Frisoane cu glazură

Publicat în Dilema Veche nr. 576 din 26 februarie - 4 martie 2015
Frisoane cu glazură jpeg

● Secvenţe şi profile, regia şi coregrafia: Florin Fieroiu, scenografia: Cristina Milea, muzica: Vlaicu Golcea, text: Farid Fairuz. Cu: Georgia Căprărin, Ioana Cheregi, George Dometi, Andreea Gabor, Mihaela Gherdan, Alina Leonte, Alin Stanciu, Radu Tudor, Răzvan Vicoveanu. Teatrul „Regina Maria“, Oradea.  

De ani buni, coregraful Florin Fieroiu lucrează cu regizori de teatru: Radu Afrim, Theodor-Cristian Popescu, Radu-Alexandru Nica, Gianina Cărbunariu. Prezenţa lui umple un gol din teatrele dramatice, atît pentru spectacolul în sine – care dispune în puţine cazuri de mişcare scenică lucrată profesionist –, cît şi pentru actori, care „uită“ să-şi folosească întregul corp, dînd atenţie, de cele mai multe ori, numai vorbirii. Fieroiu urmează direcţia regizorală fără să i se subordoneze, completează conceptul spectacolului, îl dezvoltă, aduce contrapunctul, creează un spaţiu al corpului pe scenă în tabloul general desenat de regizor. Cine l-a văzut vreodată lucrînd ştie că Fieroiu are o profundă înţelegere a dramaturgiei, atît a celei de text, cît şi a celei de spectacol şi că reuşeşte să descopere în actor abilităţi de expresie nebănuite. 

Coregraful a făcut primul său spectacol de autor,

, la Teatrul German de Stat din Timişoara, în contextul directoratului benefic al lui Lucian Vărşăndan, care a adus instituţia bănăţeană în atenţia naţională. În ultimii ani, Teatrul German din Timişoara a devenit unul dintre cele mai active din ţară, cu spectacole inteligente, provocatoare şi cu o trupă energică, din care se tot remarcă talente. Era aproape firesc ca directorul Teatrului German să rezoneze cu ideea unui performance în care cuvîntul este aservit corpului (Teatrul German şi CNDB au lansat de curînd o licitaţie de proiecte pentru un nou spectacol de dans contemporan pe care îl vor produce împreună). 

Un al doilea spectacol de autor,

a fost făcut la Teatrul „Regina Maria“ din Oradea în toamna anului trecut. CNDB a prezentat acest performance în deschiderea celei de-a doua ediţii a festivalului Like CNDB#1 care se desfăşoară din 14 februarie pînă în 21 martie şi cuprinde spectacole – de la hitul

al lui Farid Fairuz la proaspătul

al Andreei Novac –, ateliere şi filme – documentarul lui Emanuel Vasiliu,

, şi cele din Festivalul One World România, cărora li s-a rezervat o seară înteagă.

Spectacolul orădean a fost adaptat spaţiului de la CNDB, mai mic şi mai puţin tehnologizat decît Teatrul „Regina Maria“. Practic, show-ul a fost reconfigurat în altă paradigmă, căci scenografia şi perspectiva spectatorului s-au schimbat. Fieroiu a dezgolit pereţii CDNB-ului pînă la faianţă (în clădirea temporară care riscă să devină permanentă, Centrul funcţionează în condiţii minimale pentru o instituţie artistică), o nuditate plăcută, care a dat abrazivitate spectacolului, poate amplificîndu-i puţin agresivitatea. 

