Lucruri care (nu) trebuie spuse

Publicat în Dilema Veche nr. 426 din 12-18 aprilie 2012
Lucruri care (nu) trebuie spuse jpeg

Complicată mai e şi meseria asta de scriitor. Mai ales cînd scriitorul e angajat politic. Este cazul lui Günter Grass, de pildă, un intelectual foarte activ pe scena publică. A fost unul dintre promotorii Reunificării Germaniei după 1990, lider al stîngii, comentator şi actor al tranziţiei. În 1999 a obţinut premiul Nobel pentru literatură – vocea sa a căpătat (deşi nu mai avea nevoie) un upgrade de autoritate. Acum cîţiva ani, cînd a recunoscut, în romanul autobiografic Decojind ceapa, că în tinereţe a fost soldat în Wafen SS şi că, pe deasupra, nu a fost chemat la arme, ci s-a înrolat de bună voie, a stîrnit valuri de proteste: de ce recunoaşte atît de tîrziu? Mai poate rămîne un reper moral, intelectual, după această spovedanie tîrzie? Ce credibilitate mai au condamnarea nazismului şi înregimentarea lui într-un partid socialist? Soarta cărţii a fost marcată profund de acest episod – receptarea s-a făcut aproape exclusiv la nivelul politic.

Acum, Günter Grass tulbură din nou apele. Săptămîna trecută, a publicat în Süddeutsche Zeitung un poem intitulat „Was gesagt werden muss“ („Ce trebuie spus“). Poemul a apărut în aceeaşi zi, în traducere, şi în cîteva ziare internaţionale importante, cum ar fi The New York Times şi El País. Ce trebuia să spună autorul? Că „puterea nucleară Israel ameninţă pacea mondială“. Era de aşteptat să fie imediat interpelat de opinia publică: mesajele de indignare, ameninţările şi injuriile au curs din toate părţile. S-a spus că e antisemit, că e iresponsabil, că e senil, că e un poet ratat care scrie poeme „scîrboase“. Cei care l-au apărat au fost foarte puţini. De partea lui a fost, de pildă, secretarul Uniunii Scriitorilor din Germania, care a afirmat că textul lui Grass e un poem şi că el trebuie judecat doar în plan literar.

De fapt, tocmai aici e şi punctul sensibil al demersului lui Grass: că a ales să spună ce avea de spus într-un poem, nu într-un articol de opinie, cînd textul în sine nu are nimic literar în afară de formă – e doar un manifest politic. Afirmaţia-cheie, remarcată şi citată imediat de toţi criticii, e această aluzie că Israelul, care e o putere nucleară, poate ameninţa pacea mondială. E împotriva curentului, e contrar percepţiei generale că Iranul reprezintă acum cea mai mare ameninţare; dar afirmaţia are şi un background neliniştitor: ştirea recentă că Germania ar fi furnizat Israelului armament şi un submarin de luptă. Oricît de tare ar deranja această deturnare a atenţiei (dinspre Iran spre Israel), Grass are, fundamental, dreptate: pînă la urmă, orice stat care deţine arme atomice (deci şi Israelul) este o ameninţare pentru pace. Şi, într-o democraţie, orice om, orice poet ar trebui să aibă libertatea de a spune ce crede. Căzut în dizgraţie (în Israel a fost declarat persona non grata), Grass se apără susţinînd dreptul la libertatea de expresie. Un poet trebuie să spună ce crede. Cum poate greşi poetul?

Episodul recent al cărui erou e Günter Grass îmi aminteşte de alte cîteva, care l-au avut ca protagonist pe Peter Handke, dramaturg, romancier şi eseist austriac. În anii ’90, el a fost unul dintre puţinii care au făcut opinie separată în ceea ce priveşte războiul din fosta Iugoslavie: nu numai că a apărat cauza sîrbilor, dar a găsit şi cîteva cuvinte de laudă pentru „patriotul“ Slobodan Miloşevici. Pentru atitudinea sa politică a trebuit, nu o dată, să plătească cu cariera literară. Piesele sale sînt refuzate de unele teatre mari; de pildă, acum cîţiva ani, directorul Comediei Franceze a interzis montarea unui spectacol după o piesă de Handke, invocînd explicit motive politice. Anul trecut, după ce juriul unei distincţii literare a decis să-l premieze pe Handke, sponsorul principal s-a hotărît brusc să retragă premiul. În anumite medii literare, Handke este, pur şi simplu, persona non grata.

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Cu ce vom înlocui centralele pe gaze care vor fi interzise în UE. Patru din zece români susţin că preţurile pompelor de căldură sunt prea mari
Patru din zece români sunt de părere că preţul prea mare al pompelor de căldură este principalul impediment în achiziţie. Așa arată un nou studiu făcut în contextul în care centralele de apartament pe gaze vor fi interzise.
image
Istoric înfiorat de traiul primitiv al românilor din Ținutul Pădurenilor: „Credința lor, amintiri ale păgânismului de altădată”
Primele cercetări ample ale comunităților din Ținutul Pădurenilor au avut loc în secolul al XIX-lea. Omul de știință Teglaș Gabor a călătorit în satele izolate din Munții Poiana Ruscă și a rămas uimit traiul localnicilor și de obiceiurile bizare păstrate cu sfințenie de aceștia.
image
A fost votat orașul ideal - lider mondial la calitatea vieții în 2024. București, salt spectaculos în clasament
Pentru al treilea an consecutiv, o capitală europeană a fost desemnată drept „orașul ideal al lumii” dintre cele 173 nominalizate în „Indicele Global al Calității Vieții”. Capitala României se află de asemenea în acest clasament mondial.

HIstoria.ro

image
Rafinăria Petrobrazi: o istorie care se scrie încă
90 de ani de istorie – și ce istorie! Fondată în 1934, Rafinăria Petrobrazi – pe care oamenii au cunoscut-o și sub denumirile Rafinăria Creditul Minier, Rafinăria nr. 7 sau Rafinăria Brazi – a fost și a rămas un reper al comunei Brazi.
image
Ghinionul lui Tiberiu, „împăratul care nu iubea Roma”
Antonio Spinosa, în eseul Tiberiu – Împăratul care nu iubea Roma, abordează o temă des invocată de mine pînă acum: Rolul imens pe care-l îndeplinește scrierea unui istoric în imaginea transmisă posterității de prezentul în care a trăit și activat o personalitate.
image
Ziua în care veteranii de o vârstă cu secolul s-au întors pe plajele Normandiei
Acum 80 de ani, soldații care au debarcat pe plajele Normandiei, în dimineața de 6 iunie, au pășit în infern, întâmpinați de obstacole diabolice, mine, sârmă ghimpată, cazemate și bunkere, mitraliere secerându-i încă din apă și un inamic fortificat hotărât să îi arunce înapoi.