"Dansul contemporan nu poate fi izolat de alte arte"

Publicat în Dilema Veche nr. 481 din 3-8 mai 2013
"Dansul contemporan nu poate fi izolat de alte arte" jpeg

- interviu cu Vava ŞTEFĂNESCU -

Centrul Naţional al Dansului (CNDB) se mută în casă nouă. Instituţia a obţinut, în sfîrşit, un sediu corespunzător, după ce, în urmă cu doi ani, sala de spectacole fusese evacuată din Teatrul Naţional, aflat în reconstrucţie. CNDB e în continuare în criză: în ultima vreme mai ales, dansatorii tineri „au tropăit pe loc“, iar instituţia şi-a văzut bugetul tăiat, în două rînduri. Acum are măcar o sală de spectacole. Ceea ce înseamnă mai multă coerenţă şi stabilitate pentru artişti. Vava Ştefănescu, director artistic al CNDB, e optimistă.

Cum aţi găsit acest nou sediu?

Am început să-l căutăm de-acum vreo doi ani, din momentul în care am fost anunţaţi că trebuie să părăsim incinta Teatrului Naţional. Dar e greu să găseşti un spaţiu echivalent a 3000 de metri pătraţi, în centrul oraşului, care să fie potrivit pentru a servi scopurilor noastre. Am văzut vreo 20 de spaţii: foste teatre, fabrici, depozite, cinematografe etc. La un moment dat, am fost la un pas să şi cumpărăm unul dintre aceste spaţii. Dar am fost mereu urmăriţi de ghinion: de fiecare dată, apărea cîte o chichiţă birocratică, o lege sau o ordonanţă nouă. Acum, în sfîrşit, reuşim să ne mutăm. Într-o fostă ţesătorie de covoare, pe care am transformat-o într-o sală de spectacole cu 100 de locuri; în plus, mai avem un studio pentru repetiţii şi o curte foarte mare, unde sperăm să putem organiza cît mai multe evenimente.

„Publicul ne aşteaptă“

În ce măsură corespunde acest spaţiu cu necesităţile unei săli de spectacole de dans?

Spaţiul nu oferă cine ştie ce posibilităţi tehnice, dar e OK. E un spaţiu neutru. Centrul Naţional al Dansului e creat după o filozofie în care spaţiul ca atare e doar un recipient. Identitatea spaţiului e dată de cei care creează spectacole de dans.

Fără sediu, activitatea instituţiei a fost, practic, blocată, vreme de aproape doi ani. Continuaţi de unde v-aţi oprit sau faceţi un restart?

N-avem cum să uităm ceea ce am făcut deja – inclusiv greşelile. Însă acum o luăm de la capăt. Avem energie, avem experienţă, am învăţat mult. Publicul ne aşteaptă. Primim apeluri telefonice, oamenii ne întreabă cînd deschidem. Trebuie să folosim acest capital dobîndit în cei cinci ani de activitate. Sîntem optimişti.

Ce presupune acest restart, din perspectiva direcţiei artistice? Care sînt primele proiecte?

Pentru 16 mai, lansăm un apel către creatori, ca să refacem Operaţiunea monstru. A fost show-ul de deschidere al CNDB, îl preluăm (sau îl reluăm) şi acum. Fiecare artist care vrea să participe propune o scenă scurtă, care va intra în circulaţia publicului. Va fi un fel de maraton al spectacolelor, pînă dimineaţa. Întotdeauna am crezut că dansul contemporan nu poate fi izolat de alte arte. Aşa că mereu am „cuplat“ dansul cu evenimente din zona muzicală sau din cea a artelor vizuale. Acesta e spiritul în care vom continua. Vom avea grijă în special de debuturi şi de tinerii care, pînă acum, au tropăit pe loc. Şi vom căuta o mai mare deschidere pe plan internaţional.

Apropo de public: cine sînt spectatorii CNDB?

N-am făcut, încă, un profil foarte riguros. Ştim, însă, că fiecare coregraf are propriul public, în funcţie de temele care îl preocupă. Programul „Amprenta“, din 2007-2009, exact asta a arătat: că spectatorii sînt diferiţi în funcţie de mesaj, în funcţie de spiritul artistului. Publicul e, deci, foarte divers. Şi aş fi înclinată să spun că sînt foarte mulţi spectatori tineri, ceea ce e şi adevărat, însă asta ar falsifica, de fapt, răspunsul, căci spectatorii sînt de foarte multe feluri. Cert e că sînt mulţi spectatori care caută spectacole de dans.

În 2003, cînd s-a încheiat activitatea Centrului MultiArtDans (MAD), am fost invitată la galele de dans de la Teatrul Odeon. Tot publicul nostru de la MAD a migrat la Odeon. Cred că aşa s-a întîmplat şi acum. Publicul CNDB, rămas fără spectacole, s-a mutat acolo unde a găsit ceea ce îşi dorea. Anul trecut am văzut în jur de cinci spectacole de dans, de la cel realizat de Gigi Căciuleanu pînă la unele show-uri regizate de tineri absolvenţi de coregrafie. Producţii bune există, doar că ele trebuie susţinute şi adunate, coerent, în aceeaşi pagină.

