„Să fie iubire reciprocă şi să nu aibă sfîrşit“

Publicat în Dilema Veche nr. 777 din 10-16 ianuarie 2019
„Să fie iubire reciprocă şi să nu aibă sfîrşit“ jpeg

Conversaţia înregistrată pe 6 octombrie 2018 la Iaşi pentru emisiunea All You Can Read a fost, cel mai probabil, ultimul interviu al poetului Emil Brumaru (25 decembrie 1938 – 5 ianuarie 2019). Am transcris în cele ce urmează (adăugînd şi două răspunsuri la două anchete apărute în revista Dilemateca în anii 2007 şi 2010) ultima parte a dialogului nostru, cea în care i-am pus întrebările chestionarului All You Can Read. Conversaţia poate fi ascultată integral în arhiva emisiunii pe www.urbansunsets.com. (M. C.) 

Care a fost cartea copilăriei dvs.?

Nu e una singură, dar prima carte de care-mi aduc aminte, eram în clasa întîi, a fost Gulliver în Ţara Piticilor. O citeam dîndu-mă într-un scrînciob. Apoi am început să citesc mai mult, au urmat Robinson Crusoe, Aventurile lui Tom Sawyer – încă o am într-o ediţie foarte frumoasă. Îmi place şi acum dragostea dintre acei doi copii care nu ştiau ce-nseamnă dragostea… Tot atunci mi-a căzut în mînă o carte care nu era pentru vîrsta mea, Aventurile lui Arthur Gordon Pym de E.A. Poe, cu o călătorie în care se trage la sorţi cine să-l mănînce pe celălalt. M-a fascinat. Am citit-o de mai multe ori, eram în clasa a doua.

Ce carte v-a deschis ochii?

Istoria… lui Călinescu, compendiul, eram printr-a şasea şi o citeam cu o poftă teribilă. Nu ştiam eu cine era Heliade Rădulescu, dar Călinescu a scris în băşcălie, a făcut din toţi nişte personaje…

Ce carte clasică v-a rămas necitită?

Eu am citit foarte multă literatură română, pentru că mă interesa limbajul, intricarea cuvintelor, curgerea deplină a textului… Cînd l-am citit prima dată pe Eminescu mi-au dat lacrimile, acum îl citesc rece.

Atunci, dintre cărţile menţionate de Călinescu, ce n-aţi citit?

Am citit foarte atent. De exemplu, Povestea vorbei am citit-o cu o poftă… E, dac-aş scrie eu ca Anton Pann… Pe Blecher l-am citit la 16 ani, Întîmplări în irealitatea imediată m-a tulburat total. Aia şi cărţile lui Dostoievski. Citeam şi parcă intram în altă lume. Ce n-am citit? Dă-mi nişte exemple.

Teatrul antic, să zicem.

Asta da, teatru antic n-am citit. Citeam Shakespeare, dar nu teatrul antic. Acum mă duc acasă să citesc Euripide.

Ce carte citită recent aţi lua cu dvs. pe ipotetica insulă pustie?

Mai bine m-ai întreba ce insulă mi-aş alege pentru o anumită carte. Eu sînt încojurat de cărţi şi în pat, seara dau cărţile la o parte ca să pot dormi. Mi-au căzut şi în cap, mi-e frică să nu-mi spargă ochelarii, un timp am avut şi o cicatrice pe frunte lăsată de o carte cartonată… Nu prea mai am loc în casă de cărţi. Mi-ar trebui vreo trei sute de ani să citesc ce-am adunat acolo. Dar mie-mi vine să citesc tot cărţile citite, ediţiile de altădată, unde am şi notiţe. Eu scriu pe cărţi, de pildă, în Shakespeare eu îi dau replici pe marginea cărţii, jos, sus, lateral… Am cărţi care nu pot fi împrumutate. La Cehov fac la fel, completez pe margine. Dar cel mai mult pe Shakespeare îmi vine să scriu. Mai ales femeilor le fac nişte replici foarte lungi sau le dau indicaţii regizorale: intră, ieşi, fă o reverenţă, cazi în genunchi… Cînd citeam, îmi ziceam „Ai putea scrie în timpul ăsta“, iar cînd scriam, îmi ziceam „Ai putea citi“; la un moment dat s-au combinat: citeam cărţi în timp ce şi scriam pe ele. Ce carte aş lua pe insulă? Aş lua un autor. Opera completă a lui Shakespeare. Plus că aş avea şi notiţele mele de pe margine.

În ce carte v-ar plăcea să trăiţi pentru o vreme?

În Idiotul. Am citit-o de vreo şase ori şi începeam să o recitesc în anotimpul în care începea povestea din carte. M-a fascinat. Acum mi se pare prea greu de ţinut în hăţuri Nastasia Filippovna, dar mai este şi Aglaia, acolo sînt multe femei frumoase… Eu i-am scris lui Raicu marea mea descoperire: Nastasia Filippovna este lesbiană. Ori de cîte ori apare în carte, lîngă dînsa este o femeie foarte frumoasă. Plus corespondenţa ei cu Aglaia. Bine, eu nu credeam că e lesbiană, dar voiam să-l şochez. Raicu, cînd mă duceam pe la dînsul cu vreo bombă din asta, se înroşea foarte tare şi tăcea. Era foarte pudic.

