Trei suricate

Publicat în Dilema Veche nr. 794 din 9-15 mai 2019
Trei suricate jpeg

● Casa cu suricate de David Drábek, traducerea: Mircea Dan Duță, regia şi universul sonor: Radu Afrim, scenografia: Irina Moscu, asistent regie: Cătălin Miculeasa, sound design: Călin Țopa, light design: Dodu Ispas și Ștefăniță Rezeanu, afiș: Cosmin Florea, consultanță limbaj mimico-gestual: Filomela Salahoru. Cu: Raluca Păun, Iulia Lazăr, Ramona Drăgulescu, Alex Calangiu, Claudiu Mihail, Vlad Udrescu, Cătălin Miculeasa, Romaniţa Ionescu, Constantin Cicort. Teatrul Naţional „Marin Sorescu“ Craiova. 

Un nou spectacol al lui Radu Afrim, creat cu trupa excelentă a Teatrului Naţional din Craiova, readuce în atenţie universul personal al regizorului, după ce acesta evadase parţial din el în unele dintre spectacolele sale din ultima vreme, Despre oameni şi cartofi, realizat la Teatrul „Andrei Mureşanu“ din Sfîntu Gheorghe ca un documentar social filtrat printr-un lirism suprarealist, şi Pădurea spînzuraţilor de la TNB, o frescă poetică a Primului Război Mondial, cu reflecţii asupra prezentului. Casa cu suricate, piesă a dramaturgului ceh David Drábek, este o reinterpretare a clasicei Trei surori. Ca şi la Cehov, trei surori rămîn singure după moartea părinţilor şi încearcă să îşi schimbe destinul. Dacă rusoaicele sînt blocate într-un oraş de provincie şi aspiră să evadeze către o Moscovă atoatetămăduitoare, aici fetele sînt claustrate în propria casă, iar nevoia lor, recunoscută sau nu, este să poată părăsi locuinţa. Una este agorafobă, alta suferă de obezitate morbidă, doar cea de-a treia (Ramona Drăgulescu) explorează lumea exterioară, dar numai cît să le ţină pe celelate două în viaţă. Fiecare îşi va găsi o pereche, iar miraculoasa apariţie a bărbaţilor în viaţa lor schimbă obiceiuri, mentalităţi, inversează depresiile şi dă speranţe (în mod sigur ironic, unul este reprezentatul organizaţiei „Atingerea divină“). Că destinul e mai puternic decît miracolele şi fetele ratează evadarea, tot de la Cehov se trage, căci nici cele trei surori ale lui nu au ajuns niciodată la Moscova.

rosencrantz foto radu afrim jpg jpeg

Textul, denumit în original Casa cu ciocolată şi declarat Piesa anului în Cehia în 2011, a fost rescris de Afrim (aşa cum făcuse în 2003 şi cu Trei surori, montată la Sfîntu Gheorghe cu subtitlul „un scenariu (ne)firesc de liber după Cehov“), care a accentuat conexiunea cu Cehov prin introducerea unor replici din textul acestuia. Regizorul recreează aproape în totalitate limbajul prin mixarea dialectului oltenesc cu o deraiere a cuvintelor care îi este specifică (Juliette Binoche – Binoaşa; suricatele, deşi denumesc animale, au aici şi sensul de „surori“, obţinut prin aliteraţie de la „surate“ etc.), cu rime şi o cadenţă specifică versificaţiei. Nu doar forma limbajului a fost modificată, ci şi conţinutul: textul include reclame TV, expresii argotice, jocuri de cuvinte preluate din limbajul cotidian, parodiate prin deformare şi punerea lor într-un context absurd-grotesc. Media, comercialul, divertismentul populează lumea surorilor şi sînt ţintele vizate de regizor, susţinut de dramaturg (parte din acest conţinut, în special referirile la filme şi televiziune, există şi în textul original). Dacă în alte spectacole ale regizorului existau doar tuşe de acest fel care amprentau limbajul, ca elemente afrimiene de construcţie spectaculară, aici se creează, practic, o nouă limbă, asta susţinînd claustrarea surorilor care îşi delimitează teritoriul nu doar fizic, ci şi prin limbaj. În acelaşi sens, personajele sînt rebotezate cu nume familiare, extrase din cotidianul local: Rozica, Valerica, Nuţi, Lenţiu, Ion. La aproprierea limbajului se adaugă personaje-fanion ale lui Afrim, precum travestitul. Personajul gay, cu rochii sexy şi intermezzo muzical, este omniprezent în spectacolele regizorului, expresie a unui demers constant de integrare a marginalilor şi marginalizaţilor în mainstream-ul social. Chiar şi cînd în spectacol nu există o temă despre identitatea de gen, Afrim strecoară aceste personaje create pe scheletele unor personaje din text şi le conectează cu celelalte la nivelul vulnerabilităţii. Aici apare Samuela, un/o depresiv(ă) cu tendinţe suicidale, parte din reţeaua de vulnerabilităţi a suricatelor. Căci agorafobia de care suferă Valerica (Iulia Lazăr aproape se confundă cu suricatele pe care le împăiază) şi bulimia Rozicăi (fabuloasa Raluca Păun, clocind cu o maiestuozitate grotescă în cuib) sînt reacţii la dramele din familie (moartea subită a tatălui – Constantin Cicort, dezarmant de real în rolul său de spectru comic de supererou –, şi cea precedată de nebunie a mamei – Romaniţa Ionescu, răscolind fantomatic casa şi vieţile fiicelor). Însingurarea fetelor este tot o boală, căci claustrarea lor devine, de la un punct încolo, patologică. Bărbaţii au fiecare propriile lor traume familiale – fantele Ion, zis Giovani (Alex Calangiu), aluzie la experienţa sa de muncitor în Italia, detaliu biografic care tuşează subiectul migraţiei economice, are un trecut misterios, Lenţiu (Claudiu Mihail) ascunde o căsnicie ratată, iar tentativele de suicid ale Samuelei (Vlad Udrescu) semnalizează o fragilitate emoţională. În această casă-vizuină (scenografa Irina Moscu aglutinează mai multe suprafeţe statice – bucătăria în care Valerica împăiază suricate vii, „cuibul“ în care se afundă Rozica, un lac cu corăbii de jucărie, adică un spaţiu exterior interiorizat), nu e de mirare că statuia lui Buddha (Cătălin Miculeasa) şi animalele moarte vorbesc. Afrim îşi rezervă şi propriul moment, un fel de statement al regizorului pe care îl susţine Raluca Păun, în care îşi exprimă opiniile (a mai făcut-o şi în alte spectacole, poate aici este ceva mai puternic): pe lîngă toxicitatea media şi cultura comercială, el acuză denaturarea unor principii, care riscă să devină contrariul premisei de la care au pornit.

