Centrul Pompidou la 40 de ani

Publicat în Dilema Veche nr. 675 din 26 ianuarie – 1 februarie 2017
Centrul Pompidou la 40 de ani jpeg

„Este atroce. Ai spune că-i o uzină, un pachebot, o rafinărie. Un soi de ecorșeu monstruos și multicolor cu intestine umflate cu aer. E scump: un miliard pentru construcție, o sută douăzeci de milioane cheltuieli de funcționare, trei milioane cheltuieli pentru spălat ferestrele. Aproape o șeptime din bugetul Secretariatului de Stat pentru Cultură. E fragil: peste zece ani, peste douăzeci de ani, pe sub stratul de rugină și de praf, ce se va mai alege din acest King-Kong cultural, din acest mamut parizian? Și, pînă la urmă, e și inutil. Pentru că, nu-i așa, cultura e ceva frumos, dar de care ne putem lipsi. Mai ales în vremuri de criză. Și mai ales cînd e atît de oribil.“ Acestea sînt cuvintele prin care, la 31 ianuarie 1977, la deschiderea Centrului Pompidou de la Paris, Jean d’Ormesson relua principalele reproșuri vehiculate în spațiul public. Le-a reluat doar pentru a le contrazice într-un eseu vizionar despre rolul muzeului în contextul apariției unor noi discursuri artistice. D’Ormesson vedea în deschiderea Centrului Pompidou „primul monument al revoluției culturale pe care o trăim“. Marele om de litere este unul dintre primii care au înțeles esența acestei instituții. Și unul dintre primii care au apărat-o într-o perioadă în care cei mai mulți îi contestau valoarea și utilitatea.

Încă dinaintea inaugurării oficiale, opera arhitecților Renzo Piano, Gianfranco Franchini și Richard Rogers a primit tot felul de porecle. I s-a spus Pompidoleum, Hangarul cu artă, Rafinăria culturală etc. Arhitecților Renzo Piano, Gianfranco Franchini și Richard Rogers li s-a reproșat că au construit un „monstru“, că au distrus priveliștea într-unul din cele mai frumoase cartiere pariziene și că au obstrucționat perspectiva asupra Bisericii Saint Merri. Dar, mai ales, a fost criticat conceptul acestui centru cultural căruia mulți nu îi vedeau rostul. Însăși ideea de centru cultural stîrnea neîncredere: păi, de ce nu-i spune muzeu? Sau sală de expoziții? În miezul disputei era rolul muzeografiei. Pînă la urmă, pe fondul acestui conflict între noțiunea clasică de muzeu și conceptul unui centru cultural pluridisciplinar avea să se dezvolte nu doar arta anilor ’80 și ’90, ci și un public nou.

Criticii aveau poate dreptate să afirme că, la cît a costat construirea Centrului Pompidou, s-ar fi putut deschide o sută de mici centre culturale în provincie. Dar impactul nu ar fi fost nici pe departe același. Căci s-a produs o schimbare de statut: odată cu inaugurarea, artele contemporane au devenit nu doar mai accesibile publicului larg, ci și mult mai vizibile – inclusiv la nivel internațional. Faptul că Centrul Pompidou și-a deschis între timp cinci „antene“ în Franța și încă două în Europa (Malaga și Bruxelles) arată viabilitatea, în timp, a conceptului.

Forța acestui centru cultural constă în diversitatea propunerilor, în originalitatea perspectivei, în inter- și pluridisciplinaritate, în interacțiunea dintre diferitele paliere ale creației contemporane. Centrul Pompidou nu e doar un muzeu al artei moderne și contemporane, ci un centru de cercetare în domeniul designului, atelier de creație, galerie de artă, sală de concerte, cinema, teatru, bibliotecă și forum pentru dezbateri. Etc. Și, spre deosebire de marile muzee pariziene, nu își propune să fie „o mașinărie de atras turiști“. Într-un fel, îi e și ușor: costă substanțial mai puțin decît Louvre sau Versailles, dar reușește, fără să-și propună neapărat, să aibă și succes de public. (De la inaugurarea sa și pînă acum, Centrul Pompidou a atras peste o sută de milioane de vizitatori.) În ciuda faptului că arată ca o rafinărie. Și în ciuda faptului că „arta modernă e urîtă“.

Foto: wkimedia commons

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cea mai terifiantă armă a dacilor. A băgat spaima în romani și i-a forțat să-și modifice echipamentul militar
Cea mai de temut armă folosită de războinici daci a fost, fără îndoială, falx-ul, spun specialiștii. Era vorba despre o armă cu o lamă curbă care putea ajunge și la un metru lungime, mânuită de luptători profesioniști de elită. Falx-ul în mâinile potrivite făcea ravagii în rândurile inamicului.
image
Alimentația uimitoare a celor mai de temut războinici ai antichității. Alimentul minune consumat de spartani, gladiatori, celți și daci
Printre cei mai renumiți dar și de temut luptători ai antichității erau în mare parte vegetarieni, sau cel mult lacto-vegetarieni, cu un consum ocazional de carne. Cel puțin asta arată noile cercetări, mai ales pe rămășițele gladiatorilor din arenele romane.
image
Explicațiile unui psiholog privind riscurile dormitului în paturi separate în cuplu
Somnul alături de persoana iubită poate aduce o multitudine de beneficii, în timp ce dormitul în paturi separate poate duce la o distanțare în relația de cuplu atrage atenția psihologul Iulia Barca.

HIstoria.ro

image
,,Haide, haide RPR, du-ne la victorie!” România la preliminariile „Euro 1960”
Pe 6 iunie 1958, Agerpres anunța că Uniunea Europeană de Fotbal (UEFA), în cadrul congresului său ținut la Stockholm, a luat hotărârea organizării competiției internaționale „Cupa Europei”.
image
Jurnalul lui Mihail Bulgakov, confiscat de NKVD
Manuscrisele nu ard!, proclamă solemn domnul Woland în Maestrul şi Margareta al lui Bulgakov.
image
Atacul de noapte din iunie 1462: Geniul militar al voievodului Vlad Țepeș
Expediția din 1462 a fost un prilej potrivit ca Vlad Țepeș să-și demonstreze priceperea în mânuirea armelor și-n conducerea trupelor.