Artişti la 30 de ani

Publicat în Dilema Veche nr. 635 din 21-27 aprilie 2016
Artişti la 30 de ani jpeg

Pînă pe 29 aprilie, la ARCUB este deschisă expoziția „Artistul la treizeci de ani“ (curatoriată de Dan Popescu și Alexandru Davidian). Dacă v-ați întrebat vreodată cum arată concret această vîrstă artistică, dacă ar trebui ea considerată una tînără, de început de drum, sau, din contra, una a așezării pe o șină clară și punctul din care începe maturitatea, atunci mergeți să vedeți lucrările celor 30 de artiști prezenți în expoziție: Ion Țuculescu, Ion Bitzan, Marin Gherasim, Florin Mitroi, Horia Bernea, Paul Neagu, Ion Grigorescu, Ion Bîrlădeanu, Marian Zidaru, Mircea Roman,  Gheorghe Rasovszky, Teodor Graur, Ștefan Triffa, Anca Mureșan, Ecaterina Vrana, Nicolae Comănescu, Gili Mocanu, Bogdan Vlăduță, Roman Tolici, Suzana Dan, Dumitru Gorzo, Florin Ciulache, Vlad Nancă, Ovidiu Feneș, Codruța Cernea, Ioana Ursa, Ștefan Ungureanu, Adrian Preda, George Anghelescu și Lea Rasovszky. O să descoperiți epoci și stiluri foarte diferite. Tineri sau mai puțin tineri, toți cei prezenți în expoziție au trecut prin această vîrstă: biologică și de creație. Cum le-a fost acolo și cum se raportează / s-au raportat la perioada în care au făcut lucrările prezente în expoziție, aflați din textele semnate de cîțiva dintre ei. (A. M. S.)

● Ion ȚUCULESCU (1910-1962)

„Strînsesem o colecție de scoarțe oltenești vechi. Trăind în mijlocul lor am fost așa de pătruns de spiritual lor încît nu le vedeam decît pe ele peste tot. Ajunsesem să mă intereseze atunci mai mult hora lui Calu decît Simfonia a IX-a. Pictura făcută mai înainte mă nemulțumea profund. Simțeam că mă îndepărtez și de marii mei înaintași, Grigorescu, Andreescu, Luchian. Linia picturii românești, moderată înainte, nu îmi mai convenea. Voiam să caut altceva. Folclorul lucrat atunci, o serie de cîteva zeci de peisaje în care înlocuiam cu motive de scoarță pomii, norii, florile. Pămîntul era așternut cu motive oltenești, cerul de asemenea era tot după modelul scoarțelor și acesta era un fel special de interpretare a folclorului. Cînd te uitai mai bine vedeai că, cu toată mulțimea motivelor și citatelor populare, nu natura fusese supusă modelului scoarțelor, ci motivele țărănești erau supuse naturii și unei forțe lirice care era mai puternică decît ele.“

(Despre mutațiile viziunii mele, fragment extras din Radu Bogdan, „Țu­cu­les­cu“, în Contemporanul, București, nr. 8, din 19 februarie 1965).

● Marin GHERASIM (n. 1937)

 „Unei perioade cu accente expresioniste (1964-1968) i-a urmat (i-a urmat sau s‑a născut lent din ea?) o  pictu­ră a unei su­pra­rea­lităţi, o pictură a în­tîl­ni­rii dintre vis şi realitate, pictura unei intense imersii în trăirile mele subconştiente, o pictură ce a stat sub sem­nul unei aprehensiuni, al unor neli­nişti pe care nu mi le puteam explica, al unor stări de neînțeles. Ce a subzistat în expresia picturii a fost nevoia de ordine, de precizie, de formă pregnant, închisă ermetic. Visul capătă trup tangibil. (…)“

(extras din albumul Marin Gherasim, Drumul – Jurnal, Editura Institutului Cultural Român, 2005)

● Ion GRIGORESCU (n. 1945)

