Să ne luăm şcoala înapoi

Publicat în Dilema Veche nr. 566 din 18-23 decembrie 2014
Să ne luăm şcoala înapoi jpeg

● Amintiri din epoca de şcoală, de Mihaela Michailov, regia: Radu Apostol, muzica: Jak Neumann, coregrafia: Paul Dunca, scenografia: Maria Mandea. Cu: Katia Pascariu, Alexandru Potocean. Teatrul de Comedie şi Asociaţia ADO. 

Am folosit, ca titlu, parafraza unei expresii vehiculate în ultima vreme în mediul politic, deşi, aparent, subiectul acestui articol – educaţia exprimată performativ – nu este politic. Aparenţa rezultă din dezinteresul general al autorităţilor faţă de sistemul de învăţămînt. În timpul recentei campanii electorale, educaţia a fost, în cel mai bun caz, menţionată tangenţial în discursul politic. Lipsa de preocupare pentru educarea copiilor – deci pentru formarea viitorilor cetăţeni care vor dezvolta ţara peste 20 ani – este dovada unei inconştienţe criminale a statului, pe care o va plăti întreaga societate.

De ceva vreme, dramaturgul Mihaela Michailov şi regizorul Radu Apostol analizează performativ universul copiilor, descoperind problemele mari ale celor mici. Familia Offline, spectacol creat împreună cu elevi de diferite vîrste, explorează situaţia copiilor ai căror părinţi lucrează în străinătate, şi identifică efectul de bumerang al acestui abandon temporar. Motivată de dorinţa de a le asigura celor mici nevoile materiale, plecarea de acasă a părinţilor are drept consecinţă traumatizarea emoţională a copiilor, urmată, de multe ori, de renunţarea la şcoală. Preţul pentru un trai mai bun este, paradoxal, amputarea viitorului.

În Amintiri din epoca de şcoală, focalizarea se face pe identitatea copilului, cu toate mutaţiile care se produc în personalitatea acestuia atunci cînd se reidentifică drept elev. În ce măsură şcoala afectează personalitatea copilului? Şcoala este o formă de educare sau de disciplinare? Profesorii dezvoltă abilităţile copiilor, sau îi aliniază unor standarde, îi uniformizează? „Dacă şcoala ar fi şi despre mine...“ – zice un copil şi în această expresie se concentrează disfuncţiile din învăţămîntul românesc postcomunist: şcoala a încetat să mai fie a copiilor. Un hiatus între Minister, programe, profesori, pe de o parte, şi copii, pe de alta, s-a tot adîncit în ultimii 25 de ani, pînă cînd şcoala a dat rateuri, nu numai la nivel de informare şi structurare a materialului informativ, ci şi pedagogic, ajungînd, în bună măsură, o formă de claustrare a personalităţii.

Cred că un spectacol social este reuşit dacă te face să te gîndeşti mai mult la subiectul propus decît la estetica sa. Mihaela Michailov şi Radu Apostol au creat aici un univers al elevului, cu visele, fricile şi reperele la care se raportează. Într-un elev sînt întotdeauna doi copii, cel liber şi cel încorsetat de reguli. Copilul creativ şi copilul robot. Scris pe baza amintirilor personale ale autorilor (Mihaela Michailov, Radu Apostol, actorii Katia Pascariu şi Alexandru Potocean), constituit dintr-o serie de poeme duios-comice ale interiorităţii, textul conţine şi un inventar de ticuri, expresii stereotipe, automatisme ale profesorilor, inclusiv obiceiul nociv al categorisirii elevilor în „buni“ şi „proşti“, etichete care se amprentează în psihicul copilului şi îl fac să se autocaracterizeze şi el astfel, plasîndu-se automat în zona ce i-a fost „rezervată“ (etichetarea poate deveni un stigmat, dacă este perpetuată psihologic). Şcoala nu pare preocupată de dezvoltarea psiho-emoţională a elevilor, nici de eliminarea competiţiei. Inocularea sentimentului competitiv are efecte distructive, inhibă personalitatea, creează complexe, distruge relaţiile sociale. În loc să ofere un bagaj informaţional în acelaşi timp cu dezvoltarea gîndirii critice şi a abilităţilor creative, permiţînd personalităţii fiecărui elev să evolueze pentru a face faţă unei societăţi competitive, şcoala reproduce mimetic societatea, instituind competiţia de la vîrste fragede. În loc să antreneze copilul, perfecţionîndu-i calităţile, şcoala decide deja dacă a pierdut sau a cîştigat, îl clasifică.

