„Ca pianişti, trebuie să ne adaptăm timpului“ – interviu cu Alexandra DARIESCU

Publicat în Dilema Veche nr. 738 din 12-18 aprilie 2018
„Ca pianişti, trebuie să ne adaptăm timpului“ – interviu cu Alexandra DARIESCU jpeg

Fondată în 1976, Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), este și astăzi unul dintre cele mai consistente proiecte culturale paneuropene. Sprijinită financiar și nu numai atît de Parlamentul European, cît și de Comisia Europeană, orchestra are ca președinte onorific de drept pe președintele în funcție al Parlamentului European și ca susținători oficiali pe șefii de state și guverne ai tuturor țărilor membre ale Uniunii. Ideea-forță a constituirii ansamblului este, firește, aceea de a face muzică printr-un efort artistic colectiv al tinerilor muzicieni provenind din toate statele UE. În timp, orchestra a colaborat cu cei mai mari muzicieni ai secolului trecut, de la Herbert von Karajan la Claudio Abbado și de la Mstislav Rostropovici la Daniel Barenboim. Începînd cu 2016, conducătorul muzical al orchestrei este Vasili Petrenko, unul dintre cei mai importanți dirijori europeni ai ultimului deceniu, iar Bernard Haitink, o adevărată legendă a baghetei, este dirijor laureat al ansamblului. Din păcate, prezența românească în această orchestră este mai degrabă discretă – dintre cei 137 de membri ai ansamblului, doar doi sînt români: Daniela Tudor (vioară) și Theodor Andreescu (violă). Printre alumni, alături de sute de nume de muzicieni europeni, mai găsim încă doi români: Ioana Mardare (violă) și Victor Savca (contrabas). Totuși, în istoria cu care orchestra se mîndrește, rămîne la loc de cinste colaborarea ei, la un moment dat, cu genialul Radu Lupu.

Orchestra de Tineret a Uniunii Europene va concerta la București, în sala Ateneului, pe 15 aprilie, începînd cu ora 19, sub bagheta conducătorului ei muzical, Vasili Petrenko. În program: Rahmaninov, cel de-al doilea concert pentru pian și orchestră, și Rîmski-Korsakov, binecunoscuta suită „Șeherezada“. În deschiderea concertului, cvartetul AdMusicam Ensemble va cînta „Rustic cvartet“, compoziție semnată de românul Victor Savca, alumnus al ansamblului și membru al cvartetului.

Solista „Concertului nr. 2“ pentru pian de Rahmaninov va fi Alexandra Dariescu, un nume deja foarte cunoscut în arena concertistică internațională. Are 33 de ani, s-a născut la Iași, dar de la 17 ani trăiește la Londra. A studiat la Conservatorul Regal din Manchester și la Conservatorul „Guildhall“ din Londra, a trecut prin stagii de perfecționare cu faimoși maeștri, precum Andras Schiff ori Dimitri Bashkirov, iar acum se află în plină și admirabilă ascensiune, atît din punct de vedere artistic, cît și din punctul de vedere al carierei. Ne-a făcut plăcere să purtăm cu ea următorul dialog.

În concertul din 15 aprilie veți cînta Concertul nr. 2 de Rahmaninov. De ce tocmai acest concert? Și, în general, cum vă alegeți repertoriul?

Concertul de Rahmaninov este unul dintre cele mai iubite concerte de pian și este o alegere perfectă pentru seara de 15 aprilie. Este rezultatul pozitiv al compozitorului după o lungă luptă cu interiorul și este victoria forței creative care învinge frica. Fiecare artist trece prin perioade de temeri, de îndoială de sine. Important este să reușești să treci peste aceste piedici interioare și să perseverezi. Într-un fel, aceasta este traiectoria fiecărui tînăr muzician. Din acest punct de vedere, „Concertul al doilea“ de Rahmaninov este o alegere perfectă pentru colaborarea cu EUYO. Repertoriul meu, în general, este ales cu foarte mare grijă, cu o structură și o strategie foarte bine definite pe termen lung. Acum cîteva zile am venit din Canada, unde am cîntat „Concertul nr. 1“ de Ceaikovski. A doua zi după concertul de la București plec în America, cu „Concertul“ de Grieg. Îmi place diversitatea, dar și emoția pe care o trăiesc prin abilitatea de a schimba repertoriul de la o zi la alta.

