Avangarda românească şi identitatea evreiască

Irina CĂRĂBAŞ
Publicat în Dilema Veche nr. 382 din 9 - 15 iunie 2011
Avangarda românească şi identitatea evreiască jpeg

Astăzi totul are o identitate, vizuală, locală, regională, etnică, de grup, de gen, de generaţie, precum şi tot felul de alte identităţi, a căror înşiruire ar putea ajunge la dimensiunile unui articol. Termenul în sine este utilizat pînă la epuizare, astfel încît cu greu mai ştim ce înseamnă, iar clişeele pîndesc la tot pasul. În aceste condiţii, conferinţa despre avangarda din România şi identitatea evreiască, organizată de Centrul de studii iudaice de la Universitatea Bucureşti în colaborare cu Biblioteca Academiei Române, a reprezentat o provocare. A avut totodată o dimensiune recuperatorie deoarece această problematică, deşi abordată sporadic de cercetătorii din spaţiul românesc, nu a avut pînă acum parte de un proiect coerent.

De la începuturile istoriografiei sale, avangarda istorică din România se găseşte într-un continuu proces de recuperare. Soarta avangardei în timpul regimului comunist a fost fluctuantă: ea începe cu un revival imediat după război, urmat de marginalizare şi tăcere, în timpul realismului socialist, pentru ca, în a doua jumătate a anilor ’60, să fie permisă, odată cu dezgheţul ideologic, o redescoperire a fenomenului. În ultima perioadă menţionată se poate data debutul cercetării academice despre avangardă. Desigur că a fost vorba de o redescoperire controlată ce a transformat unele teme în tabu – printre ele, relaţia avangardei cu politica/politicul/totalitarismul/realismul socialist sau cu identitatea evreiască.

Şi după 1990, cînd avangarda românească intră într-un nou stadiu de reconsiderare odată cu celelalte avangarde din Europa Centrală şi de Est, aceste teme rămîn dificile şi spinoase, deoarece presupun un examen critic al propriei istorii ce depăşeşte domeniul cultural. Grupurile coagulate în jurul revistelor de avangardă din anii 1920-1930 – Contimporanul, Integral, unu, alge etc. – aveau o majoritate de scriitori şi artişti de origine evreiască. La o privire generală, ar putea trece aproape neobservată. Avangardiştii au rămas cunoscuţi sub diversele pseudonime pe care le-au adoptat şi care ocultează numele de familie purtător al unor indicii asupra originii lor. În plus, avangarda nu a fost pentru ei un proiect identitar şi cu dificultate se pot găsi în publicaţiile comune referinţe la teme sau subiecte legate de politica, viaţa, cultura sau tradiţiile evreieşti. Nu se poate vorbi, ca în cazul unor grupări din Rusia, Ucraina sau Polonia, de o asociere a avangardei cu efortul de a revitaliza sau moderniza cultura evreiască, fie ea de limbă ebraică sau idiş. Nici producţiile literare sau artistice ale avangardiştilor din România nu au fost exclusiv sau, în unele cazuri, deloc interesate de o tematică evreiască. Atunci, se pun mai multe întrebări conexe: Cum ar putea fi gîndit raportul avangardiştilor cu propria identitate etnică?; Ce semnificaţie îi atribuiau?; A modelat ea în vreun fel opera lor?; Cum anume?

Înainte de a schiţa răspunsurile pe care participanţii la colocviul de la Bucureşti le-au dat la aceste întrebări, trebuie menţionate contribuţiile unor cercetători străini care au considerat identitatea evreiască drept o particularitate a avangardei din România. Într-o carte devenită celebră, S.A. Mansbach leagă aderarea la strategiile contestatare ale avangardei, a artiştilor şi scriitorilor evrei, de un simptom al marginalităţii sociale şi politice (Modern Art in Eastern Europe. From the Baltic to the Balkans, Cambridge, 1999). Preluînd din zbor teza lui Mansbach într-o lucrare publicată iniţial la MIT Press în 2006, tradusă şi în româneşte (Dada Est. Românii de la Cabaret Voltaire, Bucureşti, 2010), Tom Sandqvist încearcă destul de confuz să convingă că originile dadaismului trebuie căutate în cultura evreiască din România.
 