Or, dvs. puteţi pune într-un poem şi îngeri, şi buci…

Ca şi cum îngerii n-ar avea buci! Bine, asta trebuie să-l întrebăm pe Pleşu. Dar eu sînt sigur că, pe sub fulgii ăia, ceva-ceva ei au.

Cu ce scriitor din istoria literaturii v-ar plăcea să beţi vin cu macaroana?

Cu Petru Dumitriu, cel din Cronică de familie. Sau cu Cehov, dar nu cu cel din ultima perioadă, ci cu unul mai zdravăn. Cînd a murit, Cehov a cerut un pahar de şampanie.

Ce muzică aţi trimite într-o capsulă spaţială să întîlnească alte civilizaţii?

Mozart.

Dacă aţi avea puterea să rezolvaţi, dintre toate problemele omenirii, una şi una singură, pe care aţi rezolva-o?

Iubirea reciprocă. Să fie iubire reciprocă şi să nu aibă sfîrşit. Reciprocă şi nesfîrşită. Iubirea. Eu am fost de multe ori îndrăgostit, asta mi-a şi ţinut scrisul în viaţă. Iubirea reciprocă a unei femei cu un bărbat. O femeie, eventual chiar Eva. Paradiziacă, şăgalnică, cu un măr…

Fructul respectiv nu era chiar măr…

Nu, era gutuie.

Chiar aşa, dacă aţi trăi cu Eva în Grădina Paradisului, ce fruct v-ar plăcea să mîncaţi împreună cu ea?

Nu un fruct, ci un dovleac. Dovlecii îmi plac foarte mult, concentrează lumina, sînt noduli de lumină. Îmi place şi cuvîntul: dovleci.

Şi ca ultimă întrebare: dacă vi s-ar acorda favoarea de a vă putea întoarce pe Pămînt sub forma unui obiect, ce obiect v ar plăcea să fiţi?

Un dulap în care să se afle lenjeria mamei.

„E nasol să fii mort!“

Ce visaţi?

Prin clasa a doua sau a treia, tatăl meu fiind şef de haltă la Belceşti (judeţul Iaşi), dormeam într-o cameră enormă, la etajul haltei. Mama şi tata într-un pat. Eu, în altul. M-am trezit brusc (sau poate am visat că m-am trezit!), noaptea, şi am văzut, pe cearceaf, la marginea patului lor (locul mamei), un cuţit lung, cu lama strălucitoare. Nu mi-a fost deloc frică. M-am dus să-l iau. Mama dormea pe burtă, cu cearceaful boţit, ridicat mult peste şolduri, cu cuţitul deasupra feselor, vîrful îndreptat fiind spre capul ascuns în părul lung, castaniu. Cînd am vrut să-l prind, palma desfăcută a cuprins carnea ei albă, moale. Mama nu s-a trezit. Cuţitul dispăruse. Însă în noaptea următoare a reapărut, acum sigur în vis, cu o claritate fantastică, prelung, la fel de strălucitor, cu mînerul de lemn, cu vîrful în jos. Se legăna în vînt, pe un cîmp însorit, verde, proaspăt, sprijinit de un fir subţire de iarbă. Se legăna şi nu cădea. Cum de nu se rupea firul de iarbă? Nu l-am atins. Exista. Fusese şi pe trupul mamei, între fesele ei. Visul s-a repetat de nenumărate ori… Pînă la maturitate, cînd eram scriitor… Uneori se combina cu altul, adică începea altfel. Era mai întîi o senzaţie indescriptibilă de fericire… Apoi urma ceea ce am descris deja. (din Dilemateca, nr. 15, august 2007)

„Frica de moarte sau frica de a muri, ce preferaţi?“ (Julian Barnes)

Adevăru-i că nu mă prea dau în vînt să scriu despre moarte, fie ea și așa, în general, darmite gîndindu-mă la cea care-mi va fi hărăzită. Frică? Nu numai ea, ci și posibilitatea, ce m-a însoțit de cînd mă știu, de-a dilata nesățios clipele fericite, fracțiunile acelea de timp, trecînd fulgerător, ca un curent electric prin trupul frisonat de bucurie, în care abosorb cu toate simțurile realitatea pînă în cele mai mici amănunte, nebănuite (multe!) de alții. Am credința că mort nu aș percepe nici parfumul unei prune căzînd, crăpată de propria-i zeamă, fluierînd aerul găurit o secundă de ea, nici palpitul unui fluture părînd că se ia de-a moaca după ultimul vagon al trenului marfar trecut indolent peste barieră, nici zîmbetul strecurat spre colțul gurii de o elevă, cărăbănind în spate, ca pe-o mitralieră de teroristă minoră, un violoncel mascat în anvelopa portocalie, nici sunetul de-abia auzit al izbirii marginii paharului plin cu apă de dinții strălucitori ai cantonierei Sultănica, nici melodiile acute ale drujbei mînuite în spatele gării, lîngă stivele de butuci. N-aș mai despărți culorile de obiecte, jupuind-le cu tot cu amurg, ca pe o coajă sau o pieliță de fruct etc. E nasol să fii mort!

