Prietenul meu, informatorul

Publicat în Dilema Veche nr. 560 din 6-12 noiembrie 2014
Prietenul meu, informatorul jpeg

● Eu şi dosarul meu. Regia: Clemens Bechtel; muzica: Sven Kaiser; dramaturgia: Julia Weinreich; scenografia: Matthias Schaller; performeri: Eveline Ledig, Catharina Laube, Ilona Raue, Gottfried Dutschke, Max Fischer, Jürgen Gottschalck. Teatrul de Stat din Dresda.  

Succesul Gianinei Cărbunariu cu spectacolul

(în care regizoarea reia tema arhivelor Securităţii pe care o abordase în

de la Teatrul Odeon se dovedeşte a fi o parte dintr-o reuşită mai amplă. Spectacolul a fost produs în cadrul unui proiect al Festivalului Internaţional de Teatru Divadelná Nitra din Slovacia,

, în care teatre din şase ţări – Cehia, Germania, Ungaria, Polonia, România, Slovacia – au creat spectacole pe baza documentelor din arhivele fostelor Poliţii Politice. Este pentru prima dată cînd se produce o investigare performativă internaţională asupra unui subiect dureros al perioadei comuniste, comun Estului european. Una dintre intenţiile proiectului a fost ca spectacolele să circule în ţările producătoare, pentru a oferi o bază de discuţii comună. În funcţie de resursele financiare, acest lucru s-a întîmplat. Organizat de Gianina Cărbunariu (în numele dramAcum, partener al proiectului) şi găzduit de Teatrul Odeon, Festivalul Vieţi Paralele a ajuns la Bucureşti, cuprinzînd spectacolele românesc, german şi ceh. Impactul a fost copleşitor. Nu numai că cele două spectacole străine –

este deja un hit teatral în România – au fost remarcabile, prezentînd cu mijloace diferite, chiar antagonice, cazuri reale din arhivele Poliţiilor Politice din Germania şi Cehia, dar ele au generat şi unele dintre cele mai consistente dezbateri postspectacol la care am asistat vreodată. 

Tematic şi estetic, spectacolul german,

şi cel ceh,

sînt complementare. Cazurile prezentate în primul show vizează impactul abuzului psihic exercitat de Stasi în RDG, care a construit o reţea de spionaj intern ce a penetrat viaţa personală a germanilor. Minimalist ca expresie, spectacolul este jucat nu de actori, ci de personajele reale ale cazurilor prezentate. În al doilea spectacol este vorba despre agresivitatea criminală a Poliţiei Politice la nivel fizic. Expresia este extrem de elaborată: spectacol de operă, cu muzică originală. Două show-uri, două viziuni şi două formule performative diferite, aceeaşi teroare. 

În

regizorul Clemens Bechtel a lucrat cu mai multe persoane din fosta RDG care au avut legătură directă cu Stasi, victime şi informatori care şi-au scris şi performat poveştile personale. Este aşa-numitul „teatru al experţilor vieţii cotidiene“ cu care românii au avut contact prima dată prin intermediul spectacolelor germanilor de la Rimini Protokol. Confruntarea publicului cu poveştile şi personajele reale configurează o altfel de raportare la spectacol decît în teatrul convenţional, din cauză că spectatorul trebuie să se poziţioneze faţă de realitate, în afara unei convenţii, lipsit de o interpretare a subiectului, căreia să i se poată ralia sau pe care să o poată contesta.  O parte din text este adresată direct spectatorilor, implicînd o ipotetică plasare a acestora în situaţiile descrise. „Imaginaţi-vă că sînteţi student şi...“ Asta pentru că spectacolul dezvăluie o istorie cunoscută – omniprezenţa Stasi sub forma unei reţele de spionaj care îşi racola adepţii prin promisiuni şi şantaj, pentru a-i folosi uneori împotriva voinţei lor şi pe care îi supraveghea, motiv pentru care este greu de decelat între victimele şi angajaţii săi – şi pune în discuţie modul în care se judecă trecutul recent. Este vorba de contextualizare, căci Clemens Bechtel cere spectatorilor să se plaseze în contextul istoric şi social din RDG şi să reflecteze cum ar fi acţionat în acele condiţii. Ar fi acceptat propunerea Stasi sau nu? Implicarea spectatorului presupune, de fapt, o responsabilizare a acestuia, a felului în care el foloseşte informaţia. Istoria nu este în alb şi negru, a o judeca în termeni absoluţi este o greşeală. 