„Astăzi, şi pentru mine, şi pentru alţii, pînza are foarte puţină importanţă. Vechile reprezentări perspectivale, care legau liniile cu planul (bidimensional) şi cu spaţiul (tridimensional), reducerile la scară, lucruri care se văd foarte bine la basoreliefurile lui Donatello, deci observaţi că nu dau exemplu de pictură, şi care au făcut ca pînza să fie necesară, sînt supărătoare astăzi, pentru că sînt prea plate, prea artificiale. O greutate mare o face culoarea; din păcate, tot ce am învăţat, toate străduinţele picturii moderne nu servesc la nimic. Forma iese din lumină, culoare şi colocaţie, aşa cum a spus Cézanne; este o afirmaţie asupra ochiului, nu asupra picturii. Şi, cu curaj, prezentăm publicului alte colocări – spaţii mai aproape de real –, fotografie, mulaj, medii transparente şi altele, sînt la început groteşti, mai ales într-un mediu cu tradiţii bizantine, sau de artă populară.“ (declaraţie la Radio, 13 mai 1974)

● Ion BÎRLĂDEANU (n. 1946)

La 30 de ani bucerdam cavouri, cu ciocanul cu zimţi, cum este ciocanul pentru şniţele. În Cimitirul Pantelimon, pe urmă la Sfînta Vineri. Ciopleam litere în marmură ori puneam fotografii pe cruci. La 50 de lei o fotografie! Erau bani pe atunci. Era vremea în care Ceauşescu era ales pe viaţă, iar suta era sută. Aveam cam douăzeci de clienţi pe zi care îmi cereau să le pun fotografii pe cruce. Făceam bani. (…) Cînd mergeam cu tramvaiul spre casă scriam foiletoane, cam 17-20 de pagini pe zi. Unul dintre titluri este Moartea cascadorului. Făceam caricaturi la beţivi, colaje şi desene cu tot felul de scene cu indieni, cascadori, actori. Îmi făceam filmele mele. M-am simţit foarte liber în acea perioadă… Dar a trebuit să plătesc cu vîrf şi îndesat pentru libertatea asta. L-am tras în piept pe Ceauşescu şi el m-a tras în piept cu închisoarea, mi-a luat libertatea. Am fost trimis în ţinutul uitat de timp: închisoarea de la Iaşi de pe strada Dr. Vicol. A fost groaznic. (…) După ce am ieşit de la puşcărie mi-am continuat filmele mele, Ceauşescu a murit, iar eu trăiesc şi sînt artist internaţional.

● Mircea ROMAN (n. 1958)

„În 1988, lucrarea Autoportret la 30 de ani era gata. În după-amiaza zilei mele de naştere  urma să fac un chef cu prietenii la atelier. Lucrînd chiar în acea perioadă alături de Marcel Bunea  la nişte brăţări, am făcut şi o placă de alamă imprimată cu titlul sculpturii. După ce am montat-o, am  băgat în lucrare toate sticlele cu băutură pe care le aveam, iar la picioarele ei am pus un lighean cu gheaţă şi sticle cu bere, pentru că nu aveam frigider. După-masă au venit prietenii. Am băut şi am discutat. (…) Făcînd lucrări din asamblaje, din bucăţi de lemn, tot timpul, pînă să le închid, am fost surprins cît de frumos este interiorul lor. Aşa mi-a venit ideea  să realizez o lucrare la care să se vadă interiorul. Prima a fost Autoportret la 30 de ani, pe care am făcut-o  să se aplece în aşa fel încît să vezi chiar direct, să nu trebuiască să cauţi golul. Să fie în faţa ta. În Autoportret la 30 de ani am ajuns la un alt­fel de gol: golul din figura umană. Mi‑am dat seama de însemnătatea metaforică şi estetică a golului şi l-am folosit mai departe.“

(extras din Fragmente de conversaţie: Alexandru Davidian – Mircea Roman, 2014)

● Roman TOLICI (n. 1974)

