Mult prea multă fericire

Publicat în Dilema Veche nr. 754 din 2-8 august 2018
Mult prea multă fericire jpeg

● Minunata lume nouă, după Aldous Huxley, traducerea, dramatizarea şi regia: Catinca Drăgănescu. Cu: Camelia Pintilie / Oana Predescu, Alexandru Popa / Mihai Mitrea, Dan Pughineanu, Mircea Băluță, Andreea Hristu / Ana Udroiu, Ovidiu Ușvat, Bogdan Nechifor, Dana Marineci / Loredana Cosovanu, Mihaela Trofimov / Iulia Samson. Decorul: Andreea Negrilă. Costumele: Elena Gheorghe. Muzica originală: Silent Strike. Mișcarea scenică: Simona Deaconescu. Light design și video: Dan Băsu. Asistent regie: Alina Dum. Teatrul Excelsior. 

Odată ce nostalgia dictaturilor a reapărut pe fundalul unui capitalism falimentar, cu viralizarea unor formule de guvernare iliberale, ale căror derapaje autoritariste sînt, deocamdată, înfierate doar din vîrful buzelor, artiştii şi-au reamintit literatura distopică. 1984 de George Orwell, Fahrenheit 451 de Ray Bradbury, Povestea slujitoarei de Margaret Atwood, Procesul de Franz Kafka, Călătoriile lui Gulliver de Jonathan Swift au reapărut în teatru şi film, ca premoniţii ale lumii contemporane. Teatrul Excelsior, al cărui repertoriu pentru publicul tînăr conţine cîteva titluri importante din literatura universală (Împăratul muştelor, Hamlet, The History Boys, Aventurile lui Tom Sawyer), a inclus în această stagiune şi Minunata lume nouă de Aldous Huxley, în viziunea regizoarei Catinca Drăgănescu.

Minunata lume nouă este o variantă coşmarescă a unui capitalism decrepit combinat cu o tehnologizare scăpată de sub control, din care rezultă o umanitate dezechilibrată, care îşi pierde conştiinţa şi emoţia, devenind manipulabilă de către şi în interesul unui liderus maximus abscons. Controlul genetic şi robotizarea generează o societate stratificată, în care calitatea biologică face diferenţa. Yuval Noah Harari anticipează în cartea sa, Homo deus. Scurtă istorie a viitorului, dacă nu o apocalipsă a umanităţii, atunci măcar un viitor îngrijorător în ceea ce priveşte efectul tehnologiei şi al controlului genetic asupra omenirii, confirmînd astfel, la peste 80 de ani distanţă, temerile intuitive ale lui Huxley. Unul dintre efectele posibile pe care le preconizează Harari este reapariţia claselor sociale, dominanţa perfecţiunii biologice (ceea ce poate duce la epurarea celor imperfecţi), un haos al eticii în condiţiile în care, într-o lume cu umanoizi „perfecţi“ şi robotizaţi, conştiinţa va dispărea.

În Minunata lume nouă, Aldous Huxley imaginase o formă inventivă de control al populaţiei prin menţinerea acesteia într-o stare de continuă fericire. Cu ajutorul unui drog (soma) administrat obligatoriu, oamenii se aflau într-o permanentă mulţumire de sine, avînd tot ceea şi-ar fi putut dori. Dependenţa de fericire alterează însă percepţia realităţii, produce un retard al umanităţii (căci, dacă nu mai e nimic de dorit, de cîştigat, de obţinut, se produce autosuficienţa) şi uniformizează. Această stare forţat-pozitivă, dominată de un singur sentiment (se produce o formă de terorism prin obligativitatea ca afectul să fie „arian“, fără alte adaosuri emoţionale), generează o societate artificială, cu indivizi lipsiţi de conştiinţă, obedienţi, depersonalizaţi şi rudimentari ca afect şi mental. Însă cel mai grav atribut al fericirii, induse şi impuse, este că ea devine o armă. Emoţiile negative (tristeţe, durere, furie, disperare, vinovăţie etc.) au un rol important în formarea identităţii umane, iar lipsa lor aseptizează individul, îl invalidează. Anulînd emoţiile negative, autoritatea exercită asupra individului o formă de agresiune. Practic, umanoizii şi Huxley sînt abuzaţi prin menţinerea lor forţată într-o stare de pozitivism.

rosencrantz foto 1 adi tudose jpg jpeg

În spectacolul de la Teatrul Excelsior, regizoarea Catinca Drăgănescu imaginează un univers robotizat şi tehnologizat, în care umanoizii cu profunzimea unor Barbie şi Ken (actorii funcţionează bine într-o coregrafie dinamică ce redă multiplicarea depersonalizării), nişte stereotipuri de gen cu personalitatea jucăriilor sexuale, duc o existenţă monotonă, uniformizată, pe care nu o percep ca atare, căci simţul realităţii le-a fost atrofiat de drogul zilnic. O lume de nenumăraţi Sophia (robotul umanoid) pe dos, adică oameni robotizaţi, menţinuţi într-o stare de fericire tîmpă, care îi face uşor manipulabili întru gloria unui lider cu o personalitate la fel de sterilă. O lume cu o singură dominantă (fericirea), o dictatură a artificialului, în care fiecare are totul, mai puţin pe sine, şi în care toţi sînt fericiţi, dar nu şi diferiţi.

