„Comunicarea fără limite, aceasta e esenţa şi spiritul Astra Film“
– interviu cu Dumitru BUDRALA, directorul festivalului –
Festivalul de Film Documentar de la Sibiu va avea loc în perioada 6-12 octombrie. La ediţia cu numărul 21 vor fi 120 de filme, multe dintre ele premiere internaţionale, dezbateri şi conferinţe susţinute de regizori români şi străini.
Astra Film este locul unde poţi vedea cele mai noi documentare de la noi şi din lume, îi poţi cunoaşte pe regizori şi poţi să le înţelegi pasiunea de a documenta ani de zile un subiect. Documentarul ca gen n-are întotdeauna o soartă uşoară, dar la Sibiu i se face, an de an, dreptate.
Cum arată ediţia din acest an? Ce aţi pregătit?
Este al 21-lea an cînd avem bucuria să deschidem cutia de poveşti filmate, adunate din toate colţurile lumii, la Astra Film din Sibiu. Avem bucuria să proiectăm filmele în prezenţa unui număr record de invitaţi din toată lumea şi a publicului festivalului de la Sibiu. Entuziasmul cu care colegii mei mai tineri se alătură echipei, publicul tot mai numeros şi mai ales solidaritatea cu care am fost înconjuraţi anul acesta în momentele dificile pe care le-am avut de traversat, toate la un loc ne dau putere să continuăm.
Păşind în cel de-al treilea deceniu de existenţă a evenimentului, pot spune că fundamentul festivalului a fost şi este nevoia tot mai mare de a retrăi momente şi de a spune poveşti prin film. Fiindcă poveştile adevărate fac imposibilul să devină posibil. Poveştile conectează generaţii, zone geografice, culturi, rase, grupuri etnice. Poveştile pătrund în zona tabuurilor societăţii.
Cele mai sincere mulţumiri revin colegilor cineaşti din toată lumea, care spun poveşti prin film, cultivînd această formă a cinema-ului documentar. Este o onoare să prezentăm la Sibiu un strop din producţia de documentar de anul trecut şi de anul acesta, filme realizate şi înscrise pentru selecţie la Astra Film Festival (din 1400 de filme înscrise, prezentăm anul acesta 120 de filme). Este, de asemenea, o mare onoare să avem filme în premieră mondială la această ediţie a festivalului.
S-a schimbat ceva de la ediţia trecută?
Dacă e să vorbim de schimbări faţă de anii precedenţi, cea mai vizibilă e o schimbare de ordin administrativ – ca să zic aşa. Cei care au fost la Astra Film ştiu că totul se petrecea la Casa de Cultură a sindicatelor, clădire mare şi urîtă, din „Epoca de aur“, pe care o transformam în cinema „multiplex“ (funcţionau trei săli de proiecţie acolo). Anul acesta, festivalul se mută în centrul istoric al Sibiului şi va fi un du-te vino între cele cinci săli ale festivalului, un interludiu plăcut între vizionări pentru cei care cunosc şi iubesc Sibiul şi pentru cei care-l vor descoperi abia acum.
Ce leagă filmele acestei ediţii? Şi care sînt „accentele“?
Programul arată foarte plină ediţia din acest an, sînt cam 120 de filme, dar nu numărul lor este important, ci faptul că sînt programate în aşa fel încît nu avem de-a face cu simple proiecţii. Mă refer aici la programele tematice, gîndite să pună alături abordări diferite ale aceleiaşi teme. Prin alăturarea lor, impactul filmelor creşte, te pun pe gînduri, generează dezbateri. Asta vrem să se întîmple la Astra Film: să descoperim comune, comunităţi, utopii şi practici, sau urbanismul azi în România, China şi Venezuela, ce înseamnă să fii online sau offline în ziua de azi, sau care sînt vîrstele vieţii sexuale. Tocmai am numit cîteva dintre programele tematice pe care le propune Astra Film în acest an. Programul mai cuprinde o întîlnire cu regizorul de origine ucraineană Sergei Loznitsa, unul dintre cei mai interesanţi cineaşti ai momentului, două masterclass-uri: „Copilărie şi modernitate“ – susţinut de David MacDougall din Australia, o somitate a documentarului mondial, şi „Intervenţie şi observaţie în documentarul TV“, susţinut de Liviu Tipuriţă, regizor născut în România, care trăieşte în Marea Britanie şi are un portofoliu impresionant de premii şi nominalizări. Avem şi premiere mondiale, pentru că tradiţia de a lansa documentare româneşti la Astra Film continuă. Mă refer aici la Trading Germans/Paşaport de Germania, de Răzvan Georgescu (Germania, 2014), despre comerţul cu etnici germani din timpul lui Ceauşescu, şi Alyiah Dada de Oana Giurgiu (Romania, 2014), un proiect ambiţios, care documentează istoria evreilor din România.