Sînteți la prima întîlnire pe scenă cu Vasili Petrenko? Cum ați lucrat cu el? Dacă s-a întîmplat să aveți opțiuni interpretative diferite pentru anumite pasaje din concert, cine s-a impus în cele din urmă?

Am cîntat împreună cu maestrul Petrenko și cu orchestra dumnealui, Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, „Concertul nr. 2“ de Șostakovici. Vasili este un dirijor pe care îl respect și-l apreciez. Frumusețea muzicii vine din dialogul permanent cu cei cu care colaborezi și de la care înveți pentru a deveni, de fiecare dată, o versiune mai bună a ta.

Sînteți deja socotită drept una dintre cele mai importante pianiste romantice ale generației dumneavoastră. Vă simțiți mai legată de generația căreia îi aparțineți prin vîrstă sau de o anume tradiție?

Tradiția trebuie respectată și urmată. Dar fiecare artist trebuie să aibă propria voce și să prezinte ceva nou și interesant de fiecare dată cînd pășește pe scenă. Sunetul este cel mai important mediu de comunicare. Pianele se schimbă tot timpul, așa că și noi, ca pianiști, trebuie să ne adaptăm timpului. A avea o viziune și a ști ce vrei să comunici publicului rămîn doi dintre stîlpii mei de bază.

Schnabel spunea despre muzica lui Beethoven că nu trebuie cîntată, ci recompusă de interpret. Aveți genul acesta de abordare în raport cu doi-ul lui Rahmaninov? În general, încercați să transmiteți publicului ce a vrut compozitorul să spună sau socotiți că o compoziție este o provocare pentru afirmarea individualității artistice a interpretului?

După cum spunea unul dintre mentorii mei, Sir Andras Schiff, partitura e Biblia noastră. Trebuie respectat cu sfințenie ce a scris fiecare compozitor în partitură, dar frumusețea muzicii este trăirea diferită a fiecărui interpret și aducerea la viață a notelor de pe hîrtie. Pentru mine, „Concertul al doilea“ de Rahmaninov este bazat pe ce a trăit compozitorul la vremea aceea: lupta continuă de a combate o teamă interioară, un continuu șir de întrebări, dar și un final fericit.

Preferați sala de concert sau studioul de înregistrări?

Ambele. Ceea ce contează sînt inspirația și libertatea. În concert, simți publicul alături de tine în fiecare notă, este un moment care nu va mai putea fi repetat niciodată. În studio, știi că produsul final va rămîne pe vecie.

Preferați recitalul solo sau concertul cu orchestra?

Concertul cu orchestra, unde sînt înconjurată de muzicieni și facem muzică împreună.

Ca să înțelegem mai bine tipul dumneavoastră de sensibilitate pianistică, am să vă pun o întrebare al cărei răspuns developează, cred, multe: cine vă place mai mult, Horowitz sau Rubinstein?

Rubinstein, pentru noblețea, generozitatea și aristocrația din cîntatul dumnealui.

Dacă ați putea călători înapoi în timp și vi s-ar oferi șansa unui unic concert cu unul dintre cei doi mari dirijori Sergiu Celibidache și Herbert von Karajan, pe care l-ați alege?

Pe Sergiu Celibidache.

Ce bucată muzicală pe care n-ați cîntat-o încă în public sau pe disc studiați în această perioadă?

De unde să încep lista? Concertele pentru pian și orchestră de Boulanger și Tailleferre pe care le voi cînta în sezonul următor, precum și integrala preludiilor de Fauré și Messiaen, care vor fi pe următorul meu CD.

Ce va conține și cînd va apărea viitorul dumneavoastră CD?

Noul meu CD va apărea în cîteva zile, mai precis pe 27 aprilie. Se intitulează The Nutcracker and I, by Alexandra Dariescu. Acest CD este cel mai special de pînă acum, pentru că este, de fapt, un audiobook. El cuprinde 15 aranjamente pentru pian ale celebrei partituri a lui Ceaikovski și se bazează pe producția mea cu același titlu pentru pian, balerină și animații digitale. Povestea este scrisă de Jessica Duchen, una dintre cele mai apreciate scriitoare britanice, iar Lindsey Russell, cea mai iubită prezentatoare TV de emisiuni pentru copii, este narator.

Sînt sigur că ascultați și altfel de muzică decît cea căreia v-ați dedicat profesional. Ce astfel de preferințe aveți?

Jazz, în primul rînd, dar ascult orice fel de muzică.