Şcoala este un spaţiu străin. Extrasele din manuale, inserate în spectacol, denotă păstrarea liniei tradiţionale de educaţie, cu memorare şi repetiţie. Atît timp cît materia predată este sterilă, cu stereotipuri sau informaţii a căror relevanţă pentru educaţia copilului este confuză, acesta va răspunde învăţînd mecanic, reproducînd noţiunile fără să le înţeleagă. Şcoala este un spaţiu al constrîngerilor. Atît timp cît creativitatea va fi reprimată, copiii se vor depersonaliza. Cu obiecte-simbol ale şcolii – ghiozdane, bănci, tablă (scenografia: Maria Mandea) –, spectacolul explorează lumile personale ale elevilor, inclusiv ale celor care „văd cai verzi pe pereţi“ sau sînt „cu capul în lună“. Două scene de animaţie fracturează duetul elevilor Pascariu şi Potocean. Gurile şi Mîinile (coregrafia Paul Dunca), imagini reprezentative pentru anonimizarea copiilor, pentru reducerea lor la grup compact, descriu relaţia de autoritate între profesor şi elevi. Animaţia sparge zona personală şi exprimă impersonal psihologia colectivităţii. Cu texturi diferite, cele două ipostaze se potenţează reciproc, una cu singularităţi succesive, alta structurînd coral aceste individualităţi. Şcoala este un teritoriu de luptă. Sondînd psihicul copilului, spectacolul descoperă lipsa dezvoltării creativităţii din programele şcolare, orientarea acestora spre stabilirea unor tipare în care să se încadreze personalitatea copilului, menţinerea fricii ca instrument de educaţie (aici se pot adăuga şi alte disfuncţii, inclusiv cele „sezoniere“, precum lipsa manualelor: în acest an, manualele pentru clasele I şi a II-a au ajuns în şcoli, nu în toate, abia la începutul acestei luni, iar calitatea lor – subiect intens dezbătut în mediul online – este cel puţin discutabilă).

Katia Pascariu şi Alexandru Potocean forează subtil în memorie pentru a descoperi cum s-au transformat ei înşişi în elevi, cum au devenit purtători de etichete, cum visele li s-au închis în tăcere şi teamă. Cu versatilitate şi delicateţe, actorii performează şcoala ca un teritoriu comun al tipologiilor, copii-tip şi profesori-tip, un spaţiu plin de reguli şi interdicţii. Un spaţiu străin copilului. Dar unde este locul copiilor care visează şi se visează altfel decît prevăd manualele? Cîntecul de final, „Ana are mere“ – stereotip din abecedarul multor generaţii –, compus de Jak Neumann, ar putea deveni hit hip-hop. Un mod de a face ca şcoala să fie şi a copiilor.

Ceea ce este important la spectacolele de teatru educaţional, care pun în discuţie, performativ, disfuncţii sistemice, este schimbarea perspectivei prin reidentificarea scopurilor şcolii şi sugerarea unor direcţii de regîndire a programelor şi a metodelor pedagogice. Politicienii noştri – sau PR-iştii lor – zic că ne-am luat ţara înapoi. Din păcate, copiii nu şi-au luat încă şcoala înapoi. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: V.A. Arghir 

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

Denis Alibec jpg
Alibec și-a primit suspendarea după gestul care l-a scos din minți pe Hagi
Denis Alibec nu-și va putea ajuta echipa în următoarele două jocuri de campionat.
parasutist turnul eiffel png
Topul celor mai vizitate țări din lume. Ce destinații au atras cei mai mulți turiști în 2024?
Turismul global a înregistrat un an remarcabil în 2024, cu cifre record ale vizitatorilor în multe destinații. De la orașele vibrante ale Europei la peisajele exotice ale Asiei, topul celor mai vizitate țări a scos în evidență preferințele turiștilor din întreaga lume.
adjud jpeg
Sistemul e-Sigur poate detecta clar persoana de la volan și dacă aceasta poartă centură
Noile camere de supraveghere a traficului rutier oferă o calitate ridicată a imaginii, lucru care permite polițiștilor să observe clar cine se afla la volan și să verifice dacă șoferul purta centura de siguranță.
image png
Locul din România care ascunde galerii de 120 km. Are și o cameră principală, la 120 m adâncime
Situată în județul Harghita, Salina Praid este una dintre cele mai spectaculoase atracții turistice din România, atrăgând anual mii de vizitatori din toate colțurile lumii. Această salină nu este doar pentru relaxare și tratamente naturale, ci și o incursiune într-o lume subterană plină de povești ș
friptura vita istcok jpg
Jamie Oliver dezvăluie secretul unei fripturi perfect gătite: fragedă, suculentă și nemaipomenit de delicioasă!
Ai visat vreodată să gătești o friptură perfectă acasă? Acea friptură care te cucerește cu o textură fragedă, suculentă și un gust desăvârșit?
13 persoane au murit după ce au sărit dintr un tren din India Foto X jpg
13 oameni au murit loviți de tren, în India, după ce fugiseră dintr-un alt tren, de teama unui incendiu
Cel puțin 13 oameni au murit și cinci au fost răniți după ce au fugit din trenul în care se aflau, pentru că au auzit că ar fi izbucnit un incendiu. Ei au fost loviți de un tren aflat pe o cale ferată adiacentă.
Padure din viitoarea Centura Verde Bucuresti Ilfov foto Centura Verde jpeg
Animalul care s-a domesticit singur. Și-a dat seama că îi este mai bine să locuiască printre oameni
Elegantă, independentă și, uneori, imprevizibilă, pisica este astăzi unul dintre cele mai iubite animale de companie. Dar știați că pisicile nu au fost domesticite de oameni, ci s-au „domesticit” singure?
Netflix FOTO Shutterstock
Filmul din 2018, care are în distribuție un actor legendar, face furori pe Netflix. Ocupă locul 2 în topul preferințelor
Regizat de Brad Peyton și bazat liber pe seria de jocuri video cu același nume de la Midway Games, acest film din 2018, cu celebrul actor Dwayne Johnson în rol principal, ocupă în prezent un loc în Top 3 cele mai vizionate producții de pe platforma de streaming Netflix.
Guardiola facebook jpg
Liga Campionilor: Manchester City și Bayern Munchen, umilite în deplasare
Încă o seară cu goluri multe în Liga Campionilor la fotbal.