În spectacol, personajele circulă cu biciclul electric (segway) într-o variantă futuristă, sînt îmbrăcate la fel, au acelaşi ton fals entuziast şi nu depăşesc afectul unui preadolescent. În ciuda (sau tocmai din cauza) evoluţiei tehnologice şi genetice, oamenii nu se maturizează emoţional (aici este o conexiune pe care regizoarea o face cu publicul-ţintă al teatrului producător, mizînd, în scenele de confesiuni intime, pe modele de comunicare/relaţionare ale adolescenţilor). Rezultă un univers steril, robotic, uniform şi muzical, căci regizoarea include muzica printre formulele de standardizare a vieţii. Muzica (creaţie Silent Strike) este aici o formă de comunicare, control şi dominare, unul dintre instrumentele agresiunii oficiale, pentru că şi ea forţează/impune fericirea, iar artificialitatea ei se conectează cu cea a întregului univers distopic.

De la un punct încolo însă, tot acest construct performativ devine monoton întrucît, pe de o parte, odată stabilit modelul, el nu mai evoluează, ci se reproduce timp de trei ore, iar pe de altă parte, apariţia contrastului (sălbaticii, oponenţii regimului), care ar fi putut contrabalansa paradigma stabilită pînă în acel moment, nu este suficient de puternică, fiind marcată, paradoxal, de o doză mare de artificial (sălbaticii par la fel de convenţionali ca „fericiţii“, doar că fără intenţie). Insertul din Shakespeare, cu scena balconului din Romeo şi Julieta, ca un contrapunct demonstrativ privind rolul emoţiilor, al artei şi gîndirii critice în raport cu îndobitocirea mult prea fericită, este prea lung şi monoton pentru a dinamiza formatul spectacular deja instalat. Spectacolul ajunge, involuntar, „o lume nouă“ în sine, fără a mai avea forţa de a fi/genera şi comentariu critic. 

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: Adi Tudose

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

transalpina ninsoare jpeg
Vremea rea face ravagii şi în Bulgaria. Avertizarea MAE de călătorie: restricţii de circulaţie, vânt puternic şi ninsori
Timp de două zile, Bulgaria se află sub cod roşu de vreme rea, astfel că MAE a emis o avertizare de călătorie în această ţară pentru cetăţenii români.
podul de piatra baile herculane jpg
Primul pod din Europa construit în curbă, aflat în România. Este vechi de peste 160 de ani și a fost restaurat
Podul de Piatră din Băile Herculane, o bijuterie arhitecturală încărcată de istorie, este primul pod din Europa construit în curbă și e vechi de peste 160 de ani. Nu e de mirare deci, de ce mulți vor să ajungă măcar o singură dată aici. De altfel, acesta a fost și reabilitat.
Andreea Caranda ne-a povestit pentru Click! câte puțin din “culisele” emisiunii sale de suflet
Rachetele Pershing ale aliaților au fost dezafectate după 1987/ FOTO: US Army
Ce rachete similare cu cea folosită în premieră de Rusia în Ucraina mai au SUA și NATO. De ce le-au distrus aliații după 1987
Sute de rachete balistice Pershing cu rază intermediară de acțiune, analoage a celei intercontiennatle rusești Rubej, folosită pentru prima dată, joi împotriva Ucrainei, au fost odată desfășurate în Europa de Vest, dar au fost dezafectate, scrie Defence.ua
Horoscop dragoste Foto shutterstock 1919376245 jpg
Horoscop vineri, 22 noiembrie. Zodia care încheie o relație toxică. Ce nativ e tentat să-și înșele partenerul
Horoscopul zilei de vineri, 22 noiembrie arată că o zodie va pune capăt relațiilor toxice, iar nativii alteia sunt tentați să-și înșele partenerul. Lorina, astrologul Click!, are predicții complete pentru toate cele 12 semne zodiacale.
Yuki Tsunoda, freepics png
Pilotul de Formula 1 Yuki Tsunoda, interogat de biroul de Imigrări la sosirea în SUA. „Aproape că mă trimiseseră acasă...”
Tânărul pilot japonez de Formula 1 a întâmpinat mari dificultăţi la intrarea în SUA, unde a fost oprit de reprezentanţi ai biroului de Imigrări, dus într-o cameră pentru interogatoriu, fără a i se permite să ia legătura cu cineva, şi aproape trimis acasă.
accident ISU arges jpg
O mașină de poliție a fost izbită de un autoturism în timp ce se deplasa spre un accident rutier cu victime
Un echipaj de poliție aflat în misiune spre un eveniment rutier cu victime a fost implicat într-o tamponare cu un autoturism, joi seara, în municipiul Curtea de Argeș.
Guvern FOTO Gov ro jpg
Amnistia fiscală a fost prelungită până în 19 decembrie, dar termenul limită pentru depunerea notificărilor se încheie în patru zile
Guvernul a prelungit până la data de 19 decembrie 2024 termenul pentru aplicarea amnistiei fiscale, însă termenul limită pentru depunerea notificărilor prin care se transmite intenţia de a beneficia de amnistie rămâne 25 noiembrie 2024.
Iarna pe DN 7A Foto DRDP Timișoara jpg
Iarna s-a instalat la munte, în vestul României. Imagini superbe, după „prima noapte albă din sezonul de iarnă 2024 – 2025”
Iarna s-a instalat în zonele alpine din România, iar unele drumuri montane au fost acoperite cu zăpadă. În vestul României, a fost prima „noapte albă” din acest sfârșit de an pentru cei care au în grijă drumurile naționale.