Dublu debut

Publicat în Dilema Veche nr. 1001 din 15 iunie – 21 iunie 2023
image

 Cristina Chira, Raluca nu s-a culcat niciodată cu Tudor, Editura Polirom, 2023.

Am avut în ultimii ani destul de mulți autori tineri care au confirmat în proza „lungă“ și „scurtă“, aș zice că stăm bine, bașca faptul că unii, prezenți cu volume proprii sau în antologii colective, au fost traduși și invitați pe la tîrguri internaționale de carte. Asta poate și fiindcă publicul cititor, atît cît e, pare sensibil la gen, poate mai sensibil decît la altele, dar și fiindcă edituri mai mari sau mai de nișă au riscat cu ei. Mulți n-au venit dinspre filologie sau umanioare, ci dimpotrivă, din cu totul alte zone (publicitate, marketing, IT, medicină, arhitectură), dar și-au cizelat talentul trecînd prin cursuri de creative writing (ținute de oameni care se pricep, de scriitori profesioniști confirmați) sau ucenicind pe la varii publicații de profil, în biți și pe hîrtie, pe voci, pe singularități și pe stiluri diferite. Situația nu poate fi decît benefică pentru literatura română pe termen mediu și lung, cu toate că piața autohtonă de carte n-arată deloc încurajator. În siajul acesta vreau să semnalez aici două debuturi feminine, survenite aproape simultan, pe care mi-aș permite chiar să pariez, cu doar cîteva rezerve semnalate la unul dintre ele. 

Cele paisprezece proze ale Cristinei Chira (n. 1987) colcăie de o energie deopotrivă evenimențială și tipologică. Prozele, foarte unitare ca imaginar, decupează cu precizie o lume autentică în culorile, suprafețele și dedesubturile ei specifice, iar neajunsul afectiv sugerat de titlu e doar o strategie pentru a arăta că lucrurile nu prea stau în viață așa cum par, la prima vedere, că ai ratat exact atunci cînd crezi că ai punctat sau viceversa. Și pînă la urmă, asta-i mișcarea esențială în proza scurtă, să surprinzi pe spațiu restrîns, să mixezi în planuri paralele, să trezești eventual zîmbete amare și să lași loc în final de reflecție. Personajele și în­tîmplările din volumul Cristinei Chira favorizează din plin această dinamică mobilă și imprevizibilă, jucînd abil pe linia subțire dintre anxietate, tristețe, neîmplinire și ridicol: studenți care lucrează suplimentar în pub-uri din București sau din afară (Londra – preferată), tineri care au absolvit și-și caută norocul în alte părți decît meseria deprinsă în facultate (arhitectura – preferată), cupluri în căutare reciprocă sau despărțite și reunite după un timp, găști în care relațiile sînt prea complicate pentru a se păstra, emigranți în UK locuind în aceleași camere modeste, așteptînd zadarnic desprinderea de vechi și adaptarea la nou. 

Mileniali învederați, hipsteri, jazzmani și rockeri, protagoniștii (ar trebui să spun mai precis „protagonistele“) merg în Vamă și la festivaluri de muzică din zone montane, leagă rapid prietenii în cluburi, pe net sau în jurul unor trupe aflate în turneu, poartă haine fistichii, dread-uri, piercing-uri și brățări din piele, scriu și citesc literatură, trag „cuie“ rulate cu dexteritate, stochează „iarbă“ pentru mai tîrziu și beau bere din belșug, țin aproape device-uri și rețele sociale pe care comunică în draci, sînt atenți la imagine și la ce spun ceilalți, în general. Sînt puține textele în care nu e vorba în mod ostentativ despre o astfel de lume („FAN Courier“ – despre un preot ortodox convertit la pensie în șofer de dubă care e nevoit să livreze produse BDSM – și „Cyber Grandpa“o mică distopie despre posibilitatea robotizării pentru salvarea eternă a conștiinței umane), în rest, poveștile rezumă cît se poate de convingător situații verosimile de dată foarte recentă. Amintesc doar cîteva dintre ele.

Bucata eponimă relatează epopeea a­mu­zantă a unui act erotic amînat. „Cealaltă Cristina“ mizează pe amintirea omniprezentă a vechii iubite, dublate – niciodată la înălțimea potrivită – de cea nouă. „Apelul“ vorbește despre amintirile unei relații defectuoase, care poate fi oprită, în sfîrșit, prin ignorarea unui insistent apel pe mobil. În „Bravo“, distanța uriașă dintre generații se vede în dialogurile dintre nepoată și bunică. „Fluturașii“ și „Noi, Fluturașii“ alcătuiesc un diptic narativ despre o gașcă de tineri care petrec zile în șir la o pensiune pe care o administrează undeva, la țară, în Transilvania. „Porolissum“ surprinde rivalitatea dintre membrii unor cupluri ce gravitează în jurul unui festival de muzică dintr-un camping rural. În „Ziua 32“, eroina, cameristă într-un motel din Londra, se străduiește să-și ucidă dorul de țară și de prietenul rămas acasă muncind pe brînci, printre ceilalți imigranți. Două dintre povestiri sînt preferatele mele. „Afterparty“ conturează reușit anxietatea subtilă a morții, insinuată printre membrii unui grup de petrecăreți campați la marginea unei păduri. În „Peștișorul rătăcitor“, aventura dureroasă a depărtării – de România și de iubitul plecat înapoi acasă, în Uganda – se concentrează în jurul destinului unui mic pește de acvariu, trecut de la un proprietar la altul. 