Prima lecție am primit-o într-o căruță care mă ducea din gara Bîrnova către sanatoriul TBC, la deal, pe la 19 ani, în mijlocul unei păduri înverzite, clocotind de triluriliruri de păsări necunoscute, picurînd razele ca pe-un ulei incandescent printre frunzele groase, cărnoase, senzuale de-atîtea pofte mustoase, doldora de viață. Nu voiam să mor, nu concepeam că pot muri! Ar fi fost o eroare profundă, nu atît a mea, cît a lui Dumnezeu! Fastul vegetal din jurul meu părea o gravă invitațe de-a lua bine aminte, de-a mă dezmetici, de-a nu ceda romantic unei descompuneri fascinante la gingia genunii căscate și-n afară, și-n mine, fragedă, în plămînul înciorchinat în alveole pure, rupte de-o cavernă proaspătă ca un sărut umed, periculos. Mult mai tîrziu, în vîrstă deja, la balamuc, după cîteva luni de depresie scîrboasă, mi-am vomitat definitiv plictiseala impardonabilă de-a muri. Țineți minte ce spunea Tolstoi? „În locul morții era lumină.“ Eu zic să-l credem pe cuvînt! Oricum dăm colțul. (din Dilemateca, nr. 48, mai 2010)

pagină realizată de Marius CHIVU

Foto: Horea Lapteș

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

22 decembrie catherine durandin foto Alianta Franceza Moldova jpg
Catherine Durandin, istoric: „Nu am fost deranjată de eliminarea lui Ceaușescu, ci de modalitățile acestei eliminări și de spectacolul oferit”| INTERVIU
Istoric și cercetător francez și expert în istoria Europei de Est și a României, Catherine Durandin a vorbit, într-un interviu exclusiv pentru „Adevărul”, despre motivele căderii lui Ceaușescu în 1989 în România, dar și de ce România a avut cea mai sângeroasă cădere a comunismului.
muncitor meserias unsplash jpg
Cât va costa renovarea unui simplu apartament în 2025 față de acum 5 ani. „Nici la Palatul Élysée sau Buckingham n-ar avea așa factură”
Nu doar casele, apartamentele și terenurile s-au scumpit într-un ritm accelarat în România, ci și muncitorii din domeniul construcțiilor. Deși au existat și perioade în care prețurile unor materiale de construcții au dat înapoi, prețul imobiliarelor și pretențiile meșterilor au crescut permanent.
image png
23 decembrie, ziua în care au fost salvați supraviețuitorii unuia dintre cele mai tragice accidente aviatice. „Mi-am mâncat prietenii ca să supraviețuiesc”
Pe 23 decembrie 1963 Cargoul „București” a ancorat în portul Constanța, după prima călătorie în jurul Pământului realizată de o navă românească. Nouă ani mai târziu, în 1972, erau salvați supraviețuitorii zborului Andes, a căror poveste a făcut obiectul unui film nominalizat la Oscar.
nasterea domnului jpg
Rial Iran FOTO EPA-EFE
Criza energetică din Iran lovește industria și educația. Țara se prăbușește sub presiunea sancțiunilor și atacurilor externe
În Iran, birourile guvernamentale sunt închise sau lucrează după un program redus din cauza crizei energetice, iar școlile și colegiile au trecut la cursuri online pentru prima dată de la pandemia de coronavirus.
Tanar ridicat de soldați în Timișoara în timpul Revoluției Române, decembrie 1989GettyImages jpeg
Cum s-a transformat protestul a 30 de pensionari în revoluție anticomunistă. Gafele lui Ceaușescu care au aprins scânteia la Timișoara
Protestele pașnice de la Timișoara, de pe 16 decembrie, s-au transformat în Revoluție pe fondul unor gafe monumentale ale lui Ceaușescu. Desprins de realitate, acesta a scos efectiv lumea în stradă și a amplificat nemulțumirile într-o încercare disperată de a stinge mișcările de stradă.
dimitrie tomozei captura video jpg
Crima care a şocat România în perioada comunistă. Cum a fost „sinucis“ un mare inginer, după ce a înfruntat Securitatea
În decembrie 1965, moartea lui Dimitrie Tomozei, un cunoscut inginer de la uzina 1 Mai Ploiești, a provocat o mare tulburare în oraș. În noaptea de 11 decembrie, acesta a fost găsit fără suflare într-un tunel subteran care separa două secții ale uzinei. Avea o singură rană la cap, iar anchetatorii d
dinamo rapid facebook fc dinamo jpg
Ataca rus in Ucraina FOTO FB zelenski jpg
Scenariile FMI pentru Ucraina. Când apreciază că se va încheia războiul
În cel mai recent raport privind prognozele economice, FMI a actualizat scenariile pentru Ucraina, estimând că războiul ar putea ajunge la final la sfârșitul anului 2025, în condițiile unui scenariu optim.