Pînă cînd HR-ul ne va despărţi

Publicat în Dilema Veche nr. 547 din 7-13 august 2014
Pînă cînd HR ul ne va despărţi jpeg

● cont(r)ACTe, de Mike Bartlett, Regia: Cristi Juncu, Scenografia: Cosmin Ardeleanu, Cu: Theodora Stanciu, Diana Cavallioti / Irina Antonie, Teatrul Act  

În plină degringoladă economică în care marile companii, după cîteva lovituri primite în timpul crizei, par a cîştiga din nou teren, cel puţin aici, în estul european, încă uşor manipulabil la nivel de autoritate statală şi cu mînă de lucru ieftină, teatrul începe să investigheze situaţia corporaţiilor care practică, pe şleau sau pe ocolite, forme de sclavie modernă. De ani buni, tema este întoarsă pe toate părţile în Occidentul capitalist, dar aici, în democraţia originală cu economie aşijderea, în care asemenea subiecte par departe de realitatea imediată, preocupările de acest fel sînt recente. De exemplu, Theodor-Cristian Popescu a montat, la Teatrul Nottara, Metoda, un text al dramaturgului spaniol Jordi Galcerán, care tratează procesul complex – ce include manipulare psihologică şi umilire – de angajare într-o multinaţională. Un spectacol puternic a făcut Bogdan Georgescu la OTA, ForTheWin, inspirat dintr-un caz real, petrecut în România: Raluca Stroescu, Project manager la Ernst & Young, a murit în 2007 din cauza epuizării fizice, după ce lucrase 100 ore pe săptămînă. Nimeni nu a fost responsabil pentru dispariţia ei, semn că moartea trece, corporatismul rămîne.

Cristi Juncu nu este un militant de stînga, nici de dreapta, nici un pasionat al cauzelor sociale, dar este un regizor care citeşte cu atenţie piesele, lucrează inteligent, detaliat, cu actorii, reuşind să genereze demonstraţii de virtuozitate interpretativă. Ceea ce face Juncu este să însufleţească textul fără să-l denatureze şi fără să-l folosească ca bază pentru exprimarea propriilor opinii sau ca sursă pentru imaginarul său. Cu alte cuvinte, el promovează în stil american dramaturgia contemporană, adică montează textul în spiritul şi litera sa („demiurgul“ în teatrul american este dramaturgul, nu regizorul, aşa cum se întîmplă în Europa). Prin urmare, militantismul din cont(r)ACTe îi aparţine integral autorului, Mike Bartlett. Dramaturgul britanic este prezent a doua oară pe scena Teatrului Act, după ce Horia Suru a montat aici COCKOŞI şi, exact ca în acest text, în cont(r)ACTe amplifică o situaţie pînă la limita absurdului, pentru a-i arăta potenţialul maladiv, insesizabil altfel. Este ca şi cum ar pune o lamelă la microscop şi ar vedea celulele cancerigene, sesizînd astfel sursa unui rău existent.

În piesa lui Mike Bartlett, corporaţia este o formă de sclavie modernă, din care este dificil să evadezi: nu îţi permite să fii liber şi nu te iartă dacă te-ai eliberat. Este stăpînă pe viaţa ta şi îţi controlează intimitatea. Contractul de muncă pe perioadă nedeterminată (visul multor români) este o detenţie benevolă, pe viaţă. Corporaţia controlează manifestarea în spaţiul public (asta este deja realitate, cazurile de concedieri în urma activităţii în reţelele sociale sînt dezbătute în Europa şi SUA, principala controversă vizează moralitatea unor astfel de decizii radicale profesionale, bazate pe spionarea vieţii private – chiar dacă este expusă public – şi efectul de cenzură a comportamentului personal, ceea ce poate reprezenta o intruziune a angajatorului în intimitatea angajatului), dar şi în spaţiul privat, prin supravegherea relaţiilor personale. Corporaţia devine astfel o formă de dictatură în mediul economic: spionează, cenzurează, depersonalizează, uniformizează. Întrebarea pe care o ridică Mike Bartlett este pînă unde permiţi controlul angajatorului asupra vieţii tale? Persoana iubită este un element negociabil la locul de muncă?