Victime şi informatori ai Stasi au lucrat împreună la acest spectacol în care au exersat penitenţa, iertarea, reconcilierea. Actanţii au înţeles astfel şi „cealaltă perspectivă“, ce efect au avut acţiunile lor asupra celorlalţi. Unul dintre performerii-informatori a povestit cum a făcut publică mărturisirea colaborării sale cu Stasi, înainte de a juca în spectacol, şi cum a relaţionat cu partenerii de scenă, în condiţiile în care unii dintre ei au făcut închisoare politică. Regizorul, aflat la a treia experienţă cu un spectacol despre Poliţia Politică, a vorbit despre efectul terapeutic al acestuia. Cred că avem în faţă, concret, trei spectacole: unul s-a petrecut în timpul repetiţiilor şi a implicat relaţionarea acestor oameni, aflaţi în diferite raporturi cu Stasi, şi dificila lor reconciliere. Al doilea spectacol este show-ul propriu-zis, istoria performată de actanţii săi. Cele de-al treilea vizează reacţia spectatorilor, publică la discuţia postspectacol şi intimă, gîndurile nerostite. 

La nivel oficial, Germania a desfiinţat Stasi în 1990, i-a concediat pe toţi angajaţii care nu au voie să lucreze în instituţii de stat şi să aibă funcţii publice. La nivel personal, rănile sînt încă deschise, dar societatea germană pare pregătită pentru vindecare. 

Mă întreb dacă s-ar putea face un astfel de spectacol în România, cu victime şi colaboratori ai Securităţii pe aceeaşi scenă, dacă s-ar putea întîmpla asta într-o ţară în care lustraţia n-a funcţionat şi parte din foştii securişti ocupă poziţii importante în mediul economic şi politic. Realitatea românească pare să sugereze că asta ar fi o utopie. În 21 octombrie, fiul disidentului Gheorge Ursu a intrat în greva foamei, în semn de protest faţă de faptul că dosarul privind moartea tatălui său nu a fost redeschis. Inginerul Gheorghe Ursu a fost ucis la 17 noiembrie 1985, în arestul Rahova, de către un deţinut de drept comun care, după cum au dovedit investigaţiile ulterioare, executase un ordin primit de la Securitate, de a-l extermina pe disident. Gheorghe Ursu fusese urmărit de Securitate încă din anii ’70, cînd trimisese scrisori la Radio „Europa Liberă“, în care denunţa politica criminală a regimului lui Nicolae Ceauşescu. Fiul lui Gheorghe Ursu acuză faptul că securistul care s-a ocupat de cazul tatălui său nu a fost investigat. 

Deşi zidul Berlinului s-a sfărîmat, la porţile Orientului reconcilierea întîrzie. Pentru iertare e nevoie de mărturisire.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: Teatrul de Stat din Dresda

