„Trecutul nu se bagă sub preş“ – interviu cu Ioana CIOCAN

Publicat în Dilema Veche nr. 521 din 6-12 februarie 2014
„Trecutul nu se bagă sub preş“ – interviu cu Ioana CIOCAN jpeg

Este artist vizual, coordonator al programelor de artă în spaţiul public şi asistent universitar la Universitatea Naţională de Arte Bucureşti. Dacă în ultimii patru ani, aţi trecut prin faţa Casei Presei Libere şi v-au atras atenţia „statuile“ cu mesaj actual, opere semnate de artişti români contemporani, instalate pe soclul rămas gol după ce Lenin a fost dat jos, această iniţiativă îi aparţine Ioanei Ciocan şi se intitulează „Proiect 1990“. Am vorbit despre trecut, prezent, despre felul în care ne putem împăca cu însemnele istoriei recente, fără să fie nevoie pentru asta să demolăm tot.

Cum aţi descrie Bucureştiul de azi, dacă ar fi să vorbiţi despre arta stradală/monumentală?

E greu. Bucureştiul a suferit mult, şi la acest capitol. Am demolat un muzeu, monumente istorice, biserici, case, conace, spitale şi, începînd cu 1948, am scăpat şi de statui: I.C. Brătianu din actuala Piaţă a Universităţii, Eugeniu Carada, care se afla lîngă Banca Naţională, Pache Protopopescu din actualul Parc Izvorul Rece, Lascăr Catargiu din Piaţa Romană… Ecvestra regelui Carol I. Actuala situaţie este comparabilă cu perioada anilor ’50. Nu ştiu ce e mai rău: să se demoleze – deci, o lipsă – sau să se adauge lucruri absolut hidoase – deci, un inutil în plus. La inaugurarea Monumentului Brătianu din Bucureşti, din 1903, au fost prezenţi mii de oameni. O mulţime care aclamă, într-o adevărată zi de sărbătoare, găsim şi la inaugurarea statuii lui Eugeniu Carada din Bucureşti, în 1924. La inaugurarea statuii lui Enescu din 2013, nu am găsit prea mulţi participanţi. Şi evenimentul nu a fost lipsit de indicii pentru o participare numeroasă: strada amplasării era Enescu, timpul era Festivalul Enescu, se inaugura statuia lui Enescu. În prezent, statuile nu mai au legătură cu viziuni artistice şi nici măcar estetism nu găsim, avînd în vedere că aproape toate sînt executate într-o singură şi mult prea cunoscută fabrică de sculptură.

Statuile par nişte elemente moarte şi îmbălsămate, ne obişnuim cu ele sau, pur şi simplu, nu le mai vedem. Dar, cîteodată, cum a fost cazul statuii de bronz de pe scările Muzeului de Istorie (Traian cu lupoaica în braţe), devin personaje principale în dezbateri cu mize estetice şi nu numai. Aşadar, avînd în vedere proiectele dumneavoastră şi intervenţia în spaţiul public, cît de mari sînt sensibilităţile locuitorilor oraşului?

Lui Traian de Vasile Gorduz îi reproşez o amplasare extrem de nefericită. Treptele muzeului oferă o privire direct spre zona inghinală a lui Traian, nu spre ochii lui. Faptul că bucureştenii au interacţionat cu lucrarea este extrem de pozitiv. Alte exemple de interactivitate cu statui care merită menţionate sînt împachetarea lui Adrian Păunescu – Parcul Icoanei – în hîrtie igienică. Sau balega de sub Mihai Viteazu, din Piaţa Universităţii. Revenind la Traianul lui Gorduz, lucrarea în sine nu-mi displace, păcat însă că a fost amplasată total necorespunzător. Dacă tot am pomenit amplasamentul, vreau să menţionez Omagiu geometriei, din pasajul Universităţii, care se pierde printre tarabe, ecrane şi reclame tridimensionale. Mi-aş dori un public mai vehement, un public care să observe şi să reacţioneze cînd Carageliana e mai mare decît Teatrul Naţional sau cînd Cuza are ancărul pe mînă.

Aş vrea să vorbim acum despre „Proiect 1990“ (Piaţa Presei Libere, Bucureşti), „SPAM“ (Parcul Carol I, Bucureşti) şi „Sculptură en plein air-ul Aiurart“. Toate au legătură cu spaţiul urban, cu luarea lui în posesie într-o formă vie şi ironică. Şi depind cumva de o bună comunicare cu autorităţile. V-a fost greu să-i convingeţi pe reprezentanţii Primăriei să vă ofere spaţiile de expunere?

„Proiect 1990“ a fost posibil datorită lui Tudor Toma, secretarul general al Primăriei. El este cel care a înţeles imediat că soclul din Piaţa Presei Libere stă gol, pînă la amplasarea Aripilor lui Buculei, şi că eu doresc să-l folosesc pentru programul meu de artă în spaţiu public, temporar. „SPAM“ a fost o adevărată surpriză, întrucît Administraţia Monumentelor şi Patrimoniului Turistic din Bucureşti mi-a propus folosirea fostului soclu din Parcul Carol, rămas liber după reamplasarea statuii Dr. Constantin Istrati. Ei sînt şi cei care au botezat proiectul. Asta a însemnat că „Proiect 1990“ a fost suficient de puternic încît să producă şi urmări de recunoaştere „oficială“. „SPAM“, care, spre deosebire de „Proiect 1990“, s-a derulat sub formă de concurs, a avut şi un premiu de 1000 de euro, cîştigat de Ileana Oancea. Întregul concurs a fost susţinut de Graffiti Art Work, parte a BBDO Group România. Sper să existe şi o a doua ediţie.

