Interioare

Publicat în Dilema Veche nr. 572 din 29 ianuarie - 4 februarie 2015
Interioare jpeg

● Hotel, un spectacol de Eugen Jebeleanu, liber inspirat din Concert la cerere de F.X. Kroetz; scenografia: Velica Panduru; muzica: Alex Halka. Cu: Emilia Dobrin, Camelia Pintilie, Ştefan Huluba. Compagnie 28, Teatrul Unteatru & ColectivA Cluj.  

Cînd scria

, în anii ’70, dramaturgul german Franz Xaver Kroetz era membru al DKP, Partidul Comunist din Germania Federală. Era preocupat de personaje din straturile de jos ale ierarhiei sociale (cu nivel de educaţie redus şi venituri mici), uşor manevrabile de către societate (cea de consum). Kroetz pierde idealismul politic la sfîrşitul anilor ’70 şi se retrage din partid, dar îşi păstrează interesul pentru zona socială defavorizată şi „marionetele“ societăţii capitaliste, oameni mărunţi, striviţi de un sistem lacom şi depersonalizant.

o prezintă pe Miss Rasch, o femeie de 40-45 de ani, singură, a cărei rutină cotidiană se completează într-o seară cu sinuciderea. O viaţă sfîrşită în tăcere, aşa cum a fost trăită. 

La Schaubühne am Lehniner Platz din Berlin, regizorul Thomas Ostermeier a montat

cu actriţa Anne Tismer, ca parte dintr-un diptic care mai conţinea

de Ibsen (ambele spectacole au fost prezentate la Bucureşti în 2007). Practic, personajul din piesa lui Kroetz este Nora după ce execută pedeapsa pentru uciderea lui Torvald (în versiunea lui Ostermeier, Nora comite un asasinat). Situaţia materială este modestă, are un serviciu anost şi o viaţă socială searbădă. Nora Rasch este o femeie strivită de sistemul pe care l-a contestat.  Perspectiva feministă pe care o afişează Ostermeier, în continuarea ideii lui Kroetz, pune problema opţiunilor pe care le are o femeie într-o societate controlată de bărbaţi. În 2003, prima montare a piesei în România, realizată de Gianina Cărbunariu (într-un spectacol – Norocul îi ajută pe cei îndrăzneţi, care cuprindea trei monodrame cu personaje feminine ale dramaturgului german, scrise între 1972 şi 1976) prezenta un personaj robotic (Coca Bloos), cu o viaţă complet sterilizată, alcătuită din ritualuri cotidiene stricte, respectate obsesiv. O viaţă programată riguros, gest cu gest, fără emoţie, fără surprize, în al cărei tipar este inclusă şi sinuciderea („Piesa îşi propune să reprezinte o stare de fapt care m-a frapat adeseori în rapoartele poliţiei. În multe cazuri, sinuciderea se desfăşoară într-un mod incredibil de ordonat. Pregătirile pentru sinucidere se desfăşoară fără nici o trecere, ca o continuare firească a activităţilor zilnice şi considerate tocmai de aceea ca fiind cît se poate de fireşti. Iar sinuciderea propriu-zisă se înfăptuieşte cu aceeaşi dragoste de ordine, cu aceeaşi acurateţe, la fel de cuminte şi cu aceeaşi dezolantă muţenie ce au marcat şi viaţa ce o produce.“ – F.X. Kroetz). 

