„Complicitatea clasei politice cu instituția Bisericii nu s-a schimbat” – interviu cu regizorul Alexandru SOLOMON

Publicat în Dilema Veche nr. 1013 din 7 – 13 septembrie 2023
© Sabina Costinel
© Sabina Costinel

Regizorul Alexandru Solomon este cunoscut pentru Marele jaf comunist (2004), Război pe calea undelor / Cold Waves (2007), Kapitalism – reţeta noastră (2010). Din 2010, el predă la UNArte și este președintele Asociației One World Romania. În 2016, a publicat monografia Reprezentări ale memoriei în filmul documentar. Cel mai recent film este un road-movie documentar construit ca un pelerinaj pe urmele călugărului Arsenie Boca. Am vorbit cu regizorul Alexandru Solomon despre figura salvatoare care promite milioanelor de români o lume mai bună și, mai ales, despre demersul artistic atipic.

„Prin 2018 am simțit că mă sufoc”, se aude din off, chiar la începutul filmului, vocea naratorului. Prezența Bisericii Ortodoxe în viața publică și mai ales pe ecranele televizoarelor devenise cel puțin redundantă. S-a schimbat între timp această percepție?

Cînd am început să lucrez la film, în toamna lui 2018, a avut loc referendumul pe tema familiei în care Biserica Ortodoxă s-a implicat puternic. Referendumul a fost un eșec, dar relația BOR cu statul și complicitatea clasei politice cu instituția Bisericii nu s-a schimbat. Este o relație preferențială, care funcționează în toate domeniile – economic, social, cultural – și ea influențează politicile publice din România. Între timp, temele ultraconservatoare enunțate în timpul referendumului au fost preluate ca platformă de un nou partid politic care urcă mereu în sondaje. Cînd am reacționat public în 2017 la vizita oficială a Patriarhului Kirill al Moscovei eram încă departe de invazia rusească din 2022, dar antieuropenismul, disocierea de Occident și demagogia fundamentalistă („valorile noastre sînt atacate”) sînt teme care au pătruns în România și capătă azi tot mai multă tracțiune în propaganda conspiraționistă de la noi. În acest peisaj, presa și mediile sociale se folosesc și ele tot mai mult de imaginarul religios, vedetele sînt chemate tot mai des să își povestească experiențele mistice și preoții sînt invitați să se pronunțe pe cele mai diverse subiecte. Comercializarea merge mînă-n mînă cu mediatizarea și cu politica.

Înainte de a realiza documentarul, ați organizat un casting pentru a vă alege personajele pe care le-ați însoțit în pseudo-pelerinajul către Arsenie Boca. Cum ar fi fost să fi lucrat cu actori profesioniști?

La casting am căutat oameni asemănători celor pe care i-am întîlnit în pelerinajele organizate de diferite asociații, la care am participat în perioada de documentare (între 2018 și 2021). Oameni din generații diferite, cu experiențe mistice sau cu o anume legătură cu Arsenie Boca, dar și oameni cu felurite pregătiri și din medii cît mai diverse. Faptul că lucraseră în fața camerei era un avantaj, pentru că îi ajuta să se deschidă în fața camerei și mă interesau poveștile lor personale, naturalețea și nu performanța actoricească.

Apare în film și artista Larisa Crunțeanu. Cum s-a pliat ea pe rolul reporterului?

Larisa Crunțeanu a avut un rol important la filmare, am cooptat-o la sugestia Adei (Solomon, nota red.) ca regizor secund, dar și ca participantă activă la dezbaterile din film. Am discutat înainte care va fi rolul ei în aceste discuții, pentru ca ele să capete relief și să urmeze o direcție. Pe de altă parte, Larisa, ca și ceilalți pelerini, exprimă acolo poziția ei, ceea ce crede ea însăși, din perspectiva ei de artistă vizuală – care meditează asupra lumii contemporane. În film ea devine, ca și noi ceilalți, personaj, interpret și investigator al cultului lui Arsenie Boca.

