Arta în era digitală sau cum un „oracol AI” devine o nouă formă de expresie artistică

Publicat în Dilema Veche nr. 966 din 13 octombrie – 19 octombrie 2022
image

Pe fondul tehnologizării accelerate și al reformatării constante ale spațiului artistic prin instrumentele digitale, s-a creat iminent posibilitatea automatizării proceselor și obiectelor artistice și, astfel, asistăm la o articulare tot mai pronunțată a scenei de new media art. În acest context, întregul proiect aflat sub semnătura RADAR trebuie salutat, căci este printre puținele fenomene în cîmpul artistic din România care se construiește tocmai în jurul acestei infuzii între virtual și real și al inteligenței artificiale ca mecanism central în configurarea proiectelor pe care le propune. Pentru cea de-a treia ediție a festivalului de new media art, pe lîngă cele 30 de proiecte multidisciplinare pe care le-a pregătit pentru ediția din acest an, RADAR lansează un „oracol AI” – o instalație capabilă de interacțiune umană care decodează limbajul articulat uman, interpretează și produce mesaje. 

ANA este un proiect cu siguranță complex și ambițios care a necesitat mobilizarea unei întregi echipe de artiști și specialiști în AI care laolaltă au explorat potențialul rețelelor neurale pentru a crea un avatar cît mai complex și capabil de interacțiune umană în timp real. 

Dezvoltarea proiectului ANA (Avatar Neural Artificial), dincolo de procesul tehnic elaborat de Alex Cioacă, AI artist, Serj Zărnescu, artist 3D, în colaborare cu studioul de video-mapping Neotic, și conceptul artistic realizat de Mihai Cojocaru, directorul tehnic și creativ al festivalului, a necesitat o muncă de cercetare riguroasă. În urma implementării tehnologiilor AI a rezultat o construcție care are la bază patru tipuri de rețele neurale prin care sînt suportate procesele de traducere a vocii umane și de interpretare a conținutului, transmise unor rețele capabile de a (re)produce limbajul și care mai departe pot determina animația facială (avatarul). Această entitate complexă se bazează pe un model de funcționare în totalitate autonom, fără intervenție umană și fără a exista un control asupra conținuturilor și asupra ideilor produse de avatar. Miza proiectului, care încă are un caracter experimental, și interesul pentru acest domeniu multidisciplinar vin din necesitatea de a răspunde fenomenului curent de tehnologizare masivă a spațiului și a tehnicilor artistice. Aflat încă într-un stadiu incipient, modelul dezvoltat de echipa RADAR nu este configurat să răspundă unui cadru de întrebuințare strict artistic. Algoritmul din spate este deocamdată menit să formeze un avatar neural artificial, un model de inteligență artificială care este în preponderență formatat după un profil AI cu dispoziție aproape exclusivă spre predicții. Construcția acestui avatar futurist a pornit de la un proiect mult mai minimalist în intenții. De la un simplu chatbot de text, cercetarea întreprinsă prin instrumentarea noilor tehnologii AI a permis dezvoltarea modelului, adăugîndu-i-se diferite proprietăți care au rezultat în această entitate relativ complexă și impresionabilă numită ANA și pe care RADAR o va prezenta la Palatul Oscar Maugsch în cadrul festivalului de new media art care se va desfășura în perioada 14-16 octombrie.

image

Apelul la digital și la tehnologiile de inteligență artificială se înscrie în direcția principală a proiectelor realizate de RADAR și, după Sorina Topceanu, care stă în spatele organizării acestui eveniment alături de alți nouă artiști, bifarea unei astfel de agende artistice este necesară pentru scena culturală de aici și de acum, cu toate că îndeplinirea unui proiect de anvergura ANA implică resurse și eforturi imense, precum și o susținere constantă, lucru care reprezintă una din provocările proiectelor pe care le desfășoară și le dezvoltă. 

Fenomenul de generalizare în ceea ce privește frecventarea instrumentarului tehnologic în producția de artă și în spațiile expoziționale, muzee sau galerii, se înscrie în noile date ale evoluției pieței artistice, fapt prin care RADAR își motivează necesitatea în rîndul manifestărilor artistice din România. Familiarizarea cu un soi de tehnologizare graduală a artei la care asistăm reprezintă un alt reper important pentru RADAR. În consecință, ediția din acest an pune la dispoziție o secțiune specială dedicată copiilor, RADAR Kids. Această secțiune a festivalului găzduiește în acest an opt instalații interactive dedicate copiilor și vine tocmai din intenția de a populariza și de a educa un public cît mai tînăr în acord cu noile direcții și cu tendințele curente în arta contemporană. Instalația Light Knots are capacitatea de a interacționa cu cel mult șase copii și generează un spectacol de lumini folosindu-se de mișcările acestora și de conexiunile pe care le fac. La fel, proiectul FantasMe propune publicului tînăr posibilitatea de a experimenta procesul creării propriilor avataruri prin folosirea unor măști care augmentează experiența realității. Publicul RADAR Kids este, potrivit organizatorilor, cel mai susceptibil de a răspunde la aceste noi forme de expresie artistică, iar interacțiunea acestui public cu proiectele festivalului are potențialul de a asigura necesitatea acestui tip de manifestare culturală și legitimează pe termen lung importanța prezenței sale în sfera festivalurilor artistice din România. 

