Artele vizuale în 2014

Publicat în Dilema Veche nr. 572 din 29 ianuarie - 4 februarie 2015
Artele vizuale în 2014 jpeg

(tout genre compris).

● Cosmin NASUI 

1) Dintre cele mai importante expoziţii de autor realizate în România în 2014, amintesc cele trei expoziţii simultane dedicate artistului Paul Neagu la Muzeul de Artă din Cluj-Napoca, Muzeul de Artă din Timişoara şi la Galeria Jecza din Timişoara; apoi, expoziţia Darie Dup „AXIS MUNDI“ #1 şi #2 de la Galeria de Artă Contemporană a Muzeului Naţional Brukenthal şi de la Centrul Cultural „Palatele Brâncoveneşti“ de la Mogoşoaia; şi Marian şi Victoria Zidaru – „Îngeri, Tronuri, Voievozi“, organizată tot de Palatele Mogoşoaia.

2) Expoziţiile din cadrul Bucharest Biennale 6 şi Cluj Art Weekend 2014.

3) Fenomenul multiplicării artiştilor care sînt influenţaţi direct de succesul artistic al lui Adrian Ghenie – „şcoala lui Adrian Ghenie“ ocupă tot mai mult teren în „şcoala de la Cluj“. Alt fenomen interesant este acela de multiplicare al offspring-urilor societăţii Artmark: Art Safari, Lavacow, Historical Estate, ArtAdvisers etc.  

● Suzana DAN 

Încep prin a-mi cere scuze faţă de celelalte centre culturale din România că îmi concentrez atenţia doar faţă de evenimentele care au avut loc în Bucureşti. 2014 a continuat cumva avîntul luat în ultimii ani de către actanţii scenei artelor vizuale, care încet, dar sigur, vor reuşi finalmente să dea şi acestui domeniu binemeritata aură de „glam“, devenind subiect tot mai interesant de discuţie şi polemică, o zonă apetisantă de investiţie financiară, plus un bun prilej de (cerinţă exasperant de utilizată de aproape toate sursele de finanţare) atragere a unei noi categorii de public.

Dincolo de momentul lunii mai, în care un turist venit pentru prima dată în Capitală ar fi putut să jure că nu a mai pomenit pe faţa pămîntului un oraş atît de activ cultural (săptămîna nebună în care cinci mari evenimente – bienală, tîrg de artă, evenimente nocturne etc. –, deşi iniţial au dorit să coabiteze, au sfîrşit prin a se canibaliza cu pasiune), am avut ce vedea şi în restul lunilor. Toate acestea s-au întîmplat miraculos, într-un an electoral în care cultura se presupunea că trebuie să intre în hibernare, pentru a lăsa loc redirecţionării bugetelor către producţia unor campanii grandioase.

Îmi încep clasamentul cu cel mai interesant fenomen al lui 2014, benefic altminteri pentru mediul artistic prin felul în care marile instituţii şi organizaţii MNAC, UAP, ArCuB, care păreau intangibile şi impenetrabile de către tinerii artişti, au devenit conştiente de faptul că nu au cum să mai ignore generaţia „cu PET-u’ în mînă“, care la finele lui 2013 au reactivat opinia publică. Au apărut apetisantele

-uri, care oferă nu doar găzduire, ci şi sprijin financiar pentru producţia expoziţiilor şi promovarea lor. Şi, nu în ultimul rînd, faptul că Bucureştiul se pregăteşte, la fel ca şi alte oraşe din ţară, pentru a candida la titulatura de capitală europeană, a deschis şi va mai ţine deschis cu siguranţă un canal de finanţare al proiectelor de artă vizuală, care (nu-i aşa?) schimbă faţa oraşului. Trist (dar cumva deloc surprinzător) este

-ul certurilor din ultima vreme: reproşul unor organizaţii independente (care, de fapt, şi ele la rîndul lor există în baza unui sprijin venit din sistemul privat) faţă de „căpuşarea“ de către organizaţii similare a unor instituţii publice.

Poate că tot răul este spre bine, ceea ce a fost ţinut la nivelul unor discuţii de salon a răbufnit dramatic în comentarii publice pe reţelele de socializare, ceea ce probabil că va mai limpezi un pic atmosfera încărcată.

Cea mai bună „personală“ nu este neapărat cea mai amplă expoziţie a anului trecut, care m-a impresionat prin naturaleţea prezenţei în spaţiul galeriei: Arantxa Etcheverria, „Anatomie“, curator: Marius Tănăsescu, Alert Studio.

Cea mai bună expoziţie de grup: expoziţia „Pasaj“, artişti: Michele Bressan, Lea Rasovszky, Larisa Sitar, curator: Diana Marincu, Anexa MNAC.

Ambele expoziţii sînt doar două exemple dintre multe altele la care am văzut că lucrurile încep să fie tratate profesionist şi că tradiţionala simeză a expoziţiei chiar este de domeniul trecutului. Ar trebui totuşi păstrată atenţia asupra felului în care un spaţiu scenografiat magic ar putea să seducă vizitatorul, lucrările artistului fiind de fapt doar o mică justificare pentru acest spectacol vizual.  

● Daria GHIU 

1) Nu agreez discursul critic centrat pe ceea ce se întîmplă doar în Capitală, şi nici pe acela prin care se încearcă construirea unor ierarhii de tot felul. Pentru că am fost mai degrabă în Bucureşti în 2014, mă refer la proiecte expoziţionale strict de aici, pe care le-am văzut, nu despre care doar am citit.