este o construcţie performativă cu trei elemente: coregrafie, muzică, text. Florin Fieroiu imaginează cinci linii coregrafice paralele – care funcţionează fiecare ca traseu pentru unul, doi sau trei actori – în care corpurile se întîlnesc, se ciocnesc, se atrag şi se resping, se amuşinează, uneori cu senzualitate, dezvoltînd erotismul, alteori din curiozitate, instituind competiţia. Se produc serii de relaţii scurte. În duete, actorii experimentează relaţionarea unuia cu celălalt, provoacă şi răspund stimulilor. Spectacolul funcţionează pe această naraţiune fragmentară, se constituie într-un inventar de reacţii minimal dezvoltate, de intenţii de cunoaştere reciprocă. Este ca şi cum spectacolul nu ar crea un organism funcţional, ci ar expune celulele care îl alcătuiesc într-un puzzle uriaş. Dramaturgia spectacolului vizează o compresie a cotidianului: dorinţe, tensiuni, frustrări, ratări, intenţii dezvoltate între două sau trei personaje. Uneori, cîte un personaj rămîne singur, claustrat în tiparul său de reacţie sau eliberat de orice constrîngere. Din aceste mici compoziţii (fraze coregrafice repetitive), fiecare spectator îşi poate face propria interpretare, care se configurează în jurul relaţiilor interumane şi al alienării urbane, deşi actorii nu interpretează personaje în sensul clasic. Spectacolul are o structură bipolară, este un diptic. La mijloc este o pauză de dramaturgie după care spectacolul se întoarce pe dos, dar asta nu înseamnă că parcurge cu stricteţe, în sens invers, acelaşi traseu din prima parte, ci îşi permite libertăţi, punctînd doar anumite momente. 

Al doilea element montat în acest construct performativ este muzica lui Vlaicu Golcea, un univers sonor care funcţionează simbiotic cu mişcarea, dar îşi păstrează identitatea. Muzica nu este suport pentru mişcare, ci partener. Compus în timpul repetiţiilor, coconul sonor a fost asamblat într-un edificiu cu personalitate care are la bază repetitivitatea, dar într-un flux cursiv care vine ca un contrapunct la discontinuitatea coregrafică. Al treilea element, textul scris de Farid Fairuz (după ce spectacolul a fost gata) şi proiectat în timpul show-ului, are, la rîndul său, o dinamică proprie, autonomă faţă de muzică şi coregrafie. „Textul contextualizează spectacolul“, spune Fieroiu, şi acesta este un diagnostic corect. În mod cert, textul nu explicitează coregrafia, ci o însoţeşte în ritmul său, îi este companion, nu subordonat. Poemul urban (din care am extras titlul acestui articol) urmăreşte haosul gîndurilor, prin urmare este sincopat şi poetic, o coregrafie a cuvintelor care aduce emoţie în acest spectacol abraziv. De altfel, ştiam că Farid Fairuz mînuieşte bine ideile şi cuvintele (un paradox aparent: coregrafii sînt buni vorbitori şi scriitori, argumentează inteligent şi unii au talent literar). 

este un spectacol consistent, poate mai închegat decît

pentru că îi lipsesc timpii de relaxare (cu excepţia cezurii de la mijloc), iar fragmentaritatea generează o permanentă tensiune. Asta îl face mai uşor de perceput de către spectatorii neviciaţi de tipare teatrale, în speciali de cei tineri, receptivi la limbaje performative noi (dintr-un exces de… corectitudine, direcţia teatrului a decis că spectacolul nu este recomandat celor sub 16 ani, deşi nuditatea invocată ca justificare nu există, căci nuditatea presupune organe genitale la vedere, iar în spectacol „se văd“ doar sîni acoperiţi de palme). Astfel, performance-ul deschide apetitul spectatorului spre forme noi de spectacol, educă publicul şi, în egală măsură, actorii. Cu prea puţin antrenament corporal făcut în şcoală, actorii pierd conştientizarea propriei corporalităţi cînd ajung în teatrele dramatice, sub supremaţia cuvîntului. Ceea ce face Florin Fieroiu este să reîmprospăteze instrumentele de lucru ale actorului, făcîndu-l conştient de resursele nefolosite şi eliberîndu-l de corsetul textului.  

Oana Stoica este critic de teatru. 