Filmul e gîndit pînă la urmă ca un joc de roluri

A fost sau nu o surpriză lectura documentelor legate de viața duhovnicului așa cum apare în arhivele Securității? În ce măsură notele informative v-au facilitat scrierea scenariului și cum au primit pelerinii acest tip de informație?

Dosarele Securității includ o varietate foarte mare de documente despre viața lui Arsenie Boca, dar și despre cum s-a format cultul în jurul lui, încă din timpul vieții. Apar acolo pentru prima dată relatări ale presupuselor miracole săvîrșite de Arsenie, felul în care era el văzut de contemporani, dar și notele informatorilor care redau mai mult sau mai puțin precis dialoguri cu părintele, mai ales după ce a fost alungat din mănăstire. Sigur că aceste surse trebuie privite cu suspiciune și chestionate. De multe ori, pare că Arsenie – conștient fiind de prezența informatorilor – spune ceea ce trebuie zis, pentru urechile lor. Dar documentele oferă o imagine a unei lumi profund dominate de gîndirea magică, încă mai rurală și mai izolată decît azi, o lume care rezistă politicii declarate a statului. Și ceea ce e paradoxal este că și securiștii sînt de multe ori copleșiți de aceste credințe, chiar dacă declarativ urmează linia ateistă oficială. Pentru că, pînă la urmă, majoritatea dintre ei erau țărani sau oameni cu o educație foarte precară. Pelerinii noștri din film cred că au fost foarte interesați de documentele pe care le-am citit și dezbătut împreună. Am reușit împreună să ne imaginăm scenele descrise în dosare, „să ne punem în pantofii” contemporanilor lui Arsenie Boca și să discutăm cu răbdare. Ne-am ascultat unii pe alții, fiind de acord că nu sîntem de acord.

În Arsenie.Viața de apoi sînteți narator la început, apoi personaj, călăuză, regizor, reporter, uneori cameraman și chiar „profesor”. Care dintre aceste ipostaze a fost cel mai bun instrument pentru a transmite mesajul filmului?

Filmul e gîndit pînă la urmă ca un joc de roluri. Figura lui Arsenie Boca – sau așa cum am ajuns eu să-l văd – întrupează și ea tot felul de roluri. De asta e și atît de greu de definit cine a fost cu adevărat. Pare că părintele Arsenie și-a asumat din timpul vieții diverse fețe: duhovnic, rebel, icoană publică, guru, artist necanonic, life coach... Iar după moartea lui, peste aceste fețe s-au suprapus tot felul de straturi de mistificare și manipulare care complică ficțiunea personajului real. De aici am pornit. Așa încît și fiecare dintre noi – și pelerinii, și regizorul filmului – își schimbă rolurile pe parcursul filmului.

Ce explicații v-au dat cei care v-au interzis să filmați la mormîntul de la mănăstirea Prislop și cum a fost primit în general de autorități demersul unui documentar despre „Sfîntul Ardealului”?

Răspunsul autorităților religioase a fost amestecat. Pe de o parte, am avut acces în anumite locuri – de exemplu, la Sîmbăta de Sus – sau am putut sta de vorbă cu cîteva fețe bisericești (am filmat cîteva dialoguri care n-au mai intrat în film). Pe de altă parte, n-am putut filma în mănăstirea Prislop sau la biserica din Drăgănescu. Așa cum se spune și în film, controlul imaginii părintelui Arsenie – al imaginii în general – e un lucru foarte important pentru Biserică și o reprezentare cinematografică ce scapă acestui control li s-a putut părea periculoasă. De fapt, fraza care m-a marcat și care justifica una dintre aceste interdicții era: „L-ați reprezentat pe Părintele Arsenie printr-un om cu barbă, îmbrăcat asemănător cu el, și acest lucru nu este îngăduit”. Cu alte cuvinte, noi avem monopolul reprezentării lui Arsenie Boca și orice reprezentare „civilă”, lumească a lui este iconoclastă și nepermisă. Nu-i de mirare, pentru că și în secolul XXI imaginea poate stîrni războaie.

