„Chipurile umilinței” – Grigore Leșe în dialog cu Răzvan Bucuroiu, Ed. Lumea Credinței

17 februarie 2021
„Chipurile umilinței” – Grigore Leșe în dialog cu Răzvan Bucuroiu, Ed  Lumea Credinței jpeg

„Drumul vieții lui așa cum a fost – drum împletit, drum hohotit de plîns, zguduit de rîs, drum abandonat și reluat, drum pichetat de primejdii fără număr, cu bifurcații anapoda, cu admiratori și prieteni calpi, cu îngeri și draci, cu iubiri și abandonuri, cu harisme și riscuri, cu foame și sete, cu vicii și vindecări.“ (Răzvan Bucuroiu)

Chipurile umilinței. Amintiri, destăinuiri, mărturii (fragment)

Nu sînt și nu am fost niciodată rapsod. Ar fi, desigur, greșit dacă am spune că Grigore Leșe este un rapsod, în sensul propriu al termenului. Etimologic, cuvîntul rapsod vine din greaca veche, fiind un substantiv compus din verbul „raptein”, care înseamnă a prinde, a rupe, a răpi, a fura, a comite un rapt, dar și a coase, și substantivul „ode”, care înseamnă cîntec. Din vremurile homerice, rapsodul era unul care obișnuia să „coasă” laolaltă fragmente din cîntece diferite, petice din materiale sonore diferite, strofe de poezii sau teme muzicale, pe care apoi le recita – și le recita înșiruite, aproape la întîmplare. În gîndirea modernă, Kant vorbește despre un caracter rapsodic al conștiinței, acesta constînd în conștiința care posedă diferite noțiuni îngrămădite la întîmplare, preluate necritic din experiență, din viața cotidiană, spre deosebire de conștiința logică, în care conceptele sînt articulate deductiv. Prin extensie, rapsod se mai poate numi și cel care face o lucrare de peticire. Creatorii sînt aezii, rapsozii doar trăgeau cu urechea și reproduceau la întîmplare ceea ce auzeau. Ce fac eu? Fac din cîntece diferite grandioase construcții muzicale de natură să dea un efect de sens în planul conceptual al minții. Aici este vorba de artistul Leșe.

Și totuși, cum te-ai recentrat pe circuitul muzicilor tradiționale?

Uite cum a fost: primul recital de culturi tradiționale din istoria Academiei eu l-am susținut. M-am dus la Marc Aurel, pe atunci el era decan, şi i-am zis: „Domnu’ Marc, vreau şi eu să dau un recital de muzică tradițională.ˮ Marc Aurel a fost de acord cu propunerea mea, recitalul a fost susținut și de Direcția de Cultură a Județului Cluj. Scriitorul Radu Săplăcan a venit cu propunerea la directorul Direcției de Cultură, Petru Poantă. Iar eu, timp de trei săptămîni, nu m-am spălat, nu am schimbat hainele de pe mine, ajunsesem aurolacul numărul 1 din Cluj. Ce făceam eu? Hoream pe străzi și ziua, și noaptea. Ajung în ziua recitalului. Toți strigau furioși: „Rupeți afișele!”. Studenţii îmi puneau somnifere în bere, să mă „trezesc”, Doamne sfinte! Pe de o parte, le părea bine că nu pot da recitalul, dar erau şi unii supăraţi pe mine, mîhniți de ce se întîmpla.

Eu eram „La Buldon”, așa îi zicea crîşmei ăsteia, şi mai rămăseseră cam patruzeci de minute pînă la recital. Recitalul urma să aibă loc în Sala Studio. Şi îl întreb pe barman: „Cît e ceasul?ˮ „Şi douăzeci.ˮ Zic: „Emil, mai dă-mi cincizeci de vodcă.ˮ „Grigore, nu-ţi mai dau, că ai recital.ˮ „Nu-mi dai?! Eu oricum beau.ˮ Am mai băut, s-a făcut fără douăzeci. Zic: „Emil, încă o sutăˮ – pe cuvînt de onoare dacă nu a fost așa! Şi am vrut să mai beau. Și-mi zice bietul om, cu inima frîntă: „Nici nu te mai duce, Grigore, că au rupt studenții afişele, te duci acolo să rîdă lumea de tine.ˮ

Şi am pornit din crîșmă la recital, cu hainele murdare de trei săptămîni pe mine, nu tu bărbierit, aranjat cît de cît, nimic. Cînd am intrat pe poarta Academiei, oamenii se grăbeau să ajungă la recital, dar unii profesori şi portarul s-au făcut că nu mă cunosc. Am apărut la Sala Studio chiar pe unde se intra în scenă şi a venit sărmanul decan Marc Aurel la mine şi mi-a zis: „Grigore, poţi ţine recitalul?ˮ Şi eu am zis: „Daˮ. „Bine, Grigoreˮ – dar s-a întors cu lacrimi în ochi şi a plecat. Era distrus bietul om… S-a dus în sală, au venit şi profesorii, și-au ocupat toți locurile. Sala era plină ochi, pregătiţi cu toții să vadă „comedia”, da… Iar eu m-am prezentat umil. Era o masă acolo cu un scaun. Am început eu să îi spun celui de la lumini cum să regleze spotul mai bine, cum să aprindă lumina, ca să pot vedea oamenii și ei să mă vadă pe mine. Așa am început, și pe măsură ce cîntam, în sală se aşternea o linişte de mormînt. Nu le venea să creadă!