Foto: A. Usurelu, A. Bulboacă

dilemaveche ro   Dragostea pentru lectura O mostenire pentru generatiile viitoare jpg
Dragostea pentru lectură: O moștenire pentru generațiile viitoare
Îți amintești de clipele petrecute în copilărie când stăteai cufundat în paginile unei cărți captivante?
comunism jpg
Istoria comunismului: lecturi esențiale pentru a înțelege un fenomen global
Comunismul a fost un fenomen global care a influențat profund secolul XX, iar studiul său continuă să fie de mare interes pentru istorici, politologi și publicul larg.
comunicat instituto cervantes espacio femenino 2024 jpg
Cinema feminin din Spania și America Latină, în luna martie, la Institutul Cervantes din București
Și în acest an, luna femeii este sărbătorită la Institutul Cervantes cu o serie de filme care aduc în atenția publicului o serie de creații cinematografice semnate de artiste din spațiul cultural hispanic.
1038 16 IMG 20220219 WA0027 jpg
Compilați, compilați...
Îi las plăcerea să reflecteze asupra
p 17 jpg
La contactul cu pielea
Smoke Sauna Sisterhood e pe de-a-ntregul cuprins în titlul său: într-o saună retrasă.
1038 17b Idles Tangk webp
Tobe + chitare = love
Nu știi neapărat ce vrea să fie acest prolog, dar exact fiindcă e un prolog mergi mai departe
image png
387326384 1387431755465458 2939236580515263623 n jpg
Orice sfârșit e un nou început
Când faci febră, când plângi din senin, când râzi cu toată gura știrbă.
Afișe Turneul Național 08 jpg
Martie este luna concertelor de chitară
În perioada 16-30 martie 2024, Asociația ChitaraNova vă invită la concertele din cadrul turneului național „Conciertos para Guitarra”.
426457521 938541944508703 1123635049469230038 n jpg
One World Romania – Focus Ucraina: proiecție „Photophobia”
„Photophobia” marchează doi ani de la începerea războiului în Ucraina și va avea loc pe 24 februarie la Cinema Elvire Popesco.
1037 15 Maria Ressa   Cum sa infrunti un dictator CV1 jpg
O bombă atomică invizibilă
Ce ești tu dispus(ă) să sacrifici pentru adevăr?
p 17 2 jpg
Spectacol culinar
Dincolo de ținuta posh, respectabilă și cam balonată, a filmului, care amenință să îl conducă într-o zonă pur decorativă, cineastul găsește aici materia unei intime disperări.
1037 17 cop1 png
Liric & ludic
Esența oscilează între melancolie și idealism romantic.
Vizual FRONT landscape png
FRONT: expoziție de fotografie de război, cu Vadim Ghirda și Larisa Kalik
Vineri, 23 februarie, de la ora 19:00, la doi ani de la începerea războiului din Ucraina, se deschide expoziția de fotografie de război FRONT, la Rezidența9 (I.L. Caragiale 32) din București.
image png
Lansare de carte și sesiune de autografe – Dan Perșa, Icar 89
Vă invităm joi, 15 februarie, de la ora 18, la Librăria Humanitas de la Cişmigiu (bd. Regina Elisabeta nr. 38), la o întâlnire cu Dan Perșa, autorul romanului Icar 89, publicat în colecția de literatură contemporană a Editurii Humanitas.
p 16 O  Nimigean adevarul ro jpg
Sfidarea convențiilor
O. Nimigean nu doar acordă cititorului acces la realitatea distorsionată pe care o asamblează, ci îl face parte integrantă a acesteia.
1036 17 Summit foto Florin Stănescu jpg
Teatru de cartier
Dorința de a surprinde tabloul social în complexitatea lui, cu toate conexiunile dintre fenomene, are însă și un revers.
p 23 Compozitie pe tema Paladistei, 1945 jpg
Victor Brauner – Paladienii și lumea invizibilului
Reprezentările Paladistei sînt prefigurări fantastice în care contururile corpului feminin sugerează grafia literelor unui alfabet „erotic“ care trimite la libertatea de expresie a scrierilor Marchizului de Sade.
1 Afiș One World Romania 17 jpg
S-au pus în vînzare abonamentele early bird pentru One World România #17
Ediția de anul acesta a One World România își invită spectatorii în perioada 5 - 14 aprilie.
Poster orizontal 16 02 2024 Brahms 2  jpg
INTEGRALA BRAHMS II: DIRIJORUL JOHN AXELROD ȘI VIOLONISTUL VALENTIN ȘERBAN
Vineri, 16 februarie 2024 (19.00), ORCHESTRA NAŢIONALĂ RADIO vă invită la Sala Radio la cel de-al doilea concert dintr-un „maraton artistic” dedicat unuia dintre cei mai mari compozitori germani.
1035 16 coperta bogdan cretu jpg
Două romane vorbite
Roman vorbit prin încrucișări de voci, ele însele încrucișate biografic în feluri atît de neașteptate, cartea lui Bogdan Crețu reușește performanța unei povești de dragoste care evită consecvent patetismul.
p 17 2 jpg
Plăcerea complotului
Pariser nu e naiv: Europa nu mai e aceeași.
1035 17 The Smile Wall Of Eyes 4000x4000 bb30f262 thumbnail 1024 webp
Forme libere
Grupul The Smile va concerta la Arenele Romane din București pe data de 17 iunie 2024, de la ora 20.
Poster 4 copy 12 09 02 2024  jpg
Din S.U.A. la București: dirijorul Radu Paponiu la pupitrul Orchestrei Naționale Radio
În afara scenelor din România, muzicianul a susţinut recitaluri şi concerte la Berlin, Praga, Munchen, Paris, Lisabona, Londra.

