Treceprincarne

Publicat în Dilema Veche nr. 588 din 21-27 mai 2015
Treceprincarne jpeg

ÔŚĆ Tihna, dup─â romanul omonim al lui Attila Bartis. Regia: Radu Afrim, decorul: Adrian Damian, costumele: M├írton Erika, light design: Aszalos Attila, video: Sebesi S├índor, improviza┼úii muzicale: Kiss Bora. Cu: B├ínyai Kelemen Barna, B. F├╝l├Âp Erszebet, Kiss Bora, Berekm├ęri Katalin, Nagy Dorottya, Biluska Annam├íria, Bartha L├íszl├│ Zsolt, Gall├│ Ern├Â, Ruszuly Ervin, Varga Bal├ísz, Husz├ír G├íbor, K├Âlcze Kata, Nagy P├ęter. Teatrul Na┼úional din T├«rgu Mure┼č ÔÇô Compania ÔÇ×Tompa Mikl├│sÔÇť.

ÔÇ×Undeaifostb─âieteÔÇť morm─âie ├«nfundat, t├«r┼č├«indu-┼či pa┼čii ritmic, ca un pop├«nd─âu. Trupul ei ├«mpu┼úinat de v├«rst─â, ├«nvelit ├«n haine care ┼úin locul c─ârnii topite, ┼úop─âie m─ârunt ├«ncoace ┼či ├«ncolo, dezorientat, ├«ntr-o cu┼čc─â domestic─â ├«n care s├«nt ├«nghesuite buc─â┼úi din decoruri, mai ales dulapuri din care personaje apar ┼či dispar sau pe care se ghemuiesc ca fetu┼čii. ├Än mijloc se fr├«nge, ca o insul─â, o bucat─â de podea acoperit─â cu linoleum, invadat─â de jur ├«mprejur de o ap─â tulbure ├«n care plutesc resturi de lucruri ┼či peste care se a┼čterne uneori cea┼úa (decor excelent semnat de Adrian Damian). O mla┼čtin─â aburind─â, izolat─â, perfect─â pentru ni┼čte personaje r─ât─âcite ├«n zoaiele amintirilor. Romanul lui Attila Bartis, Tihna, ┼či dramatizarea autorului, intitulat─â Mama mea, Cleopatra, au stat la baza spectacolului lui Radu Afrim de la Compania ÔÇ×Tompa Mikl├│sÔÇť din T├«rgu Mure┼č, dar regizorul ┼či-a construit propriul scenariu, ├«n acord cu lectura personal─â: un microunivers care se autodistruge. Mama ┼či fiul, ├«nl─ân┼úui┼úi ├«ntr-o rela┼úie dragoste-ur─â-datorie, ├«┼či macin─â reciproc rezervele de supravie┼úuire ┼či sf├«r┼česc sec─âtui┼úi de ei ├«n┼či┼či: mama, ├«nfometat─â ┼či ├«n─âbu┼čit─â de vin─â ┼či mizantropie, fiul, con┼čtient de propria cruzime, ├«n pragul sinuciderii. Un al treilea element ÔÇô absent fizic, dar obsedant psihologic ÔÇô, fiica, ├«mpline┼čte acest triunghi rela┼úional freudian, mistuit de depresii.