Are you dreaming? întreabă regizorul la începutul spectacolului şi dă drumul acestui vis absurd, romantic, comic şi coşmaresc deopotrivă. Este universul lui Afrim, cu personaje reale şi ireale („foste“ personaje, vorba Groparului din Hamlet) care coexistă într-un spaţiu la marginea imaginarului, o lume care se sufocă în propriile frici şi fantasme. Ca în mai toate spectacolele sale, Afrim face vizibile convulsiile emoţionalului. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Radu Afrim

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Premieră pentru cercetători: un urangutan, observat folosind plante medicinale pe o rană deschisă
Nivelurile ridicate de inteligență ale urangutanilor au fost recunoscute de multă vreme, parțial datorită abilităților lor practice, cum ar fi folosirea instrumentelor pentru a sparge nuci și a căuta insecte.
image
Ilinca Tomoroveanu, amintiri din turnee: „Aveam impresia că, dacă aș fi trăit cu 100 de ani în urmă, ne-ar fi dus cu trăsura până la hotel“ VIDEO
Ilinca Tomoroveanu, o prezență distinsă a scenei românești, a murit în urmă cu cinci ani, la 2 mai 2019, dar moștenirea sa este neprețuită.
image
Caz revoltător în Parcul Natural Apuseni. Polonezi prinşi cu 22 de maşini într-un raliu off-road clandestin FOTO
Un grup de polonezi, îmbarcaţi în 22 de maşini de teren, au fost opriţi de rangerii Parcului Natural Apuseni. Polonezii veniseră pentru un raliu în munţi, dar au fost nevoiţi să renunţe, alegându-se şi cu amenzi de 50.000 lei

HIstoria.ro

image
Judecarea şi condamnarea lui Iisus - reevaluare judiciară
Una dintre cele mai mari religii ale lumii, cu vocaţie universală, Creştinismul, nu s-ar fi născut dacă nu ar fi avut loc procesul judiciar soldat cu condamnarea la moarte şi crucificarea fondatorului său, Iisus din Nazaret (cca 6 î.e.n. - cel mai probabil 30 e.n.). Pentru a i se înţelege pe deplin semnificaţiile şi a-i surprinde rolul biblic conferit, este nevoie de plasarea lui în ansamblul evenimentelor legate de existenţa Mântuitorului.
image
Carol I, fotografiat în timpul Războiului de Independență
Fotografia este interesantă din mai multe puncte de vedere: este una dintre rarele apariții ale domnitorului Carol I, într-o postură mai degajată.
image
Cuza, în umbra masoneriei?
După 1990, multe dintre subiectele considerate tabu în epoca anterioară au început să fie discutate în societatea românească și, foarte des, în registrul senzaționalului.