Artele vizuale în 2012

Publicat în Dilema Veche nr. 469 din 7 - 13 februarie 2013
Artele vizuale în 2012 jpeg

Continuăm evaluarea anului cultural 2012 cu o retrospectivă a celor mai interesante expoziţii şi evenimente în artele vizuale. Am întrebat trei critici de artă (fiecare dintre ei implicat şi în diverse expoziţii): 1) Care e cel mai bun/interesant/provocator proiect curatorial? 2) Care a fost artistul anului? 3) Ce lucruri nemaipomenite (bune sau rele) au văzut în festivaluri, bienale etc., la noi sau prin lume? (Matei Martin)

Daria GHIU

1) Cele mai importante evenimente artistice interne din 2012 privesc apariţia şi continuitatea unor spaţii-instituţii de artă, un foarte bun exemplu în acest sens fiind probabil Salonul de Proiecte, deschis în octombrie 2011, la Bucureşti, într-o clădire-anexă a Muzeului de Artă Contemporană, o platformă coordonată de artista Alexandra Croitoru şi de istoricul de artă Magda Radu. Acolo au fost organizate anul trecut cel puţin trei expoziţii incitante – „Global fără globalizare: De la matematică pînă în China“, „Din spatele scenei“ şi „Geta Brătescu: Atelierele artistului“. Salonul de Proiecte reuşeşte să jongleze cu expoziţii şi lucrări din registre diferite, demonstrînd că numai prin mobilitate, curiozitate şi eclectism poate fi „acoperită“ arta contemporană. Fie că vorbim despre prima întîlnire consistentă cu opera unei importante figuri artistice, Geta Brătescu, sau despre lucrările video-politice, poetice, foarte asumate, ale Tatianei Fiodorova din Chişinău, ori despre performance-ul După Traian şi Decebal al Mihaelei Michailov şi Paul Dunca, o lucrare care ne-a arătat că subiectele interzise de ideologia şi cenzura comuniste nu sînt nici astăzi total detabuizate.

Un alt spaţiu pe care l-am urmărit cu atenţie în 2012 a fost Platforma (aflat în aceeaşi anexă MNAC), coordonat de Simona Dumitriu. Reflecţia – cu ajutorul studenţilor de la Arte – asupra trecutului recent şi asupra balastului de artă oficială din „Deschis pentru inventar“, alături de maratonul propus de artista Veda Popovici, „Ceilalţi noi. Atelier de reimaginare identitară“ – sînt două proiecte care demonstrează clar stadiul artei contemporane astăzi, legătura indisolubilă dintre artă, cercetare şi politic: faptul că nu (ne) mai putem ascunde, nu mai putem ignora, sîntem prezenţi şi nu ne mai lăsăm amăgiţi. „Noi“, artiştii, „noi“, istoricii de artă. Tot în 2012 s-a deschis, ca spaţiu-instituţie, reţeaua Tranzit.ro la Bucureşti, Iaşi şi Cluj, nu doar ca platformă expoziţională, ci şi ca perimetru critic şi de dezbatere. De urmărit cu atenţie în 2013!

2) Artistul român al anului este, de departe, Ciprian Mureşan, pe care l-am găsit anul acesta într-o expoziţie importantă tocmai la Tate Modern Londra şi într-un mega show la MOMA San Francisco, „Six Lines of Flight: Shifting Geographies in Contemporary Art“, alături de Adrian Ghenie şi Victor Man, un proiect în care oraşul Cluj este o „periferie activă“ din punct de vedere artistic, pusă în relaţie cu Beirut, Cali, Ho Chi Minh City, San Francisco, Tanger.

3) Expoziţia cea mai interesantă de pe scena internaţională a fost pentru mine Trienala de la Paris. Okwui Enwezor a propus un tip de discurs curatorial extrem de proaspăt şi de riscant în acelaşi timp, al „proximităţii intense“, reuşind să-i recontextualizeze provocator pe artiştii români prezenţi la Palais de Tokyo: Geta Brătescu, Miklos Onucsan, Dan Perjovschi, Victor Man, Anca Benera şi Arnold Estefan.

Cosmin NĂSUI

1) Este dificil şi destul de unfair să alegi un singur artist/eveniment artistic/expoziţie din România, punîndu-i pe mulţi alţii în umbra timpului sau a ignorării eforturilor lor creative. Apoi, ar fi măcar o diferenţă între evenimentele artistice româneşti din afara ţării şi cele din România care, acoperind scene şi pieţe culturale şi economice diferite, pot fi incorect clasate în aceeaşi competiţie.