Scrise strîns, economic, cu mijloace narative utilizate eficient, prozele din volumul Cristinei Chira chiar au impactul estetic scontat, ceea ce e remarcabil pentru o primă ieșire în public.

 Emilia Faur, Viața e a mea, Editura Polirom, 2023.

În Viața e a mea, Emilia Faur pare că țintește mai degrabă un demers experimental decît un volum convențional de proză scurtă. E vorba de un fel de performance narativ pe tema machismului social și a depresiei feminine, în care „tezele“ majore ale acestor maladii (mariajul după un timp de prietenie studențească, nașterea unui copil și schimbările produse de maternitate în rutina zilnică, relația cu propriul corp, lipsa de empatie a celorlalți, abuzul emoțional, fizic și verbal, dorința de revenire în viața profesională, mizeria financiară, deteriorarea vieții sexuale, intelectuale și afective, „normalitatea“ urbană a misoginiei laolaltă cu reversul ei – femeile puse în ipostazele de putere obișnuite bărbaților) sînt amplificate pînă în cele mai infime detalii (gesturi, replici, interpretări comportamentale și verbale, deziluzionări gratuite). 

Cele 50 de texte ultrascurte (unele de nici două pagini, altele implicînd scheme și printuri de afișat pe pereți colorați special) alcătuiesc un puzzle epic ce desfășoară, în fragmente necronologice, povestea unei crime și deopotrivă a investigației polițiste în cauză. Cu decupaje operate aleatoriu, cu o spontaneitate narativă și dialogală remarcabile, formula e originală și reușită. În mijlocul faptelor e un cuplu de tineri absolvenți de Arte, Angela – galeristă proaspăt ieșită din concediul de maternitate – și Pavel – universitar banalizat în domeniu, care duc, aparent, existența obișnuită a intelectualilor confruntați cu dispariția boemiei, odată cu ieșirea din studenție și apariția copilului. Adîncirea în depresie a Angelei și dorința ei de a se salva în secret printr-o lovitură în lumea spectacolului vizual antrenează în poveste o mulțime de alte personaje: o polițistă și echipa ei de anchetă, o prostituată, un ziarist, un interlop, membri ai familiei, colegi, amici. Complicîndu-se treptat de la o proză la alta, evenimentele se dispun ca spirele cîmpului magnetic în jurul dispariției și apoi al găsirii cadavrului protagonistei, despre care încă nu se știe dacă a fost ucisă sau dacă s-a sinucis, dacă show-ul ei original n-a fost altceva decît ocazia unui suicid drapat într-o instalație media sau dacă ea chiar a fost asasinată dintr-un impuls al cuiva care avea toate motivele s-o facă. 

Hiperbolizarea feministă a stărilor de lucruri (bărbații sînt mai mereu cei care ignoră sau atacă, cei care au și pretind totul, deși nu prea fac și nu prea înțeleg nimic, femeile sînt mai mereu cele care suportă sau se apără, cele cărora li se „fură“ cîte ceva din viața aia numai și numai a lor – de unde, poate, și relația lesbiană din subtext), tezismul cam strident, obositor, repetat, dus pînă în pînzele albe subminează o proză altfel bine articulată, scrisă alert, cu simț al conversației, al caracterologiei, al gesticulației și al fundalului scenografic pe care se mișcă personajele. E o distanță enormă între analize de genul „I-a explicat destul de dimineață. I-a zis destule aseară. Cît de greu de cap să fii? Se uită la emoții ca curca-n lemne. Poate de-asta vrea să deschidă institutul despre știința emoțiilor. Poate încearcă să înțeleagă ceva ce nu poate înțelege. Nu e clar dacă din egoism sau pentru că la rîndu-i caută să se protejeze emoțional. Ea, în schimb, ea-i ca o pîlnie. O gaură neagră. Absoarbe oamenii cu totul. Pentru ea, întîlnirile sînt năvăliri barbare. O epuizează psihic. Pentru Pavel, nu. Lui îi place să se înconjoare de oameni, să le vorbească ca un profet, să aibă dreptate. Să fie plăcut. Cît de greu trebuie să-i fie și lui. Să caute mereu aprobare, confirmare, recunoaștere. Să fie privit, uneori, ca un tip agasant. Deștept, da’ agasant. Tipul ăla care vrea să-și impună modul de gîndire, care te întrerupe în mijlocul ideii. Nu intenționat, niciodată, numa’ că vrea să fie auzit și nu știe cum să facă asta“.