news Cimpeanu Cruciada împotriva lui Stefan cel Mare Cismigiu jpg
Dezbatere – Cruciadă împotriva lui Ștefan cel Mare: Codrii Cosminului 1497 de Liviu Cîmpeanu
Joi, 9 februarie, de la ora 19.00, Editura Humanitas vă invită la Librăria Humanitas de la Cișmigiu la o dezbatere cu istoricii Liviu Cîmpeanu
Afis 9 febr 2023 Sala Radio jpg
TROMPETISTUL DE TALIE INTERNAȚIONALĂ ALEX SIPIAGIN VA CÎNTA CU BIG BAND-UL RADIO ROMÂNIA!
Pentru acest concert de jazz contemporan, Big Band-ul Radio îi are ca invitați și pe pianistul și aranjorul MISHA TSIGANOV, contrabasistul MAKAR NOVIKOV și pe bateristul SASHA MACHIN.
Publishing & TPS1 jpg
1 milion de lei pentru traducerea cărților românești în străinătate
Sesiunea 2023 a programelor Translation and Publication Support (TPS) și PUBLISHING ROMANIA, la start
982 16 sus coperta jpg
O bere cu Dave Grohl
Pe mulți dintre noi izolarea din timpul pandemiei ne-a făcut să ne aplecăm spre tot soiul de hobby-uri mai mult sau mai puțin bizare (și de multe ori nu neapărat utile).
p 17 jpg
Teatru de război
Narvik e despre acest cuplu – ea, „soție și mamă”; el, soldat chiar pe frontul din fața casei – care trebuie să le facă față nemților, „separat, dar împreună”.
982 17 coperta1 jpg
Familia Wakeman
Nu doar Steven Wilson a avut un an intens, ci și celălalt Wilson esențial al prog-rock-ului britanic, Damian Wilson.
George Banu jpg
George Banu – un portret pur subiectiv
Biţă folosea des expresia entre‐deux, inclusiv în Povestirile lui Horatio, una dintre ultimele lui cărți.
landscape 1 febr jpg
UN TRIO DE COMPOZITORI, UN TRIO DE MUZICIENI și UN FLAUT DE AUR
Primul concert al lunii februarie (miercuri, 1 februarie 2023) la Sala Radio propune publicului un trio de mari compozitori – MOZART, BACH și MENDELSSOHN – alături de un trio de apreciați muzicieni români.
p 8 2 foto C  Hord jpg
George Banu
De aceea, textele lui George Banu nu doar informează, ci formează. Cititorul îi va rămîne mereu dator, iar Dilema veche îi va rămîne mereu recunoscătoare.
981 16 coperta1 jpg
Retrospectiva anului poetic 2022
În concluzie, aș adăuga că e îmbucurătoare această diversitate de tonuri și de voci din poezia românească de azi.
p 17 2 jpg
Lup singuratic
The Card Counter, cel mai recent film al lui Paul Schrader, demonstrează cît de ușor am ajuns să folosim termenul de „bressonian” pentru a descrie în viteză orice film care promite interpretări minimaliste și o anume reticență pentru spectacol.
981 17 Breazu jpeg
No fun
Aici e Iggy dorindu-și și nereușind să-l imite pe un alt Iggy, cel dintr-o altă eră.
981 21 Iamandi jpg
Revoluția română, între previzibil și spontan
Pe această pantă a căzut comunismul, și cu toate că pare a se sfîrși brusc în 1989, parcurgerea ei a durat aproximativ douăzeci de ani.
MRM 7ian12feb vertical jpg
„Moștenitorii României muzicale”: Violin in love cu Valentin Șerban și Daria Tudor
Pentru îndrăgostiții de muzică, un recital-eveniment la Sala Radio susținut de violonistul Valentin Șerban, cîștigătorul Concursului Enescu – ediția 2020/2021, și pianista Daria Tudor: „Violin in love”.
AFIS 27 ian 2023 Sala Radio jpg
Soprana Valentina Naforniță - invitată specială la Sala Radio
Soprana VALENTINA NAFORNIȚĂ, aplaudată pe scena marilor teatre lirice ale lumii – de la Staatsoper (Viena), Opéra national de Paris, Opéra de Lausanne, Théatre des Champs-Elysées (Paris) sau Teatro alla Scala (Milano) - este invitată specială pe scena Sălii Radio.
George Banu jpeg
George Banu (1943 – 2023)
Pentru mai mult de un deceniu, George Banu a fost unul dintre cei mai valoroși colaboratori permanenți ai revistei noastre.
lanscape Sala Radio Tetrismatic png
Muzica creată ca niște piese de tetris: „TETRISMATIC”, un concert ca o aventură sonoră și vizuală
Joi, 26 ianuarie 2023, de la 19:00, Sala Radio va fi scena evenimentului „TETRISMATIC - Enjoying the Game of an Unexpected Journey”, în care saxofonistul CĂTĂLIN MILEA și invitații săi vor susține o „călătorie muzicală ca un joc”
Idei pentru weekendul prelungit  Sursa imagine Opera Comica pentru Copii jpeg
Reprezentații suplimentare programate pentru musicalul ,,Sunetul Muzicii”
La cererea publicului, pe 21 și 22 ianuarie 2023 au fost programate două reprezentații suplimentare ale musicalului „Sunetul Muzicii”, în regia lui Răzvan Mazilu.
p  16 Benjamin Labatut WC jpg
Spre abis
Pe scurt, Labatut ne oferă o ficționalizare a formulării Principiului Incertitudinii și a Interpretării Copenhaga.
980 17 DN83 foto Denisa Neatu jpg
Două povești (nu doar) de dragoste
Ceea ce funcționează aici însă este dinamica coregrafică și ideea individului ca rezultantă a mediului și a istoriei.
Joaquín Sorolla, Odalisca, ulei pe pânză, 1884 (afis) jpg
Art Safari va fi deschis tot anul: 3 ediții în 2023 - Primul sezon începe în 10 februarie și aduce mult-așteptata expoziție retrospectivă a unui mare modernist român – Ion Thedorescu-Sion, Impresionism spaniol, Prix Marcel Duchamp și Young Blood-ul d
Primul sezon celebrează 140 de ani de la nașterea lui Ion Theodorescu-Sion (1882-1939), maeștrii picturii spaniole, de la Academism la Impresionism, printre care celebrul „Maestru al luminii” - Joaquin Sorolla.
p 15, Munch, Tipatul jpg
Coșmar, Țipăt și Mozart
Füssli nu pictează o scenă erotică, ci o experiență mnemonică sau onirică. Fără cenzură, dăruire completă. Aceasta-i sursa coșmarului.
979 COPERTA 16 sus BAS png
Modificare și aliniere
Romanul este atît un traseu spre adevăr, cît și o continuă negare a acestuia.
979 COPERTA 16 jos Marius jpg
Obsesie, pasiune, durere
Sacrificiul şi durerea, dragostea şi moartea sînt, astfel, modelele simbolice pe care ţesătura scrisului Zeruyei Shalev le întinde peste această poveste despre iluzie, împlinire şi eliberare.