Pe teritoriul României au loc peste 130 de expoziţii pe lună, (pe care noi le indexăm pe Modernism.ro), sînt activi în jur de 8000 de artişti, din care peste 5000 membri ai UAP. Din acest total, aproximativ 6000 nu ating 1000 de euro pe piesa vîndută, şi au venituri, în cel mai bun caz, ca profesori de desen (în arta contemporană contează foarte mult finanţele din spatele unui eveniment; a nu-i lua în seamă pe cei care fac expoziţii fără buget este exact motivul pentru care nu se fac văzute expoziţii organizate în Focşani, Miercurea Ciuc, Bistriţa etc., şi se văd doar cele din Bucureşti sau Cluj). Dintre ceilalţi 2000 de artişti, probabil doar 50 reuşesc să depăşească 3000 de euro pe piesa vîndută. Iar noi vorbim mereu despre arta contemporană românească referindu-ne, prin rotaţie, la poate 10-20 de artişti, ca şi cum sînt singurii care există. Şi nu e nici o problemă, ba dimpotrivă, o motivaţie fericită că în spatele acestora sînt galeriile, colecţionarii, investitorii care speră să crească rotind ca un bulgăre de zăpadă investiţia financiară – desigur, cu ajutorul tuturor instrumentelor oferite de case de licitaţie şi de media.

Cred că, în prezent, scena artei româneşti poate creşte firesc doar lărgind interesul spre cantitatea creatorilor, pentru ca apoi, la un moment dat, cînd există o masă critică activă, importantă, cei în măsură să emită judecăţi de valoare să selecteze calitatea. Altfel, rotim aceleaşi 20 de nume de artişti talentaţi, dintre care alegem după principiul „răul cel mai mic“ şi catalogăm, conform tendinţei aceloraşi 20, cu păreri ultime şi decisive, ca şi cum arta românească contemporană ar începe şi s-ar încheia cu ei.

Din aceste cauze, nu pot să joc rolul simplu de a merge la sigur în recomandări, folosind mereu aceiaşi artişti – gen Dan Perjovschi, Mircea Cantor, Adrian Ghenie etc. (pe care îi apreciez); astfel că se întîmplă ca, din cauza supramediatizării lor, în comparaţie cu ceilalţi, să nu se mai vadă mai nimic în jur (de cîţiva ani încoace se produc uneori butade – devenite prin repetiţie toxice – despre arta contemporană românească, privită doar din perspectiva acestor happy few).

Igor MOCANU

Într-un text de la 1845, intitulat „Din ce-i alcătuită, aşadar, fiinţa poeziei ruse şi care e specificul ei“, N.V. Gogol întreprindea un soi de sinteză a ideilor poetice de la acea vreme, de la Cantemir (Antioh) şi Lermontov, şi pînă la Puşkin şi Krîlov, încheindu-şi epistola cu următoarea întrebare: „A avut ea [poezia – n.m.] oare vreo influenţă asupra spiritului societăţii contemporane, cu ea cultivînd şi mulţumind pe fiecare, în funcţie de locul lui şi aprofundînd înţelegerea tuturor în funcţie de spiritul pămîntului şi de fundamentele puterii poporului, prin care se pune statul în mişcare? Sau a fost ea pur şi simplu un tablou veridic al societăţii noastre – un tablou complet şi autentic, o oglindă limpede a fiinţei noastre? N-a fost nici una, nici alta; n-a făcut nici asta, nici ailaltă.“ Întrebarea este, evident, impregnată de ideologia politică a vremii, regăsibilă şi în analele poetice ale paşoptismului românesc, însă ceva din spiritul ei planează pînă astăzi, atunci cînd e să interpretăm critic o operă de artă, fie aceasta literară, plastică, muzicală sau toate la un loc.
Prin urmare, care ar putea fi expoziţia de artă contemporană autohtonă din 2012, proiectul curatorial cu cea mai percutantă influenţă asupra contextului care a produs-o? Răspunsul este: nici una. Există, totuşi, un proiect expoziţional şi un spaţiu care au toate premisele să-şi asume o astfel de funcţie. E vorba de spaţiul Tranzit.ro, deschis în decembrie anul acesta, undeva pe str. Gazelei, cu expoziţia „Km 0. Reprezentare şi repetiţie a Pieţei Universităţii“, curatoriat de Raluca Voinea. În aceeaşi serie, aş include şi spaţiile Platforma (coord. Simona Dumitriu) şi Salonul de Proiecte (coord. Alexandra Croitoru, Magda Radu), de la Foto Anexa MNAC, dar şi subRahova (coord. Farid Fairuz). În proiectul de la Tranzit.ro expune şi fotograful Vlad Petri, care va rămîne, cred, în istoria artelor vizuale drept artistul care a documentat Piaţa Universităţii 2012, transformîndu-se, fără a exagera, într-un soi de substitut documentar al televiziunii şi al mass-media româneşti, mutînd informarea pe YouTube şi fiind singura sursă informaţională credibilă. A mai existat, apoi, în martie 2012, o expoziţie care a constat dintr-o instalaţie site-specific în Fortul 13 de la Jilava, semnată de Alexandru Potecă şi coordonată de Adina Arvanitopol. Artistul Alexandru Potecă a facilitat, cu ajutorul deţinuţilor de la Jilava, reactivarea sitului istoric şi a semnificaţiilor politice şi culturale ale acestuia, semnificaţii libere de zgura istorică şi de trendul anticomunist postcomunist contemporan.

