Mi se spune "fluture gladiator"

Publicat în Dilema Veche nr. 481 din 3-8 mai 2013
Mi se spune "fluture gladiator" jpeg

● Urme de distrugere pe Marte, o instalaţie performativă de Cinty Ionescu pe poeme de Bogdan Ghiu; performer: Nicoleta Lefter; video design & live video: Cinty Ionescu; sound design & live: Miron Ghiu. Teatrul Odeon, Sala Studio.

În 2010, Sala Studio a Teatrului Odeon a fost redeschisă după 62 de ani. Un spaţiu underground cu un design frust, o scenă modulară, bine dotată tehnic şi un foaier potrivit pentru expoziţii. Cu alte cuvinte, un loc în care artiştii pot face tot felul de năzdrăvănii. Debutul s-a făcut cu Blifat, un spectacol de Alexandru Mihail pe textul lui Gabriel Pintilei, o poveste despre familie ca mediu sufocant, tarat, deviant, subiect tratat hiperrealist, în stilul noului val din cinematografie. Începutul părea promiţător pentru noul spaţiu care şi-ar fi putut crea un program pe măsura poziţionării sale (sub „marea“ scenă), dar continuarea nu a fost pe măsură. Cu excepţia programului Filmul pe scenă, coordonat de Andreea Vălean, proiect în care regizorii de film îşi prezentau metoda de lucru în direct, în faţa spectatorilor, Sala Studio a repetat mimetic programul Sălii Majestic, fără a avea o identitate proprie. Cea mai recentă premieră a Odeonului pare să îndrepte lucrurile. Cel puţin aşa sper.

Urme de distrugere pe Marte este o instalaţie performativă, care foloseşte poezia ca textură pentru multimedia şi performance. Poemele lui Bogdan Ghiu – din volumul care dă şi titlul instalaţiei – sînt construite/deconstruite într-o formulă postmodernă, cu aportul major al autorului. În film, poetul şi performerul stau faţă în faţă şi analizează poezia. Poetul citeşte şi explică, interpretul aprobă, contestă, interoghează. Laboratorul artistic se expune astfel spectatorului, „bucătăria internă“ a manualului performativ se arată, la propriu, într-o bucătărie în care, în loc de mîncare, se gătesc cuvinte şi sensuri. Acest video este proiectat pe ecranul central (sînt trei ecrane), ale cărui muchii fracturează imaginea şi, uneori, chipurile se văd doar pe jumătate, „îndoite“, misterioase ca sensurile poemelor. Pe celelalte două ecrane, Cinty Ionescu proiectează micro şi macrouniversuri care potenţează sau contrapunctează textul. În fond, disecţia culinară a poemelor, făcută la masa de prînz (sau cină) se constituie tot într-un microunivers. „Experimentul produce experienţă“ – zice poetul, şi aşa ar putea fi înţeles şi titlul, distrugerea ca experiment pentru că „urmele de distrugere sînt urme de viaţă“. Cosmosul începe cu un cuvînt şi se termină cu o imagine – susţine poetul, iar imaginile mixate live de Cinty Ionescu sînt expresia vizuală a cuvintelor. Dincolo de sunete, imagini şi cuvinte, instalaţia are o parte performativă. Nicoleta Lefter este una dintre cele mai active actriţe din spaţiul bucureştean, care se mişcă atît în zona instituţionalizată (mai puţin, deşi e angajată la Odeon), cît şi în cea independentă (mai mult, în varii direcţii: teatru de atitudine, de consum, instalaţii, performance, teatru-dans etc). Tocmai această activitate intensă i-a reliefat calităţile tehnice (face adevărate creaţii cu vocea în dontcrybaby la Teatrul Luni de la Green Hours, îşi demonstrează expresivitatea corporală în Dezintoxicare la Godot), i-a ascuţit intuiţia, i-a şlefuit talentul. Nicoleta Lefter întruchipează tipologia actorului curios, care încearcă formule performative diferite, pentru acumularea experienţei, decantabilă ulterior. Lucrează mult, şi asta o face flexibilă faţă de estetici şi tematici. În instalaţia de la Odeon, apariţia sa ca element viu într-un complex multimedia are două funcţii: una este dată de poezie (personaj: omul constructor de universuri şi, în acelaşi timp, produs al acestora), cealaltă este dată de spectacol, din a cărui structură face parte şi performerul. Îmbrăcată într-o rochie albă, lungă, de pînză, desculţă, Nicoleta Lefter arată ca o călugăriţă în intimitatea chiliei, doar că această intimitate asta e de-a dreptul cosmică. Cu un gest ritualic, îşi desface cordonul ombilical înfăşurat pe corp şi citeşte de pe el. Poezia se desprinde de piele în fîşii, versurile se descuamează. Se apropie de cîte un spectator şi îi proroceşte ceva. „Ca la biletele de papagal“ – zice cineva, dar Nicoleta Lefter explică, după spectacol, că „oamenii zic că se potriveşte ce citesc, nu ştiu cum“. Îmi spune că sînt un „fluture gladiator“ şi prietenii confirmă că descrierea mă reprezintă, „nu ştiu cum“. E o magie poetică, inocentă şi cuceritoare.

