Despre corp, la prezent

Publicat în Dilema Veche nr. 375 din 21-27 aprilie 2011
Despre corp, la prezent jpeg

CNDB, protestul mut 

Protestul organizat de către Centrul Naţional al Dansului miercuri, 6 aprilie, în faţa Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional, împotriva pierderii sediului din Teatrul Naţional şi neînlocuirii acestuia cu un altul permanent, a fost unul fără cuvinte, doar dans. Dans fără muzică. Doar mişcările corpurilor. Şi sunetul acestora în aerul proaspăt al dimineţii. A fost o foarte aplicată demonstraţie de artă contemporană. Ne-a arătat, mai simplu şi mai onest decît orice, modul în care arta operează astăzi. De ce instrumente are nevoie. Totul se poate reduce la corp, el e ultima resursă, cînd nu mai ai nimic, ai corpul care lucrează. Corpul-voce.

Corpul (auto)supravegheat

În aceeaşi zi, după protest, am vizitat o expoziţie de artă deschisă pentru încă puţine zile, în mijlocul oraşului (Calea Victoriei, nr. 12C, lîngă Biserica Zlătari), într-un nou centru de artă. Victoria Art Center, centru de producţie culturală contemporană, al cărui director e Petru Lucaci, preşedintele Uniunii Artiştilor Plastici. Expoziţia cu care spaţiul s-a deschis pe 9 martie, „Corpul supravegheat“, încearcă să radiografieze ultimii 30 de ani de artă românească în raport cu corpul. Parte a unei iniţiative ample coordonate de către profesorul Petru Lucaci la Universitatea Naţională de Arte din Bucureşti, „Corpul ca proiect cultural contemporan. Provocări teoretice, replici artistice“ – expoziţia are lucrări a peste 40 de artişti. Alături de catalog, a apărut şi o publicaţie teoretică, Corp-artă-societate. Reflecţii întrupate, un corpus de texte semnate, printre alţii, de Laura Grünberg, Aurelia Mocanu, Ilinca Bernea, Ion Bogdan Lefter, Vava Ştefănescu, Cătălin Gheorghe. Proiectul este work in progress – expoziţia corpului supravegheat va fi urmată luna aceasta de „The Other Body“, corpul ca alteritate. Un proiect curatorial şi două publicaţii consistente, despre o temă care acum, mai mult ca oricînd, este în discuţie.  

Corpul este supraexpus în spaţiul artistic românesc, de peste 30 de ani. Folosirea acestuia în artă şi ca artă este subscrisă tocmai supravegherii. Aşa cum spune criticul de artă Erwin Kessler în textul de deschidere al catalogului – „Arta suspectează atît corpul, cît şi mecanismele de supraveghere prin care societatea îşi manifestă suspiciunea asupra corpului.“ Dacă anii ’80 româneşti aparţin unei performări a corpului în spaţiul intim şi unei autosupravegheri latente a acestuia, ceea ce se întîmplă după anii ’90 este o exacerbare corporală, o lăsare a trupului liber să fie supravegheat din afară, de către societate şi, prin artă, are loc o supraveghere a supravegherii. În arta lui Ion Grigorescu, unul dintre cei mai reprezentativi artişti underground dinainte de ’89, corpul era folosit ca unic suport şi unic „spaţiu operativ“. Ion Grigorescu se închide în spaţiul casei, în unicul colţ posibil necontrolat, şi îşi verifică propria existenţă constant, se monitorizează, îşi creează propria pagină de urmărire, aşa cum vedem într-o lucrare prezentă în expoziţie: „Filă operativă nr., data, indesc. Autodenunţ, miriapodul, locuiesc la întuneric şi umezeală (sub piatră), am vrut să ştiu cum merg şi n-am mai putut merge“. După ’90, arta din spaţiul închis explodează. În 1993, în cadrul festivalului de performance „Zona“ din Timişoara, Dan Perjovschi îşi tatuează România pe umărul stîng. Zece ani mai tîrziu, într-un alt performance, acelaşi artist îşi distruge tatuajul. Ceea ce nu realizăm din prima secundă este că această ştergere ritualică înseamnă de fapt „bombardarea“ României în întreg corpul, pentru totdeauna. Explozia cu laser lasă locul gol, dar particulele mici se dispersează precum o boală în tot organismul.

În expoziţia „Corpul supravegheat“, este interesant de văzut ce se întîmplă după un proiect corporal ca acela al lui Dan Perjovschi. Noul centru de producţie culturală îşi propune să-i promoveze foarte mult pe artiştii tineri, încă studenţi sau proaspăt absolvenţi, cum este cazul, de exemplu, al Irinei Broboană, Larisa David sau cuplul Regele şi Regina Ionescu. Lucrările în expoziţie nu sînt aşezate cronologic sau tematic, aşa că intervenţiile artiştilor tineri încearcă să facă corp comun cu acelea ale unor nume consacrate: Marilena Preda-Sânc, Aurel Vlad sau Alexandru Antik. O idee în principiu bună, dar care eşuează atunci cînd proiectele tinere nu se susţin, îşi păstrează aerul de „proiect de şcoală“ pe o temă dată. Corpul radiografiat, scanat, fragmentat şi reaşezat, manipulat pînă la refuz, fără un scop clar. Încercări de lucru cu corpul, oneste, dar încă exerciţii.  