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Spitalul MedLife Medici’s main photo jpg
MedLife inaugurează Spitalul Medici’s la Timișoara cu o investiție de peste 25 milioane de euro: „Probabil, este cel mai modern spital privat din România”
MedLife, cea mai mare rețea de servicii medicale private din România, anunță deschiderea oficială a Spitalului Medici’s, o unitate multidisciplinară ce aduce medicina privată la un nou nivel de performanță.
georgescu iohannis foto EPA + FB jpg
Întâlnire între Klaus Iohannis și Călin Georgescu, pe vremea când președintele era primarul Sibiului. În ce context s-au cunoscut cei doi
Un articol din 2003, scos recent la lumină, arată că președintele Klaus Iohannis s-a întâlnit cu Călin Georgescu pe vremea când era primar al Sibiului. La vremea respectivă, cei doi au discutat despre implementarea așa-zisei Agenda 21.
1733923409 RcsX jpg
Constipația: Cauze la Adulți, Remedii și Rolul Probioticelor
Constipația este o problemă des întâlnită și care afectează mulți adulți, având un impact negativ semnificativ asupra calității vieții.
poligon goranu valcea foto Facebook jpg
Un ofițer și patru elevi, răniți într-un poligon din Vâlcea, după o explozie a unei capse detonate electric
Patru elevi și un instructor, toți din Centrul de instruire sprijin de luptă Râmnicu Vâlcea, au fost răniți joi, 12 decembrie, în jurul prânzului, în poligonul Goranu, județul Vâlcea, pe timpul executării unei ședințe de confecționare a dispozitivelor de aprindere pirotehnică cu exploziv real.
fiica lui maricel pacuraru captura Realitatea png
Fiica lui Maricel Păcuraru plânge, în direct la Realitatea Plus, după ce instanța a anulat condamnarea tatălui său: „A făcut pușcărie degeaba”
Ana Maria Păcuraru, fiica proprietarului grupului Realitatea, a izbucnit în plâns, miercuri, în direct, după ce a aflat că Tribunalul București a anulat condamnarea la închisoare lui Maricel Păcuraru în dosarul Poșta Română.
tezaur bnr jpeg
Pentru restabilirea bunelor relații și a adevărului istoric, ar trebui ca Rusia să-și ia la Moscova „aurarii” și să ne trimită înapoi Tezaurul României
Ce se mai știe despre Tezaurul Băncii Naționale a României trimis la Moscova și nerecuperat – o creanță mai veche de un secol.
Ionut Moşteanu/ Facebook
Ionuț Moșteanu (USR), despre negocierile pentru formarea guvernului: „Nu a fost nicio discuție despre împărțirea ministerelor”
Ionuț Moșteanu, unul dintre negociatorii USR pentru formarea viitorului guvern, a oferit detalii despre stadiul negocierilor și despre măsurile care vor urma pentru stabilizarea economiei României.
ELENA UDREA jpg
Elena Udrea rămâne în închisoare, după ce Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie i-a respins apelul. Decizia este definitivă
Magistrații de la Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (ÎCCJ) au respins apelul făcut de fostul ministru al turismului Elena Udrea și au decis că aceasta va rămâne în închisoare.
padure tropicala jpg
Cel mai mortal animal din lume nu este cel la care te gândești
Este considerat, pe bună dreptate, cel mai mare prădător al lumii. Și dacă v-ați dus imediat cu gândul la un rechin alb, un urs grizzly sau o altă bestie similară, este de înțeles, doar că numărul victimelor umane