Dumnezeu este copil

Publicat în Dilema Veche nr. 772 din 6-12 decembrie 2018
Dumnezeu este copil jpeg

● Robert Șerban, Tehnici de camuflaj, Editura Tracus Arte, 2018. 

Poezia lui Robert Șerban este, în aparență, una deschisă, directă, ușor digerabilă. Spun în aparență pentru că, în realitate, acest tip de scriitură ascunde „în transparența“ sa semantica bine articulată a unei dimensiuni profund dramatice. Cuvintele simple, construcțiile aerisite dovedesc abilitatea scriitorului de a trasa perimetrul unei lumi în care sensurile existențiale și cele morale pot coabita degajate.

Tehnici de camuflaj este o astfel de carte. Dimensiunea ludică constituie stratul de suprafață al poemelor de aici. Trebuie precizată următoarea nuanță. Ludicul își trage esența din miniatural. Lucrurile sînt percepute parcă de un copil ce se învață cu lumea. Simplitatea lor ascunde însă o viziune tragică asupra existenței: „sînt atîtea și atîtea / tehnici de camuflaj / dar cea mai bună / tot dragostea pentru aproapele / se dovedește a fi“. Robert Șerban își reprimă orice formă de patetism, chiar și atunci cînd tematica și tensiunea unui text i-ar putea îngădui o deraiere de la starea de echilibru. Rămîne cumva egal cu sine, mai ales atunci cînd introduce în textele sale mici personaje inocente, cum am mai spus. Ele țin pe rînd locul instanței lirice sau conturează împreună un scenariu. Multe poezii explorează ideea de divinitate, dar dintr-o perspectivă insolită. Și aici ingenuitatea se simte la nivelul percepției. Dumnezeu stă cu mîna întinsă, dar nu se știe dacă dă sau dacă primește ceva („Locul în care ești“), Dumnezeu este copil pentru că trimite un fulger către un om ca și cum ar dirija o mașinuță teleghidată („Jucăria“). Dar cel mai bun poem din această serie îmi pare „Și legea morală“: „am acoperit repede cu palma / un pahar / și am prins înăuntru o muscă […] / nu mă cred -Dumnezeu nici măcar în joacă / însă dac-aș deschide degetele / aș deschide cerul“.

Robert Șerban știe cum să abordeze temele mari fără a aluneca în convențional și în clișeu. Datorită „camuflajului“ de care dispune, lumea este bună și senină, iar frumusețea nu poate fi contrabalansată prin nimic. Este vorba despre ambiguitatea transparenței, care permite corpurilor să fie văzute, dar care le și deformează într-o măsură abia vizibilă. Tot așa, în poezia lui Robert Șerban realitățile sînt livrate ușor modificate sau, dimpotrivă, prin blurarea lor se ajunge la adevărata esență. Această a doua variantă este valabilă pentru majoritatea poemelor din carte. Același lucru este valabil și pentru textele-amintiri, în general mai lungi decît celelalte din cauză că trebuie să susțină o narațiune. Este cazul poemului „Telefonul cu manivelă“, o rememorare a unor întîmplări din copilăria mică. Deși nu lipsesc simbolurile perioadei comuniste, poemul nu degajă nici o apăsare. Copilul vede în orice lucru – oricît de sinistru ar fi – o jucărie.

