"Este o şansă pentru România faptul că are o familie regală"

31 octombrie 2011
"Este o şansă pentru România faptul că are o familie regală" jpeg

- interviu cu Philippe DELORME -

Absolvent al Universităţii Sorbona şi coordonatorul revistei trimestriale Point de Vue Historique, istoricul Philippe Delorme a dedicat cîte un volum lui Ludovic al XVIII-lea, Mariei de Medici, Anei a Austriei şi multor altor membri ai dinastiilor regale europene. Volumul său Împărătese, regine, prinţese şi poveştile lor scandaloase a fost recent lansat la Editura Humanitas.

Unde a început povestea de dragoste dintre dumneavoastră şi istorie? Şi cum s-a petrecut trecerea de la cercetătorul în istorie – cu toată rigoarea academică implicită – la jurnalistul profesionist?

Am descoperit această pasiune pentru istorie încă din copilărie. Am fost mereu curios să cunosc viaţa şi acţiunile trecute ale oamenilor. Împreună cu părinţii mei, vizitam adesea castelele, muzeele şi bisericile, în timpul vacanţei, şi îmi imaginam poveştile acelor locuri şi cum s-au desfăşurat evenimentele. Am avut de asemenea la şcoală un profesor de istorie foarte bun care mi-a deschis apetitul pentru această disciplină. Ca să nu vorbesc de romanele lui Alexandre Dumas, emisiunile de televiziune ale lui Alain Decaux sau de Regii blestemaţi de Maurice Druon, care m-au influenţat foarte mult. Am decis, în consecinţă, să urmez studiile universitare la Sorbona, pînă la masterat, şi intenţionez să termin programul, în curînd, cu o teză de doctorat. După aceste studii – deoarece nu eram interesat să predau – m-am îndreptat spre jurnalism. În acest domeniu am scris tot despre istorie şi cultură. De altfel, metodologia este aceeaşi: întretăieri de surse, neutralitate, respectul mărturiilor etc. Într-un fel, jurnalistul este istoricul actualităţii.

Dincolo de nenumăratele articole istorice, aţi scris peste treizeci de volume. Este grea munca pe care aţi depus-o pentru a reuni toate informaţiile şi a redacta cărţile care se presupune că trebuie să fie înţelese de un public larg?

Scrisul cărţilor de istorie cere foarte mult timp de cercetare în biblioteci şi în arhive, dacă dorim să realizăm o muncă serioasă, şi nu o compilaţie banală! Plecînd de la acest material brut, trebuie să-l „digerăm“ pentru a-l putea transmite publicului larg. Adică materialul finit trebuie să fie cît mai didactic cu putinţă. Nu trebuie să ne fie teamă să explicăm ceea ce ar putea părea evident pentru unii cititori mai „savanţi“. Trebuie să evităm să-l supunem pe cititor unui efort inutil, deoarece altminteri el va închide imediat cartea şi va adormi cu ea în braţe! Este important să-i dăm impresia că lectura este uşoară, şi acest lucru este posibil numai printr-o muncă asiduă asupra stilului.

Cartea Împărătese, regine, prinţese şi poveştile lor scandaloase a fost tradusă în mai multe limbi...

Această carte a avut un succes enorm în Franţa. De aceea editura Pygmalion a propus-o şi unor edituri străine. A fost publicată în Croaţia, Cehia şi în Polonia. Urmează să apară şi în Albania, în Portugalia şi Muntenegru. De altfel, am mai avut şi alte volume traduse, iar Les Dynasties du Monde, urmează să apară în sîrbă şi în greacă.

De ce aţi ales acest subiect?

Sînt interesat în general de „marile destine“, de personalităţile flamboaiante, ieşite din comun. Este adesea vorba de regi, regine şi prinţese, însă mă interesează şi destinul exploratorilor sau al părinţilor spirituali. În ceea ce priveşte Împărătese, regine, prinţese şi poveştile lor scandaloase, m-am aplecat asupra poveştilor femeilor care au îndrăznit să dea peste cap convenienţele morale şi sexuale, în societăţi în care acest gen de comportamente deviante erau în general rezervate bărbaţilor.

Aţi scris foarte mult despre regalitate, ce anume vă inspiră în acest subiect atît de vast?

