DokStation no. 7
Ajuns la a șaptea ediție, DokStation Music Documentary Film Festival – singurul festival din țară dedicat documentarelor muzicale – revine, în perioada 20-24 septembrie, cu o selecție de filme, majoritatea în premieră națională, ce vor fi proiectate în mai multe spații din București: Sala Luceafărul, Cinema Elvire Popesco, Expirat, Control Club și Grădina cu Filme. Festivalul este conceput să atragă comunități largi din diverse sectoare ale Capitalei, combinînd două dintre cele mai populare arte - filmul și muzica - , prin proiecții de filme documentare muzicale, concerte live și evenimente conexe, în clădiri cu istorie și tradiție, dar și în spații neconvenționale. Programul proiecțiilor și evenimentelor conexe este disponibil la www.dokstation.ro, iar biletele s-au pus în vînzare prin Eventbook.ro.
Ediția de anul acesta oferă filme documentare cu și despre legende ale muzicii rock: Pink Floyd & Syd Barrett, Nick Cave, Annie Lennox, Gogol Bordello, Joan Baez, Jimi Hendrix, AC/DC, Little Richard, Sinéad O’Connor, Gary Young (Pavement) și mulți alții, dar și concerte cu trupele DakhaBrakha (ethno-chaos, Ucraina) și Lalalar (electro/psych rock, Turcia). Mai jos, cîteva recomandări:
Unul dintre documentarele de neratat din selecția DokStation, What the Hell Happened to Blood, Sweat & Tears? (r. John Scheinfeld, 2023), este un thriller politic parțial filmat în România comunistă, în anul 1970. Proaspăt laureată la premiile Grammy, Blood, Sweat & Tears devine prima formație rock americană ce pătrunde dincolo de Cortina de Fier, susținînd concerte în Iugoslavia, România și Polonia, în cadrul unui turneu finanțat de Departamentul de Stat al SUA. Prin intermediul filmărilor originale realizate chiar în timpul turneului (și considerate pierdute), dar și prin interviurile din prezent cu membrii trupei și cu istorici ai epocii, documentarul dezvăluie detalii inedite din cea mai interesantă perioadă din viața formației. Premieră națională: miercuri, 20 septembrie, de la ora 20:30, la Sala Luceafărul.
Squaring the circle - The Story of Hipgnosis (r. Anton Corbijn, 2022) spune povestea creatorilor Storm Thorgerson și Aubrey "Po" Powell, geniile din spatele legendarului studio de design Hipgnosis, responsabil pentru unele dintre cele mai recognoscibile coperte de album din toate timpurile. Conține interviuri recente cu Roger Waters, David Gilmour și Nick Mason de la Pink Floyd, Jimmy Page și Robert Plant de la Led Zeppelin, Paul McCartney, Peter Gabriel, Graham Gouldman, Noel Gallagher și mulți alții. Premieră națională: joi, 21 septembrie, de la ora 20:30, la Sala Luceafărul.
Un portret intim al legendei punk Eugene Hütz, Scream of My Blood (r. Nate Pommer, Eric Weinrib, 2023) documentează călătoria imigrantului ucrainean în Statele Unite, drumul spre celebritate alături de trupa Gogol Bordello și apoi reîntoarcerea sa în Ucraina, după invazia rusă. Prin intermediul filmărilor de arhivă, ce se întind de-a lungul a douăzeci de ani și includ concerte, instantanee din backstage și interviuri, Scream of My Blood urmărește povestea liderului Gogol Bordello, unul dintre cei mai mari povestitori ai prezentului, care folosește muzica drept chemare la luptă pentru identitatea culturală ucraineană. Premieră națională: joi, 21 septembrie, de la ora 19:00, la Expirat. Proiecția va fi urmată de concertul trupei ucrainene DakhaBrakha.
Pentru fanii Nick Cave și nu numai, Mutiny in Heaven (r. Ian White, 2023) documentează evoluția The Birthday Party, trupa cult care, prin performance-urile provocatoare, l-a propulsat pe artistul australian pe scena internațională. Cu ajutorul filmărilor exclusive din arhiva formației, documentarul oferă un loc în primul rînd la spectacolul uneia dintre cele mai electrizante trupe live. Premieră națională: sîmbătă, 23 septembrie, de la ora 18:00, la Control Club.
Muzica electronică este prezentă la DokStation prin intermediul documentarelor Electronic Vibrations – A Sound Changes The World (r. Thomas von Steinaecker, 2022), povestea unui mic grup de vizionari, de la Schaeffer și al său Studio d'Essay, la Stockhausen, Tangerine Dream și Kraftwerk, și The Sound of Cologne (r. Kristina Schippling, 2022), o istorie a scenei de muzică electronică din Koln. Ambele vor fi proiectate sîmbătă, 23 septembrie, la Expirat.
What you could not visualise (r. Marco Porsia, 2022) spune povestea efemerei formații Rema-Rema, parte a valului inițial de trupe post-punk înființate în perioada 1978-1980. Sound-ul unic și inovator o plasează în eșalonul trupelor cunoscute ale genului, alături de Joy Division, The Fall, Siouxsie and the Banshees și alții. Membrii Rema-Rema au susținut doar 11 concerte, despărțindu-se chiar înaintea primei și unicei lansări discografice, EP-ul Wheel in the Roses (4AD, 1980). În urma lor n-au rămas înregistrări video ale prestațiilor live, ci doar cîteva fotografii, alimentînd miturile despre formație și sound-ul său unic, la fel de relevant și astăzi. Totuși, 40 de ani mai tîrziu, ies la iveală vechi înregistrări de la repetiții, iar Rema-Rema renaște odată cu lansarea unui album anterior dat uitării. Proiecția are loc sîmbătă, 23 septembrie, de la ora 20, la Control Club, în prezența regizorului.
Documentarul CAN and ME (r. Michael P. Aust, Tessa Knapp, 2022) prezintă povestea intimă, poetică și constrastantă a vieții și carierei lui Irmin Schmidt, fondatorul formației germane CAN, o odă adusă nonconformismului, spontaneității și viziunii. Cunoscută pentru hituri ca Vitamin C sau She Brings The Rain, CAN a influențat generații întregi de artiști, devenind o trupă cult în muzica pop & electronică. După CAN, Schmidt, acum în vîrstă de 85 de ani, a lansat 12 albume solo, a compus coloana sonoră pentru 80 de filme și o operă. Documentarul urmărește evoluția sa, mai întîi ca dirijor și apoi elev al faimoșilor compozitori Karl-Heinz Stockhausen și György Ligeti, trecînd ulterior la trupa CAN și apoi la munca sa pentru coloane sonore, și culminînd cu pasiunea sa pentru muzica electronică. Proiecția are loc duminică, 24 septembrie, de la ora 18, la Control Club, în prezența regizorului Michael Aust.