„Proiect 1990“ s-a derulat pe o perioadă de mai bine de patru ani, a însemnat 19 lucrări semnate de artişti contemporani, care au poposit pe soclul rămas gol, din 1990, al statuii lui Lenin din faţa Casei Presei Libere. Cum a funcţionat acest demers şi ce a însemnat pentru artiştii invitaţi?

A început extrem de anevoios, umbra lui Lenin fiind încă prezentă şi după coliva pe care i-am făcut-o eu pe soclu, cu Ciocan vs Ulyanov. Din ianuarie 2010 pînă în mai 2010, nu a vrut nimeni să expună acolo. E ciudat, dacă mă gîndesc că acum, patru ani mai tîrziu, am o listă de aşteptare destul de mare. Îmi pare foarte rău că nu o să expună toţi cei care sînt în dosarul meu de propuneri acceptate pentru „Proiect 1990“. Pentru artişti a însemnat o prezenţă în spaţiul public bucureştean, care, altfel, este dominat de două-trei nume.

A fost un fir roşu care le-a legat?

Toate lucrările au vorbit, într-un mod sincer, despre ceea ce se întîmplă în societatea postdecembrie 1989. Artiştii au avut un discurs coerent şi au reacţionat la ceea ce se întîmplă acum. Nesimţindu-se constrînşi de comisii culturale formate din dinozauri, nu s-au gîndit să folosească în lucrările lor simboluri populiste, precum Caragiale, Eminescu sau actori celebri. Ei nu au dorit să strîngă voturi, ci au vrut să sculpteze!

Aţi avut recţiile la care v-aţi fi aşteptat?

În primul rînd, nu m-am aşteptat niciodată ca „Proiect 1990“ să fie atît de longeviv şi să aibă atîta susţinere. Nu am aşteptat reacţii, nu am avut un plan pe doi sau cinci ani, întrucît în fiecare zi mă gîndeam că o să primesc fatidicul telefon: „Aripile se instalează!“ Aşa că fiecare dintre aceste 19 lucrări a reprezentat o victorie mică pentru cei care vor să expună sculptură în spaţiul public, şi nu au alternative pentru a penetra sistemul.

Berlinul a reuşit (după căderea Zidului) să reconvertească însemnele unui trecut recent şi să le transforme în ceva cool şi la nivelul străzii. Noi încă ne ruşinăm de ele, sau nu ne pasă?

Nu doar Berlinul a reuşit asta. Şi Grutas Park din Lituania, deschis în 2001, sau Praga, prin Muzeul Comunismului, inaugurat în 2001, sau Muzeul Artei Socialiste, deschis la Sofia în 2011. Exemple sînt nenumărate. Nouă cred că ne pasă, dar cei care pot hotărî ca aceste lucruri să se întîmple o privesc ca pe o decizie politică. Probabil că este o decizie politică, dar ar fi una cool. Politicieni cool la noi? Hm, încă nu.

Ce urmează?

Este foarte greu să mă gîndesc la ce urmează. Despre „SPAM“, cu toate că a avut succes la prima ediţie, cu tema „Copy/Paste“, mi se reproşează permanent că nu are vizibilitatea lui „Proiect 1990“. Da, e adevărat, dar nici „Proiect 1990“ nu a avut vizibilitate decît după ce artiştii au avut încredere în el. Nu există pereţi buni de expus într-o galerie. Deocamdată, încă îmi iau la revedere de la „Proiect 1990“.

Muzeul Comunismului ce ar trebui să cuprindă? De unde aţi început acest proiect şi în ce fază sînteţi?

E mai mult un Muzeu al Epocii de Aur. Nu cred că România e diferită, oricît ne considerăm mai diferiţi decît alţii, şi, în concluzie, trebuie făcut şi cred că se va face. Prin amabilitatea Primăriei şi Administraţia Monumentelor şi Patrimoniului Turistic, sper să am un loc unde să îl mut pe Lenin şi pe Petru Groza, nu pentru o veşnică venerare, ci pentru o veşnică aducere aminte. Trecutul nu se bagă sub preş. Pînă acum, ne-am făcut că nu există şi am pretins că părinţii noştri nu s-au îndrăgostit în comunism şi că noi nu am jucat Flori, fete, filme şi băieţi. Varianta cea mai bună a acestui muzeu este un parteneriat public – privat. Totul a pornit de la salvarea lui Lenin şi a lui Groza de la Mogoşoaia, printr-un parteneriat pe care Fundaţia „Om bogat, om sărac“ îl are cu AMPT, care prevede exact acest lucru: identificarea şi recuperarea statuilor de tristă amintire.

Care e intervenţia în spaţiul public cea mai spectaculoasă/deşteaptă pe care aţi văzut-o în ultimul timp?

În 2013, în Parcarea Ciclop, prin artă, spaţiul a redevenit viu. La fel s-a întîmplat şi cu „Proiect 1990“, a reînviat o zonă părăsită. Dacă am fi demolat soclul odată cu Lenin, în martie 2014, „Proiect 1990“ nu ar fi existat. Trebuie să ne gîndim de două ori înainte să ne grăbim cu demolarea! 

a consemnat Ana Maria SANDU  

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.