Proiectul FACES al artistului Valeriu Mladin – realizat la secţia Foto-Video a facultăţii, cu ocazia unui workshop, în care profesori şi studenţi au fost invitaţi să facă experimente video cu ajutorul unei camere de mare viteză, ce poate filma pînă la un milion de cadre pe secundă – descompune fiecare gest în nano-gesturi: fiecare mişcare se dilată într-un spectacol grotesc al feţelor umane. Alături de Mladin, sculpturile lui Bogdan Raţă pun corpul la pachet, în situaţii fără ieşire, aşa cum se întîmplă şi cu lucrările lui Cătălin Bădărău, în care corpul este strivit şi lăsat fără expresie, mumificat.   

Inegale ca valoare, lucrările prezente în expoziţia „Corpul supravegheat“ lasă loc încă multor întrebări. Ce face arta actuală din corp şi cu corpul? Corpului automutilat în spaţiul închis îi ia locul astăzi un corp supravegheat continuu din afară. Corpului artistului contemporan îi place să se expună, să se vadă şi să se ştie expus. Comunicarea azi depinde tocmai de punerea instantanee la comun şi la vedere a corpurilor, ceea ce, în cazul lui Ion Grigorescu însemna numai comunicare posibilă, amînată, în viitor. Artiştii tineri tocmai de aceea simt nevoia jocului cu corpul, prin intermediul tehnologiei. E o punere a lui la vedere, golită de sens, apolitică şi o căutare a sensurilor, ca urmare a unei „Lecţii despre corp“.  

Mă întorc la protestul CNDB din faţa ministerului. Jocul mut cu corpul, în semn de protest, este deja un act politic. Dar corpul devenit semn activ, la prezent, mai contează, mai are vreo putere? 

Corpul, în continuare la viitor 

Demersul de la Victoria Art Center este absolut necesar. Pasul doi, al corpului ca alteritate, va completa ceea ce am văzut în prima expoziţie. Vorbim de o primă încercare de teoretizare a artei noilor generaţii, venită din partea Facultăţii de Arte. Asta ne spune că şcoala românească de artă alătură încet-încet lecţiei dure a măiestriei şi un nucleu teoretic puternic. Pe de-o parte, istoria artei româneşti din perioada comunistă începe să se scrie şi să se configureze, după 20 de ani, iar un proiect precum cel care reprezintă România la Bienala de la Veneţia anul acesta, „Performing History“, cu Ion Grigorescu, Anetta Mona Chişa şi Lucia Tkacova (curator: Maria Rus Bojan şi Ami Barak), încearcă să demonstreze o trăire corporală a Estului în comunism. Pe de altă parte, arta actuală îşi punctează un cadru teoretic, prin apariţia unui centru de artă ca Victoria Art Center şi un program susţinut.

Daria Ghiu este critic de artă.

Foto: S. Bonciocat

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

image png
Adriana Bahmuțeanu îi cere ajutorul premierului Ciolacu pentru a-și recupera copiii: „Vă implor să luați măsuri urgente”
Adriana Bahmuţeanu i-a transmis un mesaj premierului Marcel Ciolacu, căruia i-a cerut să ia măsuri urgente cu privire la situația copiilor săi. Fosta moderatoare TV a cerut și emiterea unei ordonanţe preşedinţiale prin care instanţa să stabilească că este unicul reprezentant al celor doi minori.
mircea lucescu jpg
banner divorț png
Culiță Sterp, alături de iubita Daniela Iliescu și copilul lor, Milan foto Instagram
Daniela Iliescu a vorbit despre modul cum își educă fiul. Iubita lui Culiță Sterp a trecut printr-un incident neplăcut în timp ce se afla cu Milan la restaurant: „O doamnă l-a...”
Daniela Iliescu a vorbit despre modul în care își educă fiul. Partenera lui Culiță Sterp se ocupă cu sfințenie de micuțul Milan, în vârstă de doar 3 ani și încearcă să îl responsabilizeze încă de pe acum, pentru a se integra în societate.
plimbare jpg
Cu câți ani ne putem prelungi viața dacă mergem pe jos o oră pe zi. Specialiștii au dat verdictul: „Activitatea fizică este esențială pentru îmbunătățirea rezultatelor medicale”
Sportul este indicat la ordinea zilei, însă nu toată lumea preferă să facă mișcare. Ei bine, trebuie să știți că o oră de mers pe jos ne poate prelungi viața cu câțiva ani.
pancakes pufoase jpeg
Ai nevoie doar de trei ingrediente pentru a face clătite din brânză de vaci
O alternativă mai ușoară a celebrelor clătite americane propune o rețetă cu doar trei ingrediente, având la bază brânza de vaci, tot mai populară în rețetele de pe internet.
vreme jpg
Cum va fi vremea în România! În ce zi se vor înregistra 17 grade Celsius și când vin ninsorile
Meteorologii anunță că vremea se încălzește, iar miercuri se anunță temperaturi de 17 grade Celsius, în partea de sud a țării. Spre sfârșitul săptămânii viitoare, însă vremea se răcește din nou. Se anunță lapoviță și ninsoare, mai ales la munte.
12627830 jpg
Ofensiva rusă pune la grea încercare Ucraina pe toate liniile frontului. Perspectivele Kievului de a ieși din impas
Rusia pare să fie în avantaj în prima linie, făcând progrese în puncte-cheie de-a lungul liniei frontului din estul și sud-estul Ucrainei, în timp ce dezlănțuie valuri de teroare aeriană împotriva orașelor ucrainene, se arată într-o analiză CNN.
Alexandru Rogobete jpg
Secretar de stat în Ministerul Sănătății, despre saloanele de Terapie Intensivă: „Acolo veți înțelege care este diferența între viață și moarte”
Alexandru Rogobete, secretar de stat în Ministerul Sănătății, a precizat, într-o postare pe Facebook, despre situația pacienților aflați în saloanele de Terapie Intensivă.