2014 nu mi s-a părut neapărat un an al

-urilor pe scena de artă locală. Şi totuşi, un artist important precum Teodor Graur a avut o expoziţie personală foarte articulat curatoriată, la spaţiul tranzit.ro/Bucureşti: „Nostalgia“ (curator: Raluca Voinea). Graur e un artist care aparţine generaţiei ’80 şi care, cred, suferă din cauza unui discurs curatorial şi critic adecvat. De data aceasta, am simţit că lucrurile încep să se schimbe Şi că, în sfîrşit, artistul are de cîştigat. Nostalgiile lui Teodor Graur s-au aşezat într-un show curat, care reconsideră cîteva poziţii ale artei moderne şi „ieşirea din modernitate“, aşa cum o teoretizează Svetlana Boym.

2014 a fost şi anul Paul Neagu, dacă ne gîndim la „Going Tornado“ (Ivan Gallery) şi la cele trei expoziţii care au avut loc simultan la Timişoara şi Cluj. Dar tot în 2014 am avut revelaţia acuarelelor lui Horia Bernea, realizate în ultimii ani de viaţă (1999-2000), un proiect expus tot la Galeria Ivan. Horia Bernea este unul dintre acei artişti despre care critica de artă locală are probabil senzaţia că s-a spus tot. De fapt, poate că acum mai mult decît oricînd, Bernea merită revizitat şi studiat de către noile generaţii de istorici şi critici de artă.

2) „Pentru că navigăm pe culoare diferite“, de la Salonul de Proiecte Bucureşti (curatoare: Alexandra Croitoru şi Magda Radu) este fără îndoială, pentru mine, una dintre cele mai bune expoziţii colective din 2014. A fost un show plasat la momentul potrivit, în locul potrivit, un show care a problematizat – cu un

lucid despre starea scenei de artă şi cu un grup de artişti care nu veneau să ilustreze ceva, ci te invitau să intri în diferite straturi ale discursului artistic contemporan, un discurs departe de

, cum ne-am tot obişnuit. Îi reţin în mod special pe Veda Popovici şi Vlad Basalici. La finalul lui 2014 a avut loc „25 X 25 X 25“ la tranzit.ro/Bucureşti (curator Raluca Voinea, în colaborare cu Livia Pancu, tranzit.ro/Iaşi) – un

de două zile, cu 25 de oameni (artişti, scriitori, filozofi), despre ultimii 25 de ani, în care am plonjat în „anii romantici“ ’90. A fost expoziţia anului pentru mine, pentru că a mizat pe multiple interpretări ale istoriei şi a contrabalansat discursurile maniheiste care nu duc nicăieri.

3) Fenomenul 2014 sînt publicaţiile de artă: despre Ion Grigorescu

Geta Brătescu

amîndouă editate de istoricul de artă Alina Şerban,

(Salonul de proiecte), Anca Benera şi Arnold Estefan, pentru a enumera doar cîteva. Apariţia unei librării de artă online,

(şi speranţa unei mici librării reale pentru 2015; poate la MNAC?). De asemenea, seria de conferinţe, proiecţii, discuţii „La seral“ de la Salonul de Proiecte. În 2014, discursul critic despre artă şi despre problemele scenei de artă de aici a fost mult mai prezent, lucrurile nu s-au mai lăsat spuse doar „între prieteni“. Ei bine, de la 2015 aştept ca acest discurs să crească. Pentru ca acele monstruozităţi ale sistemului să nu poată să mai crească necontrolat.  

a consemnat Matei MARTIN  

Foto: adevarul.ro, una galeria

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Reacții după ce un preot a spus că fetele frumoase, abuzate sexual, trebuie să fie trimise la închisoare. Ministrul Justiției: „Este o invitație la viol!” VIDEO
Preotul Nicolae Tănase, președintele Asociației Pro Vita consideră că fetele frumoase, care au fost victimele unei agresiuni sexuale, „nu sunt chiar nevinovate” și că ar trebui să meargă și ele la închisoare. BOR se delimitează de aceste afirmații.
image
Drogul violului, cel mai periculos, dă dependență de la a treia utilizare. Expert: „Este posibil să asistăm la drame uriaşe”
Psihologul Eduard Bondoc, specialist în medicină la Clinica de Psihiatrie din Craiova, avertizează că cel mai periculos drog este cel cunoscut ca "drogul violului", care este insipid, inodor și incolor.
image
O bătrână din Spania și-a găsit casa ocupată de un cuplu de români. „Am crezut că proprietara a abandonat-o“
Un cuplu din România a stârnit controverse în Spania. Cei doi s-au mutat într-o locuință din cartierul Lavapiés din Madrid.

HIstoria.ro

image
Cum au construit polonezii o replică a Enigmei germane
Cu toate că germanii au avut o încredere aproape totală în integritatea comunicațiilor realizate prin intermediul mașinii de criptare Enigma, în final această credință s-a dovedit eronată, în primul rând subestimării capabilităților tehnologice și ingeniozității umane ale adversarilor.
image
Cine erau bancherii de altădată?
Zorii activităților de natură financiară au apărut în proximitatea și la adăpostul Scaunului domnesc, unde se puteau controla birurile și plățile cu rapiditate și se puteau schimba diferitele monede sau efecte aduse de funcționari ori trimiși străini ce roiau în jurul curții cetății Bucureștilor. 

image
A știut Churchill despre intenția germanilor de a bombarda orașul Coventry?
Datorită decriptărilor Enigma, aparent, Churchill a aflat că germanii pregăteau un raid aerian asupra orașului Coventry. Cu toate acestea, nu a ordonat evacuarea orașului și nici nu a suplimentat mijloacele de apărare antiaeriană.