Romanul lui Attila Bartis (Editura Paralela 45, 2006), bestseller ├«n Rom├ónia, tiraj epuizat ÔÇô motiv serios pentru publicarea unei noi edi┼úii, cartea neg─âsindu-se nici la anticari ÔÇô, scaneaz─â rela┼úia convulsiv─â dintre o mam─â dominatoare ┼či fiul s─âu, povestit─â din perspectiva fiului adult, ├«n timp ce scrie o carte. Textul, care urmeaz─â ┼čirul haotic al g├«ndurilor ce alunec─â unele ├«ntr-altele (├«n spectacol exist─â pasaje narative exteriorizate printr-o voce din off, care este, de fapt, o voce interioar─â), face slalom prin istoria ultimilor 50 de ani. Pe fundalul comunismului ÔÇ×gloriosÔÇť ┼či al poli┼úiei politice ÔÇ×vigilenteÔÇť, mama, o actri┼ú─â de prim rang ├«n Ungaria, ├«┼či pierde statutul ├«n teatru c├«nd fiica ei, t├«n─âr─â violonist─â, r─âm├«ne ├«n str─âin─âtate. Femeia aceasta puternic─â, capabil─â de gesturi teatrale totale, neav├«nd bine stabilit─â o demarca┼úie ├«ntre scen─â ┼či realitate, transform─â totul ├«ntr-un circ macabru ÔÇô ├«┼či ÔÇ×├«ngroap─âÔÇť fiica, o formul─â patologic─â de dezicere de elementul familial ÔÇ×nes─ân─âtosÔÇť ÔÇô, pentru a-┼či salva pozi┼úia, dar efectul acestui sinistru gest egoist este devastator. Se ├«nchide ├«n cas─â ani de zile, accept├«nd doar prezen┼úa fiului. Se mumific─â ├«ncet, via┼úa i se scurge pestilen┼úial prin piele ┼či r─âm├«n din ea doar demen┼úa, r─âutatea ┼či o incontrolabil─â nevoie de control asupra fiului. Iubita acestuia, dereglat─â fizic ┼či afectiv, intr─â ├«ntr-o rela┼úie de rivalitate cu mama, explicit├«nd un traseu oedipian. Fiul Andor configureaz─â ┼či alte elemente oedipiene ├«n ocazionalele sale partide de sex: cu prostituata iubitoare de p─âs─âri (├«n spectacol, Nagy Dorottya descinde direct din realismul magic), el recupereaz─â libertatea pe care mama i-o refuz─â, iar cu editoarea, fost─â amant─â a tat─âlui s─âu, recupereaz─â trecutul, dejuc├«ndu-i minciunile.

Spectacolul lui Afrim ├«ncepe sub semnele binecunoscute ale regizorului: umorul licen┼úios, extrarealitatea senzual-maladiv─â (aici con┼úinut─â ├«ntr-un singur spa┼úiu, nu separat─â de realitate, ca ├«n alte show-uri afrimiene), adaosul de fantastic vag infantil ca expresie a angoaselor (plu┼ča┼úii afrimieni ÔÇô aici ┼čobolanul, autocitat din Castingul dracului, spectacol creat cu aceea┼či trup─â anul trecut, sau piticul ÔÇô maestrul grotescului Gall├│ Ern├ ÔÇô, extras din Mai ├«nt├«i te na┼čti, show-ul de la Sf├«ntu Gheorghe). ├Äncet-├«ncet, spectacolul se maturizeaz─â, se ├«ndep─ârteaz─â de limbajul performativ al regizorului, devine independent de stilistica acestuia. Afrim renun┼ú─â la universul personal ┼či se aliaz─â romanului lui Attila Bartis. Este ca ┼či cum regizorul ┼či-ar fi g─âsit, ├«n sf├«r┼čit, textul pe m─âsur─â, care s─â-l provoace ┼či s─â-l supun─â ├«n acela┼či timp. ├Än recentele sale spectacole sibiene am remarcat un inventar al propriilor instrumente ┼či simboluri teatrale ┼či m─â a┼čteptam ca, dup─â aceast─â retrospectiv─â, Afrim s─â treac─â ├«ntr-o nou─â etap─â. Cu Tihna, exact asta se ├«nt├«mpl─â. Spa┼úiul se depopuleaz─â de angoasele animaliere, song-urile kinky ÔÇô cel despre costumul mamei este o parodie admirabil─â de musical Broadway ÔÇô s├«nt ├«nlocuite de muzica dezaxat─â a Eszterei (remarcabile improviza┼úiile muzicale ale actri┼úei Bora Kiss), comicul personajelor de grup ÔÇô precum cele din ┼čedin┼úa de ├«nfierare a mamei sau prietenii de pahar ai lui Andor ÔÇô se retrage ┼či las─â locul triunghiului mama-fiul-iubita ┼či torturilor lor voluptuos-angoasante.