Piesa lui Kroetz, construită în totalitate din didascalii, fără cuvinte, descoperă sensurile multiple ale tăcerii: într-un fel taci cînd eşti apatic, în alt fel cînd eşti furios sau cînd aştepţi să sune telefonul. Tăcerea depinde de omul şi golul de lîngă tine. Tăcerea spune multe, dacă ştii să o asculţi. Pe acest eşafodaj dramaturgic cu două elemente esenţiale – tema politică şi lipsa textului –, regizorul Eugen Jebeleanu a construit un spectacol reinterpretînd şi amplificînd premisele iniţiale. Jebeleanu accentuează impersonalitatea spaţiului – locuinţa din text era standard mobilată – prin mutarea acţiunii într-o cameră de hotel, loc steril care permite să fii ce personaj vrei şi, mai ales, să fii tu însuţi (la Teatrul Unteatru, scenografa Velica Panduru a creat o cameră – prototip, chic, dar rece). Camera de hotel este un mediu favorabil recalibrărilor identitare, un fel de lichid amniotic pentru confruntarea cu sine (la senzaţia de „cocon“ contribuie şi muzica lui Alex Halka, hipnotic învăluitoare). În acest spaţiu steril, Eugen Jebeleanu suprapune mai mulţi timpi. Procedeul condensează cinematografic naraţiunile, imaginea conţine toate personajele, iar spectatorul asistă simultan la mai multe poveşti. În lipsa textului, instrumentul narativ este acţiunea, şi asta schimbă tipul narativităţii. Poveştile se construiesc din acţiuni şi atmosferă, personajele sînt compuse vizual din felul în care arată şi în care tac, din gesturi şi priviri. Regizorul mută astfel accentul pe corporalitate şi spaţialitate, atenuează politicul din piesa originală, deşi componenta socială există (mai ales la personajul matur, care păstrează traseul iniţial, acela al unei femei care renunţă la viaţă şi la ultimul personaj, un travestit/transsexual) şi oferă lecturi suprapuse. O arhivă de poveşti personale în construcţie. Timpul se dilată, universurile interioare devin explorabile, supratema – singurătatea – este transpusă în paradigme diferite. O tînără – Camelia Pintilie – aşteaptă o întîlnire amoroasă. Nerăbdarea ei se transmite în gesturile febrile, aproape nevrotice. O femeie matură (Emilia Dobrin) aşteaptă pur şi simplu. Făptura ei calmă absoarbe timpul. Un al treilea personaj, transsexualul (Ştefan Huluba), apare la final pentru a lăsa deschisă seria singurătăţilor. Energiile diferite de pe scenă provoacă publicului lecturi individuale ale poveştilor (cheile de citire sînt personale) şi permit adăugarea unor istorii personale – ale fiecărui spectator în parte – în compoziţia polimorfă a dramaturgiei. Intimitatea spaţiului generează o intimitate a lecturii. Urmărirea unui personaj în banalitatea gesturilor sale teatralizează ritmul vieţii şi realitatea se reconfigurează scenic. Un alt element care diferenţiază personajele lui Jebeleanu de cel original este emotivitatea. În locul sterilităţii emoţionale, Jebeleanu încarcă personajele cu viaţă. Tînăra are o poveste de dragoste complicată, elemente disparate ale acestui puzzle relaţional creează imaginea unei bolnăvicioase dependenţe afective. Camelia Pintilie joacă nervos, cu reacţii compulsive – pune repetitiv mesajul video trimis de iubitul ei sau îl „loveşte“ pe motanul Tom, o pisică virtuală – şi dezordonate, ca şi cum ar intui ruptura. Emilia Dobrin construieşte un personaj la polul opus, o femeie liniştită, cu tabieturi, care îşi permite un mic răsfăţ: o cameră la hotel, o rochie frumoasă, o atmosferă misterioasă (parfumată cu beţişoare), departe de viaţa cotidiană, cu ce-o fi bun şi mai ales rău în ea. Nu pare tristă, ci detaşată de prezentul care devine în acea seară trecut. Cu un umor rece, face un selfie al viitorului cadavru pentru a testa poziţiile „elegante“. Într-un personaj pe care doar îl introduce în scenă, lăsîndu-i pe spectatori să-i imagineze povestea, Ştefan Huluba aduce explicit în discuţie tema identităţii, una sexuală în cazul său (travestit/transsexual). 

În spectacolul lui Eugen Jebeleanu, toate personajele îşi explorează identitatea: se privesc lung în oglindă, ca şi cum atunci s-ar vedea prima oară. În tăcere.

este un poem al singurătăţii maladive. 

