„Jurnal de România. Sfîntu-Gheorghe“, „Nimeni“, Campionatul Mondial de Snooker
● La sfîrșitul săptămînii viitoare începe Campionatul Mondial de Snooker de la Sheffield. Va fi transmis, ca de obicei, la Eurosport. Cei care apreciază acest joc trebuie deci să se pregătească de stat pînă tîrziu în fața televizorului pentru a se delecta cu ciocnirile și efectele ce se vor petrece la masa verde, între bilele colorate ca ouăle de Paști. Simpaticii comentatori specializați îi vor ajuta să stea treji sau, de ce nu, le vor acompania cu un plăcut fundal sonor adormirea în fotoliu. (Andrei Manolescu)
● La un Dosar despre mame, merge și o carte a tatălui: Gwenaelle Aubry, Nimeni (Editura Pandora M, 2014, traducere de Svetlana Cârstean). Taie adînc, pînă la os, și vorbește despre dragoste, acceptare și un altfel, care nu poate să fie niciodată comod. O scriitoare care amestecă tandrețea și luciditatea într-o scriitură de-a dreptul hipnotică. (Ana Maria Sandu)
● A treia ediție a festivalului de arte performative „News from Polska“, în perioada 31 martie – 9 aprilie, pe scena Centrului Național al Dansului din București (CNDB), cu cei mai interesanți artiști polonezi ai tinerei generații. O selecție de lucrări a căror dramaturgie este bazată pe dialogul interior și pe relația complicată a acestuia cu sisteme de autoreglare. Festivalul e realizat cu sprijinul Institutului Polonez. (Adina Popescu)
● Excelent spectacolul Jurnal de România. Sfîntu-Gheorghe, montat de Carmen Lidia Vidu la Teatrul „Andrei Mureșanu“. Un performance emoționant care pornește de la poveștile personale ale actorilor. (Matei Martin)
● Adorația magilor, tabloul neterminat al lui Leonardo da Vinci, pictat în jurul anului 1481, și-a reluat locul în Galeria Uffizi, după o absență de șase ani, timp în care a suferit un complex proces de restaurare – exemplu emblematic privind conservarea patrimoniului universal. Potrivit Agerpres: „Timp de secole au fost aplicate diferite materiale pe tablou. S-au degradat, stratificat, aglomerat între ele și, prin urmare, a trebuit să intervenim selectiv pentru a putea ajunge încetul cu încetul, cu blîndețe, la imaginea pe care vrem să o obținem“, a spus Roberto Bellucci, unul dintre restauratori. «Detalii vizibile doar cu infraroșii încep să fie văzute acum cu ochiul liber», a adăugat Marco Ciatti, director al Opificio delle Pierre Dure, arătînd că acest lucru va permite o mai bună înțelegere a «simbolurilor pînzei» și a «modului de lucru, precum și a procesului artistic al maestrului»“. „O capodoperă aflată în pericol a fost salvată“, a declarat, la rîndul său, Eike Dieter Schmidt, directorul Galeriei Uffizi, legat de acest moment. În urma restaurării, pictura a cîștigat „lumină și adîncime“, a mai precizat specialistul (radioromaniacultural.ro). Dat fiind că unul din motivele cuprinse în tabloul recent expus va fi reluat de Leonardo în lucrarea Bătălia de la Anghiari, cu un destin nu mai puțin spectaculos și învăluit în mister, un popas estival florentin ar dobîndi o dublă semnificație. (Ruxandra Mihăilă)
Foto: Vargyasi Levente