Ceea ce mă fascinează la regalitate este noţiunea de tradiţie şi de continuitate. Regele sau regina constituie o za de legătură într-un lanţ dinastic foarte lung. Destinul lor se înscrie în această perioadă lungă de timp. Sînt suverani, dar în acelaşi timp viaţa lor nu le aparţine cu adevărat. Găsesc acest lucru fascinant. De exemplu, cînd l-am întîlnit pe Otto de Habsburg (recent decedat), am fost fascinat de acest om care, cînd era copil, se juca pe genunchii împăratului Franz-Joseph, care îl cunoscuse pe Puiul de Vultur (Aiglon), fiul lui Napoleon I. Atunci cînd îl vedeam pe acest arhiduce – sau cînd îl întîlneam pe contele Parisului, pretendentul la tronul Franţei –, priveam cum mai mult de un mileniu de Istorie, întruchipată într-o persoană vie, se desfăşura în faţa mea. Este fantastic!

Poveşti pitoreşti fără morală

În cercetările dvs., aţi avut ocazia să-i descoperiţi şi pe regii şi reginele din România? Consideraţi că povestea lor este diferită de cea a celorlalte dinastii?

Am avut privilegiul să-l întîlnesc pe Regele Mihai în Elveţia, acum douăzeci de ani, după dispariţia lui Ceauşescu. Tocmai se întorsese în România şi mai mult de un milion de români îl aclamaseră pe străzile Bucureştiului. În acel moment, mi-am zis că era nevoie doar de un gest pentru a reinstaura monarhia… Dinastia românească, provenită din Hohenzollern-Sigmaringen, este, bineînţeles diferită de Capetienii francezi. Este mult mai recentă – are de-abia un pic mai mult de un secol – şi este de origine germană, ca şi cea din Bulgaria sau din Grecia, care sînt vecine. Acestea fiind spuse, Regele Mihai, Regina Ana, fiica lor mai mare, principesa Margareta, şi nepotul lor, prinţul moştenitor Nicolae, sînt de-acum implicaţi în viaţa contemporană a României, unde au decis să locuiască după exil. Sînt convins că, într-un fel sau altul, îşi vor găsi un loc în această ţară în plină reconstrucţie. Aş mai adăuga că este o şansă pentru România faptul că are o familie regală care întreţine legături familiale apropiate cu ceilalţi suverani europeni din Marea Britanie şi Spania.

Au fost mulţi autori care au arătat şi comentat defectele şi păcatele acestor ilustre prinţese, probabil că este unul dintre motivele pentru care ele sînt cunoscute încă pînă în zilele noastre. De ce s-a evitat o posibilă reabilitare a acestora din perspectiva unui istoric şi scriitor modern?

Rolul unui istoric nu este de a judeca sau de a condamna moravurile „desfrînate“ ale acestor personaje din trecut! Trebuie să se mulţumească cu rolul de observator şi să se păzească de pericolul anacronismului, abţinîndu-se în a judeca comportamentele de ieri cu criteriile noastre de astăzi. Cu Împărătese, regine, prinţese şi poveştile lor scandaloase, demersul meu a fost mai umil: am încercat să dau publicului să citească poveşti pitoreşti, colorate, fără să încerc să caut să pun în evidenţă posibilele „lecţii“ de morală. Cum spune Evanghelia: „Cel care niciodată n-a păcătuit să arunce prima piatra!“.

Aceste personaje se află la frontiera dintre istorie, mit şi legendă. Unde se află munca istoricului în raport cu aceste personaje, a căror istorie a fost perpetuată prin scrieri sau prin oralitate şi care a fost mai mult sau mai puţin modificată în funcţie de perioadă şi surse? Cum putem face diferenţa dintre mit şi realitate?

În unele cazuri, istoricul trebuie să mărturisească că nu ştie nimic sau că sursele sînt contestabile, chiar legendare. Numai prin compararea mărturiilor, poate totuşi să obţină, dacă nu certitudini, măcar probabilităţi destul de mari.
În ce măsură contează pentru cititorul de astăzi dacă este vorba despre un mit sau despre un adevăr istoric incontestabil? Ceea ce contează este mai ales să fii clar cu cititorul. Să îi spui „Ceea ce vă povestesc aici este o legendă“ sau „Nu sîntem siguri de istoricitatea acestei anecdote“. Apoi, nimic nu ne împiedică să o evocăm, chit că mai tîrziu există şanse să reabilităm adevărul dînd o versiune mai viabilă.