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: R. Borgfjord

999 16 coperta jpg
Reducția retoricii
În Eșarfe în cer (2012), Dumitru Crudu scrie despre moarte pornind de la o situație concretă, de fapt persistînd în situația concretă.
p 17 2 jpg
Celălalt pe care-l adoram
Cu toate acestea, Marx può aspettare rămîne un film găurit, incapabil să se închidă rotund.
999 17 PBreazu jpg
Un tunel creativ
Vocea lui Del Rey rămîne centrală și omniprezentă, la fel ca în operele precedente.
999 21 jpg
Delirul realității
Poate că o explicație ar fi că din trunchiul memorialisticii naziste a ieșit un trunchi mai mare, al memorialisticii Holocaustului.
Catre mine afiș spectacol jpg
Spectacolul „Către mine” de la Colegiul Național „Gheorghe Lazăr” închide ediția a șasea a atelierelor de scris pentru adolescenți organizate de Control N
Asociația Culturală Control N și elevii Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” (Trupa As) vă invită la spectacolul de teatru „Către mine“.
featured image (5) jpg
Povestea ascunsă a Palatului Versailles: De la o cabană de vînătoare la un obiectiv turistic impresionant
Pornind de la o cabană de vînătoare, Palatul Versailles s-a transformat în unul dintre cele mai cunoscute obiective turistice din Franța.
poster Dry Cleaning 31 05 jpg
Curățătoria punk
Post-punkerii britanici Dry Cleaning (left-field art rockers sau spoken-word punkers, cum au fost ei descriși de presa muzicală) vor concerta în premieră la București, miercuri, 31 mai, după ora 20:00, la Control Club.
998 16 coperta 1 jpeg
Nebănuite sînt căile prozatorului – de la experimentul burlesc la policier –
Dacă şi-a propus să angajeze energii cinegetic-detectivistice, atunci Femeia de marţipan e un roman detectivistic ratat, în opinia mea.
p 17 jpg
Pîntecul lumii
Cu un ochi la spiritualitate și celălalt la cinema
998 17 audio cover jpg
Levant la Gărîna
Ibrahim Maalouf, cîndva un promițător talent în jazz, e pe cale să devină un superstar world music după nominalizarea Grammy
comunicat institutul cervantes omagiu mircea cartarescu jpg
Mircea Cărtărescu, omagiat la Institutul Cervantes din București
Cu prilejul decernării Premiului FIL pentru Literatură în Limbi Romanice, ediția 2022, în cadrul celei de-a 36-a ediții a celui mai mare tîrg de limbă spaniolă.
Apa lacului nu e niciodata dulce jpg
Apa lacului nu e niciodată dulce - fragment
Acel împreună mă înghite ca o închisoare, e un noi în care nimeni nu m-a întrebat dacă vreau să locuiesc.
2nd NEW draft poster FINAL med jpg
Ultimele zile de înscrieri la New Draft, rezidența în care îți scrii propriul scenariu de lungmetraj și lucrezi cu producătorii Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana
”Prezența producătorilor Ada Solomon, Tudor Giurgiu și Bianca Oana este cadoul nostru de mijloc de drum pentru participanți.
997 16 Bilete de sinucigas jpg
Groaznica sinucidere din strada Micsandrelor
Aș fi preferat ca Bilete de sinucigaș să fi avut pur și simplu paginile albe
p 17 2 jpg
Puncte de vedere
Între David Cronenberg și Michael Mann, acest thriller turcesc sună prea adevărat
997 17 Breazu jpg
După 29 de ani
Fuse, noul album al duo-ului britanic, merită o inimioară roșie – „What is left to lose? / Nothing left to lose”.
997 21 Iamandi jpg
Evadările de la Auschwitz
Jonathan Freedland sugerează că Rudolf Vrba și Alfréd Wetzler au fost primii evrei care au reușit să evadeze de la Auschwitz.
Book cover jpg
copertă Murmur jpg
Dincolo de bine și de rău
Bun, în tot cazul, ușor melancolic, ușor retro, noul roman al lui Mircea Pricăjan e o meditație la sensurile încurcate ale istoriei.
996 17 Eroine jpg
Cîteva ipostaze feminine în teatrul recent
O mutație subtilă s-a produs în teatrul românesc în ultima vreme: perspectiva feminină este integrată tot mai des în spectacole și recunoscută subliminal ca parte din standardul scenic.
p 23 2 jpg
Daniel Spoerri – Noul Realism, EAT ART și „tablourile-capcană“
În acest an, între 19 și 28 mai, are loc la Romaero Băneasa un nou tîrg internațional de artă contemporană, MoBU.
GR Headshot   Credit Andrew Macpherson jpg
Actorul Geoffrey Rush vine la TIFF.22
Strălucire va avea o proiecție specială la TIFF, în prezența actorului.
Mostenitorii 13mai landscape 1080 jpg
“Moștenitorii României muzicale”: recital-eveniment susținut de pianistul George Todică, laureat al Concursului internațional “George Enescu”
George Todică va interpreta un program cu opusuri celebre semnate de Enescu, Ravel, Rahmaninov și Chopin.
995 16 coperta1 jpg
Kituri de supraviețuire
Toate cele trei poete înțeleg poezia ca pe o formă subtilă de diversiune.

Adevarul.ro

image
Panourile solare, un dezastru ecologic care așteaptă să se întâmple? Ce spun experții
În timp ce sunt promovate în întreaga lume ca o armă crucială de reducere a emisiilor de carbon, panourile solare pot provoca un dezastru ecologic după 25-30 de ani, cât este durata lor de viață.
image
Cauzele cutremurelor din vestul României. INFP: „Asta pune o presiune enormă”
Cutremurul din Arad s-a simțit în Ungaria, Croația și Serbia. Seismologii explică ce cauze produc cutremurele din zona de vest a țării.
image
Cum a murit de fapt regele Decebal. Principalele ipoteze privind sfârșitul regelui dac
Decebal, regele dacilor, a murit în anul 106 d Hr, în urma înfrângerii în fața legiunilor romane, după două războaie epuizante. Deși, aparent, modul în care regele dac a murit este bine cunoscut, există mai multe ipoteze privind sfârșitul acestuia.

HIstoria.ro

image
Cine au fost cele trei soții ale lui Ștefan cel Mare? Familia și copiii domnului Moldovei
Ștefan cel Mare al Moldovei a fost căsătorit de trei ori, de fiecare dată luându-și de soţie o reprezentantă a unei mari familii aristocrate, de confesiune ortodoxă. Mai întâi, Ștefan s-a căsătorit, în vara anului 1463, într-un context în care plănuia organizarea unei cruciade ortodoxe împotriva Imperiului Otoman, cu Evdochia, care descindea după tată din neamul marilor duci ai Lituaniei. Tatăl ei, Alexandru al Kievului, era văr primar cu Cazimir al IV- lea, regele Poloniei și marele duce al Lit
image
Drumul României către Tratatul de la Trianon
Nimeni nu s-ar fi putut gândi la începutul anului 1918 la o schimbare totală în doar câteva luni a condițiilor dramatice în care se găsea România.
image
Tancurile în timpul Războiului Rece
Conflictul ideologic izbucnit între Uniunea Sovietică și aliații occidentali a dus la acumularea unor cantități enorme de material militar și la dezvoltarea inevitabilă a armei tancuri.