Cîteva scene-cheie din film par cu intenție nedezvoltate. Ele rămîn pătrunderi temporare în mințile personajele vrăjite de părintele făcător de minuni. Ce ați urmărit cu aceste gesturi regizorale?

Miracolele și credința în general sînt lucruri invizibile. Cînd încerci să le vizualizezi, să le dai o imagine, imaginea rămîne misterioasă și e mai bine să o lași neexplicată.

Aș spune că montajul secvențelor și felul în care e filmat Arsenie Boca m-au dus cu gîndul la documentarele realizate de Radu Jude. Mă înșel?

Mi-e greu să analizez eu aceste paralele. Sigur că mă influențează filmele din peisajul nostru și contextul în care lucrez. Cred că în ultimii 10-15 ani au apărut în teritoriul documentarului tot felul de formule care experimentează amestecul unor metode care vin dinspre ficțiune, dar și dinspre artele performative. Documentarul pare un gen mai curajos și mai liber decît ficțiunea. Pe de altă parte, cred că m-am inspirat mai mult din alte surse. Tablourile (scenele de reenactment al miracolelor) vin din tradiția picturii religioase și naive, în care personaje contemporane vorbesc în prim-plan, în timp ce în fundal sînt redate scene biblice. Dezbaterile din film sînt practic construite pe un format de talk-show de televiziune, dar au ceva și din tradiția „poienii lui Iocan” descrise în Moromeții.

Cîteva zile după ce am văzut filmul, m-am gîndit că personajele din autocar ar putea fi vocea poporului. Cum vi se pare această asociere?

Așa cred și eu. De fapt, asta am încercat să redau.

Ce reacții din public aveți după primele proiecții?

Deocamdată am avut doar cinci proiecții în România, proiecții la care am participat. Reacțiile au fost foarte diverse, de la credință la necredință, de la uimire jenată în fața felului în care pelerinii își exprimă experiențele mistice la identificare cu ei și așa mai departe. Practic, e ca și cum dezbaterile din film (sau pelerinajul) continuă în sălile de cinema. Ce poate fi mai satisfăcător? Pentru că tot ce-mi doresc de la film – pe lîngă a lăsa o urmă a momentului – este să creeze un spațiu de dialog, să fie o punte între oameni care nu sînt de acord.

interviu realizat de Roxana CĂLINESCU

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Primăria Capitalei, armă pentru răfuielile din PSD | ANALIZĂ
Traian Bǎsescu acuzǎ existența unul blat între Marcel Ciolacu şi Cristian Popescu Piedone pentru ca edilul de la Sectorul 5 sǎ nu se retragǎ din cursa pentru Capitalǎ. Scopul ar fi ca Gabriela Firea sǎ nu câştige teren în PSD. Şi analiştii politici o vǎd pe reprezentanta PSD drept o amenințare.
image
image
Controversele istoriei: s-a împușcat sau nu Hitler la 30 aprilie 1945. Mărturiile naziștilor și rezervele istoricilor VIDEO
La 30 aprilie 1945, Adolf Hitler și Eva Braun s-au sinucis la o zi după ce s-au căsătorit. În aceeași zi, Armata Roșie a arborat drapelul sovietic pe clădirea Reichstagului din Berlin.

HIstoria.ro

image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.
image
Bătălia Atlanticului - decriptarea codurilor de transmisii ale submarinelor germane
Planificatorii ambelor părți aflate în conflict au realizat rapid că al Doilea Război Mondial va fi câștigat sau pierdut de cel care domină Oceanul Atlantic.
image
Povestea savanților Louis Pasteur și Victor Babeş
Povestea de azi îi are ca ”eroi” pe cei doi renumiți savanți legați de o pasiune comună: cercetarea științifică.