30 de ani ai mei s-au întîmplat în 2004, în contextul apariției primelor galerii de artă în București, cînd pictura începea să-și recîștige drepturile. Intram în această vîrstă după o serie de experimente paralele în zona literară și comics, pe care le-am abandonat conștient în favoarea picturii. Cam pe atunci am înțeles că în principiu totul este posibil, chiar dacă pare imposibil. Pe atunci, după mai multe căutări, mi-am asumat abordarea figurativ-realistă a picturii și am început să mă sustrag tematic din zona mistică. Abia atunci paradisul copilăriei părea să se încheie cu adevărat. Lucrarea Dimineața 09, alături de alte lucrări din acea perioadă, este reprezentativă în acest sens. Lucrarea reprezintă un Adam și o Eva vomînd la rădăcina pomului uscat al paradisului, pe fundalul unui răsărit (sau apus) idilic, interpretat după o fotografie făcută cu ani în urmă din pragul casei în care m-am născut.

pagină realizată de Ana Maria SANDU

Foro: Daniel Oprea

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Ion Țiriac și invitații cu puștile pregătite pentru vânătoare  jpeg
Pe cine a invitat Ion Țiriac la tradiționala vânătoare de mistreți. Milionarii prezenți anul acesta pe domeniul de la Balc
Traditiționala vânătoare de mistreti organizată pe domeniul lui Ion Țiriac de la Balc, în Bihor, a fost reluată anul acesta. A avut loc o singură zi de vânătoare și au fost împușcate 30 de animale, potrivit publicației Bihoreanul.
diabet jpg
Un semn precoce prin care se poate depista diabetului. Rezultatul unei cerecetări recente
Oamenii de știință britanici au descoperit un semn precoce privind diabetul care ne are legătură cu nivelul zahărului din sânge.
Banner Carmen Harra
Carmen Harra, premoniții cutremurătoare despre alegerile prezidențiale și soarta României: „Anul 2025 decalează totul pentru 2026”
Carmen Harra, cunoscută pentru afirmațiile sale controversate și premonițiile despre evenimente importante, a lansat recent un set de declarații surprinzătoare pe TikTok, care oferă o perspectivă inedită asupra alegerilor prezidențiale din România și a contextului global al anului 2025.
Elon Musk la un miting de campanie al lui Donald Trump FOTO EPA-EFE
Cum îl „acoperă” viitoarea administrație SUA pe Elon Musk. Tesla ar putea scăpa de cerința de raportare a accidentelor
Echipa de tranziție a lui Trump dorește ca noua administrație să renunțe la cerința de raportare a accidentelor auto, contestată de Tesla, o măsură care ar putea slăbi capacitatea guvernului de a investiga și reglementa siguranța vehiculelor cu tehnologii de conducere automată.
danemarca euro 2024 ehf webp
profimedia 0946536202 jpg
Assad a mințit armata că ajutorul rus e pe drum. Mărturii despre încercările disperate ale fostului dictator sirian de a se salva
Liderul sirian Bashar al-Assad nu a informat pe nimeni despre planurile sale de a ieşi din Siria, în timp ce regimul său se prăbuşea. Consilieri, oficiali, chiar şi rude nu au ştiut nimic sau au fost induși în eroare. Șefii armatei au fost minţiţi că ajutorul din partea ruşilor e pe drum.
Halep facebook jpg
panouri solare risc hackeri jpg
Pericolul ascuns al panourilor solare inteligente: o vulnerabilitate care îngrozește Europa
Instalarea accelerată a panourilor fotovoltaice inteligente pe acoperișurile din Europa vine cu riscuri neașteptate. Un consultant în securitate cibernetică din Grecia a demonstrat cum vulnerabilitățile acestor dispozitive pot fi exploatate pentru a destabiliza întreaga rețea
ceai freepik jpg
Ceaiul delicios care scade riscul de infarct! Are multe beneficii pentru sănătate pe care puțini români le știu
Ceaiul este cea mai populară băutură de pe glob, după apă. Este o performanță de invidiat, însă nu trebuie să uităm că ceaiul rămâne alegerea favorită a multor oameni nu doar datorită gustului bun, ci și pentru beneficiile pe care le aduce organismului.