Am cîntat două ore și jumătate. M-au aplaudat frenetic. În sală era preotul Gherghel, student și el, venit de la Alba Iulia. L-am invitat atunci pe părintele să vină pe scenă lîngă mine. Aveam un pahar – de data asta era cu apă. Şi am zis: „Părinte, ia paharul şi spune-le oamenilor din sală ce beau eu.ˮ Omului i-a fost frică să guste, dacă m-a văzut tot aşa cum eram în zilele acelea, că nu știa dacă e apă sau alcool… A luat paharul şi l-a dus încet, aşa, la buze şi a zis: „Apăˮ. Zic: „Este prima probă! A doua: soţia mea este în sală?ˮ Nu era. „Nu-i nicio problemă.” La ieşire mă aştepta decanul Marc Aurel: „Grigore, de astăzi poţi să faci ce vrei în Academie! A fost un recital senzaţional.ˮ

Dar ce le-ai cîntat? Sau, mai bine zis, cu ce i-ai încîntat?

Cu ce aveam pe inimă! Cred că a fost cel mai frumos recital al meu. Oamenii, profesorii mi-au recunoscut atunci valoarea. Am susținut recitalul și am zis: „Femeia mea la recital n-a venit; mă povestesc oamenii; le este rușine cu mine. Zic: Plec din Cluj!” Și am plecat. Am simțit că trebuie să schimb locul și oamenii. Tot cu rugăciuni intervenea soția, alături de părintele Paisie de la Mînăstirea Rohia, dar în zadar. Tot în acea perioadă i-am cunoscut pe profesorul Mircea Borcilă, pe latinistul Vasile Sav, pe academicianul Ștefan Pascu, pe scriitorii participanți la Festivalul „Lucian Blaga”, pe academicianul Augustin Buzura, pe scriitorul Teohar Mihadaș, pe Octavian Paler, pe poetul Ioan Mureșan, pe prozatorul Alexandru Vlad, pe arhiepiscopul Bartolomeu Anania, pe părintele Ioan Bizău, pe scriitorul Cezar Ivănescu, pe Ioan Alexandru, pe profesorul Vasile Țura, pe profesorul Hossu (teacher-ul de engleză), pe sculptorul Vlad Ciobanu, pe Iftene Pop, diplomat, pe Valentin Tașcu. Oamenii aceștia îmi iubeau nespus horile…

Cînd am intrat în orchestră, după 17 ani de pauză forțată, și am poposit aici aruncat „din lumea Lăpușului”, din lumea satului, și cînd orchestra de studenți a prins a cînta, eu eram așezat la pupitrul de fagot, cu instrumentul în brațe. Dar îți spun, Răzvan, că atunci cînd am venit aici, după tot umbletul acela din Lăpuș, cu prieteni, cu vreme pierdută, am zis în sinea mea: aici e locul meu! Și cînd orchestra a început să cînte Simfonia a VII-a de Beethoven, am început să plîng… Zic: „Doamne, e o altă muzică!” Unde duceau drumurile mele cît am fost student la Cluj? Drumurile mele duceau spre Filarmonică, la concerte. Veneau dirijori din toate părțile lumii. Eu eram prezent în sală. Nu toți studenții veneau. Profesoara de istorie a muzicii, doamna Șorban, venea la curs și zicea: „Îl văd numai pe domnul Leșe la concert. De fapt, îl văd tot timpul. Voi, ceilalți, de ce nu veniți?” La Filarmonică am văzut disciplina de spectacol, ce înseamnă un concert. Iar eu, Grigore Leșe, am vrut să aduc lumea academică în lumea mea, să împac lumile. M-am întrebat de atîtea ori: ce pot aduce în scenă din cultura țărănească? Și răspunsul meu este următorul: pot să aduc doar glasul. Cu glasul creezi imaginea satului, imaginea obiceiurilor din sat. Eu nu am nevoie de nimic, eu horesc și atîta tot.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Farmacia din grădină. Rolul legumelor în prevenirea unor boli foarte grave, explicat de un renumit cercetător român
Legumele și verdețurile din grădină au efect terapeutic, cu atât mai puternic cu cât ele sunt produse în sistem tradiţional. O spun specialiştii în horticultură care s-au convins, în urma unor studii, că organismul uman preia din roadele pământului o gamă largă de substanţe care ne menţin sănătatea
image
Motivul incredibil pentru care au fost terorizați niște români în Mexic. „I-au adus pe unii agitați, cu arme”
Mexic e o destinație exotică la care visează numeroși români, dar fără să știe riscurile la care se expun. În primul rând, de multe ori vameșii mexicani le interzic accesul și îi expulzează imediat ce coboară din avion. Când totuși le este permis să viziteze țara, au parte de surprize neplăcute
image
Eroarea celor care plâng după industria comunistă. Economist: „Avem una dintre cele mai complexe economii din lume”
Contrar nostalgicilor care plâng după baza industrială moștenită din comunism, România astăzi una dintre cele mai complexe economii din lume, susține economistul Radu Nechita, citând un studiu de la Harvard. El explică de ce industria comunistă era una falimentară

HIstoria.ro

image
Căderea lui Cuza și „monstruoasa coaliţie”
„Monstruoasa coaliţie“, așa cum a rămas în istorie, l-a detronat pe Alexandru Ioan Cuza prin lovitura de palat din 11 februarie.
image
Un proces pe care CIA l-a pierdut
În toamna lui 1961, CIA se mută din Washington în noul şi splendidul sediu de la Langley, Virginia.
image
Oltcit, primul autovehicul low-cost românesc care s-a vândut în Occident
La Craiova se produc automobile de mai bine de 40 de ani, mai exact de la semnarea contractului dintre statul comunist român şi constructorul francez Citroën. Povestea acestuia a demarat, de fapt, la începutul anilor ’70, când Nicolae Ceauşescu s- gândit că ar fi utilă o a doua marcă de mașini în România.