David Duchovny, Acumulare, traducere de Iulia Gorzo, Curtea Veche Publishing, 2023 - fragment

10 iunie 2023
image

Atunci cînd obsesiile citadine și singurătatea apăsătoare își dau mîna, un newyorkez constată că mișcările îi sînt urmărite. În acest joc periculos de-a viața și de-a moartea, descoperim ce înseamnă izolarea extremă și care sînt consecințele unei pandemii, totul într-o frescă proas-pătă a lumii în care trăim. David Duchovny scrie un roman cît o respirație, un thriller camusian în care personajul principal își caută sensul, însă mintea începe să îi joace feste. Pe măsură ce misterul se adîncește, asistăm la o călătorie spre sine în care micile momente iluminate ascund adevărate capcane.

„Un thriller à la Hitchcock inspirat de viața în pandemie.“ – The Village Voice

„Ușor de citit, imposibil de uitat.“ – The Pavlovic Today

DAVID DUCHOVNY este un renumit scriitor, actor, regizor, cîntăreț și compozitor de origine americană. Are o carieră în actorie care însumează mai bine de treizeci de ani de activitate, cu roluri marcante care l-au consacrat, cum ar fi detectivul Fox Mulder din Dosarele X sau scriitorul Hank Moody din serialul Californication, pentru care a și fost premiat cu două Globuri de Aur. Ca muzician, a lansat trei albume de studio: Hell or Highwater, Every Third Thought și Gestureland. După ce a terminat studiile la Princeton, apoi la Yale, a publicat cinci cărți și a ajuns în topul de bestsellere New York Times. Este cunoscut pentru stilul caustic, plin de umor negru. Acumulare este cea mai recentă apariție editorială și un bun exemplu pentru întreaga sa operă.

***

Oamenii ca oamenii, dar era așa de plăcut să fie din nou afară, în natură. Mă rog, cel puțin în acea versiune urbană restrînsă, răsumblată. O, New York, de fapt Manhattan, cu inima sa centrală verde, înmi­resmată. În acea zi, parcul depopulat de pandemie i se părea un memento al lucrurilor pierdute, cucerite și îmblînzite; și începu să filozofeze de zor în timp ce trecea agale pe lîngă Strawberry Fields, care zăcea în părăsire, jucîndu-se cu această idee – parcul ca un fel de monument viu al victoriei noastre supreme asupra Naturii. Am cîștigat. Am închis-o pe Mama Natură aici, în acest parc, ca pe duhul din sticlă cel din povești, cu gratii de asfalt în est, vest, nord și sud, pentru ca Natura Umană să poată zburda pe străzi liberă, neîmblînzită. Orașul său dădea tonul pentru întreaga Lume Nouă, vestitorul conștiinței orașu­lui ca parc de distracții – acea obsesie egocentrică a speciei față de destinul omului mai presus de orice altceva, butonul ultim, fatal, ierarhic din vîrful pira­midei –, Natura Umană cea măruntă, grandioasă, mai presus de Mama Natură. Brusc, Central Park îi apăru ca o piatră de mormînt uriașă a trecutului primăvăratic și-și dori să compună pentru înmor­mîntare un discurs dojenitor, plin de emoție, uni­ficator, care să transforme conștiința lumii și să le arate oamenilor că se înșelaseră.