Există și texte ce vizează poezia însăși. Dar acest lucru nu ține de autoscopie sau autoreferențialitate decît într-un mod indirect: „sînt poeți din care / odată cu vîrsta / poezia începe să tragă / ca dintr-o perfuzie / iar în vreme ce se golesc / și se strîng în ei / ca fructele uitate în soare / poezia lor se face dură / se oțelește / iar cu fiecare cuvînt lipsă / cu fiecare vers dispărut / cu fiecare strofă chiuretată / e mai tăioasă și mai grea / tot mai tăioasă și tot mai grea / mai ucigătoare decît bătrînețea“ („Bătrînii poeți“). Acest poem este simptomatic pentru partea gravă a cărții. Îmbătrînirea apare ca un proces de alchimizare a amănuntelor ce compun viața. Din acest motiv, poezia începe să fie contragere, esențializare odată cu debarasarea de surplus. Așa sînt și textele lui Robert Șerban, care, aflat la deplina maturitate artistică, alege să scrie cît mai concis, lăsînd la o parte ceea ce nu este neapărat necesar poeziei sale. Asumîndu-și cu abilitate jocul dintre aparență și esență, dintre opacitate/ambiguitate și transparență, dintre gravitate și ludic, dintre experiență și ingenuitate, Robert Șerban reușește să transmită prin lirica sa emoția autentică. Tehnici de camuflaj este una dintre cele mai bune cărți ale autorului. 

Şerban Axinte este scriitor şi critic literar. Cea mai recentă carte publicată: My murderer’s chant and other poems (2006-2016), translated by Ioana Miron, Editura Vinea, 2017.

1025 16 coperta corin braga jpg
Străinătăți, stranietăți și alte fantasme literare
Mi‑e greu să cred că proza lui Mircea Eliade ar putea fi înțeleasă pe deplin fără dialectica sacru‑profan.
p 17 2 jpg
Pînă la capătul drumului
Filmul vorbește despre condiția de a ajunge mereu prea tîrziu.
1025 17b cover1 jpg
Solo & solos
Curînd ne vor vizita artiști de la celălalt capăt al lumii, din Noua Zeelandă și Australia, care au acumulat cu sîrguință simpatie internațională și și-au făcut în cele din urmă curaj să ne caute și pe noi pe hartă.
image png
O călătorie narativă ajunsă la final: Asociația Heart a încheiat cu succes proiectul „Povești de familie”
Asociația Hearth are plăcerea de a anunța încheierea cu succes a proiectului cultural “Povești de familie” – o inițiativă recuperatoare și artistică
1024 16 cop1 png
Anxietatea lucrurilor definitive
Cele două cărți discutate în această pagină au în comun o anumită anxietate (aparentă sau nu) a definitivului.
1024 17 Am avut o livada foto Sabina Costinel jpg
Livezile noastre de vișini
Într-un fel sau altul, noile perspective asupra Livezii de vișini explorează răsturnarea vremurilor de care tot avem parte în ultimii ani.
Doru Covrig Doua maini,model cu roșu și negru, polimer, 17x25x18cm, 1995 jpg
Expoziție personală DORU COVRIG - sculptură mică și desene - la un an de la dispariția artistului
Doru Covrig este pentru arta contemporană un reper al sculpturii conceptuale
Poster orizontal 23 11 2023 Gianni Gagliardi Nomadic Nature jpg
„NOMADIC NATURE”: jazz cu saxofonistul spaniol GIANNI GAGLIARDI, la Sala Radio
A înregistrat peste 40 de albume, dintre care 5 ca solist, albume ce au primit aprecieri foarte bune din partea presei internaționale.
1023 16 antologia palatina cartea a v a produs galerie mare jpg
p 17 2 jpg
Bîrfoteca
Jeanne du Barry îneacă monarhia franceză în unsoarea tabloidelor.
1023 17 Kenny Garrett jpg
Jazz Syndicate Festival
Pentru un succes total însă, festivalul ar fi meritat o promovare mai extinsă.
1023 21 Iamandi coperta jpg
Adio, Europa de Est!
Aș adăuga: poate noua formă a folclorului est-european.
1022 16 donnatela jpg
Black Hole Sun
Cred că o iniţiativă a traducerii lui ar fi cu profit pentru literatura română contemporană.
p 17 2 jpg
Zeița
Și ne arată că această utopie e la îndemînă.
1022 17 The Beatles Now And Then jpg
Beatleși și Stoneși în 2023
The Rolling Stones este o formație în (plină) activitate, niciodată întreruptă, niciodată scurtcircuitată de ego-urile supraexpandate ale componenților.
1022 21 Florescu jpg
Brâncuși, Picasso: artiști, expoziții, efecte în paralelă
Dar acesta e un alt artist, un alt efect în paralel, un alt posibil subiect al unei alte expoziții „în paralelă” care va avea loc cîndva, în viitor.
Poster orizontal09 11 2023 Contemporan în România 2 jpg
„CONTEMPORAN ÎN ROMÂNIA” – seară de jazz și vernisajul expoziției „Centaur”, la Sala Radio
Prin Proiectul Cultural dorim să oferim o revelatoare experiență multimedia
1021 16 coperta jpg
„Grecia călătorește, călătorește mereu”
Grecia călătorește, călătorește mereu.
p 17 jpg
Detalii
Frumusețea filmului e inseparabilă de o stare de plutire a tuturor lucrurilor.
1021 17 cover1 jpg
Încredere
Lansările din acest an au arătat un grup în formă maximă.
1021 21 moscova inhata romania robert bishop e s crayfield editura corint istorie 01 jpg
Origini românești ale Războiului Rece
Ordinele noastre erau să ne ocupăm de naziști, dar am aflat curînd că urgia comunistă „este mai rea decît cea nazisă”, au mărturisit autorii.
1020 16 catre paradis jpg
Paradisul uitat
Negarea radicală a „binarității”
1020 17 Cea care priveste lumea foto Jonathan Michel jpg
Un festival nou în oraș
Minunați performerii cehi, care au făcut slalom prin muzica acelor ani, cu o reconfortantă autoironie, jonglînd cu imagini, costume, coregrafii și mai ales muzică.
BUN MRM 15 noiembrie landscape jpg