Fie că s-au aplecat asupra unei explicaţii ce privea avangarda în ansamblu, fie că s-au concentrat asupra unor figuri particulare, prezentările din cadrul colocviului au pus în evidenţă existenţa mai multor moduri identitare nu întotdeauna unitare sau constante în timp.  Camelia Crăciun a articulat teoriile sociologice ale lui Robert Merton cu teoria avangardei, aşa cum a fost ea construită de Peter Bürger şi Renato Poggioli, pentru a arăta că dezideratele avangardei corespundeau trăsăturilor unui grup social marginal. O idee similară a sugerat şi Paul Cernat, care plasa avangarda din România la intersecţia dintre marginalitate şi periferie. Radu Stern, curatorul unei expoziţii despre avangarda românească, deschisă recent la Muzeul evreiesc din Amsterdam, s-a aplecat cu precădere asupra definiţiilor negative ale avangardei şi receptării ei de către mediile antisemite din anii ’30.
 
Cînd se trece la investigarea producţiei artistice, elementele identitare au o prezenţă încă şi mai subtilă, nu neapărat asumată, reperabilă mai ales în subterane. În aceste condiţii, cercetătorul este cel care scoate la iveală identitatea, o izolează, o numeşte. Comunicarea Măriucăi Stanciu a aşezat pictopoezia, poezia vizuală publicată de Victor Brauner şi Ilarie Voronca în 75 HP (1924), în descendenţa unor practici din cultura evreiască, cu tradiţie îndelungată, de asociere a imaginii şi textului, întîi în paginile manuscriselor şi ulterior în tipărituri şi mai ales în portrete tipografice. Milly Heyd a inclus, printre sursele unor artişti precum Victor Brauner sau Reuven Rubin, imagini de artă creştină din Moldova natală. Analiza cîtorva fragmente din Paul Celan făcută de Cyril Aslanov a demonstrat elocvent natura palimpsestică a textului poetic a cărui limbă germană încapsulează structuri sau cuvinte ce nu ating o semnificaţie completă decît prin recursul la idiş. 

Paul Celan, a cărui apartenenţă la avangardă este indecisă deoarece nu a făcut parte din nici o grupare, a fost una dintre figurile proeminente ale colocviului. Destinul său tragic, discutat de Andrei Oişteanu pornind de la notaţiile de jurnal ale lui Emil Cioran, a deschis problematizarea identităţii evreieşti de după Holocaust. Dintr-o perspectivă similară, Michael Finkenthal a interogat literatura lui Gherasim Luca, Dolfi Trost şi Paul Păun. Cel de-al doilea val al avangardei, din care cei trei făceau parte, a constituit şi obiectul contribuţiei lui Petre Răileanu despre remodelările suprarealismului operate de aceştia şi a Valentinei Iancu despre adeziunea lor la ideile comuniste din perioada în care publicau împreună revista alge.

Un alt personaj prezent în ipostaze multiple a fost Marcel Iancu. Pe de-o parte, Geo Şerban a adus informaţii noi cu privire la arhitectura sa din România, pe de alta, Augustin Ioan împreună cu studenţii săi au propus un interesant exerciţiu de reconsiderare a graficii lui constructiviste, luată ca punct de plecare pentru compunerea cu ajutorul computerului a unor structuri volumetrice arhitecturale. Recitirea momentului dadaist de la Zürich, căreia i-a fost dedicată o sesiune aparte a conferinţei, l-a inclus încă o dată pe Marcel Iancu alături de Tristan Tzara şi de alţii. Comunicările lui Ion Pop, Christine Vogel şi Adrian Notz au reexaminat aspecte ale strategiilor dada ce vor fi recuperate ulterior de avangarda românească, chiar dacă nu într-o manieră literală. Dada va rămîne în primul rînd un model, un mit şi un întemeietor absolut al spiritului avangardist.
 