Spectacolul lui Afrim este dominat de imaginea mamei (B. F├╝l├Âp Erszebet, fabuloas─â ├«n a coregrafia treptele degrad─ârii), prezen┼ú─â continu─â, de veghe ├«n penumbr─â, ┼či de angoasele fiului, chircite pe dulapuri (B├ínyai Kelemen Barna configureaz─â simfonic, cu infinit─â fine┼úe ┼či mare precizie, patru axe ale lui Andor: vulnerabilitate, voluptate, ur─â ┼či con┼čtiin┼ú─â). Peste toate, o senzualitate animalic─â ce trece prin carne, alimentat─â de depresii, tr─âit─â intens, la limita disper─ârii (nu ┼či a patosului), ca ┼či cum ar fi esen┼úa vie┼úii. ┼×i poate c─â ┼či e, c─âci ├«ntre Andor ┼či Eszter, ├«n romanul lui Bartis ┼či ├«n spectacolul lui Afrim deopotriv─â, func┼úioneaz─â o dorin┼ú─â vital─â, dincolo de atrac┼úie, mai degrab─â o necesitate imperioas─â de a fi (├«n) cel─âlalt. Se g─âsesc ├«n acest spectacol poate unele dintre cele mai ardente scene de sex din teatrul din Rom├ónia, departe de orice vulgaritate, aproape cinematografic coregrafiate. ├Äntre dragostea dintre Andor ┼či Eszter (Bora Kiss, revela┼úia spectacolului, cu o intensitate a tr─âirii care atinge demen┼úa), dominat─â de o sexualitate maladiv─â, de o tandre┼úe violent─â ┼či rela┼úia r─âzbun─âtoare a lui Andor cu ├ëva Jord├ín, ÔÇ×pizda culturnic─âÔÇť, diferen┼úele se observ─â la nivelul stilisticii actului sexual, ├«n primul caz, de o sf├«┼čietoare voluptate, ├«n al doilea, cu ac┼úiunea descompus─â ┼či actan┼úii separa┼úi, marc├«nd schematic actul ├«n sine. De altfel, culturnica, personaj cu o v├«rst─â incert─â ├«n roman, este reconfigurat─â ├«ntr-un cameleon ale c─ârui v├«rste se schimb─â ludic, oferindu-i lui Katalin Berekm├ęri momente de virtuozitate actoriceasc─â ├«n care jongleaz─â dezinvolt cu diferite formule de teatralitate. Trupa maghiar─â de la T├«rgu Mure┼č face un tur de for┼ú─â ├«n acest spectacol, oferind una dintre excelen┼úele interpretative din ultimii 20 de ani din Rom├ónia. Spectacol cov├«r┼čitor, Tihna reclam─â multiple perspective. De aceea, voi reveni asupra lui.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Zoltan Rab