Adevarul.ro

image
Misterioasa moarte de la Sanremo. Iubitul cântăreței Dalida, găsit împușcat în cap, în camera de hotel VIDEO
Cazul a șocat Italia în anii ʼ60, dar a fost clasat ca sinucidere. Peste 40 de ani, poliția a reluat investigația, dar misterul încă persistă.
image
Fumatul interzis minorilor în spații publice. Proiectul, adoptat de Senat
Inițiativa legislativă a fost adoptată tacit de Senat, luni, iar aceasta prevede că minorii nu mai pot fuma în parcuri, pe drumurile publice sau alte zone publice, fiind pasibili de amenzi până la 500 de lei.
image
Primul moment al cutremurului din Turcia, surprins de camera unei mașini VIDEO
Primul moment al celui de-al doilea seism din Turcia a fost întregistrat de camera de bord a unei mașini. Imaginile sunt de-a dreptul cutremurătoare. Șoferul a văzut cum, în jurul său, oamenii aleargă disperați în stradă, iar clădirile încep să se prăbușească.

HIstoria.ro

image
Aventurile Reginei Maria, o traumă pentru tânărul prinț Carol
Nașterea lui Carol, primul copil al cuplului princiar Ferdinand-Maria, pe 15 octombrie 1893, a fost un prilej de mare bucurie pentru țară, familia regală și Regele Carol I, dar mai puțin pentru tânăra mamă.
image
Consecințele bătăliei de la Stalingrad
După capitularea Corpului XI Armată, timp de câteva zile, avioane de recunoaștere germane au continuat să efectueze zboruri deasupra Stalingradului pentru a descoperi eventualele grupuri de militari germani care încercau să scape și de a le parașuta provizii.
image
Joseph Pulitzer, jurnalistul născut pe malul Mureşului, care a făcut istorie în Statele Unite
Premiile Pulitzer, cele mai prestigioase distincții ale jurnalismului american, au fost acordate pentru prima dată în 1917, la inițiativa jurnalistului de origine maghiară Joseph Pulitzer.