Scriitorul de spectacol

Publicat în Dilema Veche nr. 595 din 9-15 iulie 2015
Scriitorul de spectacol jpeg

● Cenuşăreasa. Text şi regie: Joël Pommerat; scenografie şi lumini: Eric Soyer; asistent lumini: Gwendal Malard; costume: Isabelle Deffin; sunet: François Leymarie; video: Renaud Rubiano; muzica originală: Antonin Leymarie. Cu: Alfredo Cañavate, Noémie Carcaud, Caroline Donnelly, Catherine Mestoussis, Deborah Rouach, Marcella Carrara, Nicolas Nore, Julien Desmet. Teatrul Naţional al Comunităţii Franceze din Belgia la FITS 2015.  

Una dintre calităţile Festivalului Internaţional de Teatru de la Sibiu este cea de intermediar de întîlniri cu creatori de teatru de top. Anul acesta, FITS a invitat, din nou, un spectacol creat de Joël Pommerat, artist care a descoperit noi formule de a face teatru şi a schimbat relaţia dintre text şi spectacol (despre asta, pe larg, în interviurile realizate de Mirella Patureau cu regizorul francez şi o parte din echipa sa, publicate în

editor Iulia Popovici, volum produs de FITS 2015). Identificarea lui Pommerat ca un creator care amprentează semnificativ teatrul contemporan şi găsirea configuraţiei ideale pentru aducerea spectacolelor sale la Sibiu (show-urile sale au costuri ridicate şi cerinţe tehnice speciale) sînt exemplare pentru modul în care FITS înţelege să se conecteze la actualitatea europeană. După

spectacol creat în cadrul programului

prezentat în urmă cu doi ani la Sibiu, Pommerat revine cu ultima parte a trilogiei sale dedicată poveştilor,

(

).

Împreună cu

şi

alcătuieşte un triptic iniţiat din dorinţa regizorului de a-şi apropia cele două fiice de teatru, în special pe mezina Agathe. Acest demers ridica problema modului în care spunem astăzi un basm clasic, iar Pommerat a găsit, practic, o nouă formulă de povestire. 

O schimbare esenţială vine din rescrierea poveştii, păstrînd elementele definitorii, dar recontextualizate. De exemplu, pantoful pierdut de Cenuşăreasă în povestea iniţială, atît la Charles Perrault, cît şi la Fraţii Grimm, apare diferit la Pommerat, dar tot ca o conexiune între două etape de viaţă: el aparţine Prinţului, care i-l face cadou fetei. În spectacol există o voce naratoare (feminină) care stabileşte de la început un parcurs de poveste. Prima scenă aduce tema: managementul suferinţei în cazul copiilor care şi-au pierdut părinţii (Pommerat vorbeşte din experienţă, şi-a pierdut tatăl în adolescenţă). După moartea mamei, fetiţa dezvoltă sindromul abandonului, care instituie un sentiment de vinovăţie. Copiii se simt vinovaţi sau responsabili de moartea sau divorţul părinţilor. La Pommerat, Cenuşăreasa se autopedepseşte masochist: acceptă persecuţiile mamei vitrege, considerîndu-le meritate pentru „vina“ de a-şi fi pierdut mama. Durerea ia forme concrete, ciopleşte în corpul copiilor. Cenuşăreasa (Sandra) şi Prinţul, şi el orfan de mamă, au probleme fizice. Ea are o afecţiune a coloanei vertebrale (motiv să fie pusă în corset modelator, deci „îngrădită“), el este supraponderal. De altfel, toate personajele sînt oarecum diforme, amintind de desenele din cărţile cu poveşti: surorile vitrege sînt una scundă şi rubicondă (actriţa joacă şi Prinţul în travesti), alta înaltă şi slabă (care este şi Zîna şleampătă), mama vitregă are o statură bolovănoasă, aproape mitocănesc-masculină etc. Revenind la angoasa abandonului, copiii transferă durerea din realitate într-o lume magică pentru a o putea face suportabilă. Sandra crede că ultimele cuvinte ale mamei, abia ghicite, ar putea indica o strategie pentru menţinerea ei în viaţă (într-un alt univers, magic). Un ceas sună enervant din cinci în cinci minute pentru a o soma să se gîndească la mama ei, căci memoria este o formă de viaţă (la bal, Sandra alege rochia de mireasă a mamei, ca un mod de a o face „să trăiască“). Renunţarea la acest ritual magic se face în urma unui proces de maturizare care include în mod necesar acceptarea pierderii. 

