Gellu Naum, undercover

Publicat în Dilema Veche nr. 774 din 20-26 decembrie 2018
Gellu Naum, undercover jpeg

● Marieva Ionescu, Spre partea cealaltă. Proza lui Gellu Naum, Editura Tracus Arte, 2018. 

O celebritate discretă însoțește pînă azi literatura lui Gellu Naum: dispensîndu-se cu bună știință de atributele popularității, ea își alege totuși un public al ei (care nu-i chiar atît de puțin numeros pe cît s-ar crede) și îl fidelizează aproape ocult. Într-o anumită măsură, lucrul poate fi pus pe seama inventarului de istorii care i-au aureolat poetului biografia simbolică pînă într-acolo încît au ajuns să-i invadeze și chiar să-i înlocuiască biografia civilă. Astfel de disponibilități sau de deschideri către hazardul obiectiv, cum au fost numite, astfel de „arheologii mediumnice“ alcătuiesc un serial fără echivalent în literatura română: momente de anticipare a unor evenimente cu totul improbabile, episoade de telepatie amănunțită, inventarea, în transă medicală, a unui limbaj, cu alfabet cu tot, de unică folosință ș.a.m.d. Dar asta, încă o dată, doar într-o anumită măsură. Și atunci, de unde provine restul, ce justifică pînă la capăt fascinația galvanică pe care opera lui Gellu Naum o exercită?

Secularizanți prin tradiție, comentatorii s-au ferit de această întrebare și, atunci cînd s-a putut, au amînat răspunsul sine die. Nu pentru că n-ar fi avut acces la el. În fond, sentimentul că scrisul lui Naum se alimentează dintr-un tip de experiență a exclusivismului spiritual e, ca orice sentiment, profund democratic. Îl pot trăi, acut și irevocabil, cu egală acuratețe, și cititorii diletanți, și specialiștii stricți. Dificultatea începe, însă, odată cu necesitatea de a-l exprima, de a-i conferi o descriere adecvată. Adică de a păstra un ton convingător pe fiecare etaj al pledoariei fără a contraface, prin falsă obiectivare, sunetul propriu al întîlnirii decisive cu un tip distinct de intimitate sufletească. Sînt critici importanți, o spun în cunoștință de cauză, cărora dozajul acesta nu le-a ieșit. Marieva Ionescu îl obține chiar de la debut.

Mai întîi, pentru că autoarea cultivă o practică intelectuală a colateralului, ocolind inspirat tot ce ar putea trăda, prin rutină, vitalitatea interpretării. Așa încît, încă din avanposturi, ea îl degrevează pe Gellu Naum de imperativele înguste ale principiilor suprarealismului de școală, tratînd manifestele lui (Critica mizeriei, Infra-noir, Éloge de Malombra și Le Sable nocturne) drept literatură confesiv-ermetică și plasîndu-le în teritoriul prozei, alături de piese de teatru ca Exact în același timp sau Poate Eleonora. E un abuz schimbarea aceasta de registru? În nici un caz unul mai mare decît acela de a privi romanul Zenobia drept roman! Simplu spus, pentru Marieva Ionescu, proză este, în cazul lui Gellu Naum, ceea ce, scris fiind, a fost lăsat în afara regimului așa zicînd prozodic. Și mai simplu: ceea ce, fatalmente, are o aparență grafică diferită de aceea sincopată a versurilor. Altminteri, știm: substanțial, totul e (sau ar putea fi) poezie la autorul Căii Șearpelui. Numai că în unele cazuri, și anume în cele care fac obiectul acestei cărți, camuflajul mai e etanș, iar inefabilul devine, cum spunea cineva, „efabil“.

Cu aceste repere pe post de teoreme ajutătoare, Marieva Ionescu reconstituie morfologia lumii lui Naum, luate ca întreg (și integrîndu-și natural componentele). O morfologie, mă grăbesc să adaug, coerentă și riguroasă, care nu se hrănește din speculație și nu se lasă tentată de impresionism. Situat, astfel, în descendența unor cărți de felul celei a lui Caraion despre Bacovia sau a lui Fondane despre Baudelaire, Spre partea cealaltă se dovedește un eseu veritabil, adică o demonstrație, nu o banală glosă fluentă. Cum anume? Abordînd inabordabilul cu singurul instrument consacrat cultural pentru rezolvarea unor asemenea aporii: comentariul teologic. Inutil să mai spun că nu despre opțiunea religioasă a lui Gellu Naum e vorba aici, ci despre raporturile sensibilității sale cu lumea, care sînt profund mistice și care privilegiază cuvîntul (ca formă de manifestare) și dragostea (ca temă aptă să subîntindă un destin). E un domeniu de expertiză cu totul particular, în care autoritatea o dețin Sfîntul Grigore de Nyssa, Maxim Mărturisitorul, Dionisie Areopagitul, Grigore Palamas sau Fericitul Augustin. Nimeni, înainte de Marieva ­Ionescu, n-a convocat, pentru explicitarea literaturii lui Naum, această tradiție bibliografică. Nimeni, de-acum înainte, nu va putea face abstracție de ea. 

Cosmin Ciotloş este critic literar. Cea mai recentă carte publicată: Elementar, dragul meu Rache. Detalii mateine sub lupă, Humanitas, 2017.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
De ce suntem penultimii în UE la salarii și primii la creșterea prețurilor. Expert: „Inflația e mama tuturor taxelor”
România este pentru a treia lună consecutiv țara cu cea mai mare inflație, conform statisticilor Eurostat, iar ca și cum nu ar fi de ajuns, doar bulgarii câștigă mai puțin. Analistul economic Adrian Negrescu explică, pentru „Adevărul”, cum s-a ajuns aici și de ce statul nu are soluții.
image
La ce riscuri de sănătate se expun cei care lucrează noaptea. Boala cumplită care îi paște
Persoanele care lucrează în ture de noapte prezintă un risc mai mare de demență și alte boli, spune un important expert în somn, a cărui afirmație se bazează pe rezultatele unor studii științifice.
image
Banii viitorului: Ce s-ar întâmpla dacă am renunța la cash și am folosi bani virtuali
Într-o lume tot mai digitalizată, ideea de a renunța la tranzacțiile cu bani cash și de a folosi exclusiv bani virtuali devine din ce în ce mai atrăgătoare, punctează specialiștii.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.