Construită pe două personaje în opoziţie, cont(r)ACTe este, de fapt, povestea unei „evanghelizări“ eşuate, doar că ceea ce se propovăduieşte este cuvîntul unui zeu diferit de orice divinitate religioasă: eficienţa (cele două teme, religia şi profitul sînt mixate în piesa lui Esteve Soler, Contra progresului). HR-ul unei companii multinaţionale ţine sub supraveghere o proaspăt angajată. Relaţia lor (contactul dintre ele, de unde şi jocul de cuvinte din traducerea românească a titlului Contractions, care este, la rîndul său, o adaptare după cel al piesei originale, Love Contract, un scenariu radiofonic scris pentru BBC Radio 4, în 2007), derulată în biroul şefei, pe parcursul cîtorva ani, începe normal şi ajunge într-o zonă orwelliană, cu ingerinţe abuzive în viaţa personală şi tuşe absurde (povestea dramatică de dragoste, obiectul „negocierii“ atinge momente sinistre). În spectacol, cele două sînt poziţionate una în faţa celeilalte, ca într-un meci (tot un meci sugera şi cealaltă piesă a lui Mike Bartlett, COCKOŞI – dramaturgul marchează astfel aspectul combativ al temelor pe care le propune). HR-ul (Theodora Stanciu) este plasată sus, în public, iar angajata, Emma (Diana Cavallioti / Irina Antonie) se află pe scenă, astfel că ierarhia este evidentă şi intimidantă. Aceasta este prima caracteristică a relaţiei lor. A doua decurge din intermedierea imaginii HR-ului prin video. Deşi personajul este prezent şi vizibil, imaginea lui supradimensionată este proiectată în spatele Emmei (spectatorul poate vedea proiecţia şi, în funcţie de loc, unul sau ambele personaje live). Ceea ce vedem este o interfaţă a omului, ascuns sau pierdut în spatele acestei măşti. Aşa începe, cu cele două personaje faţă în faţă şi chipul impasibil al şefei dominînd în fundal (trimitere – poate involuntară – la filmele SF în care comunicarea este intermediată de tehnică), duelul între om şi corporaţie. Îmbrăcată office impecabil, încorsetată într-un costum rigid, turnat pe corp, purtînd pantofi intimidanţi (nu sexi) cu tocuri foarte înalte, Theodora Stanciu face din HR un icon corporatist, este o imagine, mai mult decît un om. Cum ar spune Groparul din Hamlet, „este o fostă femeie“ căci, deşi i se poate intui un trecut „uman“, se vede că a renunţat la el pentru carieră. Ea reprezintă reuşita „evanghelizării“ corporatiste.

Tînăra Emma este o aspirantă la noul cult economic, dar umanitatea ei, greu pusă la încercare, după ce dă cîteva rateuri, răbufneşte cu toată forţa. Pe măsură ce lucrurile se agravează, ţinuta ei devine neglijentă, robotul muncitor se umanizează şi asta „produce“ dezordine. Umanitatea murdăreşte artificialitatea corporatistă. Ca într-o partidă palpitantă de şah, Theodora Stanciu şi Diana Cavallioti (din păcate, nu am văzut şi varianta cu Irina Antonie) joacă matematic partituri complexe, chirurgical definite într-o viziune terifiantă asupra unui viitor posibil şi apropiat.

Un spectacol despre lipsa limitelor în capitalism şi pericolul unui Big Brother economic, neliniştitor în contextul protestelor – reale – ale muncitorilor de pretutindeni (inclusiv cele care au afectat Festivalul de la Avignon şi manifestaţiile din spatele Campionatului Mondial de Fotbal).

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: C. Ardeleanu

dilemaveche ro   Literatura clasica pentru copii   De ce merita redescoperita jpg
Literatura clasică pentru copii: De ce merită redescoperită
"A fost odată, ca niciodată..." Cine nu-și amintește aceste cuvinte magice care deschideau porțile unei lumi fantastice?
dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.