Pommerat transpune povestea într-o contemporaneitate marcată prin cîteva elemente: un univers familial disfuncţional, cu familii descompuse, în care fericirea e afirmată, nu trăită; nevoia de tinereţe şi chirurgia plastică, canoanele de frumuseţe modernă care ating absurdul (urechile supradimensionate); obsesia luxului care duce la situaţii hilare (casa de sticlă a mamei vitrege este inconfortabilă şi periculoasă), confuzia sexelor (travestiul Prinţului), inversarea raporturilor relaţionale între părinţi şi copii (tatăl se ascunde, ca un adolescent, în camera fiicei, unde „are voie“ să fumeze; Sandra o învaţă pe Zînă trucuri noi, aşa cum ar învăţa-o pe bunica să umble cu tehnologia, căci magiile Zînei – costumul de urs în loc de rochie de bal – sînt desuete sau nereuşite). Relaţia cu Prinţul ţine şi ea de elemente contemporane: identitatea sexuală a fiecăruia este confuză, iar ceea ce îi apropie nu este atracţia erotică, ci lipsa mamei, starea de copii „abandonaţi“. De altfel, la Pommerat, ei nu formează un cuplu care trăieşte fericit pînă la adînci bătrîneţi, improbabil azi, ci devin prieteni pe viaţă, ceea ce este plauzibil. Sandra şi Prinţul învaţă, de fapt, să se descurce cu propriile familii, element esenţial în maturizare, căci familia este primul sistem social căruia trebuie să-i supravieţuiască. 

A scrie spectacolul 

Joël Pommerat se autointitulează „scriitor de spectacole“. Definiţia este corectă, căci textele sale sînt scrise în timpul repetiţiilor ca parte integrantă din crearea spectacolului. Formula de scriere diferă, dar, în general, este vorba despre plecarea de la anumite elemente – obiecte, scene scurte, un personaj, cîntecul Prinţului în cazul

– „Father and son“, Cat Stevens (1970) – pentru a construi apoi, împreună cu actorii, întreaga arhitectură a spectacolului, inclusiv textul. Prin urmare, Pommerat nu scrie o piesă pentru un spectacol, ci scrie spectacolul însuşi, cu lumini (lucrează constant cu Eric Soyer) care, împreună cu proiecţiile video, formează decorul: fabuloase scenografii mentale, virtuale, susţinute de o extrem de elaborată tehnică a penumbrei. În

, marcantă rămîne imaginea parcului văzut din casa de sticlă pe care se juxtapune sunetul ameninţător al furtunii create de Zînă sau cel al păsărilor care se lovesc de ferestrele-pereţi. Ceea ce este remarcabil la Pommerat – şi îl face un mare creator – este faptul că nu foloseşte niciodată efecte spectaculoase gratuit, doar pentru a şoca sau a încînta. Regizorul refuză tehnica sau esteticul în sine. Tot ceea ce există în spectacol – de la arhitectura complexă a penumbrei pînă la decorurile virtuale – este organic necesar în construcţia acestuia. 

Cu un model de lucru, un stil dramaturgic şi un imaginar singulare, Joël Pommerat este unul dintre creatorii europeni care regîndesc teatrul contemporan. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A. Bulboacă

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Rezultatul protestelor împotriva turiștilor: stațiunile spaniole se golesc
Spaniolii furioși din cauza turismului în masă au primit exact ceea ce au cerut, deoarece Magaluf , unul dintre cele mai importante locuri de vacanță din Mallorca, este pe jumătate gol. De fapt, arată ca un oraş fantomă.
image
Alimentele pe care experții în siguranță alimentară nu le-ar mânca niciodată de la bufetul de mic dejun al unui hotel
Cu toţii suntem de acord că, în vacanţă, unul dintre avantajele de a sta la un hotel este bufetul de mic dejun inclus în pachetul achiziţionat. În acelaşi timp, ultimul lucru pe care ni-l dorim este să rămânem în cameră din cauza vreunei boli digestive.
image
Caravană electorală, atacată cu bâtele într-o comună din județul Buzău VIDEO
Lupta politică se duce și cu ciomagul, pe alocuri. O demonstrează filmarea realizată de membrii unei caravane electorale din comuna buzoiană Calvini, în care se vede cum sunt alergați și amenințați cu bâtele de un grup de săteni.

HIstoria.ro

image
Efectele surprinzătoare ale prezenței ofițerilor ruși în Bucureștiul anului 1877
În cadrul Războiului ruso-turc din 1877, după declararea de Război Imperiului Otoman, trupele ruse intră în România, în drum spre Turcia. Ca urmarea a acestui fapt, Bucureștii lui 1877 sînt luați cu asalt de ofiţerii ruși, gata să-și cheltuiască banii nebunește.
image
Cine au fost „indezirabilii”?
Fondul „Bruxelles” al Arhivei Ministerului Afacerilor Externe păstrează în dosarele secțiunii consulare a Legației României la Bruxelles câteva istorii ale unor personaje de rang secund, aventurieri, delincvenți, propagandiști – așa-numiții „indezirabili”.
image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.