Cît priveşte celelalte filme din program, aproape toate sînt prezentate în România pentru prima oară.
Oricine a fost vreodată la Sibiu la Astra Film poate să spună că festivalul e unul profesionist şi prietenos. Cît de important e spiritul unui festival?
În concepţia noastră, cel mai important rezultat al unui eveniment cultural, fie el de orice fel, este să aibă loc o comunicare intensă, la nivelul celor mai adînci registre ale conştiinţei celor care participă. Filmele din selecţia festivalului în sine sînt instrumente puternice în acest sens, dar la fel de importante sînt şi dialogul, schimbul de idei, de emoţii cu care sînt însoţite proiecţiile. Ele ajută acest proces de comunicare, şi practic ăsta este rostul, spiritul unui festival. De aceea punem accent pe partea asta în organizarea evenimentului. Anul acesta, 80% dintre realizatori vor fi prezenţi la Sibiu, şi vor intra în dialog cu publicul după proiecţia filmului, avem două masterclass-uri, două paneluri, toate sînt deschise atît profesioniştilor, cît şi publicului interesat, plus barul festivalului şi muzică, aşa cum se cuvine la Astra Film Sibiu.
An de an, la Sibiu se strîng documentarişti din toată lumea. Vorbesc, dezbat, se împrietenesc. Dacă ar fi să vă gîndiţi la ei ca la nişte personaje, ce aţi spune despre ei, ce fel de oameni sînt documentariştii?
Sînt un popor foarte drag nouă, şi total diferiţi de ceea ce auzim sau vedem la festivaluri de ficţiune şi fiţe. În primul rînd, sînt nişte fiinţe care îşi exersează răbdarea, ani de zile urmărind un subiect, ştiu să asculte, să fie atenţi. Mai mult – şi asta uşurează munca noastră de organizatori de festival în România –, sînt experimentaţi în călătorii grele, în locuri cu puţină infrastructură. Nu au pretenţii de VIP, nu simt nevoia de defilări pe covor roşu. Se bucură mult mai mult pentru o proiecţie cu sală plină, cu reacţii puternice, decît de un premiu. De la catering-ul festivalului, semnalul e că de la an la an trebuie mărit numărul de porţii pentru vegetarieni.
Ce-i trebuie unui documentar să ajungă la Astra Film?
Dintre toate criteriile – pentru că sînt multe –, aş alege onestitatea. În programul Astra Film intră şi filme cu buget mare, dar şi producţii cu bugete modeste sau chiar fără buget. Onestitatea cu care e făcut filmul nu ţine de buget, ci de sinceritatea demersului.
Care sînt mărcile acestui festival?
Ceea ce porneşte din inima regizorului şi se transformă în idee, mergînd mai departe, prin obiectivul camerei, către forma de film, se proiectează pe ecran, de unde ajunge în inima celui care priveşte, unde naşte alte idei, care pornesc pe acelaşi circuit, mereu şi mereu. Am redat în multe cuvinte ceea ce artistul vizual Dan Perjovschi, autorul vizualului Astra Film Festival 2014, transmite cu cîteva linii simple: comunicarea fără limite, aceasta e esenţa şi spiritul Astra Film.
Programul complet al festivalului poate fi accesat pe www.astrafilm.ro.
a consemnat Ana Maria SANDU