Arta în era digitală sau cum un „oracol AI” devine o nouă formă de expresie artistică

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
image

Pe fondul tehnologizării accelerate și al reformatării constante ale spațiului artistic prin instrumentele digitale, s-a creat iminent posibilitatea automatizării proceselor și obiectelor artistice și, astfel, asistăm la o articulare tot mai pronunțată a scenei de new media art. În acest context, întregul proiect aflat sub semnătura RADAR trebuie salutat, căci este printre puținele fenomene în cîmpul artistic din România care se construiește tocmai în jurul acestei infuzii între virtual și real și al inteligenței artificiale ca mecanism central în configurarea proiectelor pe care le propune. Pentru cea de-a treia ediție a festivalului de new media art, pe lîngă cele 30 de proiecte multidisciplinare pe care le-a pregătit pentru ediția din acest an, RADAR lansează un „oracol AI” – o instalație capabilă de interacțiune umană care decodează limbajul articulat uman, interpretează și produce mesaje. 

ANA este un proiect cu siguranță complex și ambițios care a necesitat mobilizarea unei întregi echipe de artiști și specialiști în AI care laolaltă au explorat potențialul rețelelor neurale pentru a crea un avatar cît mai complex și capabil de interacțiune umană în timp real. 

Dezvoltarea proiectului ANA (Avatar Neural Artificial), dincolo de procesul tehnic elaborat de Alex Cioacă, AI artist, Serj Zărnescu, artist 3D, în colaborare cu studioul de video-mapping Neotic, și conceptul artistic realizat de Mihai Cojocaru, directorul tehnic și creativ al festivalului, a necesitat o muncă de cercetare riguroasă. În urma implementării tehnologiilor AI a rezultat o construcție care are la bază patru tipuri de rețele neurale prin care sînt suportate procesele de traducere a vocii umane și de interpretare a conținutului, transmise unor rețele capabile de a (re)produce limbajul și care mai departe pot determina animația facială (avatarul). Această entitate complexă se bazează pe un model de funcționare în totalitate autonom, fără intervenție umană și fără a exista un control asupra conținuturilor și asupra ideilor produse de avatar. Miza proiectului, care încă are un caracter experimental, și interesul pentru acest domeniu multidisciplinar vin din necesitatea de a răspunde fenomenului curent de tehnologizare masivă a spațiului și a tehnicilor artistice. Aflat încă într-un stadiu incipient, modelul dezvoltat de echipa RADAR nu este configurat să răspundă unui cadru de întrebuințare strict artistic. Algoritmul din spate este deocamdată menit să formeze un avatar neural artificial, un model de inteligență artificială care este în preponderență formatat după un profil AI cu dispoziție aproape exclusivă spre predicții. Construcția acestui avatar futurist a pornit de la un proiect mult mai minimalist în intenții. De la un simplu chatbot de text, cercetarea întreprinsă prin instrumentarea noilor tehnologii AI a permis dezvoltarea modelului, adăugîndu-i-se diferite proprietăți care au rezultat în această entitate relativ complexă și impresionabilă numită ANA și pe care RADAR o va prezenta la Palatul Oscar Maugsch în cadrul festivalului de new media art care se va desfășura în perioada 14-16 octombrie.

image

Apelul la digital și la tehnologiile de inteligență artificială se înscrie în direcția principală a proiectelor realizate de RADAR și, după Sorina Topceanu, care stă în spatele organizării acestui eveniment alături de alți nouă artiști, bifarea unei astfel de agende artistice este necesară pentru scena culturală de aici și de acum, cu toate că îndeplinirea unui proiect de anvergura ANA implică resurse și eforturi imense, precum și o susținere constantă, lucru care reprezintă una din provocările proiectelor pe care le desfășoară și le dezvoltă. 