comunicat anansi traducere goncourt2021 jpg
Romanul laureat cu Premiul Goncourt 2021, publicat ├«n timp record ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â ├«n colec╚Ťia ANANSI
ÔÇ×Cea mai tainic─â amintire a oamenilorÔÇŁ de Mohamed Mbougar Sarr, romanul recompensat ├«n 2021 cu Prix Goncourt, cea mai important─â distinc╚Ťie literar─â din Fran╚Ťa, a ap─ârut recent ├«n edi╚Ťie rom├óneasc─â, la mai pu╚Ťin de jum─âtate de an de la anun╚Ťarea premiului ├«n Hexagon.
Explorers of the Multiverse 1 jpg
ÔÇ×Am vrut s─â ╚Ötergem grani╚Ťa dintre real ╚Öi virtual, dintre obiect ╚Öi reflexieÔÇŁ ÔÇô interviu cu membrii echipei H3, creatorii instala╚Ťiei ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ, prezentat─â de IQOS la Romanian Design Week
Instala╚Ťia interactiv─â ÔÇ×Explorers of the MultiverseÔÇŁ este realizat─â de studioul de art─â ╚Öi tehnologie H3, ├«n parteneriat cu IQOS, ╚Öi propune o experien╚Ť─â multisenzorial─â imersiv─â, prin care vizitatorii s├«nt invita╚Ťi la un proces de autocunoa╚Ötere.
Re╚Ťeaua Jane, r  Phyllis Nagy jpg
O poveste despre femei care au schimbat lumea deschide TIFF 2022: ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ
ÔÇ×Re╚Ťeaua JaneÔÇŁ, o poveste curajoas─â despre drepturile femeilor, inspirat─â din realit─â╚Ťile Americii de la finalul anilor ÔÇÖ60, deschide cea de-a 21-a edi╚Ťie TIFF, cu o proiec╚Ťie de Gal─â organizat─â vineri, pe 17 iunie, de la ora 20:45, ├«n Pia╚Ťa Unirii din Cluj-Napoca.
MRM 9iun landscape 1920x1080 png
ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ. Recital sus╚Ťinut de pianistul Cristian Sandrin
Un eveniment la Sala Radio: Varia╚Ťiunile Goldberg de Johann Sebastian Bach, interpretate de pianistul Cristian Sandrin, ├«n cadrul proiectului ÔÇ×Mo╚Ötenitorii Rom├óniei muzicaleÔÇŁ, organizat de Radio Rom├ónia Muzical ╚Öi Rotary Club Pipera, joi, 9 iunie, ora 19.00.
Utama, r  Alejandro Loayza Grisi jpg
12 ÔÇ×fic╚Ťiuni despre via╚Ť─âÔÇŁ ├«n Competi╚Ťia Oficial─â TIFF 2022
12 produc╚Ťii din toat─â lumea, printre care ╚Öi dou─â filme rom├óne╚Öti, intr─â ├«n cursa pentru Trofeul Transilvania la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania.
QT Headshot   Photo Credit is art streiber JPG
ÔÇ×A fost odat─â la HollywoodÔÇŁ, debutul literar al marelui regizor Quentin Tarantino, cartea-eveniment ├«n luna mai la Humanitas Fiction
Cartea va fi lansat─â miercuri, 25 mai, ora 19.00, la Libr─âria Humanitas de la Ci╚Ömigiu (bd. Regina Elisabeta nr.38) ╚Öi s├«mb─ât─â, 4 iunie, ora 12.00, ├«n cadrul Salonului Interna╚Ťional de Carte Bookfest (Romexpo, Pavilion B2, standul Editurii Humanitas).
Clipboard01 jpg
Actri╚Ťa Maia Morgenstern, Premiul de Excelen╚Ť─â la TIFF 2022
Actri╚Ťa Maia Morgenstern va fi omagiat─â la cea de-a 21-a edi╚Ťie a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca).
945 16 sus Romila jpg
Combinagii ╚Öi vie╚Ťi paralele
├Än ÔÇ×╚śoferul din OzÔÇŁ se asociaz─â fericit umorul, ironia, tandre╚Ťea, caracterele hiperbolizate ╚Öi inevitabila tenta╚Ťie a parabolei socio-politice cu priz─â imediat─â.
945 16 jos Iamandi jpg
Insa╚Ťiabila nemul╚Ťumire a lui Stalin
Bol╚Öevismul a fost exportabil ╚Öi a produs rezultate ÔÇ×cvasiidenticeÔÇŁ peste tot.
p 17 2 jpg
Dulce provincie
G─âsim or─â╚Öelul mic ╚Öi netulburat ├«n care toat─â lumea se cunoa╚Öte cu toat─â lumea, g─âsim jocul de putere aparent blajin ├«ntre localnici ╚Öi intru╚Öii ÔÇ×de la centruÔÇŁ, g─âsim briza u╚Öoar─â de nefericire care traverseaz─â, din direc╚Ťii diferite.
945 17 Biro jpg
Aniversar
Gărîna. În materie de legende care eludează genurile, concertul Soft Machine s-ar putea să fie cel mai important concert al vremurilor recente pe teritoriul nostru.
TIFF 2022 Make Films Not War jpg
Îndemn la pace în campania de imagine TIFF 2022: Make Films, Not War!
