Profetul urii

Publicat în Dilema Veche nr. 790 din 11-17 aprilie 2019
Profetul urii jpeg

● Martiri de Marius von Mayenburg, traducerea: Elise Wilk, regia: Vlad Massaci, scenografia: Iuliana Vîlsan, muzica: Vlaicu Golcea, light design: Alin Popa, video: Dilmana Yordanova / KOTKI visuals. Cu participarea Veronicăi Martinoiu (voce). Asistent regie / Producător delegat: Teodora Petre. Cu: Oana Albu, Irina Velcescu, Virgil Aioanei, Avram Birău, Alex Bogdan, Mihaela Rădescu, Rareș Florin Stoica, Oana Pușcatu / Cătălina Mihai, Teodora Petre. Teatrul Mic. 

Martiri, piesa lui Marius von Mayenburg, pare să fi trezit interesul în România (a fost montată de cel puţin patru ori). Textul vorbeşte despre religie ca instrument pentru obţinerea puterii şi a fost vizionar la vremea lui, în 2012. Radicalizarea religioasă a fost folosită de către ISIS în lupta pentru acaparare teritorială şi dominaţie în Orientul Mijlociu şi, ulterior, la instaurarea terorii în lume. Dar terorizarea constantă a Occidentului, în special a Europei, a devenit vizibilă după 2012 (Anders Behring Breivik comisese deja masacrul de la Oslo, dar acţiunea sa nu a fost motivată religios), astfel că von Mayenburg s-a dovedit, ironic spus, un profet.

Martiri este un studiu de caz ficţional privind transformarea unui adolescent într-un creştin fervent, care urmează nu calea apostolică, ci pe cea christică. Benjamin porneşte o cruciadă (după cum zice chiar diriginta lui) împotriva tuturor, a sistemului educaţional, a familiei proprii, a colegilor și Bisericii. Pentru problemele cotidiene cu care se confruntă, de la ora de înot la referatul la istorie, el găseşte răspunsuri în Biblie. Doar că Benjamin pare a găsi numai pasajele agresive, Dumnezeul lui nu este unul al iubirii, ci al răzbunării. Cu Biblia în mînă, burduşit de citate pe care le scuipă hemoragic, cu ardoare dementă, adolescentul captivează şi manipulează pe (aproape) toată lumea, ba chiar reuşeşte să îşi creeze un adversar, ulterior inamic, pentru dispute: diriginta, profesoară de biologie. Se reiterează astfel, în plan fizic, dezbaterile dintre evoluţionişti şi creaţionişti, iar într-un plan metafizic, lupta lui Iisus cu diavolul. Benjamin o atrage pe profesoară în demenţa lui, alimentîndu-i nevoia de a contraargumenta ştiinţific, o demonizează subtil, proiectînd-o într-un conflict cu restul lumii, o decredibilizează treptat astfel încît, în momentul în care o atacă public, ea nu are nici un aliat. Poziţionîndu-se ca un nou Iisus, un deţinător al adevărului absolut, Benjamin îi domină pe toţi psihologic, astfel încît îi va determina să ucidă pentru el. Demonstraţia lui von Mayenburg este că religia e o formă de putere care îi înlătură pe cei care i se opun. Dar aici sînt cîteva lucruri care trebuie clarificate.

rosencrantz foto2 bogdan catargiu jpg jpeg

Spectacolul lui Vlad Massaci face vizibile accesele manipulatorii ale lui Benjamin (Alex Bogdan acţionează cu fervoare şi în propovăduirea credinţei, şi în autoproclamarea sa ca prooroc christic, şi în urmărirea scopurilor criminale) şi discordanţele între ceea ce spune şi ceea ce face (moralitatea sa cedează, el are interludii amoroase cu o fată – Cătălina Mihai pe post de Maria Margareta – şi cu un băiat – Rareş Florin Stoica în rolul unei sinteze între apostolul iubit, Ioan, şi trădătorul Iuda; s-ar putea spune că Iisus a căzut în ispită). Mama (Mihaela Rădescu, o Fecioara Maria decăzută), care îl tratează ca pe un copil mic, este complet depăşită de situaţie. Profesoara (Irina Velcescu) este prinsă în capcană şi devine ea însăşi exaltată, ceea ce o face o pradă sigură. Decorul Iulianei Vîlsan este un cub cu desene psihedelice, în alb şi negru (aşa cum sînt şi discursurile politice, inclusiv religioase, fără nuanţe), în care costumele personajelor, în aceeaşi cromatică, se evidenţiază prin pete de culoare (devieri de la normă). Este aici o sugestie de hipnotism ca stare similară fanatismului (religia – opiumul popoarelor), cînd gîndirea critică este anihilată. Benjamin îşi face un ucenic, invocînd argumente biblice, pe care îl alungă însă nu cînd se îndoieşte de credinţa lui, ci cînd nu îi execută ordinele. Religia e doar un instrument, iar Benjamin îl foloseşte conştient. Revoltele sale, dincolo de fervoare religioasă, conţin critici valide la adresa societăţii: tirada împotriva bisericilor goale, inutile şi imense, capătă un subtil accent local prin includerea dimensiunilor Catedralei Mîntuirii Neamului, fără a o nominaliza direct.