Fenomenul de generalizare în ceea ce privește frecventarea instrumentarului tehnologic în producția de artă și în spațiile expoziționale, muzee sau galerii, se înscrie în noile date ale evoluției pieței artistice, fapt prin care RADAR își motivează necesitatea în rîndul manifestărilor artistice din România. Familiarizarea cu un soi de tehnologizare graduală a artei la care asistăm reprezintă un alt reper important pentru RADAR. În consecință, ediția din acest an pune la dispoziție o secțiune specială dedicată copiilor, RADAR Kids. Această secțiune a festivalului găzduiește în acest an opt instalații interactive dedicate copiilor și vine tocmai din intenția de a populariza și de a educa un public cît mai tînăr în acord cu noile direcții și cu tendințele curente în arta contemporană. Instalația Light Knots are capacitatea de a interacționa cu cel mult șase copii și generează un spectacol de lumini folosindu-se de mișcările acestora și de conexiunile pe care le fac. La fel, proiectul FantasMe propune publicului tînăr posibilitatea de a experimenta procesul creării propriilor avataruri prin folosirea unor măști care augmentează experiența realității. Publicul RADAR Kids este, potrivit organizatorilor, cel mai susceptibil de a răspunde la aceste noi forme de expresie artistică, iar interacțiunea acestui public cu proiectele festivalului are potențialul de a asigura necesitatea acestui tip de manifestare culturală și legitimează pe termen lung importanța prezenței sale în sfera festivalurilor artistice din România. 

Selecția de proiecte pe care o propune RADAR pentru cea de-a treia ediție a festivalului de new media art este generoasă și însumează peste 30 de proiecte care integrează tehnologii de inteligență artificială și sînt expuse în trei locații diferite care constituie harta festivalului: Palatul Oscar Maugsch, Palatul Bursei și Palatul Ghica. Desfășurarea evenimentului în aceste clădiri de patrimoniu are efectul de a valorifica importanța fuziunii între vechi și nou, între aceste forme artistice în aparență aflate la antipod, căci instalațiile RADAR au rolul de a pune în lumină singularitatea arhitecturală a acestor clădiri istorice.

image

Tema din acest an, „Metavers”, include proiecte care frizează limita unei disoluții totale a frontierelor dintre real și virtual, dintre lumea reală și fizică și care promit experiența unei explorări a unui tip de spațiu alternativ (DeepSpace) care amplifică autonomia umană în ceea ce privește proximitatea sa față de un mediu meta-terestru, precum și cunoașterea îndeaproape a spațiilor din sistemul solar care pot fi configurate. Astfel, AI AVATAR BALROOM, DreamNA: The AfterlifeREMTriptic work in progress sau Encounter with a stranger – cea din urmă, o instalație realizată de studenții UNATC din cadrul masteratului de Tehnologii Interactive în Arta Noilor Media – propun laolaltă să ofere experiența explorării unui spațiu și timp alternative și relative prin interacțiunea cu aceste modele care funcționează preponderent cu ajutorul unui input uman.  

Experiențele VR merg pînă la explorarea unor materiale de extracție pur umană (vise, amintiri etc.) pe care le reconfigurează și traduc într-o nouă lume a imaginației. În acest sens, proiectele Anamnesis și DreamNA rămîn, cu siguranță, printre cele mai interesante experiențe VR pe care festivalul le oferă. 

A treia ediție a festivalului RADAR adună laolaltă artiști importanți ai scenei new media art din Europa. Astfel, în acest an, festivalul are invitați din Amsterdam (Nxt Museum), din Budapesta (Light Art Museum), din Istanbul (X Media Art Museum),  Wroclaw (Wro Art center) și Linz (Art Electronica). RADAR încearcă să îmbine scena new media artinternațională și proiectele locale de acest tip care se articulează tot mai mult pe scena artistică autohtonă. Astfel, spațiile expoziționale găzduiesc generos lucrările artiștilor români, legitimînd prezența destul de nuanțată a unei sfere new media art în România. 

Popularizarea proiectului și familiarizarea publicului din România cu formele de new media art reprezintă un alt punct important din agenda artistică RADAR, care organizează astfel o serie de întîlniri și sesiuni de Q&A în cadrul festivalului menite să prezinte mecanismele care stau în spetele instalațiilor și procesele tehnologice prin care sînt create aceste proiecte. 

RADAR este un proiect promițător și un fenomen artistic singular în România, care se sustrage de la vreun angajament avangardist în sensul literal al termenului. Departe de a se recomanda ca formă artistică alternativă care să fie privită dihotomic în raport cu tehnicile artistice de extracție pur umană, într-o eră a digitalului și a automatizării masive, experiența VR integrată în experiența producției și consumului de artă este, cu siguranță, o alternativă artistică ce merită și trebuie explorată, iar acest lucru reprezintă obiectivul central al proiectului RADAR.