Adevarul.ro

image
Caz șocant în Olt. Un bărbat a fost decapitat, iar capul i-a fost aruncat la WC
Un caz șocant de crimă s-a produs miercuri, 6 decembrie 2023, în jurul orei 14,30, în localitatea Slătioara din județul Olt. Un bărbat a fost decapitat de un altul.
image
Manele cu conotații sexuale, la balurile de boboci din Craiova. "Au ajuns să le arate pe scenă și cum se face" VIDEO
Un liceu renumit din Craiova este arătat cu degetul după ce în spațiul public au apărut imagini de la petrecerea elevilor de clasa a IX-a. Artistul Luis Gabriel, anunțat pe afișul evenimentului drept "special guest". este acuzat că a cântat în fața minorilor melodii obscene.
image
Scandal în Italia: Bijutier condamnat la 17 ani de închisoare pentru uciderea a doi hoți care i-au legat fiica și i-au jefuit magazinul VIDEO
Un bijutier din Italia a fost condamnat la 17 ani de închisoare pentru că a împușcat mortal doi hoți care i-au jefuit magazinul și i-au legat fiica. Sentința a declanșat o dezbatere aprinsă privind limitele autoapărării în Italia.

HIstoria.ro

image
Zguduitoarea dramă amoroasă din Brăila, care a captivat presa interbelică
În anii 1923-1924, numita Anny Bally din Brăila, „de o frumuseţe rară“, a încercat să se sinucidă din dragoste. În 8 noiembrie 1924, tot din amor, şi-a împuşcat iubitul, după care s-a împuşcat şi ea.
image
Importanța stației NKVD de la Londra în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
În 1941, stația NKVD de la Londra era cea mai productivă din lume, comunicând Moscovei 7.867 de documente diplomatice și politice, 715 documente pe probleme militare, 127 referitoare la aspecte economice și 51 legate de activități sau operațiuni ale serviciilor de informații.
image
Ce a însemnat România Mare
1 Decembrie 1918 a rămas în mentalul colectiv ca data la care idealul românilor a fost îndeplinit, în fața deschizându-se o nouă etapă, aceea a conștientizării și punerii în aplicare a consecințelor ce au urmat acestui act, crearea României Mari.