara". Acest spațiu a devenit locul preferat pentru expozițiile de debut ale tinerilor și foarte tinerilor artiști, precum și un punct de întîlnire pentru diverse personalități creative, inclusiv scriitori, artiști plastici, muzicieni, critici și oameni de cultură în general. La cea de-a 28-a expoziție din 1996, semnată Lia Perjovschi, galeria devine Galleria 28. La ora actuală, galeria expune opere de artă ale artiștilor consacrați.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Se scumpesc locuințele: românii își temperează achizițiile, dar crește cererea în zonele periurbane
Piața imobiliară din România trecere printr-un proces de reconfigurare și se îndreaptă tot mai mult către proiecte de locuințe mai eficiente energetic, în zone periurbane și o temperare a cererii.
image
Primarii de la țară care au rupt „blestemul” reabilitărilor aberante. „Ar fi păcat să faci o lucrare și apoi să o distrugi”
Doi primari din județul Botoșani au învățat să prioritizeze proiectele edilitare, renunțând chiar la fonduri pentru asfaltări fiindcă aveau în execuție lucrări subterane. Și-au asumat decizia tocmai pentru a nu sparge drumurile proaspăt reabilitate, o practică devenită tradiție în administrație
image
Chinul lui Andrei, băiatul de 14 ani omorât de tată într-un sat din Vaslui. Pedeapsă minoră primită de criminal
Un bărbat din Vaslui și-a rănit mortal fiul pe fondul consumului de alcool și al unor probleme psihice netratate. Băiatul era maltrat de tatăl său de ani de zile, care de multe ori îl bătea fără motiv.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.