Selecția de proiecte pe care o propune RADAR pentru cea de-a treia ediție a festivalului de new media art este generoasă și însumează peste 30 de proiecte care integrează tehnologii de inteligență artificială și sînt expuse în trei locații diferite care constituie harta festivalului: Palatul Oscar Maugsch, Palatul Bursei și Palatul Ghica. Desfășurarea evenimentului în aceste clădiri de patrimoniu are efectul de a valorifica importanța fuziunii între vechi și nou, între aceste forme artistice în aparență aflate la antipod, căci instalațiile RADAR au rolul de a pune în lumină singularitatea arhitecturală a acestor clădiri istorice.

image

Tema din acest an, „Metavers”, include proiecte care frizează limita unei disoluții totale a frontierelor dintre real și virtual, dintre lumea reală și fizică și care promit experiența unei explorări a unui tip de spațiu alternativ (DeepSpace) care amplifică autonomia umană în ceea ce privește proximitatea sa față de un mediu meta-terestru, precum și cunoașterea îndeaproape a spațiilor din sistemul solar care pot fi configurate. Astfel, AI AVATAR BALROOM, DreamNA: The AfterlifeREMTriptic work in progress sau Encounter with a stranger – cea din urmă, o instalație realizată de studenții UNATC din cadrul masteratului de Tehnologii Interactive în Arta Noilor Media – propun laolaltă să ofere experiența explorării unui spațiu și timp alternative și relative prin interacțiunea cu aceste modele care funcționează preponderent cu ajutorul unui input uman.  

Experiențele VR merg pînă la explorarea unor materiale de extracție pur umană (vise, amintiri etc.) pe care le reconfigurează și traduc într-o nouă lume a imaginației. În acest sens, proiectele Anamnesis și DreamNA rămîn, cu siguranță, printre cele mai interesante experiențe VR pe care festivalul le oferă. 

A treia ediție a festivalului RADAR adună laolaltă artiști importanți ai scenei new media art din Europa. Astfel, în acest an, festivalul are invitați din Amsterdam (Nxt Museum), din Budapesta (Light Art Museum), din Istanbul (X Media Art Museum),  Wroclaw (Wro Art center) și Linz (Art Electronica). RADAR încearcă să îmbine scena new media artinternațională și proiectele locale de acest tip care se articulează tot mai mult pe scena artistică autohtonă. Astfel, spațiile expoziționale găzduiesc generos lucrările artiștilor români, legitimînd prezența destul de nuanțată a unei sfere new media art în România. 

Popularizarea proiectului și familiarizarea publicului din România cu formele de new media art reprezintă un alt punct important din agenda artistică RADAR, care organizează astfel o serie de întîlniri și sesiuni de Q&A în cadrul festivalului menite să prezinte mecanismele care stau în spetele instalațiilor și procesele tehnologice prin care sînt create aceste proiecte. 

RADAR este un proiect promițător și un fenomen artistic singular în România, care se sustrage de la vreun angajament avangardist în sensul literal al termenului. Departe de a se recomanda ca formă artistică alternativă care să fie privită dihotomic în raport cu tehnicile artistice de extracție pur umană, într-o eră a digitalului și a automatizării masive, experiența VR integrată în experiența producției și consumului de artă este, cu siguranță, o alternativă artistică ce merită și trebuie explorată, iar acest lucru reprezintă obiectivul central al proiectului RADAR.

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Amenda primită de o pensionară din Brașov pentru că a plantat flori în grădina blocului. „Este anormal ce se întâmplă”
Poliţia Locală Braşov a dovedit exces de zel în cazul unei femei de 76 de ani care a plantat câteva flori în zona verde a blocului în care locuia, potrivit bzb.ro.
image
Nike și Adidas, bătute de niște fete fâșnețe: invenția unei companii elvețiene fascinează lumea FOTO
Giganții de pe piața încălțărilor de alergare au înregistrat un eșec rar după un maraton major. La Boston, primele trei locuri din clasamentul feminin au fost ocupate de atlete care au purat alte mărci.
image
Joaca de-a vremea. Posibila cauză a inundațiilor catastrofale din Dubai, ploaia artificială VIDEO
Despre „însămânțarea norilor” se vorbește de mult timp, iar tehnica este folosită în multe țări care au probleme mari din cauza secetei. Sunt voci care spun că vremea ciudată din Dubai este legată de ploaia artificială creată acolo pentru a mai îmblânzi vremea.

HIstoria.ro

image
Justiția în România secolului al XIX-lea
Evoluția Ministerului Justiției urmărește, în linii mari, evoluția administrației autohtone, dar și pe cea a societății românești, în ansamblul său.
image
Operațiunea Barbarossa. 84 de avertizări cu privire la invazia germană, ignorate de Stalin
Pe 22 iunie 1941, Germania a invadat URSS în urma Operațiunii Barbarossa. Deși au primit numeroase avertizări din partea serviciilor de informații, Stalin și Uniunea Sovietică au fost luate prin surprindere.
image
Momentul abdicării lui Cuza: „În ochii lui n-am văzut niciun regret, nicio lacrimă”
Nae Orăşanu, om de încredere la Palat, îi comunicase principelui A.I. Cuza că „se pregătea ceva”.