Ce lipseşte din text rămîne parţial în umbră şi în spectacol. Ce probleme l-au împins pe Benjamin să caute soluții în Biblie? Dramaturgul nu spune explicit (sînt cîteva piste deschise: divorţul părinţilor, probleme la şcoală etc.), dar în spectacol, la început, băiatul îşi declară dorinţa de a-i domina pe toţi. Nu e tocmai o motivaţie, ci un scop. De ce directoarea (Oana Albu face un personaj-gardian) îl susţine, în ciuda acceselor nevrotice? Aici nu avem răspunsuri, iar întrebarea persistă, mai ales că acţiunile personajului sînt vădit părtinitoare şi nedeontologice. Cu un elev devenit neintegrabil în şcoală, ea ar fi trebuit să o sprijine pe profesoara agresată, dar face exact contrariul. Desigur, textul demonstrează incapacitatea sistemului de educaţie de a soluţiona derapajele unor adolescenţi (de unde şi seria de masacre în şcoli, comise de foşti sau actuali elevi). Dacă, în aceste situaţii, von Mayenburg a fost vag, la finalul textului el este explicit, pentru a asigura logica demonstraţiei. Cu regretul că trebuie să devoalez o parte din text, trebuie să spun că Benjamin se asigură că aliaţii săi, profesorii, cu atenţie induşi în eroare, o crucifică pe dirigintă, singura profetă a adevărului ştiinţific (şi pe deasupra evreică, astfel că analogia biblică devine clară). În spectacol însă se renunţă la răstignire, regizorul mulţumindu-se cu anunţarea posibilei crime, nu şi a modului în care va fi comisă. Din păcate, lipsa acestui detaliu fracturează logica textului sau, cel puţin, îi diminuează serios sensurile. Căci textul demonstrează cum religia este o putere care, radicalizată, funcţionează ca orice mecanism al terorii. Şi asta se face reproducînd exact moartea lui Iisus: martirul devine călău. Evoluţionista este crucificată în numele credinţei. Puterea extremistă, pe orice s-ar întemeia ea (etnie, rasă, religie etc.), îşi elimină adversarii. În lipsa acestei similarităţi, Benjamin este doar un personaj monstruos. Iar în piesa lui Marius von Mayenburg este vorba, totuşi, despre ceva mai mult decît biografia unui personaj ficţional. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Bogdan Catargiu

comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.
p 17 jpg
Impresii hibernale
Astea fiind spuse, Prin ierburi uscate nu e deloc lipsit de har – ba chiar, dat fiind efortul de a-l dibui chiar în miezul trivialității, filmul e o reușită atemporală, care s-ar putea să îmbătrînească frumos.

Adevarul.ro

image
Răzvan Lucescu, „îngropat“ în bani: suma primită de la magnatul grec, patron la PAOK Salonic
La 55 de ani, fiul legendarului „Il Luce“ și-a câștigat reputația de tehnician de elită prin rezultate impresionante. Titlul pe care l-a cucerit cu PAOK, pentru a doua oară, confirmă această realitate.
image
Experiența copleșitoare a doi români printre tătarii din Rusia. „România? Fantastică țară!” VIDEO
Cristi și Ralu, doi cunoscuți vloggeri români, au ales să meargă în Rusia, dar nu oriunde. Cei doi au ajuns la Kazan, capitala Tatarstanului, iar experiența lor a fost una copleșitoare
image
Vârsta de pensionare se va modifica la fiecare 3 ani. Cum pot ieși femeile mai devreme la pensie
Un articol din noua lege a pensiilor, care intră în vigoare de la 1 septembrie 2024, prevede că vârsta de pensionare se va modifica la fiecare 3 ani.

HIstoria.ro

image
Războiul aerian împotriva Germaniei
Pe la mijlocul anului 1943, soarta războiului s-a întors în favoarea Aliaților atât în Europa, cât și în Pacific. Informațiile ULTRA au jucat un rol extrem de important în războiul aerian deasupra Germaniei.
image
Unde e corectitudinea presei românești din anii celui de-al Doilea Război Mondial?!
Februarie 1941. România generalului Antonescu aparține Axei. Germania, noul nostru partener strategic, e în război cu Anglia. Presa vremii respective urmărește îndeaproape mersul Războiului.