Printre imagini este una cu o mînă care mîngîie iedera pe zid ca şi cum ar trece degetele prin părul cuiva drag. Imaginea mi se pare cunoscută, probabil se regăseşte (sau doar memoria mea subiectivă a plasat-o acolo) în ROMANYEAH!, un live audio-video performance realizat tot de Cinty Ionescu, proiect comisionat şi susţinut de ICR New York în 2012 şi performat împreună cu Nicoleta Lefter şi Mandela Gajol (instrumente live: flaut, caval, ocarină, fluiere, drîmbă, kalimbă, clopoţel) în Alchemia (spaţiu nou de performance în Calea Moşilor 95, Bucureşti, o casă boierească renovată). ROMANYEAH! este o sinteză subiectivă a României ca spaţiu identitar al autoarei, o lume eterogenă, vie, care se încheagă din mers, din călătorie, un loc al schimbării, al frumuseţii şi al urîtului, cu un univers sonor eclectic, construit de americanul Brennan Green (inginer de sunet şi producător muzical) din sample-uri de muzică românească (cultă, folclorică, lăutărească) integrate în muzica electronică. Frame-uri de realitate frustă, cu juxtapuneri de personaje peste peisaje citadine sau rurale răsar din leitmotivul imagistic – o spirală obsedantă, călăuzitoare, ca firul Ariadnei printr-o Românie melancolică în frumuseţea şi urîţenia ei deopotrivă, în speranţă şi disperare, în comicul ei involuntar (un cal trage o Dacie, biciclete „parcate“ la balcon...). E un road remix performance despre o ţară care îşi caută drumul, identitatea. România lui Cinty Ionescu este una nemistificată. Instalaţia conţine decupaje video mixate live, muzică înregistrată cu pasaje live, cărora li se adaugă texte citite de Nicoleta Lefter după un scenariu prestabilit, dar care permite, totuşi, improvizaţia.

Instalaţiile performative Urme de distrugere pe Marte şi ROMANYEAH! aduc în prim-plan două spaţii – unul instituţionalizat, la Odeon, şi altul privat, Alchemia – ambele pregătite pentru experimente, şi două artiste – Nicoleta Lefter, o actriţă care combină bizar fragilitatea cu forţa, şi Cinty Ionescu, un video artist care explorează inconfortabil realitatea şi o metaforizează fără agresivitate, dar şi fără cosmetică.

Oana Stoica este critic de teatru.

Foto: A. Tudose

comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.
1034 16 O istorie a literaturii romane pe unde scurte jpg
„Loc de urlat”
Critica devine, astfel, şi recurs, pledînd, ca într-o instanţă, pe scena jurnalisticii politice şi a diplomaţiei europene pentru respectarea dreptului de liberă exprimare şi împotriva măsurilor abuzive ale regimului.

Adevarul.ro

image
Un oraș din România se află în topul celor mai ieftine orașe din Europa de vizitat în 2024. Pe ce poziție s-a clasat
De la Lisabona până în capitala Lituaniei, în urma unei analize făcută de specialiștii englezi, a reieșit o listă cu cele mai accesibile orașe europene pentru turism de weekend, printre care se află și unul din România.
image
Păţania de groază a unor nemți. Au rămas suspendaţi cu autorulota deasupra unei prăpăstii. „Dacă făceau asta românii în Germania...“
Salvamontiştii din Neamţ, care acţionează în zona masivului Ceahlău, au dat detalii despre o misiune care i-a avut în prim-plan pe membrii unei familii germane.
image
Turist speriat de prețurile din centrul unui mare oraș din România: „E prea mult“
Restaurantele, terasele și barurile reprezintă, fără îndoială, puncte importante de atracție pentru foarte mulți turiști. Cu toate acestea, mulți dintre ei se lovesc de prețurile piperate din marile orașe ale României.

HIstoria.ro

image
Atacul lui Cuza asupra masoneriei bucureștene
Modernizarea țării, pe care toți românii o doreau, dar care avea reprezentări diferite de la un grup social la altul, a generat tensiuni în tânărul stat. Programul de reforme al lui Cuza a început să fie contestat.
image
Răpirea lui Mussolini
În vara anului 1943, dictatorul italian Benito Mussolini (mai cunoscut și sub apelativul  pe care acesta și l-a ales – „Il Duce” – „Conducătorul”), aflat la putere de peste 20 de ani, se confrunta cu serioase probleme.
image
Cadoul de nuntă primit de Zoia Ceaușescu de la părinți
Fabricat în Franța, la o comandă specială a familiei Ceaușescu în anul 1983, automobilul Fuego GTS a fost facturat de către Renault (Service des Ventas Speciales Exportation) pe numele Ceaușescu Elena Zoia, unul dintre copiii familiei prezidențiale, care l-a primit cadou de nuntă de la părinți.