973 15 Banu Walter Sickert, The Old Bedford jpg
Rătăciri pariziene
Rătăcirile pariziene m-au condus către un alt pictor, Walter Sickert, puțin cunoscut, descoperit în ultimii ani și prezent la Petit Palais.
973 16 coperta1 jpg
Poezia LGBT+ – dincolo de manifestul identitar –
În literatură totul este important, doar dominanta se schimbă periodic.
p 17 2 jpg
Misterul Lisabonei
O scenă de club e frumoasă fără să inspire la dans sau hormoni; o scenă de la filmare nu mizează deloc pe virtuozitatea mizanscenei încîlcite în camere și cabluri.
973 17 Biro coperta1 jpg
Plictis & angoasă
Ambii artiști sînt specializați în conținut inerent plictisitor ce eludează percepții superficiale, dar în același timp angoasează ca muzică în surdină.
317464034 503814775101509 8297660474908428773 n jpg
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre Platon – Opera integrală, volumul III
Andrei Pleșu în dialog cu Andrei Cornea despre al treilea volum din seria operei integrale a lui Platon.
5680565535 553329df21 k jpg
„Străinătate” (fragment)
Marea sculptată în tavan era tot acolo, valuri albe, bleu, bleu închis și gri, care rămăseseră cu crestele încremenite, în așteptare.
Afis 7 dec 2022 Sala Radio jpg
„GLORIA” de VIVALDI: atmosfera sacră a Crăciunului la Sala Radio
Miercuri, 7 decembrie 2022 (de la 19:00), veți asculta lucrarea lui Vivaldi la Sala Radio
972 16 coperta jpg
Iași, România
„Ce-i cu fatalismul ăsta mioritic? Nu-i chiar așa.”
972 17 Cabinele foto D  Ivan jpg
3 x FNT 2022
Este arta (literatura, teatrul, muzica) o formă de comunicare între două sau mai multe părți sau se consumă în intimitate?
MNLR dezbatere 25noiembrie 2022 png
Sociologul Gelu Duminică, scriitorul Vasile Ernu și experta în politici de gen și minorități Fatma Yilmaz dezbat pe tema identității etnice
Muzeul Național al Literaturii Române își propune să continue și să dezvolte proiectul, organizînd noi ediții dedicate și altor minorități etnice.
Afis 25 nov 2022 Sala Radio jpg
Uverturi celebre din opere și aniversarea a 70 de ani de la inaugurarea clădirii Radio România
Evenimentul din data de 25 noiembrie punctează și o aniversare specială a Sălii Radio
p 16 Fernando Pessoa WC jpg
De ce moare, totuși, Ricardo Reis?
Ricardo Reis se întrupează din adîncurile mării, vine din străfundurile apelor, purtat de o navă fantomă, pentru a se incarna.
p 17 1 jpg
Departe de tot
O casă pe buza sălbăticiei. O pădure care promite tihnă și de fapt ascunde belele. O protagonistă care fuge zadarnic de propriul trecut
971 17 Breazu jpeg
Rebelă cu mai multe cauze
Chiar dacă punch-ul primelor albume a rămas în urmă, în 2022 M.I.A. propune tot o formulă a insurgenței.
Afis 18 nov Sala Radio jpg
Cîștigător al celebrului Concurs de dirijat Gustav Mahler - FINNEGAN DOWNIE DEAR - invitat la Sala Radio
Cîștigător al celebrului Concurs Internațional de Dirijat Gustav Mahler, Germania - 2020, FINNEGAN DOWNIE DEAR, care va debuta în noua stagiune la Staatsoper Berlin.
970 16 coperta Chirita jpg
Uciderea unei metafore
Thomas Hobbes descrie, în Leviatanul, apariția gîndurilor din mici mișcări mecanice care au loc în interiorul creierului.
p 17 jpg
Eșuat pe mal
Insula e un buchet de mici intuiții care se chinuie din greu să se coaguleze în ceva rotund.
970 17 Biro coperta1 jpg
Muzici cu tronc
Jazz-ul postmodern se întoarce în cluburile noastre după o spectaculoasă ofertă de festivaluri de peste vară; să fim o piață așa primitoare chiar și cu cele mai elitiste nișe?
970 21 Ioana jpg
Un film cu mize mari înecat în derizoriu
Din punct de vedere imagistic, filmul este ireproșabil, însă nu rezistă nici sub raportul construcției narative, nici al construcției personajelor și nici măcar al criticii pe care se angajează să o facă.
green hours lives   square jpg
Green Hours celebrează cei aproape 30 de ani de activitate printr-o expoziție multimedia imersivă
Experiență culturală imersivă – 30 de ani de Green Hours relevați în cadrul unei instalații gîndite sub forma unui parcurs – expoziție
Afis Sala Radio 11 nov 2022 jpg
CHRISTIAN LINDBERG - desemnat artistul anului în 2016 - este invitat la Sala Radio
Desemnat în 2016 „Artistul anului” în cadrul galei International Classical Music Awards, trombonistul, dirijorul și compozitorul suedez CHRISTIAN LINDBERG este invitat special la SALA RADIO
comunicat noutati anansi noiembrie png
Noutăți în colecția ANANSI: integrala operei poetice a lui César Vallejo, un nou roman de Gheorghi Gospodinov și una dintre cărțile-revelație ale ultimilor ani, semnată de chilianul Benjamín Labatut
Trei noi titluri din portofoliul literaturii universale au fost publicate recent în traducere în cadrul îndrăgitei colecții Anansi. World Fiction de la Editura Pandora M.
Afis Sala Radio 10 nov 2022 jpg
Concert spectaculos de electro-swing: Big Band-ul Radio și Alice Francis
Joi, 10 noiembrie 2022, BIG BAND-UL RADIO dirijat de SIMONA STRUNGARU va susține la SALA RADIO un concert de electro-swing, invitată specială a serii fiind solista vocală ALICE FRANCIS.
Online MarkLetteri jpg
Jazz post-modern - Mark Lettieri, The Baritone Sessions vol. 2, Leopard (6) Records, 2022 -
Mark Lettieri Group vor concerta în Clubul Control din București pe 7 noiembrie.