Abia aștept să vă ascult pe 15 aprilie. Vă mulțumesc.

Și eu vă mulțumesc mult!

a consemnat Sever VOINESCU

972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.
969 15 Banu1 jpg
„Eu, eu, eu… ce plictis” (Cioran)
Eul e pernicios cînd se constituie în focar prioritar al artei, dar el nu intervine monoton, căci manifestările îi sînt multiple și ele reclamă evaluări diverse.
969 16 sus coperta Romila jpg
Bacovia, prima „viață”
Cîteva lucruri evită să facă autorul cu subiectul său și cred că ele sînt esențiale pentru o reușită a genului.
969 16 jos coperta Marius jpg
Riscul de a citi
Citind Lolita în Teheran rămîne prima carte care dezvăluia riscurile de a citi literatură occidentală într-o țară fundamental islamică.
p 17 jpg
Dubla doi
Regizorul Michel Hazanavicius și-a făcut o reputație (pompată, trebuie spus) din voluptatea cu care pastișează mituri ale cinema-ului.
969 17 Breazu jpg
Forme și fonduri
Foarte probabil că acesta este motivul pentru care Stumpwork poate fi tot ceea ce a fost anul trecut New Long Leg, dar este încărcat, pe fond, cu mai multă autonomie, cu mai mult spațiu, cu mai multă atmosferă.
p 23 Intilnirea golului plin cu plinul gol, 1959 jpg
„Arca lui Noe“ și bestiarul braunerian
De la începuturile creației lui Victor Brauner pînă la ultima serie de lucrări consacrată Mitologiilor și Sărbătorii Mamelorîn anul 1965, opera sa este traversată de reprezentări ale păsărilor și animalelor.
Afiș spectacol „Interior Exterior” png
„Interior/Exterior” – Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi
O radiografie a spaimei, dar și o fotografie a speranței. Un spectacol al zidurilor pe care le-am ridicat în noi, dar pe care le putem ocoli oricînd în pași de dans. Dar cine ne învață să dansăm?

Adevarul.ro

1669494557875057 1XMKigNP jpg
Argentina-Mexic. Foștii campioni mondiali au jucat prost, dar au avut un jucător Messianic
Selecţionata Argentinei rămâne în cursă pentru optimile de finală ale Cupei Mondiale de fotbal din Qatar, după ce a învins echipa Mexicului cu scorul de 2-0 (0-0), sâmbătă seara, pe Lusail Stadium din Al Daayen, în Grupa C.
Bataie intre suporteri jpg
Bătaie între fanii englezi și cei galezi. Pumni, picioare și scaune folosite în ciocnire VIDEO
Două grupuri de fani, unul din Anglia, celălalt din Țara Galilor, după cum arată tricourilor pe care le purtau, s-au luat la bătaie în stațiunea spaniolă Tenerife. Meciul dintre cele două naționale va avea loc marți.
smurd masina foto shutterstock
Un șofer de 82 de ani a omorât doi pietoni, după ce, în urmă cu puțin timp, accidentase un biciclist
Un grav accident rutier a avut loc sâmbătă seara în Argeș. Doi pietoni accidentați pe DN7 au murit. Tragedia a fost provocată de un șofer în vârstă de 82 de ani, la scurt timp după ce mai provocase un accident.

HIstoria.ro

image
Planul în 10 puncte de comunizare a României din martie 1945
În timp ce Armata Română participa, alături de cea sovietică, la luptele din Ungaria și Cehoslovacia, partidul comunist, încurajat de Moscova, dădea asaltul final pentru acapararea puterii.
image
Cucerirea Vidinului, cea mai puternică fortăreaţă otomană de pe Dunăre
La începutul lunii mai 1877, Armata Română s-a concentrat în Oltenia pentru a împiedica manevrele otomane și a ține sub control cetatea Vidin, cea mai puternică fortăreață turcească de pe Dunăre.
image
Războiul Fotbalului: Meciul care a declanșat conflictul armat dintre El Salvador și Honduras / VIDEO
În istorie sunt consemnate tot felul de conflicte, pornind de la motive mai mult sau mai puțin întemeiate: pentru teritorii, pentru bogății, pentru glorie, pentru onoare, pentru amor... Iată însă că atunci când două națiuni sud-americane, Salvador și Honduras, au ajuns să se războiască, printre motivele conflictului s-au regăsit și niște partide de... fotbal.