Campania vizual─â a celei de-a 21-a edi╚Ťii a Festivalului Interna╚Ťional de Film Transilvania (17 ÔÇô 26 iunie, Cluj-Napoca) transmite un mesaj lipsit de orice urm─â de echivoc: Make Films, Not War!
Afis Sala Radio 20 mai 2022 jpg
Violonistul Gabriel Croitoru interpreteaz─â unul dintre cele mai frumoase concerte de vioar─â compuse vreodat─â
Bruch se temea de succesul a ceea ce avea curînd să devină unul dintre cele mai des cîntate concerte de vioară compuse vreodată: Concertul nr. 1 în sol minor pentru vioară și orchestră.
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe! jpeg
Festivalul Filmului Francez ne invit─â s─â privim mai departe!
├Äntre 1 ╚Öi 12 iunie 2022, la Bucure╚Öti ┼či ├«n alte zece ora┼če din ┼úar─â┬áÔÇô Cluj-Napoca, Ia╚Öi, Timi╚Öoara, Br─âila, Bra╚Öov, Constan╚Ťa, Sf├«ntu Gheorghe, Sibiu, Suceava ┼či T├«rgu Mure╚Ö┬áÔÇô cinefilii s├«nt invita╚Ťi la ├«nt├«lnirea anual─â cu cele mai recente ╚Öi remarcabile filme franceze.
Koba înainte de moarte jpeg
Koba înainte de moarte
Romanul poate fi citit chiar așa: stalinismul explicat copiilor de 10 ani.
Metonimiile biograficului jpeg
Metonimiile biograficului
Poezia Laurei Francisca Pavel pare un construct format din prefabricate dispuse într-un flux bine controlat. Important, textele nu sună deloc fals, nimic nu pare artificial, nelalocul lui.
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi? jpeg
Poate fi Rom├ónia ÔÇ×acas─âÔÇŁ pentru migran╚Ťi?
Corpurile s├«nt grele, teama, dezn─âdejdea, dar ╚Öi m├«ng├«ierea ├«nso╚Ťesc un drum care porne╚Öte dintr-un acas─â spre nu se ╚Ötie unde.
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť jpeg
Victor Brauner, Pablo Picasso ╚Öi ÔÇ×artele primareÔÇť
ÔÇ×L-am v─âzut pe Picasso asambl├«nd obiecte aparent ne├«nsemnate ╚Öi aceste obiecte, odat─â a╚Öezate de c─âtre el ├«ntr-o anumit─â ordine, cap─ât─â via╚Ť─â.ÔÇŁ
Vocea: ┼úipete sau ┼čoapte jpeg
Rîs și surîs
Degradarea rîsului se produce atunci cînd spectacolele îl cultivă sistematic.
Via╚Ť─â de cuplu jpeg
Via╚Ť─â de cuplu
Filmului ├«i reu╚Öesc mult mai bine scenele de criz─â, cele ├«n care intensitatea e dat─â pe minus, iar cadrul se las─â m─âturat de un criv─â╚Ť emo╚Ťional.
Hardcore jpeg
Hardcore
Melanjul acela brizant de muzică și politică este transplantat de cei doi Vylani și pe cel mai nou album al lor.
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS jpeg
ÔÇ×Culturi cinematografice contemporaneÔÇŁ, dezbatere organizat─â de Editura UNATC PRESS
Vineri, 6 mai, ├«ncep├«nd cu ora 16:00, la sediul institu╚Ťiei din strada Matei Voievod 75-77
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ jpeg
Art─â ├«mpotriva r─âzboiului ÔÇô expozi╚Ťia ÔÇ×Stop the War (in Ukraine)ÔÇŁ
├Äntre┬á29 aprilie ╚Öi 28 mai, ├«n Pia╚Ťa Regelui Mihai din Bucure╚Öti, va putea fi vizitat─â expozi╚Ťia┬áStop the War (in Ukraine),┬áprin care opt arti╚Öti rom├óni ╚Öi o serie de arti╚Öti ucraineni continu─â s─â ia atitudine ├«mpotriva r─âzboiului din Ucraina ╚Öi s─â militeze pentru pace, folosindu-se de arta lor pentru a mi╚Öca, a motiva ╚Öi a ├«mpinge la ac╚Ťiune.
C─âs─âtoria lui Teofil jpeg
C─âs─âtoria lui Teofil
La fel ca Irina, Maria ╚Öi Teofana ├«naintea ei, Teodora s-a v─âzut transformat─â din ÔÇ×nimeniÔÇŁ ├«n cel mai de seam─â personaj feminin din imperiu.

Adevarul.ro

image
Implica┼úiile distrugerii cruci┼č─âtorului Moskva, nava amiral a flotei ruse la Marea Neagr─â | adevarul.ro
Atacul asupra crucisatorului Moskva", nava-amiral a flotei ruse la Marea Neagra, are valoare simbolica si militara, spune profesorul Michael Petersen, citat de BBC. Nava ...
image
Topul celor mai valoroase monumente istorice lăsate în ruină. De ce nimeni nu le-a îngrijit VIDEO | adevarul.ro
O multime de monumente istorice faimoase din judetul Hunedoara nu au mai fost ingrijite si restaurate de mai multe decenii.