Ca să aprofundăm subiectul, să luăm drept exemplu cîteva personaje din carte: care sînt punctele comune ale acestor prinţese? Eu văd deja cîteva „tipare“, cîteva elemente comune unora şi altora, însă vă rog să îmi spuneţi ce au în comun şi motivul pentru care au fost reunite sub emblema scandalului?

Sînt foarte diferite, atît în ceea ce priveşte epocile în care au trăit, cît şi din punct de vedere al caracterului fiecăreia dintre ele. Unele sînt criminale şi necruţătoare, altele sînt mai mult victime ale circumstanţelor. Ceea ce le uneşte ar fi poate voinţa comună de a nu se conforma convenienţelor şi de a merge pînă la capătul ţelului lor împotriva tuturor.

Este vorba despre istorie, dar şi despre politică. Este vorba de jocuri politice, însă există şi un element uman. Femeile au trebuit să lupte mereu pentru a arăta că sînt la fel de capabile ca bărbaţii, în anumite circumstanţe. Am putea imagina istoria fără aceste personaje?

Efectiv. De-a lungul istoriei, femeile au fost plasate într-o poziţie de dependenţă vizavi de bărbaţi. Împărătesele, reginele, prinţesele mele au încercat în felul lor – „scandalos“! – să modifice acest raport de forţă.

Le ce lucraţi acum?

În momentul de faţă închei un volum despre Dinastiile pierdute, adică familiile suverane care au fost alungate de la tron, începînd cu perioada Revoluţiei Franceze. Printre ele se află, bineînţeles, şi un capitol despre dinastia românească. De aceea mi-aş dori foarte mult ca această carte să fie tradusă şi în România. Însă mai am şi alte lucrări care ar putea fi interesante pentru publicul românesc: recenta mea biografie a „iconoclastului“ rege Henri IV, sau cartea consacrată destinului tragic al celor patru fii ai lui Louis XIV şi ai Mariei Antoineta: Les Princes du malheur. 

a consemnat Ilinca SANDU

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Șef Salvamont: „Traseele turistice în momentul de față nu mai prezintă nicio siguranță din cauza urșilor”
Specialiștii atrag atenția că din cauza înmulțirii fără precedent a urșilor, cazurile precum cel al tinerei de 19 ani, atacată pe traseul Jepii Mici, din Munții Bucegi, care a murit mai apoi după ce fiara a aruncat-o într-o prăpastie, vor continua.
image
Intrăm în război dacă doborâm rachetele rusești în Ucraina? Generalul care ne-a reprezentat la Comandamentul NATO are răspunsul
Generalul (r) Virgil Bălăceanu explică, într-un interviu pentru „Adevărul”, la ce riscuri ne-am expune dacă am lua exemplul Poloniei, a cărei armată ar putea în curând să doboare rachete rusești încă de pe teritoriul ucrainean, dacă există indicii că se îndreaptă spre țara lor.
image
Parisul „fierbe“: Capitala Franței se pregătește pentru un eveniment nemaivăzut în istoria omenirii EXCLUSIV
„Weekend Adevărul“ a fost singura publicație din România prezentă în capitala Franței pentru a afla culisele unui eveniment grandios.

HIstoria.ro

image
România anului 1944, văzută din exil: „Sfârșitul lumii noastre”
Ajuns în Elveția, Constantin Argetoianu se miră de calmul și liniștea care domnesc în rândul localnicilor și imediat ia pulsul celor câțiva români aflați aici.
image
Un cărturar francez justifică argumentat Comunismul lui Sadoveanu
„Războiul rece bîntuia și printre intelectuali. În acest context, Sadoveanu, care făcuse deja alegerea în 1944, în timpul răsturnării de situație prosovietice acționînd convins potrivit conștiinței sale umaniste, este pus în situația să aibă luări de poziție fără echivoc în favoarea noului regim”.
image
Războiului din Pacific: decriptarea codului japonez JN-25b
Un salt major pentru SUA în domeniul informațiilor a avut loc în februarie 1942, când criptanaliștii US Navy au început decriptarea mesajelor japoneze trimise cu ajutorul codului naval standard JN-25b.