Rezidenţe pentru artişti

Care sînt cele mai interesante iniţiative în dans contemporan din afara Bucureştiului?

Există proiecte valabile şi în ţară. Primul care-mi vine în minte e Festivalul „Temps d’images“ de la Cluj. Tot acolo, Fabrica de Pensule – un centru cultural foarte puternic – susţine diverse proiecte de dans contemporan. E un fenomen foarte interesant, mă bucur că rezistă şi că se dezvoltă. O să avem şi noi un proiect acolo, în colaborare cu Ground Floor Group şi cu Temps d’images. E vorba de un spaţiu de rezidenţe. Tocmai pentru că nu aveam un spaţiu adecvat, am realizat aceste rezidenţe în parteneriat. Am reuşit să obţinem şi sprijin din partea Administraţiei Fondului Cultural Naţional. În iunie, lansăm apelul la candidaturi pentru aceste rezidenţe.

„Mai mult o speranţă decît o promisiune“

În ce măsură există, în România, o tradiţie în spectacolele de dans?

CNDB a avut un proiect de cercetare a istoriei recente a dansului. Am derulat, la un moment dat, şi un proiect intitulat „Sertar“, care aducea în prim-plan persoane care puteau să vorbească despre coregrafi şi dansatori din trecut. Am fost stupefiaţi să aflăm că, între 1920 şi 1945, au existat în jur de 40 de studiouri de dans în Bucureşti. Erau mici studiouri independente, ca să zicem aşa, unde evoluau Floria Capsali, Trixi Checais etc. Noi, cei care am făcut şcoală de dans de la 9 ani, pînă la terminarea liceului, nu le-am aflat niciodată din programa şcolară. Ceea ce mi se pare inadmisibil. Sînt foarte multe personalităţi ale dansului românesc despre care nu se ştie, din păcate, mai nimic. Acum, Şcoala de coregrafie se numeşte „Floria Capsali“. E o încercare de recuperare.

Cînd se vor relua finanţările de proiecte?

Cum se ştie, anul acesta e sărac. Toate instituţiile de spectacol din subordinea Ministerului Culturii au fost vitregite. Tuturor li s-a tăiat bugetul. Nici noi n-am scăpat. Am fost nevoiţi să facem o alegere: să continuăm să finanţăm proiecte sau să folosim banii pentru plata sediului. Credem că acest spaţiu aduce un plus de coerenţă şi stabilitate lumii coregrafice contemporane Am ales, deci, să investim în sediu. Sîntem optimişti că pe la jumătatea anului în curs o să putem relansa sesiunea de finanţări. E mai mult o speranţă decît o promisiune.

Vava Ştefănescu e coregrafă şi dansatoare. Este director artistic al Centrului Naţional al Dansului Bucureşti.

a consemnat Matei MARTIN

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Coșmarul prin care a trecut un culturist: a pierdut zeci de kilograme în 35 de zile. „Corpul meu a început să se mănânce singur”
Culturistul canadian Jared Maynard a slăbit enorm în cinci săptămâni și și-a pierdut capacitatea de a vorbi din cauza unei boli rare și terifiante de care a reușit, într-un final, să scăpe, deși medicii îi dădeau șansele minime de supraviețuire, potrivit The US Sun.
image
„Cel mai rău lucru din istoria umanității!” Internauții se revoltă din cauza măsurilor de mediu luate de producătorii de băuturi răcoritoare
Fie că este vorba de Coca-Cola sau de suc de portocale, dacă ați cumpărat recent o băutură îmbuteliată, probabil ați observat o schimbare subtilă, dar exasperantă, scrie Daily Mail Online, care relatează ce cred internauții, producătorii și experții în reciclare despre această măsură.
image
Cafeaua Marghilomana, relansată la conacul marelui politician Alexandru Marghiloman. Cum se prepara celebra licoare interbelică VIDEO
Cafeaua Marghilomana, băutura aristocraților de odinioară, a fost relansată. Va putea fi savurată odată cu introducerea în circuitul turistic a clădirilor recent reabilitate de pe domeniul din Buzău care i-a aparținut marelui politician Alexandru Marghiloman.

HIstoria.ro

image
Când a devenit Sicilia romano-catolică?
Mai mult de 13 civilizații și-au pus amprenta asupra Siciliei din momentul apariției primilor locuitori pe insulă, acum mai bine de 10.000 de ani, dar normanzii și-au tăiat partea leului.
image
Amânarea unui sfârșit inevitabil
„Născut prin violenţă, fascismul italian era destinat să piară prin violenţă, luându-și căpetenia cu sine“, spune istoricul Maurizio Serra, autorul volumului Misterul Mussolini: omul, provocările, eşecul, o biografie a dictatorului italian salutată de critici și intrată în topul celor mai bune cărţi
image
Căsătoria lui Caragiale cu gentila domnişoară Alexandrina Burelly
Ajuns director la Teatrul Naţional, funcţie care nu l-a bucurat atât de tare precum credea, Ion Luca Caragiale a avut în schimb o mare şi frumoasă împlinire: a cunoscut-o pe viitoarea doamnă Caragiale.