Parteneri

Adolescentul a murit la circa două sau trei luni după atacul leului (© Veselin Danov)
Un schelet descoperit în Bulgaria dezvăluie un secret șocant: Tânărul care a supraviețuit atacului unui leu
În urmă cu aproximativ 6.200 de ani, un adolescent a supraviețuit unui atac brutal al unui leu, deși găurile adânci din craniul tânărului arată că i-a fost grav afectat creierul, dezvăluie un schelet descoperit în Bulgaria.
rodica stanoiu si partenerul ei marius FOTO Cancan
Misterul morții Rodicăi Stănoiu: apropiații reclamă că nu a fost efectuată autopsia. Vila fostului ministru, vandalizată
Moartea fostului ministrul al Justiției, Rodica Stănoiu ridică tot mai multe semne de întrebare, după ce apropiați ai acesteia au susținut că ar fi avut urme de violență pe corp și ar fi fost înfometată înainte să moară.
Nicușor Dan, conferință de presă la Palatul Cotroceni FOTO presidency.ro
Nicușor Dan: Războiul din Ucraina se va încheia când Rusia nu și-l va mai permite economic
Președintele Nicușor Dan a vorbit despre condițiile în care ar putea lua sfârșit războiul din Ucraina și despre miza majoră a acestui conflict pentru ordinea internațională. Declarațiile au fost făcute în cadrul emisiunii „40 de întrebări cu Denise Rifai”.
sticle coca cola shutterstock 1280723917 jpg
Ce se întâmplă în organism după o doză de Coca-Cola
Coca-Cola se află în centrul unor noi avertismente lansate de specialiști, care atrag atenția asupra riscurilor pentru sănătate asociate consumului frecvent al băuturii.
BeFunky collage   2025 12 14T201653 072 jpg
Cel mai rapid și delicios desert de iarnă. Budincă de fidea cu portocale, rețeta căreia nimeni nu îi poate rezista. VIDEO
Pentru zilele reci de iarnă, când timpul este limitat, dar pofta de ceva dulce rămâne, există soluții simple și eficiente. Una dintre ele este budinca cu fidea și portocale, un desert care se pregătește rapid, într-un singur bol, și nu necesită tehnici complicate sau ingrediente greu de găsit.
Judecătoarea Raluca Moroșanu FOTO Inquam Photos / Gyozo Baghiu
Judecătoarea Raluca Moroșanu, noi declarații despre situația din justiție. „Nu pensiile speciale sunt problemele reale ale Justiției”
Raluca Moroșanu, judecătoare la Curtea de Apel București, lansează acuzații grave la adresa actualei conduceri a instanței, într-un interviu acordat Recorder. Magistrata susține că independența judecătorilor este afectată și că deciziile se iau netransparent.
consult freepik1 jpeg
Afecțiunea tot mai comună care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența la un loc. Este ucnoscută drept „boala tăcută”
Atunci când vine vorba despre cele mai periculoase boli care afectează omenirea, cei mai mulți dintre noi ne vom gândi la cancer, demență, sau diverși viruși periculoși. Însă, medicii avertizează că există o cu totul altă boală care afectează mai mulți oameni decât cancerul și demența împreună.
mirabela dauer audiata la dna pentru locul de veci de la zisu avocat dansa a apreciat ca este ca o pretuire pentru cariera sa 980697 jpeg
Mirabela Dauer, mărturisiri inedite despre primul ei loc de muncă: „Cred că dacă nu cântam, nu făceam nimic”
Mirabela Dauer rămâne una dintre cele mai emblematice figuri ale muzicii ușoare românești, o artistă a cărei carieră se întinde pe mai multe decenii și care continuă să se bucure de aprecierea publicului. Parcursul său artistic a început devreme, la doar 16 ani, când a urcat pentru prima dată pe sce
A patra seara de proteste pentru Justiție in București FOTO Inquam Photos / Octav Ganea
Justiția, ruptă în două. Cine sunt semnatarii listei de susținere a magistraților din reportajul Recorder și cine sunt marii absenți
Reportajul Recorder, în care mai mulți magistrați denunță ceea ce ei consideră încălcări grave ale independenței sistemului, i-a împărțit în două tabere.