Conferinţa a prilejuit şi organizarea unei expoziţii cu grafică, publicaţii şi manuscrise din colecţiile Bibliotecii Academiei Române, parte dintre ele piese mai puţin cunoscute sau mai puţin comentate ale avangardiştilor din România şi ale altor artişti din preajma lor. Catalogul alcătuit de Cătălina Macovei cuprinde un text introductiv de Magda Cârneci, participantă şi la conferinţă, ce trasează cîteva direcţii de cercetare a relaţiei complicate şi complexe dintre avangardă şi identitatea evreiască.  

Irina Cărăbaş este critic de artă.   

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

carol i in 1878 jpg
Care era orașul unde Carol I a vrut să construiască Peleșul, dar nu a reușit. Motivul ciudat din cauza căruia reședința de vară a ajuns la Sinaia
Regele Carol I a petrecut mult timp căutând locația ideală pentru reședința de vară a familiei regale, iar Sinaia nu a fost prima sa alegere. Inițial, el a explorat zone din Vrancea și alte locuri din România, dar adevărata sa fascinație era pentru ținuturile muscelene, pe care le vizitase frecvent.
gazprom conducta
De unde mai ia Europa gaze după încetarea tranzitului de gaz rusesc prin Ucraina. Principalele variante
Accesul la gazele naturale rusești prin teritoriul Ucrainei va înceta începând cu prima zi a anului viitor, ceea ce poate creea unele probleme de aprovizionare pentru țările UE.
viena foto pixabay jpg
„PIB-ul din București e mai mare decât cel din Viena”. Un cunoscut economist explică ce înseamnă acest lucru pentru bucureșteanul de rând
Analistul financiar Radu Georgescu explică de ce România are un PIB mai mare decât Grecia, iar Bucureștiul decât Viena. Georgescu lămurește și mitul legăturii dintre PIB și nivelul de trai al oamenilor.
vaccinare vaccin copil shutterstock 1419146978 jpg
Ce ar trebui să știi despre sezonul gripei și răcelilor
Măsuri precum spălarea frecventă a mâinilor, purtarea măștii și evitarea contactului cu alte persoane atunci când manifestăm simptome contribuie semnificativ la limitarea răspândirii virusurilor.
Denisa Răducu jpeg
Rudele Denisei Răducu rup tăcerea după 7 ani de la moartea ei despre cauza decesului: „I-a spus că acea substanță nu avea ce să caute în corpul ei”
Au trecut mai bine de șapte ani de la decesul Denisei Răducu, alias Denisa Manelista, iar noi detalii ies abia acum la iveală. Ce substanță au găsit medicii în corpul acesteia, aflați din rândurile de mai jos.
profimedia 0924899941 jpg
De ce perspectiva lui Trump asupra războiului din Ucraina îl poate costa alegerile: „90% nu-l votez din cauza politicii sale externe ridicole”
Migrația și economia se profilează drept unele dintre cele mai importante teme în campania electorală din SUA dar se prea poate ca problemele de politică exteră să decidă în cele din urmă rezultatul, se arată într-o analiză RollingStone.
Kirkorov Mihailov Baskov jpg
De ce se teme aproape jumătate din populația Republicii Moldova de UE? Uniunea Europeană înseamnă LGBT, război și imigranți
LGBT, târârea Republicii Moldova în război și tabere cu imigranți ilegali. Așa arată UE prin lentila dezinformării rusești care a luat cu asalt în ultimele luni populația din Republica Moldova. Relevantă în acest sens este piesa interpretată în română de trei artiști ruși îmbrăcați tradițional.
foto 123 rf bullying
Nepăsarea părinților naște monștri. Avertisment: Bullying-ul la grădiniță este tot mai răspândit
Potrivit un studiu Salvați Copiii, din aproximativ 600 de educatori, peste 85% au spus că în clasele lor sunt copii care au fost supuși insultelor sau comportamentului agresiv.
Donald Trump la Convenția Republicană din Milwaukee FOTO EPA EFE jpg
Fost director adjunct Secret Service: „E foarte probabilă o revoltă în America dacă Trump va câștiga alegerile”
Cu doar câteva zile înainte de alegerile prezidențiale din Statele Unite, riscul unei revolte violente, indiferent de câștigător, e unul mare. Asta și deoarece societatea americană a devenit una foarte polarizată, iar nemulțumirile au crescut dramatic.