Cînd improvizezi poţi duce spectacolul la nesfîrşit

Publicat în Dilema Veche nr. 248 din 18 Noi 2008
Dilema veche la Timpul prezent   Ce vrei să te faci cînd vei fi mare? png

- interviu cu Ivo DIMCHEV - Oricine vă vede pe scenă afirmă că nu semănaţi cu nimeni... La începutul carierei a existat totuşi vreo influenţă formatoare? Sigur, nu e ca şi cum m-aş fi descoperit pe mine ca artist într-un anumit moment. Au fost acumulări date de experienţa de a fi pe scenă. Am lucrat într-un teatru experimental în studenţie, timp de patru ani, şi astfel cred că m-am format ca un artist care nu e interesat doar de o anume direcţie şi într-un tip determinat de artă, ci de un discurs care să reprezinte de fapt o sinteză, o formă interdisciplinară de artă. După absolvire, am fost angajat ca actor la Academia Naţională din Sofia, dar simţeam că mă limitez, aşa că am făcut studii de operă, graţie calităţii vocii mele, timp de un an şi, astfel, am învăţat cum să-mi folosesc vocea adecvat. Bineînţeles, am renunţat şi la asta, pentru că interesul meu se îndrepta spre coregrafie şi spre fenomene gen physical theatre. Cînd aţi semnat prima coregrafie? Pe la 23 de ani. Cînd eram încă în facultate am fost invitat de un coregraf să lucrez ca dansator, dar mi-am dat destul de repede seama că vreau să am propriile mele creaţii şi, la un moment dat, chiar am decis să-mi elaborez propriile spectacole. De fapt, la bază sînt actor, iar ceea ce fac se fondează pe calitatea de actor, chiar dacă pe parcus a fost vorba de operă, performance sau coregrafie. Treptat am ajuns să investighez funcţia corpului în arta mea, am experimentat şi teatrul japonez de tip Buto, am explorat din ce în ce mai mult ideea de corporalitate şi funcţia ei în discursul artistic. Revenind la prima întrebare, nu pot spune că ceva anume m-a influenţat în mod specific, ci că influenţele au venit din toate direcţiile, iar eu le-am integrat. Aveţi creaţii în care nu sînteţi implicat neapărat şi ca performer. E vreo diferenţă cînd lucraţi cu alţi artişti? Există diferenţe, desigur. Atunci cînd lucrez cu şi pentru alţi artişti, le explorez limitele fizice şi emoţionale şi încerc să le folosesc la potenţialul maxim, lucrînd cu ei raţional, structurat, în cadre foarte clare. Există o distanţă atunci cînd lucrez cu alţi artişti, distanţă care îmi permite să fiu foarte raţional. Cu mine însumi, lucrez la nivel emoţional, implicarea este de altă factură. Dar publicul? Creaţi avînd în minte un public ţintă? Nu pot spune că am în minte un anume tip de public atunci cînd creez şi cînd interpretez ceva, dar ceea ce pot afirma cu siguranţă e că întotdeauna urc pe scenă cu ideea de mare respect pentru cei care se află în faţa mea, cu ideea că eu mă deschid spre ei şi că prin asta le creez spaţiul prin care ei să ajungă la mine. Că fac tot ce pot ca ei să ia din mine şi de la mine tot ceea ce am de dat. E o formă de vulnerabilitate, pentru că recunosc că nu îmi place să văd artişti care "se simt bine pe scenă", în sensul unei siguranţe ce nu aduce vreo deschidere. Tocmai fragilitatea şi vulnerabilitatea prin care te deschizi ca artist mi se par importante, pentru că astfel oamenii pot ajunge mai aproape de tine. În special, cu spectacolul Concerto, îmi asum un risc, pentru că e un spectacol care nu are o structură prestabilită, şi tocmai asta mi-am şi dorit. Eram cumva sătul de spectacole gîndite, care să asigure o siguranţă din punct de vedere dramaturgic. Eu am văzut Concerto pentru a doua oară, prima dată l-am văzut la Balkan Dance Platform la Atena unde era mai compact. Acum aţi comunicat cu publicul, aţi "spart" cumva personajul şi limbajul lui. La Atena am fost pe scenă o jumătate de oră, iar aici - o oră. Am încercat la Poznan să fac un spectacol compact, ca la Atena, dar am înţeles că era deja prea mult. Într-un astfel de spectacol, dacă îl faci de o oră, trebuie să le dai oamenilor posibilitatea de a mai şi respira. Pe de altă pare, cînd improvizezi, poţi duce spectacolul la nesfîrşit. Opririle din timpul spectacolului erau, de fapt, căutări ale unui unghi din care să pornesc din nou. Aveţi talent pedagogic? Cred că da. Mi s-a dovedit asta în timpul workshop-urilor pe care le-am ţinut în Austria sau în Canada. Sînt foarte fericit de cîte ori sînt invitat să predau, să ţin workshop-uri, să le transmit ceva celorlalţi... a consemnat Gina ŞERBĂNESCU