„O, de ce nu poți tu să mai și taci, să trăiești momentul și să te bucuri de parcul ăsta al dracului de mișto, Ridley?“ se întrebă el cu voce tare, oprindu-se puțin și constatînd că tot cam așa vorbea și fosta lui soție. O, Ridley, de ce nu poți să te distrezi și tu o dată-n viață? Să se distreze. Ridley clătină din cap și rîse trist, aproape jenat, de propria incapacitate de… a se bucura. Să fi fost vina lui? Posibil. Chiar nu-și dădea seama. Și chiar dacă parcul era doar un memento cumințit al vechiului haos, era adevărat și că de fiecare dată cînd hoinărea prin el, Ridley vedea obligatoriu ceva nou, ceva ce nu mai obser­vase pînă atunci, vreun semn sau iz de autenticitate primordială. În plus, auzise recent povești alarmist despre animale sălbatice care recuceriseră o parte dintre teritorii, în timp ce oamenii se retrăseseră din parc de frica virusului și hibernau în bîrlogurile lor confortabile de acasă. Ratoni care căpătau tot mai mult curaj de la o zi la alta. Gîște care se adunau ca niște oștiri trîmbițînde și găinățînde. Pisici și cîini sălbăticiți. Șobolani care se revărsau noaptea ca pîraiele, în timp ce escadrile de șoimi se repezeau asupra prăzii ușoare. Chestii ca Diamond Dogs, dar pe bune, își spuse el. In the year of the scavenger, the season of the bitch. „În anul hienelor, în anotimpul cățelei.“ Vers din melodia „Diamond Dogs“ a lui David Bowie.Parcul evadat din închisoare, duhul scăpat din sticlă. Tare-i subțire poleiala civi­lizației, ca hîrtia. Specii care nu s-au mai văzut de generații se întorc. Vulturi? Urși? Pume? Mama Natură se scoală de pe patul de moarte și ripostează. O mică mostră de apocalipsă chiar acolo, în propria bătătură!

Ridley trase adînc aer în piept, privi prudent peste umăr și regăsi un vag sentiment de venerație. Venerația e simpăticuță, își spuse el. Sînt un simpatic. Știa că lumea sălbatică indigenă mai are cîțiva ași în mînecile ei verzi.

Se pomeni în scurt timp, fără să fi plănuit, aproape de strada unde estimase că se afla clădirea cu semnalul luminos. Clădirea ca o menoră miracu­loasă. Se orientă, privind înapoi peste oraș în direc­ția apartamentului său, unde reuși să deslușească vag propria fereastră sau locul în care ar fi trebuit să fie fereastra. Ieși din parc și găsi o bancă de lemn în capătul de vest al Fifth Avenue, chiar în fața obiectu­lui fascinației sale. Își cumpără un hotdog, un suc și niște nuci caramelizate de la un vînzător stradal care purta mănuși de plastic, ca un chirurg. Un lucrător esențial, un doctor al crenvurștilor din prima linie. Poate că tipul vindea souvlaki și covrigi sfidînd interdicțiile guvernului, ei, și? La fel ca micii lăstari verzi care răsăreau în fiecare primăvară, neplantați și nedoriți, printre dalele de ciment de pe terasa lui, fără pic de pămînt, la etajul douăzeci, viața nu putea fi oprită – se strecura printre crăpături. Viața găsea o cale. Nomadul ăsta care vindea hotdogi era un model pentru noi toți, ce naiba. Nuci caramelizate bune și bunul Dumnezeu, oftă Ridley, fremătînd de speranță. Era ca o duminică de pe vremuri; aproape că-și simțea inima ușoară. Era afară, la aer curat, și nu trebuia să se ducă nicăieri. Trase un pumn în aer, în semn de bucurie și protest.

Mîncă entuziast, strigîndu-i vînzătorului că are marfă de soi. Poate că i se adresă chiar cu „dragul meu“. O, era o zi în care radia bună dispoziție în toate direcțiile. Viața era grozavă – mă rog, nu, deo­camdată viața era interzisă, se gîndi el, dar avea să fie iar grozavă. Privi în sus la ferestre și încercă să le numere, ca să identifice cu precizie portalul său mis­terios. Poate că avea să găsească o soluție aritmetică. Eu stau la etajul douăzeci și unu, ori atîtea tavane de trei metri pe etaj, ținînd cont de unghiul orizontului din perspectiva mea, de la o distanță de 800 de metri, aplicînd cutare sau cutare formulă, plus linia dreaptă și refracția, se creează următoarea iluzie prismatică… ei, abureli. Rîse pe seama lui. Știa că e unul dintre acei membri ai tribului de ipocriți care cred cu reli­giozitate în știință, fără să aibă de fapt habar de ea.