Pe de o parte, analize cît se poate de stimabile, prozastic vorbind, și, de cealaltă parte, alegații de genul „Empatia e tot ce ne lipsește – multe am îndura mai ușor dacă am avea asta. Nu ca sentiment, ca trăire, ca emoție sau mai știu eu ce – nu așa, ci ca pe ceva conștient. Să te pui în pielea altuia. Să faci un efort de imaginație. Să stai cîteva clipe, să reflectezi. Am suferi mai puțin“, plasate în afara concepțiilor vehiculate de personaje, doar ca pure afirmații naratoriale redate indirect liber, într-un capitol final care se erijează într-un fel de epilog didactic. Ostentația supărătoare a acestor „proze“ explicative strică tot farmecul pe care, altfel, volumul l-a construit cu atîta migală, cu tot cu sugestia de structură eflorescentă, ce presupune discursuri în stiluri și forme variate. Coerența, fluența, autenticitatea și acel „nespus“ esențial al ficțiunii chiar s-ar susține deplin în ineditul thriller al acestei tinere autoare, dacă ar lipsi insistențele redundante și intervențiile ex machina ale unui narator erijat în psiholog cu agenda la vedere.

Cristina Chira și Emilia Faur au debutat în volum și au făcut-o, iată, pro­mițător. Să vedem cît și cum vor merge mai departe.

Adrian G. Romila este scriitor și critic literar. Cea mai recentă carte: Acasă, departe, Editura Polirom, 2023.

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

70a2562c e072 4145 a62e 88ec2b50a76f 780x389 jpg
O mină în ruină din România va fi repornită cu 200 de milioane euro. Din interior se extrage un mineral rar și extrem de valoros
Mina de la Baia de Fier, din județul Gorj, unde se află cel mai mare zăcământ de grafit din Europa, va fi redeschisă cu fonduri europene. Mina se află în ruină și fost închisă pentru că nu era profitabilă.
Vlad Filat FOTO Facebook com jpeg
Afacerile unui fost premier basarabean, executate în România. Ce „lovituri” a dat la noi în țară și cum a reușit să-și păstreze bunurile
Tribunalul Iași a admis o cerere a Ministerului de Justiție din Republica Moldova și a confiscat părțile sociale ale unei firme deținută în Iași de fostul premier basarabean Vlad Filat. Acestea au trecut în proprietatea statului moldovean.
crima politie poliyoe 78747900 jpeg
Cine este afaceristul găsit mort în parcarea unui supermarket din nordul Capitală. Fusese dat dispărut cu o zi în urmă
Bărbatul găsit mort într-o mașină parcată într-un supermarket din Voluntari era un afacerist din Bacău în vârstă de 42 de ani, au transmis surse apropiate anchetei.
Banner Dan Negru
Secretul pe care Dan Negru l-a ținut ascuns timp de 30 de ani. Ce a făcut în anii ’90
Dan Negru, unul dintre cei mai cunoscuți prezentatori de televiziune din România, a vorbit, recent, despre un secret pe care l-a ținut ascuns timp de 30 de ani. După ce, în ultima perioadă, în spațiul public s-a vorbit tot mai mult despre interzicerea unor rețele de socializare, Dan Negru a deschis
1743143143365 Foto  jpeg
Breaking Bad, în mansarda unui student pasionat de chimie: a creat un laborator clandestin pentru producerea de metamfetamină și droguri sintetice
Un student din Italia, pasionat de chimie și fan al serialul TV Breaking Bad, a fost arestat. Poliţiştii au decoperit acasă la el un laborator complet funcțional în care producea metamfetamină și droguri sintetice.
Donald Trump FOTO GettyImages
Trump, de neclintit în decizia privind creșterea taxelor auto. „Nu-mi pasă deloc dacă cresc prețurile”
Președintele american Donald Trump a declara sâmbătă, într-un interviu pentru NBC News, că „nu-i pasă deloc” dacă producătorii auto cresc prețurile din cauza noilor tarife impuse pe importurile de mașini fabricate în străinătate.
gara burdujeni din suceava jpg
Gara spectaculoasă din România construită în 1892 pe un teren mlăștinos cu izvoare subterane. A fost proiectată după modelul celei din Fribourg
Este o clădire de o frumusețe rară, care are în spate o istorie impresionantă. Turiștii care ajung în nordul țării cu siguranță au avut deja oportunitatea de a admira acest loc, însă el ar trebui vizitat de fiecare dintre noi.
supermarket atacat rachete harkov rusia 1024x768 webp
Rușii au atacat spitalul din Harkov cu drone Shahed: două persoane au murit, iar alte 27 sunt rănite
Armata rusă a lovit sâmbătă noapte un spital militar din Harkov (nord-est), a anunțat Kievul. Două persoane au murit, iar alte 27 sunt rănite.
csm bucuresti fb jpg