Parteneri

raceala jpg
Cunoscut epidemiolog, despre Boala X: Gravitatea acestei afecțiuni este dificil de evaluat în acest moment. Care sunt simptomele
Vicepreşedintele Societăţii Române de Epidemiologie, Emilian Popovici, a vorbit despre Boala X, noua afecțiune respiratorie, despre care se cunosc puține informații.
Ulei de gatit FOTO Shutterstock jpg
Tipuri de uleiuri de gătit care ar putea provoca un val de cancere de colon în rândul tinerilor. Sunt „otrăviți fără să știe”
Anumite tipuri de uleiuri de gătit ar putea alimenta un val de cancere de colon la tinerii americani, sugerează un studiu finanțat de guvernul Statelor Unite.
incendiere mormant Hafez al Affas/ FOTO:AFP
Mormântul dictatorului sirian lui Hafez el-Assad a fost incendiat, după fuga fiului său în Rusia
Prăbușirea regimului președintelui sirian Bashar al-Assad a declanșat manifestări de bucurie, dar și de haos în toată țara.
Olimpiu Morutan (Sportpictures) jpg
Olimpiu Moruțan, în fața marelui moment: fotbalistul revine, după opt luni
Jucătorul român și-a revenit de la accidentare.
ue uniunea europeana europa pixa descopera 1024x682 jpg
20 de ani de la încheierea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană
Trăind sub tirania evenimentelor politice societatea românească a uitat să celebreze două decenii de la încheierea negocierilor de aderare la Uniunea Europeană.
fcsb facebook jpg
FCSB a găsit înlocuitor pentru Daniel Bîrligea. Poate semna încă din iarnă
Evoluțiile bune ale lui Daniel Bîrligea l-au adus în atenția echipelor din străinătate.
daniel david ubb fb jpg
Cine este Daniel David, vehiculat ca posibil candidat la președinție. „Partidele proeuroene trebuie să facă o listă preliminară”
Rectorul Universității Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca, Daniel David, este vehiculat ca posibil candidat comun din partea partidelor pro-europene la alegerile prezidențiale.
Michael Schumacher (Getty Images) jpg
rebeli sirieni/ FOTO: AFP/Getty Images
Cum au reușit rebelii sirieni să umilească Rusia cu ajutorul Ucrainei. Rolul jucat de serviciile ucrainene în căderea regimului Assad
Rebelii sirieni care au preluat puterea weekendul trecut au primit drone și alte forme de sprijin din partea agenților de informații ucraineni, care au dorit să submineze Rusia și pe aliații săi sirieni, conform unor surse familiare cu activitățile militare ale Ucrainei în străinătate.