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

alimente jpg
Alimentul care nu trebuie consumat mai mult de 5 ori pe an. E adorat de români, dar periculos pentru sănătate
Carnea procesată – fie că vorbim de șuncă, cârnați, salam sau bacon – este nelipsită de pe mesele românilor, mai ales în perioada sărbătorilor sau la grătare.
Sediu - sigla DNA / FOTO Mediafax Foto / Marian Ilie
Primăria Iași, anchetată de DNA pentru achizițiile de cărbune folosit la încălzirea orașului
Procurori din cadrul DNA au descins, miercuri, la Primăria Iaşi, dar şi la alte instituţii din subordinea municipalităţii, solicitând mai multe documente care vizează inclusiv achiziţiile de cărbune pentru asigurarea încălzirii oraşului.
petre florin crevedia foto inquam octav ganea jpg
Primarul din Crevedia, reținut pentru trafic de persoane. A exploatat un bărbat cu grav handicap mintal
Petre Florin, primarul PSD al orașului Crevedia a fost reţinut pentru 24 de ore, după percheziţiile care au avut loc marți în cadrul unui dosar de trafic de persoane și exploatare prin muncă.
 Obuzier autopropulsat AHS Krab pe câmpul de luptă din Ucraina FOTO PROFIMEDIA
Ucrainenii au stabilit recordul pentru raza unei lovituri cu artilerie în condiții de luptă
Pentru prima dată în condiții reale de luptă, forțele ucrainene au lovit cu succes o țintă la o distanță de 70 de kilometri, îmbinând sisteme occidentale de artilerie și muniție avansată. Reușita stabilește recordul pentru loviturile de artilerie de precizie, relatează Defence24.
Sedinta Guvern Chisinau FOTO Gov md jpg
Republica Moldova: stare de urgență în domeniul energetic. Guvernul a aprobat-o înainte de votul final din Parlament
Cabinetul de miniștri condus de Dorin Recean a aprobat starea de urgență în domeniul energetic pentru o perioadă de 60 de zile, iar votul final urmează să fie dat de Parlament. Decizia a fost luată în contextul în care Transnistria riscă să rămână fără gaze naturale rusești, iar Chișinăul riscă să r
Calendare de Crăciun retrase din magazinele Lidl Foto ANSVSA jpg
Un produs de Crăciun a fost retras de urgență dintr-un important lanţ de magazine. Ce trebuie să facă cumpărătorii
Un produs a fost retras de la vânzare, dintr-un lanţ important de magazine, din cauza gustului „nespecific”. Clienţii pot returna produsul, urmând a primi contravaloarea acestuia.
image png
Motivul pentru care o profesoară a renunțat la învățământ după 17 ani. Nu o să-ți vină să crezi ce job are astăzi: „Sunt mai fericită"
După 17 ani în învățământ, o profesoară de matematică din Statele Unite a decis să-și schimbe complet traiectoria profesională, alegând un loc de muncă în aprovizionarea rafturilor unui supermarket
Guardiola
Pep Guardiola și-a stabilit viitorul după ce va pleca de la Manchester City
Pep Guardiola ia încalcul să devină selecționer, după plecarea de la Manchester City.
shutterstock 1890412876 jpg
Tot ce trebuie să știi despre talonete – ce sunt și cine are nevoie de ele
Talonetele sunt un accesoriu indispensabil pentru sănătatea piciorului, folosite nu doar pentru a corecta problemele de mers sau postură, ci și pentru a preveni durerile și afecțiunile asociate.