Știința, acea hidră cu două capete de pe vremea liceului – chimie și fizică –, deși prin definiție empi­rică, era de fapt o chestiune de credință pentru un absolvent umanist ca el, cu o educație lejeră (altfel spus, mai degrabă ignorant). Căci ce să fie nume­rele, formulele și predicțiile sale de nepătruns, spe­cula el, altceva decît limba preoțească, rugăciunile și profețiile unicului Dumnezeu adevărat care-i nimicise pe toți ceilalți zei și le îngropase altarele primitive, fumegînde, într-o avalanșă de ecuații și teoreme scrise pe tablă?

Dacă-l luai la întrebări, Ridley n-ar fi putut explica deloc convingător cum îi funcționează tele­vizorul, sau avioanele, sau curenții din ocean și de pe cer, Big Bangul și nici… gravitația, epidemiologia, sinusul și cosinusul, fotosinteza, becul electric, tele­fonul/aplicațiile/internetul din mîna sa (o, de cîte ori încercase în zadar fiică-sa să-l lumineze pe mar­ginea acestui subiect) și tot așa… la drept vorbind, nici măcar afurisitul său de creier, sau corpul, sau sîngele. Lista lucrurilor pe care se baza orbește în fiecare zi și despre care nu știa, practic, nicio iotă era nesfîrșită, iar dac-ar fi stat prea mult să se gîndească la propria ignoranță senină și încredere infantilă, s-ar fi descurajat de-a dreptul. Ce însemnau pentru el denumirile din tabloul periodic, atomii, electro­nii, neutronii cu tot neamul lor, dacă nu ipostaze ale îngerilor, demonilor și zeilor, cu puteri înspăimîntă­toare, absolute, cosmice?

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Cum a luat naștere Partidul Comunist, care urmărea dezmembrarea țării: Dobrogea să fie dată Bulgariei, Ardealul Ungariei, iar Basarabia „măreței Uniuni Sovietice“ VIDEO
La 8 mai 1921, a început la București Congresul Partidului Socialist din România, când s-a hotărât transformarea formațiunii în Partidul Comunist din România. În 1924, formațiunea politică a fost scoasă în afara legii.
image
Ce s-ar întâmpla dacă Rusia ar folosi o armă nucleară. De ce amenințarea nu trebuie ignorată
Cu cât NATO se apropie mai mult de Ucraina, cu atât Putin va flutura mai mult armele nucleare și cu atât mai mare este riscul ca el să le folosească, spune Christopher S. Chivvis, fost ofițerul național de informații al SUA pentru Europa în perioada 2018-2021
image
Gunoiul unora, comoara altora. Cât câștigă, zilnic, un român care adună PET-uri reciclabile din coșurile de gunoi
Gunoiul produs de unii s-a transformat, în ultimele luni, în comoara altora. La nivel național au apărut tot mai multe persoane care colectează PET-uri, din diverse locuri, pentru a obține garanția de 50 de bani în schimbul lor.

HIstoria.ro

image
Noi minciuni de la Moscova: „Motivul foametei din anii 1946-1947, din Republica Moldova, este România”
Purtătorul de cuvânt al MID-ului al Kremlinului, Maria Zaharova, a mai debitat o minciună sinistră. De data asta, oficialul rus a criticat Chișinăul pentru comemorarea victimelor foametei organizate de regimul sovietic în anii 1946-47 în Basarabia, declarând că motivul lipsei de produse alimentare a
image
Au reușit sovieticii să decripteze mesajele Enigma înainte de Bătălia de la Stalingrad?
Dacă despre succesele occidentalilor pe frontul invizibil se cunosc destul de multe aspecte, nu același lucru se poate spune despre reușitele sovieticilor. Au reușit sovieticii să decripteze comunicațiile Enigma?
image
Răscoala de la 1907 - Ieșirea de pe scena politică a Nababului
De-abia se stinseseră ecourile laudative ale Serbărilor din 1906, prilejuite de aniversarea a 40 de ani de domnie ai Regelui Carol I, privite ca o manifestare națională a românilor de pretutindeni, că România se va vedea confruntată cu o mișcare extrem de violentă, proprie Evului Mediu.