Bani pentru film – nefericirea cinematografiei germane

Publicat în Dilema Veche nr. 646 din 7-13 iulie 2016
Salutări de la Basel jpeg

Germania se numără printre ţările europene cu cel mai dezvoltat sistem de subvenţii pentru cinematografie. În fiecare an, statul federal şi landurile oferă, prin diverse instituţii de finanţare şi/sau de promovare, în jur de 200 de milioane de euro pentru producţii cinematografice şi audiovizuale locale. Nu toate proiectele obţin finanţare, dar, una peste alta, peisajul e destul de bogat. Anul trecut au apărut în jur de 200 de filme germane (inclusiv coproducţii), deci cam patru filme noi pe săptămînă. Producţia germană a avut o cotă de piaţă de 27% – niciodată, de cînd se fac statistici şi studii de audienţă la nivel federal, filmele germane n-au avut atîţia spectatori. Dar cifrele nu spun adevărul pe de-a-ntregul. Paharul e pe jumătate plin. Sau pe jumătate gol. Depinde cum privim. Cu o săptămînă înaintea lansării pe ecranele germane a filmului Toni Erdmann al regizoarei Maren Ade, revista Die Zeit publică o analiză interesantă despre starea cinematografiei. Întrebarea pe care şi-o pune Kaspar Heinrich e: „De ce oare nu vrea nimeni să meargă la filme bune?“ Sună oarecum cunoscut: nici în România filmele de autor, româneşti sau europene, nu au mare succes la public. (Ştiu, comparaţia e forţată, pentru că în absenţa unei reţele de difuzare ca în Germania nici nu poţi avea aşteptări.) Cum se face, totuşi, că filmele germane de autor nu reuşesc să atingă audienţe mari, în ciuda succesului de critică şi în ciuda eforturilor de promovare?

„Filmul german are în continuare o reputaţie proastă mai ales în ţară. Avem, pe de o parte, un mainstream lipsit de consistenţă şi o artă cinematografică mohorîtă, de cealaltă parte. Între a­ceşti doi poli – mai nimic“, explică Kaspar Heinrich. Faptul că unele filme cîştigă premii la festivalurile europene importante sau chiar la festivalul de film independent Sundance (SUA) nu încălzeşte pe nimeni. Recunoaşterea internaţională nu e un factor determinant pentru succesul unui film pe piaţa locală.

Subvenţia în sine e un element important în ecuaţia succesului. Banii, atunci cînd sînt, „cumpără“ exact ceea ce producătorii nu şi-ar permite în condiţii concurenţiale, de piaţă. Ei diminuează riscurile asumate de producător şi-i asigură regizorului ceea ce altminteri nu şi‑ar permite. Doar că sistemul în care sînt oferite aceste fonduri (el însuşi concurenţial) obligă la compromisuri inclusiv din perspectivă artistică: a te conforma unei anume teme, a te înscrie pe o line sugerată, nu e oare tot o formă a abandonului? Pe de altă parte – explică Die Zeit –, se întîmplă adesea ca tocmai acele filme independente, de nişă, să fie cu totul excluse de sistem. Nu printr-o cenzură deliberată, ci dintr-o lipsă de perspectivă a politicilor de finanţare. Producţiile low-budget sau (non-budget) care apar în urma unor asemenea excluderi circulă şi ele pe la festivaluri şi uneori chiar în săli, dar nu reuşesc să atingă un public larg. Printre altele şi pentru că mesajul devine prea transparent, ele par să vorbească mai mult despre precaritatea artiştilor şi despre starea cinema-ului decît despre promisiunea iniţială a scenaristului/regizorului. Ele sînt de artă în măsura în care sînt militante.

Dar nu numai absenţa finanţării e o problemă. Şi existenţa ei contribuie, pînă la urmă, la nefericirea filmului german. Sînt prea mulţi bani. Sînt prea multe filme, prea mulţi absolvenţi, prea multe școli de cinema – e de părere Anatol Nitschke, producător şi distribuitor de film. Problema – spune el – e că nimeni nu se mai întreabă cui i se adresează filmul. Este capabilă piaţa să integreze atî­tea producţii? Este publicul pregătit să aleagă?

Anul trecut, bugetul statului (al federaţiei) pentru film a fost redus de la 60 la 50 de milioane de euro. Însă instituţii locale au pus la dispoziţia producătorilor aproape 150 de milioane. În schimb, s-a luat decizia ridicării plafonului maxim acordat pentru fiecare proiect cofinanţat. Asta înseamnă mai mulţi bani, dar pentru mai puţine proiecte, în ideea susţinerii utile a calităţii mai degrabă decît a cantităţii. În plus, ministrul Culturii a propus o suplimentare a fondurilor cu 15 milioane de euro pentru dezvoltarea de scenarii.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
„Iuda“ care i-a trădat pe luptătorii anticomuniști, plătit regește. Povestea legendarului Ogoranu care nu a putut fi prins de Securitate timp de aproape trei decenii
Banda lui Ion Gavrilă Ogoranu, din care făceau parte unii din cei mai vestiți luptători anticomuniști, a fost anihilată după au fost infiltrați trădători. Informatorii Miliției și ai Securității primeau bani grei pentru informații despre partizani.
image
Joburile de rutină cresc riscul de declin cognitiv cu 66% și de demență cu 37%, potrivit unui studiu
Conform unui nou studiu, activitatea intensă a creierului la locul de muncă ar putea da roade nu numai în ceea ce privește avansarea în carieră, ci ar putea, de asemenea, să protejeze cogniția și să contribuie la prevenirea demenței pe măsură ce înaintezi în vârstă.
image
Rujeola a început să-i ucidă și pe părinții nevaccinați. Număr record de cazuri
În România avem epidemie de rujeolă, iar situația devine din ce în ce mai gravă: săptămâna trecută s-a înregistrat un record de îmbolnăviri.

HIstoria.ro

image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.
image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.