Adevarul.ro

1 horoscop zodia taur jpg jpeg
Două zodii de care trebuie să fugi cât poți. Cine sunt vampirii energetici care își epuizează semenii
Există două zodii de care trebuie să te ferești neapărat pentru că sunt vampiri energetici. Ei sunt oameni care te „storc” de energie și alături de care chiar și cea mai mică discuție poate fi epuizantă.
Fane Croația la Campionatul Mondial de fotbal din Qatar 2022 FOTO Profimedia (2) jpg
Spectacol al frumuseții în tribunele din Qatar, la Campionatul Mondial. Croatele au furat toate privirile FOTO
Croatele au făcut un adevărat spectacol în tribunele din Qatar, la Campionatul Mondial, la fiecare meci pe care naționala lor l-a disputat în faza grupelor, la turneul din acest an.
11 septembrie
Cum a rescris George W Bush istoria atacurilor din 11 septembrie și avertismentele pe care le-a ignorat. Detalii dintr-o notă secretă
Pe 29 aprilie 2004, președintele George W. Bush a găzduit una dintre cele mai neobișnuite întrevederi care au avut loc vreodată în Biroul Oval.

HIstoria.ro

image
Drumul spre Alba Iulia: Cum au ajuns românii la Marea Adunare Națională
Așa cum se înfățișează din literatura memorialistică, majoritatea delegaților ori participanților sosesc la Alba Iulia cu trenul. Numai cei din așezările aflate la distanțe mici călătoresc cu alte mijloace de transport.
image
Noiembrie 1918: O lume în revoluție
1918, așa cum este creionat de literatura memorialistică, este anul unei lumi în plină revoluție. Desfășurată de la un capăt la celălalt al continentului european, revoluția este inegală și îmbracă diverse forme.
image
Scurt istoric al zilei naţionale
Instaurată încă de la venirea pe tronul României a lui Carol I, 10 Mai a rămas în tradiţia românilor ca Ziua Naţională a României moderne, până în 1947, când a fost impus regimul comunist. Un principe strãin pe tronul României reprezenta o necesitate politicã întrucât dupã abdicarea forţatã a lui Cuza la 11 februarie se ridica problema menţinerii recunoaşterii unirii celor douã principate.